Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ollut nyt kuukauden ilman alkoholia - tässä havaintoni!

Vierailija
27.08.2021 |

Olen 43-vuotias perheellinen, työssäkäyvä, maratonin aikaan 3.15. juokseva hyväkuntoinen mies. Olen ollut myös viimeiset 15 vuotta alkoholin suurkuluttaja. En siis silminnähden alkoholisti, mutta reilusti yli riskirajojen juova. Kiitos elämäntilanteeni olen pystynyt nautiskelemaan "hienoja" alkoholia "sivistyneesti" ja tälläkin selittelemään juomistani. Olen myös aidosti aina rakastanut nousuhumalan tunnetta. Olen myös tykännyt muutaman kerran vuodessa suomeksi sanottuna myös ryypätä kavereiden kanssa muutaman päivän kerrallaan. Viimeiset vuodet olen juonut päivittäin n. 3-4 annosta alkoholia, viikonloppuisin enemmän. Aloitin alkoholin käytön lukiossa vuonna 1993. Tämän jälkeen olen ollut 2 kertaa juomatta 3 viikkoa, muuten en ole ollut viikkoa pidempään. Viimeiset 3 vuotta olen juonut joka päivä alkoholia.

Kuukausi sitten, viikkoa ennen kuin lasten koulut alkoivat päätin, että nyt kokeilen, millaisia muutoksia alkoholi poisjättäminen voisi tuoda - onhan näitä juttuja tullut epäuskoisena hymähdellen aina luettua iltapäivälehdistä.

Nyt on pakko sanoa, että lähes kaikki on muuttunut:

-vaikeat univaikeudet (minulla jatkuva heräily yöllä), joista olen kärsinyt käytännössä koko aikuisikäni ovat poissa
-vireystila päivällä on täysin toiselta planeetalta
-mieliala on miljoona kertaa parempi
-fyysinen suorituskyky on parantunut hämmentävän paljon (mm. kympin juoksuajasta lähtenyt 5 minuuttia ja on nyt 39 minuuttia)
-ajatukset kulkevat todella paljon paremmin
-ärtynyt olo loistaa poissaolollaan
-olen jollakin tavalla paljon rauhallisempi, ja tämän on sanonut vaimokin

Keskeisin muutos on kuitenkin tämä: olen vapautunut PAKKOMIELTEESTÄ, joka on tietämättäni vaivannut minua yli 10 vuotta. Nyt vasta ymmärrän, että olen ajatellut alkoholia erittäin paljon joka päivä ja jo päivällä usein (erityisesti lomalla) miettinyt, milloin saisi juoda vähän. Tämä on ollut todella vapauttavaa ja jotenkin ajatusenergiaa riittää hirmu paljon muihin asioihin tällä hetkellä.

Absolutistiksi en aio kokonaan heittäytyä, mutta myöskään entiseen en todellakaan aio palata.

Mukava olisi kuulla muiden kokemuksia aiheesta!!

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse koskaan oppinut juomaan alkoholia joten en osaa verrata mihinkään, mutta onnittelut juomisen lopettamisesta!

Oletko huomannut miten ärsyttäviä kännissä olevat ihmiset on? Sen olen itse huomannut.

Vierailija
2/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa mukava kuulla. Itse juon harvoin, ja ei tarvi ku muutaman juoda, nii yöllä keskisyke on 70 sykemittarin mukaan. Normaalisti se on 52. Sitten yöllä vähän juotua uni on todella heikkoa, ei virkistä, eikä siihen tarvi kuin yhden oluen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama tarina, ikä yms. Juonut kyllä jo seiskaluokasta asti paitsi raskausajat. Nyt olin vuosiin 2 päivää juomatta viikolla ja nukuin kuin tukki. Kyllä pelottaa mitä maksa tykkää juomisesta. Mut kyl on kieltämättä hauskaa ollut mitä selvinpäin ei olis kokenut.

Vierailija
4/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon ihmetellyt tätä , miksi eräällä suurkuluttajatutullani yöunet eivät ole parantuneet vaan ei nuku nyt oikein ollenkaan, kun on ollut kanssa n. kuukauden ilman alkoholia

Ruokahalu hänellä on parantunut, ja mieli on muuten iloinen ja virkeä.

Vierailija
5/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin minun kynästä. Paitsi, että minä vasta suunnitelen lopettavani. Kun on tottunut juomaan paljon, on hämmentävää, miten sitä ei kukaan ulkopuolinen tajua. Minä näytän huippu-urheiljalta, mutta todellisuudessa olen loppuun ajettu alkoholisti :(

Vierailija
6/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran tiedän kokemuksesta, että juuri tuo pari, kolme ns saunakaljaa aiheuttaa huonot yöunet. Ne kun lopettaa, niin huomaa eron jo viikossa. Toisaalta kuukauden selvinpäin olon jälkeen kun riipaiset kunnon kännit, niin kankkunen on sitten hrveä. 

Vierailija
7/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut juomatta useamman kuukauden. Nukun yhtä huonosti ja ole yhtä masentunut ja pahalla päällä. Naamakin yhtä ruma ja näppyläinen.

Vierailija
8/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hienoa, kun voi jättää väliin. Ja sitten lopettaa. Lapset ja perhe-elämä on tosssa iässä tärkeintä. 

Vierailija
9/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin tissuttelun pariksi kuukaudeksi juuri tällaisten testimoniaalien vuoksi. Lopputulos: en näyttänyt paremmalta, en nukkunut paremmin, mitään hyvää ei tapahtunut. Harmittaa.

Vierailija
10/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä samasta asiastahan kaikki nykyään kirjoittavat, ei ole enää 2020-luvulla muotia/coolia käyttää alkomahoolia,

Kyllähän noi haittavaikutukset on aina tiedetty ja kumminkin sitä käytetään.

Vierailija
11/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kans itellä oo huomannu mitään eroa juo tai ei.

Vierailija
12/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join viiniä parinkymmenen vuoden ajan reilusti yli suositusten, säännöllisesti pari litraa viikossa, loppua kohden jopa tuplasti enemmän. Sietokykyni kasvoi hiljalleen litrojen myötä, enkä koskaan juonut krapulaan asti. Koska olin aina yksin, myös join yksin, joten juomiseni ei vaikuttanut muihin ihmisiin mitenkään.

Olen ollut yli vuoden kokonaan juomatta, koska en pääse Alkoon viiniostoksille.

Mikään ei ole muuttunut. Nukun edelleen kuin tukki, ihoni ja silmäni ovat kirkkaat, ja tänä talvena suorittamistani opinnoista päätellen aivoissanikin riittää tehoja. Odottelin kyllä viime syksynä pitkään sitä, että olisin muuttunut jonkinlaiseksi briljantiksi versioksi itsestäni, mutta turhaan odotin.

Vierailija
13/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa ap 🤗 samansuuntaisia kokemuksia mulla, vaikkakin olen juonut ajoittain paljon sua enemmän, mutta vuosissa vähemmän(olen jonkun verran nuorempi). Tuo kuitenkin oli mullakin, että vuosia join vähimmillään sen 3 päivässä, ennenkuin tänä vuonna vihdoin lopetin. Se tosiaan on hämmästyttävää, miten paljon ne ihan pari annosta vaikuttaa koko olemukseen ja virkeyteen, juuri niinkuin erittelit.

Vaikka olin itse kokenut sen eron jo useammin, niin lipsahdin vaan uudelleen ja uudelleen tuohon tissutteluun, koska en jotenkin voinut uskoa tuon määrän oikeasti huonontavan elämänlaatua uudestaan, tai kun sen vetelän olon ehti unohtaa aina täysraittiuden aikana:) nykyään juon harvakseltaan, jos kunnolla tekee mieli tai on hyvä syy, sen 2-5 ja muuten en yhtään. Todella paljon parempi näin, ihan kuin elämään olisi tullut värit uudestaan😍

kaikkea hyvää sulle, kiva lukea tälläisiä havahtumisia🤗

Vierailija
14/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut reilun vuoden juomatta ja olen lihonut ja kärsin yhä erinäisistä vaivoista. Rahaa säästyy kyllä.

Vierailija
15/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juo juuri ollenkaan. Kännissä en ole ollut kertaakaan viimeisen 20 vuoden aikana. Juoksen kympin tunnissa. Ikää 50v.

Vierailija
16/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin tissuttelun pariksi kuukaudeksi juuri tällaisten testimoniaalien vuoksi. Lopputulos: en näyttänyt paremmalta, en nukkunut paremmin, mitään hyvää ei tapahtunut. Harmittaa.

Niin, ei se aina ja joka tapauksessa muuta yhtään mitään.

Vierailija
17/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoresta pitäen touhunnut työssä aina hiukan kierroksilla kun hiukan levoton luonne ja alkoholi on sitten aina rauhottumisen ja rentoutumisen paikka millä palkitsee itseään.

Vierailija
18/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kannattaa miettiä tuota ajatusta "absolutiksi en aio heittäytyä". Minä lopetin päivittäisen juomisen kuin seinään ja olin 7 kk täysin raittiina. Uutena vuotena sitten kohotettiin miehen kanssa kuohuviinimaljat ja siitä se sitten taas lähti.

Vierailija
19/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat huomiot. Itsellä varsinkin vatsavaivat ovat kadonneet kokonaan. Lieviä rytmihäiriöitä oli krapulassa. Nekin loppuneet kokonaan, kun ei ole enää krapulaa.

Kaikesta huolimatta pakko myöntää että kaipaan sitä humalan tunnetta kyllä vieläkin.

M44

Vierailija
20/70 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kerran 6 kuukautta juomatta. Muutuin hiljaisemmaksi, ehkä masentuneen suuntaiseksi. Mitään alkoholin himoa en tuntenut ollenkaan. Vaimon suosituksesta palasin kohtuukäyttäjäksi. Ennen tätä olin siis juonut muutaman annoksen alkoholia joko pe tai la ehkä noin 2-3 kertaa kuussa. Kovempiä kännejä 1-3 vuodessa.