Työ, jota on paljon tarjolla: henkilökohtainen avustaja. Miksi ei kelpaa?
Kommentit (595)
Olen lähihoitaja ja en haluaisi henkilökohtaiseksi avustajaksi sen takia, koska en jaksaisi olla niin pitkiä aikoja saman ihmisen kanssa. Palvelutalossa sentään näkee monia ihmisiä ja olet sen yhden ihmisen kanssa vain lyhyen aikaa (esim. perus aamu tai iltatoimet 15 min, suihku vähän pitempi noin 30 min).
Muutenkin huono palkka, ja tuntuu ahdistavalta ajatukselta, että se avustettava on työnantajasi. Tulisi sellainen olo, että sinua voidaan pompotella miten sattuu.
Tarvitsen itse henkilökohtaista avustajaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja en haluaisi henkilökohtaiseksi avustajaksi sen takia, koska en jaksaisi olla niin pitkiä aikoja saman ihmisen kanssa. Palvelutalossa sentään näkee monia ihmisiä ja olet sen yhden ihmisen kanssa vain lyhyen aikaa (esim. perus aamu tai iltatoimet 15 min, suihku vähän pitempi noin 30 min).
Muutenkin huono palkka, ja tuntuu ahdistavalta ajatukselta, että se avustettava on työnantajasi. Tulisi sellainen olo, että sinua voidaan pompotella miten sattuu.
Tämä. Jos avustettavan kanssa ei ole hyvää yhteyttä, työ voi olla todella tylsää ja turruttavaa.
Olen sosiaalisesti vajaa, joten en pysty tekemään työtä, jossa joudun olemaan paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Eli pois suljettuja ovat kaikenlaiset hoiva, kasvatus, koulutus ja palvelualat.
Eihän kotihoitoa voi verrata avustajan tehtäviin. Kotihoidossa tulee sekopäitä vastaan, mutta se on vaan se käynti ja pois. Hankalimpia asiakkaita voidaan kierrättää niin, ettei kenenkään tarvitse käydä kovin usein juuri sillä tietyllä tyypillä. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaan. Jos olet oikein rohkea, voit sanoa takaisin. Periaatteessa ei saisi vaan pitäisi hyssytellä, mutta kyllä öykkärille saa vetää napakasti rajat. Huutakoon. Valittakoon. Siitä vaan.
Olet lopettamassa tätä lakisääteistä toimintaa ja laittamassa "vammaiset" laitoksiin.
Aika epeli olet.
Moni näissä viesteissä moittii vammaisia vähä-älyisiksi... joskus kannattaisi katsoa peiliin. Eikös?
Mä oon tehnyt useinkin henkkarin hommia, mutta tällä hetkellä jos nettotuntipalkka on 9e ja se menee tyystin matkakuluihin, niin eipä viitsi edes vaivautua muutaman tunnin takia kuussa.
Myisin vaikka ennemmin itseäni kuin olisin jonkun narisevan kusipään käskytettävänä orjapalkalla. Viimeinen työ mitä tekisin.
Ootko varma, että joku ostaisi?
Miksei ne avustettavat sitten lopeta kettuiluaan? Vois jopa saada apua.
Jos työttömät menisivät töihin, ne menettäisivät tukiaisensa. Siksi mikään ei kelpaa.
Voin tehdä vain kevyttä istumatyötä.
Koska en jaksa olla kovinkaan pitkää aikaa ihmisen kanssa jotka tarvitsevat henkilökohtaista avustajaa.
Haluat järkevän työympäristön?
Eli haluatko avustettava remontoivan kotinsa mieleiseksesi? Tuskin sentään!
Hoiva-avustaja palvelutalossa olisi ok, olisi tietyt työt ja porukka ympärillä eikä työ seuraisi kotiin. Mitään yksittäisen ihmisen omassa kodissa tapahtuvaa avustustyötä en jaksaisi, koska olen introvertti ja ahdistaa muutenkin olla kahden kesken toisen (vieraan) ihmisen kanssa, kun pitää kannatella koko ajan seurustelua ja keskustelua.
Koska kokemuksesta tiedän, että henkilökohtaisena avustajana työskentely on henkistä kidutusta, jossa ei kehity millään tavalla.
Ennemmin vaikka OF kuin enää koskaan hhenkilökohtaisena avustajana tai millään tavalla erkka puolella.
Kävin kokeilemassa kyseistä työtä. Huomasin hyvinkin nopeasti valtavan kontroloimisen halun vammaisen osalta. Henkisen väkivalta oli päivittäistä. Kyseisessä auttamistyössä on riski sairastua masennukseen.
Työkavereiden puuttuminen et saa firmaltakaan tukea. Työn kuvausta et saa. Tässä muutamia välttämättömiä tehtäviä joita olen tehnyt nypin fleece peitosta nukat pois nostelin kymmeniä kertoja vessan pöntölle päivän aikana. Eritteitä ei tullut. Käytän imuria pölyttömässä asunnossa. Kuuntelen huutoa ja väheksymistä. Ryömin sängyn alla olen jatkuvan tarkkailun alla silmät seuraavat jokaista liikettäni. Suu avautuu jos ei miellytä katselu.
Ainanen myötäeläminen käy raskaaksi. Tulet surulliseksi valituksista lopulta et jaksa enää.
Älä mene.
786