Työ, jota on paljon tarjolla: henkilökohtainen avustaja. Miksi ei kelpaa?
Kommentit (594)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2014 klo 12:51"]
155, kiitos linkistä.
Eka työpaikka: vaaditaan tupakoimattomuuden lisäksi myös päihteettömyyttä (eihän työajalla nautiskella muutenkaan, mitä ihmettä..?) ja sellaisia ominaisuuksia, joissa mennään liikaa henkilökohtaisuuksiin. Vikkotyöaika 5-10h.
Toka ilmoitus: Ymmärtääköhän tämä hakija nyt, että hän on saamassa avustajan eikä kotiorjaa, kunnan piikkiin..? "Työpaikkasi on kotonamme tai siellä missä minä olen - oli se sitten ravintolassa, leffassa, reissunpäällä tai mitä vain mieleen tuleekaan. Elämme normaalia ja aktiivista elämää, tapaamme ihmisiä ja harrastamme. Ja kotona tapahtuvat asiat ovat tärkeitä, kuten kokkailu, kodin siistinä pitäminen ja lemmikeistä huolehtiminen. Tahdomme myös viettää kahdenkeskistä aikaa niin, etteivät avustajat ole alati paikalla. Siksi heille varataan kodistamme yksi huone, jossa voi vaikka lukea tai tehdä muita omia pieniä juttuja, kuitenkin niin, että on koko työvuoron valppaana käytettävissä."
[/quote]
Kyllä yllä olevaan lainatussa työpaikkailmpoituksessa mainitut asiat kuuluvat ihan täysin normaaleihin avustajan tehtäviin. Mielestäni työpaikka kuulostaa muutenkin todella hyvältä ja monipuoliselta, jonka vuoksi onkin outoa, että tuo avustajalle varattu OMA HUONE, jossa voi tehdä TYÖAJALLA OMIA JUTTUJA herättää monissa negatiivisia tunteita. Hakija haluaa viettä puolisonsa kanssa kahdenkeskistä aikaa, mikä ei ilman "avustajan huonetta" onnistu, jos pitää olla avustaja käytössä koko ajan. Tämä ei siis tarkoita, että avustajan tulee sulkeutua pariskunnan seksin harrrastamisen ajaksi toiseen huoneeseen, kuten joku virheellisesti asian pienessä päässään käänsi. Kyllä pariskunnat tarvitsevat aikaa kahden. Luulisi olevan avustajalle itselleenkin mukavampaa vaikka lukea, surffailla netissä, neuloa, tai mistä kukakin tykkää tuossa keskustelua herättäneessä huoneessa kuin istua avustettavan ja tämän puolison vieressä esim. olohuoneessa - itsestäni ainakin tuntuisi, että olen tiellä. Hyvä systeemihän tuo on, että avustaja voi puuhastella omiaan, mutta on valmiudessa tekemään työtä, jo tilnne niin vaatii..
[/quote]
Sori vaan, mutta kyllä se vaikuttaa hieman perverssiltä, että avustajan pitää siinä määrin sitoa omaa aikaansa avustettaviin. Ei avustaja ole mikään jokapaikan höylä. Avustaja hoitaa tiettyjä askareita avustettavan puolesta ym., mihin ei kuulu asuminen vammaisen kotona. Ja vammaisethan eivät osaa normaalien ihmisten tavoin lykätä intiimielämäänsä siihen aikaan kun avustaja ei ole paikalla? Vai miksi se touhuaminen pitää ajoittaa siihen aikaan kun joku ulkopuolinen on paikalla?
[/quote]
Ei olle kyse avustajan omasta ajasta, vaan TYÖAJASTA.. Kun työaika loppuu, niin avustaja lähtee kotiin. Työaikansa avustaja viettää muiden avustettavan elämään kuuluvien paikkojen lisäksi avustettavan kotona, jossa on mahdollista vetäytyä tuohon paljon puhuttuun HUONEESEEN, jos ei esim. puoleen tuntiin ole mielekästä tekemistä. Monihan täällä on valittanut kun "pitää olla seuraneitinä ilman mielekästä tekemistä" - tässä tarjotaan mahdollisuus tehdä omia juttuja, jos MIELEKÄSTÄ TEKEMISTÄ ei juuri sillä hetkellä ole JA: palkka juoksee koko ajan!! Ja kyse siis tosiaan varmasti on muusta kuin seksuaalisesta kanssakäymisestä - toistan itseäni kirjoittaessani, että pariskunnat tarvitsevat muutakin yhteistä aikaa kuin seksi.. Lisäksi vielä sellainen juttu, että toiilla ihmisillä on avustaja "nurkissa"24/7 - silloin on mahdotonta viettää kahdenkeskistä aikaa niin, että avustaja ei ole paikalla. Ja vielä kerran: kahdenkeskinen aika EI ole yhtä kuin seksi......
"Joskus työnantajan vastuut on annettu hoitopaikalle tai kaupungille, mutta se lienee harvinaisempaa, vaikkakin järkevämpää kuin antaa ne summassa kaikenlaisille toipilaille, jotka eivät laajoista systeemeistä tiedä mitään kun eivät sinne vessankaan pääse yksin." --> Kyvyttömyyys käydä yksin wc:ssä ei tee kyvyttömäksi hoitaa työnantajan velvollisuuksia...
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:56"]
155, kiitos linkistä.
Eka työpaikka: vaaditaan tupakoimattomuuden lisäksi myös päihteettömyyttä (eihän työajalla nautiskella muutenkaan, mitä ihmettä..?) ja sellaisia ominaisuuksia, joissa mennään liikaa henkilökohtaisuuksiin. Vikkotyöaika 5-10h.
Toka ilmoitus: Ymmärtääköhän tämä hakija nyt, että hän on saamassa avustajan eikä kotiorjaa, kunnan piikkiin..? "Työpaikkasi on kotonamme tai siellä missä minä olen - oli se sitten ravintolassa, leffassa, reissunpäällä tai mitä vain mieleen tuleekaan. Elämme normaalia ja aktiivista elämää, tapaamme ihmisiä ja harrastamme. Ja kotona tapahtuvat asiat ovat tärkeitä, kuten kokkailu, kodin siistinä pitäminen ja lemmikeistä huolehtiminen. Tahdomme myös viettää kahdenkeskistä aikaa niin, etteivät avustajat ole alati paikalla. Siksi heille varataan kodistamme yksi huone, jossa voi vaikka lukea tai tehdä muita omia pieniä juttuja, kuitenkin niin, että on koko työvuoron valppaana käytettävissä."
[/quote]
Kyllä yllä olevaan lainatussa työpaikkailmpoituksessa mainitut asiat kuuluvat ihan täysin normaaleihin avustajan tehtäviin. Mielestäni työpaikka kuulostaa muutenkin todella hyvältä ja monipuoliselta, jonka vuoksi onkin outoa, että tuo avustajalle varattu OMA HUONE, jossa voi tehdä TYÖAJALLA OMIA JUTTUJA herättää monissa negatiivisia tunteita. Hakija haluaa viettä puolisonsa kanssa kahdenkeskistä aikaa, mikä ei ilman "avustajan huonetta" onnistu, jos pitää olla avustaja käytössä koko ajan. Tämä ei siis tarkoita, että avustajan tulee sulkeutua pariskunnan seksin harrrastamisen ajaksi toiseen huoneeseen, kuten joku virheellisesti asian pienessä päässään käänsi. Kyllä pariskunnat tarvitsevat aikaa kahden. Luulisi olevan avustajalle itselleenkin mukavampaa vaikka lukea, surffailla netissä, neuloa, tai mistä kukakin tykkää tuossa keskustelua herättäneessä huoneessa kuin istua avustettavan ja tämän puolison vieressä esim. olohuoneessa - itsestäni ainakin tuntuisi, että olen tiellä. Hyvä systeemihän tuo on, että avustaja voi puuhastella omiaan, mutta on valmiudessa tekemään työtä, jo tilnne niin vaatii..
[/quote]
Sori vaan, mutta kyllä se vaikuttaa hieman perverssiltä, että avustajan pitää siinä määrin sitoa omaa aikaansa avustettaviin. Ei avustaja ole mikään jokapaikan höylä. Avustaja hoitaa tiettyjä askareita avustettavan puolesta ym., mihin ei kuulu asuminen vammaisen kotona. Ja vammaisethan eivät osaa normaalien ihmisten tavoin lykätä intiimielämäänsä siihen aikaan kun avustaja ei ole paikalla? Vai miksi se touhuaminen pitää ajoittaa siihen aikaan kun joku ulkopuolinen on paikalla?
[/quote]
Ei olle kyse avustajan omasta ajasta, vaan TYÖAJASTA.. Kun työaika loppuu, niin avustaja lähtee kotiin. Työaikansa avustaja viettää muiden avustettavan elämään kuuluvien paikkojen lisäksi avustettavan kotona, jossa on mahdollista vetäytyä tuohon paljon puhuttuun HUONEESEEN, jos ei esim. puoleen tuntiin ole mielekästä tekemistä. Monihan täällä on valittanut kun "pitää olla seuraneitinä ilman mielekästä tekemistä" - tässä tarjotaan mahdollisuus tehdä omia juttuja, jos MIELEKÄSTÄ TEKEMISTÄ ei juuri sillä hetkellä ole JA: palkka juoksee koko ajan!! Ja kyse siis tosiaan varmasti on muusta kuin seksuaalisesta kanssakäymisestä - toistan itseäni kirjoittaessani, että pariskunnat tarvitsevat muutakin yhteistä aikaa kuin seksi.. Lisäksi vielä sellainen juttu, että toiilla ihmisillä on avustaja "nurkissa"24/7 - silloin on mahdotonta viettää kahdenkeskistä aikaa niin, että avustaja ei ole paikalla. Ja vielä kerran: kahdenkeskinen aika EI ole yhtä kuin seksi......
[/quote]
Toivottavasti tämä keskustelu avasi avustettavalle, miksi hänen ilmoituksensa on jatkuvasti mollin sivuilla.
Tässä viestiketjussa ei ole tarkoituksena hakea syitä siihen, miksi jonkun yksittäisen henkilön työpaikkailmoitus on usein MOL:ssa.. Sitä paitsi siihen ei kukaan todellisuudessa syytä voi spekuloimalla löytää..
Huh huh mitä tarinoita, puolin ja toisin. Olen itse lievästi autistinen ja vakavasti masentunut, syistä joita en tässä lähde erittelemään, nuori nainen jolla on nyt yksin asuessani alkanut käydä kotihoitaja (ei siis henkilökohtainen avustaja mutta ajattelin että minulla saattaa olla jotain annettavaa tähän keskusteluun), joka antaa päivittäin lääkkeeni, muistuttaa päivän askareista (minulla käy usein niin että hoidan kaikki muut asiat mutta saatan esim. unohtaa syödä koska en tunne nälkää) ja auttaa niissä asioissa joita en voi tehdä (ruuanlaitto, en aistiyliherkkyyden vuoksi voi kokata mitään uunilla tai muutenkaan kuumaa) ja yleensäkin esim. saattaa siivota tai tiskata kun en itse siihen kykene. Yleensä vielä jaetaan kotityöt että minä teen niistä osan. Minulla siis menee normaalia ihmistä huomattavasti enemmän aikaa ja energiaa, mutta haluan olla mahdollisimman itsenäinen. Arvostan kotihoitajiani erittäin paljon, sillä he mahdollistavat sen että saatan elää mahdollisimman normaalia elämää, opiskella ja jopa mahdollisesti mennä töihin jossain vaiheessa, jonain päivänä kuntoutuksen jälkeen. Hoitajani ovat sanoneet että minun luonani on tosi mukavaa käydä kun voi vähän levähtää, hoitavat siis suurimmaksi osaksi vanhuksia, vammaisia ja dementikkoja yms. Pyrin aina olemaan mahdollisimman ystävällinen ja asiallinen. Tiedän monia "vakavampia" tapauksia ystäväpiirissäni joilla on henkilökohtainen avustaja, ja he ovat siitä hyvin kiitollisia ja en uskoisi että heistä mitenkään erityisesti on vaivaa. Ei meidän tapauksissamme nyt ainakaan mitään vaaratilanteita pääse syntymään. Tietysti kaikki ansaitsevat sekä reilut työehdot, kuin osaavat hoitajatkin. Jopa ne vaikeimmat tapaukset. Ja molemmat inhimillistä kohtelua.
Ompa teillä kurjia kokemuksia avustettavista.
Olen 19v ja avustanut 1,5v monia ihmisiä. Yhtä mummelia avustin vuoden ja lopetin koska jouduin muuttamaan toiselle paikkakunnalle. Itkimme kaikki kun lähdin, myös hänen
miehensä. :/ Mutta olemme edelleen kuukausittain yhteyksissä! Heitä en voisi unohtaa koskaan <3
Mulla on sekä huonoja, että hyviä kokemuksia. Olen tehnyt avustajan hommia kahdelle ihmiselle. Molemmissa tapauksissa olin ainoa avustaja eli tein 8 tunnin päiviä. Siinä oli se etu, että ei tarvinnut minkään parin tunnin pätkien takia liikkua, mutta sitten toisaalta eipä ollut paljoa varaa sairastaa, koska jos mä olisin laittanut viestin, että "tulin kipeäksi, en pääse huomenna töihin" niin se olisi käytännössä tarkoittanut sitä, että avustettava on sitten koko päivän oman onnensa nojassa.
Mun molemmat avustettavat ovat olleet pyörätuolissa, eivät kehitysvammaisia. Ensimmäinen avustettava oli ihan mukava tapaus, kemiat kohtas ja työ oli melko leppoisaa. Mutta kyllä siinä silti vähän jossain vaiheessa ahdistaa olla sidottu kuitenkin periaatteessa tuntemattomaan henkilöön 8 tuntia päivässä. Jos olisi edes joku kollega, jonka kanssa jutella.
Tää toinen avustettava nyt on sit vähän paskempi ja se on yks niistä vaativista avustettavista. On aina laatinut jonkun neljän ruokalajin menun, että mitä haluaa milloinkin syödä. Alkupalat, pääruoka, jälkiruoka. Sitten pitäisi leipoa leipää, koska ei tykkää kaupan leivästä. Mulla menee siis todella iso osa päivästä ruoanlaittoon mikä on aika kohtuutonta kun pitäisi vielä siivota ja käydä asioilla. Kaikkein tylsintä on se kun avustettava haluaa nukkua päikkärit. Telkkaria tai tietokonetta mä en voi sinä aikana käyttää, koska hän on kuulemma herkkäuninen. Joten välillä joudun istumaan hiljaa paikallani pari tuntia. Kännykkää voin sentään näprätä, mutta paljon muuta ei saa tehdä, koska hän voi herätä.
En halua pelotella ketään, koska kyllä avustajan työssä on puolensa. Ei se palkkakaan opiskelijalle tai pitkäaikaistyöttömälle ole mikään paska. Mulle jää verojen jälkeen käteen 1300 e/kk millä pärjään erittäin hyvin. On se ainakin parempi kuin opintotuki. Ehkä joskus pääsen paremmin palkattuihin töihin, mutta kyllä tääkin aika hyvältä tuntuu kun tosiaan pari vuotta tuli erilaisilla tuilla kitkuteltua. Tää työ on aika leppoisaa ja sopii varmasti niille, jotka tykkäävät työskennellä kodinomaisessa ympäristössä eikä halua ihan hirveetä hälinää ympärilleen. Jos tulee avustettavan kanssa hyvin toimeen niin se on todella hienoa. Työ on vaihtelevaa ja monipuolista, paikoin saattaa toki olla raskastakin (mulle enimmäkseen fyysisesti, voi olla henkisestikin). En mä sanoisi, että tää on ihan läpipaskaa. Hyvä tilaisuus saada täytettä CV:hen, koska tähän ei tosiaan tarvitse alan koulutusta.
Itse olen ollut päiväkodissa autistisen lapsen avustaja vasta kaksi kuukautta ja nyt alkaa henkinen kuormitus olla täynnä. Saa pidättää itkua töissä. Nyt pitäisi vaan kerätä rohkeutensa ja puhua esimiehelle. Mutta tuntuu hävettävän liikaa juurikin sen takia, että olen ollut vasta niin vähän aikaa.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:19"]
sinulle siis jos olet työtön?
[/quote]
Miksi jonkun pitäisi mennä jonkun itseään täynnä olevan kusipään palvelijaksi?
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 12:25"]
Minulla on ollut muutama avustettava. Yksi heistä kiintyi minuun ihan liikaa: soitteli jatkuvasti vapaa-aikanakin minulle. Lisäksi kaatoi kaikki henk.koht. murheensa minun niskaani. Siitä muodostui todellakin vääränlainen riippuvuussuhde. En enää ollut vain työntekijä, vaan jotain ihan muuta. Oli pakko lopettaa se työ, kun kävi henkisesti liian raskaaksi.
Toinen ongelma on helposti myös se, että kemiat eivät avustettavan kanssa yksinkertaisesti kohtaa.
Kolmanneksi jotkut avustettavat ovat niin huonokuntoisia, että pitää hoitaa kaikki suihkutuksesta, pukemisesta, syöttämisestä jne lähtien. Menee minulle liian intiimiksi, kun ei ole hoitoalan koulutusta kuitenkaan.
Se on tosi vaikeaa työtä, voi olla fyysisestikin tosi raskasta, jos pitää nostella ja siirrellä asiakasta.
Ei ole kyse mistään "seuralaispalvelusta", vaan usein hyvinkin vaativasta hoitotyöstä.
[/quote]
Mitä sinäkin kehtaat valittaa kun mitään et siitä maksa etkä myöskään tuota verotuloja tähän maahan?
Pitäisikö sinulle ilmaiset palvelijat kustantaa jota voit sitten haukkua päivät pitkät?
Mietiskelen miten toimia, epäilen että avustettavan teini-ikäinen poika ottaa minusta kännykuvia. Tai on sattunut jo niin monesti että siitä ei ole epäilystäkään, olen vain luottanut ettei kukaan ole niin idiootti enkä ole kääntynyt katsomaan esim tiskatessani kuultuani sulkimen äänen. Kerran perheenjäsen kysyi ruokapöydässä "kenestä otit kuvan?" kun istuin kauempana lukemassa.
Ilmoitanko eteenpäin... en ainakaan katsele tällaista.
Miksi paasaat suotta.. eihän sinusta ole avustajaksi ja tiedät sen itsekin. Toivottavasti johonkin muuhun
Itsellä lähihoitajan koulutus, voisin avustaa jos avustettava olisi kotini läheltä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 09:40"]
Avustajille pitäisi saada jonkinlainen koulutus, opetusta eri vammoista ja niiden aiheuttamista piirteistä, ja sitä kautta kunnon palkka. Tämä ajaisi sekä avustajien että avustettavien etua. Moni tässä ketjussa ilmi tullut asia selviäisi avustajaksi ryhtyville jo koulutuksessa eikä tulisi yllätyksenä.
1. Jotkut avustajat eivät ymmärrä, että he edustavat "valtaväestöä" eli terveitä ihmisiä avustettavan näkökulmasta. Joissakin tilanteissa valtaväestö on se, joka suhtautuu avustettavaan jo valmiiksi kartellen tai kielteisesti. Avustajan tulisi kaikin tavoin tukea avustettavan itsetuntoa ja tuoda hyvää mieltä tämän elämään ja antaa valtaväestöstä hyvä kuva.
2. Avustaja menee töihin avustettavan omaan kotiin. Jokaisella meistä on omassa kodissa omat tavat. Ei pidä ottaa henkilökohtaisesti jos talon tavat ovat erilaiset kuin omassa elämässä, omassa kodissa.
3. Kun astut avustajan rooliin unohdat omat henkilökohtaiset ongelmasi sekä herkät kohdat. Jos avustettava tiuskii, älä ota henkilökohtaisesti. Älä pura omia ongelmiasi avustettavalle. Yritä asettua avustettavan asemaan. Monesti avustettavan vamma on sellainen, ettet itsekään sen kanssa eläisi riemusta kiljuen. Arjessa avustettava kohtaa monia esteitä, avustajan tehtävä on auttaa niissä tai poistaa ne.
4. Jos avustajaan kohdistuu kuitenkin selkeästi kiusaamista tai huonoa kohtelua, sitä ei tarvitse tietenkään sietää. Avustajan rooliin kuuluu tiettyyn pisteeseen asti ymmärtää avustettavan ärtymystä, mikä johtuu vammasta ja sen herättämistä tunteista. Sairaanhoitajan/lähihoitajan koulutuksella tämän ymmärtää, mutta avustajina on monia ilman mitään hoitoalan koulutusta ja sen huomaa.
[/quote]
Osa vammaisista vastustaa avustajien koulutusta, koska työ ei saa heidän mukaansa saa olla hoivaa tai hoitoa, vaan avustusta. Avustajan siis tulee tehdä mitä sanotaan, eikä tarjota hoivaa tai hoitoa. Valta ei saa olla avustajalla, vaan avustettavalla. Tässä viestissä tulikin hyvin kuvattua, miten hullu tämä tilanne usein on. Nämä henkilöt, joiden pahantuulisuutta tulisi ymmärtää, joiden asemaan tulisi asettua ja joiden itsetuntoa tulisi tukea, ovat avustettavan työnantajia ja työnjohtajia! Aika surkea tilanne verrattuna moneen muuhun työpaikkaan, varsinkin kun työkaveritkin puuttuvat.
Avustettava tarvitsee usein todellakin HOITOalan ihmisen empatian taidot ja kärsivällisyydet, ja jo pelkät lääkkeet, pesut, ja nostelut ovat todellakin hoitotasoisia, silti vammautunut HALUAA aina vain avustajan, ei hoitajaa, joka tekee kaikki vaikka useinkin väärinkin koska hänestä ne on oikein, pomottaa ja ei halua että hänellä on hoitaja joka määrää asioista??? Kyseessä on ikänkuin lapsi suhde!!! ei mikään muu tavallinen työsuhde. Usein saa paskat silmilleen, ja kysynpä vain kuinka moni kestää sen!!! Sinä toimistorotta tai muu tuleeko sun pomo yhtä-äkkiä haukkumaan sut siitä että pyyhe on vääränvärinen jokapäivä??? Omaiseni hoidan kyllä, ja 3 olen jo hoitanut, mutta en mä niitäkään orjana palvellut joka päivä, vaan tukena oli hoitolaitokset, vaikka jokapäivä kävinkin.
Luulen että pieni osa jotka kirjoittaa eivät ole itse edes tuntia olleet esim täysin avustettavan cp vammaisen, joka syötetään pillillä tai muun vastaavan kanssa!!!!!!!!! voi kuinka kaunista on ajatella että autat ihmistä, ja niinhän se onkin. Avustaja auttaa ja auttaa loputtomiin, sisar hento enkeli valkoinen, juuri niin hyvä hoitaja kuin vain voi olla!!!,kuuntelee kaiken paskan kauniisti vastaten ja haukkumiset kunnes jokaisen psyyken raja tulee lopulta vastaan. Tarvitaan taho tähän väliin joka määritää työajat ja tehtävät normaalilla tavalla.
Kun menen vaikka pukemaan vammautunutta, se tehdään jäjettömällä tavalla tietyssä pakkomielteisen systeemin mukaan. En saa käyttää terveen ihmisen järkeäni ja tehdä sen 10 minuutin aikana vaan se tehdään tunnin ajan. Tälläiset koettelee hermoja ja näitä on sitten kaikki päivän työasiat. Tyhmennän itseni jotta rauha säilyy työpäivässä, tähän on tultu kun valta on annettu vammaiselle.
Helpot työt tehdään tyhmän ohjeilla ihan hiton kauan!!! Olen ottanut sen asenteen että hän päättköön, koska muutoin tulee panikkinen huutokohtaus ja se on tosi kivaa julkisella paikalla. Ihmiset luulee että on joku hätänä??vaikka kyse on siitä että oikea jarru aukaistaan ennen vasenta jarrua. ei ole mitään anna ruokaa ja lähde pois, ajattelin hakeutua kotihoitoon tai kotipalveluun...
Reilua tai ei. Avustaja ei valitse työtehtäviään.
Siivous yms. koti-työt kuuluvat avustajan tehtäviin. Ei pelkkä "kevyt siivous". Avustajan ei tarvitse esim:siirtää painavia huonekaluja tai ruveta remontti hommiin. Siinä menee raja. Samoin sisällä tupakointia ,päihtynyttä asiakasta tai seksuaalista häirintää ei tule sallia.
Avustajan työhön ei ole koulutusta, eikä palkka ole suuri, joten tietämättömyys oikeuksista ja velvollisuuksista puuttuu.
Työmoraali on myös monilla kateissa.
Kannattaisi myös harkita mitä tällä tai muualla asiakkaistaan kertoo.
Avustajalla on vaitiolovelvollisuus ,eikä asiakkaista ole lupa keskustella edes nimettömästi
Vain harva soveltuu avustajaksi. Työ on huonosti palkattua, mutta syy ei ole avustettavan. Yleensä kun avustettava itse tienaa huomattavasti vähemmän kuin avustajansa. Hoitotyö laitoksessa on helpompaa, koska hoidettavia on monta samoin kuin hoitajiakin. Omat sairastumiset, lomat yms on työnantajan päänsärkyä, ei asiakkaiden. Kotisairaanhoitokin on helpompaa kuin avustajan työ, koska asiakkaan luona piipahdetaan 15-60 minuuttia ja sitten siirrytään jo seuraavan asiakkaan luokse. Ja asiakas tuona aikana ehtii kertoa lähinnä sen, onko vatsa toiminut, onko lääkkeillä ollut sivuvaikutuksia jne.
Avustaja ei vain hoida asiakastaan vaan myös elää tämän rinnalla. Kuulee mieltäpainavat asiat, tapaa asiakkaansa läheisiä, on sekä henkisesti että fyysisesti lähellä. Meidän suomalainen mentaliteettimme haluaa pitää vähintään metrin "hajuraon" muihin ihmisiin ja avustaja joutuu tuon hajuraon ylittämään joka ainoa työpäivä. Avustaja on yksilönä avustettavalleen tärkeämpi kuin hoitaja laitoksessa tai kotisairaanhoitaja.
Läheiselläni on henkilökohtaiset avustajat ja vuosien myötä on valikoitunut hommaan maahanmuuttajia. Yksi on chileläinen, kaksi kurdia, yksi ent-jugoslavialainen ja ylsi somali.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2014 klo 20:45"]
Reilua tai ei. Avustaja ei valitse työtehtäviään. Siivous yms. koti-työt kuuluvat avustajan tehtäviin. Ei pelkkä "kevyt siivous". Avustajan ei tarvitse esim:siirtää painavia huonekaluja tai ruveta remontti hommiin. Siinä menee raja. Samoin sisällä tupakointia ,päihtynyttä asiakasta tai seksuaalista häirintää ei tule sallia. Avustajan työhön ei ole koulutusta, eikä palkka ole suuri, joten tietämättömyys oikeuksista ja velvollisuuksista puuttuu. Työmoraali on myös monilla kateissa. Kannattaisi myös harkita mitä tällä tai muualla asiakkaistaan kertoo. Avustajalla on vaitiolovelvollisuus ,eikä asiakkaista ole lupa keskustella edes nimettömästi
[/quote]
Missä muka on määritelty ettei tupakointia sisällä tule sallia. Avustettavahan ilmoittaa tupakoinnistaan heti kättelyssä ja jos ei paikka kelpaa, jää ilman töitä. Ei avustettava tupakointiaan lopeta siksi, että joku ei halua tehdä töitä tupakansavussa, koska niitäkin on, joita se ei haittaa.
155, kiitos linkistä.
[/quote]
[/quote]