Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihmetellyt, miten monilla opettajilla on niin huonot tietotekniset taidot

Vierailija
23.05.2023 |

Ovat kuitenkin korkeasti koulutettuja ja nuorten kanssa tekemisissä. Ei koske tietenkään kaikkia opeja, mutta digikyvykkäämmät joutuvat sitten hoitamaan hommat lukuisten kyvyttömien puolesta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kenelläkään voi olla huonot tietotekniset taidot, ei av- palstalla. Kaikki on koodannut jo 80- luvulla assemblerilla ja kaikki muut havainnot eivät yksinketaisesti voi pitää paikkaansa. 

Vierailija
2/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tävällä opettajien heikko osaaminen on haitannut sinun tai lastesi elämää?

Myönnän mielelläni, että minulla teki tiukkaa oppia pikana vaativa taitto-ohjelma, jonka opettaja sairastui yllättäen ja jouduin sijaiseksi kahden päivän varoitusajalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät viitsi opetella, koska työpaikalta löytyy se ikisinkku matikanope, joka auttaa aina.

Vierailija
4/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tävällä opettajien heikko osaaminen on haitannut sinun tai lastesi elämää?

Myönnän mielelläni, että minulla teki tiukkaa oppia pikana vaativa taitto-ohjelma, jonka opettaja sairastui yllättäen ja jouduin sijaiseksi kahden päivän varoitusajalla.

Samaan aikaan kun opetus siirtyy digialustoille, niin olisi hyvä, että opettajakin osaisivat näitä käytää. Kyllä esim. korona-aika oli täyttä kaaosta, kun huomattava osa opettajista jätti käytännössä opetuksen järjestämättä. 

Vierailija
5/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta itseä hihityttää kun nykyiset tietotekniikan AMK-opinnot on olleet juuri se paikka, jossa opettajilla on ollut omassa opiskeluhistoriassa kaikkein eniten ongelmia esim. Teamsin käytössä :D

Vierailija
6/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät viitsi opetella, koska työpaikalta löytyy se ikisinkku matikanope, joka auttaa aina.

Eivät viitsi opetella, koska palkka on sama, osasi tai ei. 

Vierailija
7/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsos, ensimmiänen it- taidoto opettaja ilmoittautuu. 

Vierailija
8/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan kun opetus siirtyy digialustoille, niin olisi hyvä, että opettajakin osaisivat näitä käytää. Kyllä esim. korona-aika oli täyttä kaaosta, kun huomattava osa opettajista jätti käytännössä opetuksen järjestämättä. 

Tehtiin niin kuin käskettiin. Koska osalla oppilaista ei ollut laitteita, kiellettiin opettajia pitämästä sellaista opetusta, johon ei laitteitta olevat pääse mukaan.

Vierailija
9/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tietotekniset asiat pitäisi sisältyä opiskeluihin tai ainakin työpaikalla niihin kouluttaa. Jos näin ei vain yksinkertaisesti ole, ainakaan ihan nuorimmasta päästä olevien opettajien kohdalla. En itsekään osaa kaikenlaisia digiasioita. Sitten kun tulee eteen, opettelen sen mitä tarvitaan. Etäopetukseen siirryttiin suurinpiirtein päivän varotusajalla. Käsittääkseni ne yhteydenpitokanavat, mitä alettiin käyttää, olivat ihan uusia. Kuka niitä voisi heti osata. 

Vierailija
10/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät viitsi opetella, koska palkka on sama, osasi tai ei. 

Miten monta opettajaa tunnet, jotka ovat sanoneet sinulle näin?

Omasta päästä on niin helppo keksiä kaikenlaista höpölöpöä.

Vierailija
11/11 |
23.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin monella? Useammalla jos verrataan junankuljettajiin tai uimavalvojiin vai mihin verraten huonot?

Osaan itse käyttää sähköisiä oppikirjoja, Teamsia, Zoomia, Moodia, Moodlea, Classroomia, Wilmaa, Exeliä, Scratchiä, Wordiä, Macin vastaavia, Photoshopia, iMovia, Book Creatoria, Formsia, Docsia, Instaa, Green Screeniä jne joitain peruskäytössä olevia mainitakseni.

Osaan myös tulostaa, striimata, lähettää sähköpostia, skannata, muokata kuvia ja hyödyntää älytaulua, dokumenttikameraa, videokameraa, järjestelmäkameraa ja tekoälyä.

Olen perus riviopettaja enkä koe todellakaan olevani mikään tekniikkaguru vaan tavisope. En minä silti itseäni nyt ihan tumpeloksikaan kutsuisi. Usein autan nuoria näiden kanssa myös, mutta en ole mikään atk vastaava tmv.

Mikä ap tekee minusta opettajana muita ammatteja huonomman atk taidoiltani? Nämä kaikki olen opetellut työn ohessa.

Totta on, että vapaa-ajallani en koodaa enkä pelaa tietokonepelejä.

N52v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän