Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison isovanhempien ehdotus, ryhtyisitkö tällaiseen?

Vierailija
28.11.2007 |

Puolisoni isovanhemmat ovat iäkkäitä (70-80v), mutta asuvat keskenään kotonaan ja ovat hyväkuntoisia, tosin kumpikin syö aika läjän lääkityksiä päivittäin.

He ovat ehdottaneet että me muuttaisimme heidän omakotitaloonsa (ennakkoperintönä) ja he rakennuttaisivat pienen vanhuudenkodin viereen, tontti on niin iso että tilaa on.

Vastineeksi me huolehtisimme heistä hautaan saakka, tarvittaessa joko menisimme heille yöksi tai he meille. Toimisimme autonkuljettajana, kaupassakävijänä, pihatöiden hoitajana, auttaisimme taitojemme mukaan kaikessa normaaliin elämään kuuluvassa ja jos johonkin vaadittaisiin vaikka sairaanhoitajaa, niin sellaiset asiat hoitaisi kotisairaanhoito.

Haluavat asua kotona eikä laitoksessa, ja lisäksi mieheni on ainoan lapsen ainoa lapsi, joka on tehnyt heille kolme lapsenlapsenlasta (kaikki alle kouluikäisiä) ja haluavat päästä seuraamaan lapsenlapsenlastensa elämää vierestä.

Miestäni syyllistävät että he vanhat kurjat ovat valmiita antamaan hartiavoimin rakentamansa omakotitalon ja mitä ovat tehneet väärin kun mies ei halua heistä huolehtia vaan lykkäisi vanhainkotiin vaikkei mies ole tällaista sanonut ollenkaan.

Minä olen kotiäiti ja mieheni opiskelee, olemme köyhiä ja asumme vuokralla. Heidän ehdotuksensa tarkoittaisi meille muuttoa syrjäiselle alueelle jossa kolmen kilometrin säteellä palveluja yksi pieni lähikauppa. Bussipysäkki löytyisi puolentoista kilometrin päässä ja kerran tunnissa olisi tilaisuus päästä asioimaan missään, olettaen että bussissa on tilaa lastenvaunuille. Ajokorttia minulla ei ole ja olisin aika sumpussa lasten kanssa. Olen kyllä valmis auttamaan, mutten uhrautumaan noin paljoa ja he taas loukkaantuvat pahasti ja syyllistävät jos kieltäydymme, mahdollisesti saavat jopa sydänkohtauksen jos joutuvat johonkin vanhainkotiin vaippoihin.

Minä nyt en oikein tiedä mitä ajatella. Mitä tekisit tai ajattelisit itse vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko omistussuhde vanhusten välillä 50 ja 50 vai omistaako jompi kumpi koko tönön?

Mun mielestä ongelma on siinä, että vanhukset haluavat asua kotonaan, mikä on ymmärrettävää, mutta jos te muutatte sinne, niin kenen koti se sitten on. Helppo vastata, että yhteinen, mutta ymmärtävätkö nämä vanhukset sen?

Vierailija
22/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutte, että tarvitsisitte auton ja haluaisitte elää myös omassa rauhassa. Selvitä tosiaan myös tarkasti perintöasiat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis hänhän olisi voinut ottaa eron vaikka vuosi avioliiton solmimisen jälkeen. Sitten mies olisi menettänyt puolet talosta. Olisi sekin ollut kohtuutonta.

Minun tuttavamiehelleni meinasi nimittäin käydä juuri noin. Ei ollut avioehtoa. Puoli vuotta vaimo oli naimisissa ja sitten halusi erota. Vaati puolta omaisuudesta. Mies oli ennakkoperinyt maatilan. Siihen oli vaimon tietämättä kumminkin laitettu erikoinen ehto eron varalta ja nainen jäikin nuolemaan näppejään. Eli hyvä juttu. (Olivat olleet yhdessä 10 vuotta ja sitten puolen vuoden avioliitto. Nainen varmaan teki tuon tahallaan.)

Vierailija
24/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vaikka saisin ilmaisen talon (muista että sellaista kuin ilmainen ei ole) varsinkin jos mummo puuttuu joka asiaan

Älä missään nimessä suostu... jos talo on korvessa, mistä teidän lapset saavat kavereita, kuinka pitkä matka on tulevaan kouluun jne

Vierailija
25/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme valmiita auttamaan iäkkäitä sukulaisiamme, esim. lumenluonnissa ja muissa pihatöissä ja kuljettamaan autolla esim. lääkärille ja asioille. Jos heidän kuntonsa huonontuu, voimme käydä siivoamassa ja kylvettämässä ja viedä valmista ruokaa.

Meillä on kuitenkin elossa myös minun vanhempani, mieheni isä ja mieheni äiti, mieheni toiset isovanhemmat ja minun toiset isovanhempani.

Mieheni isä on suurissa veloissa joita miehen isovanhemmat eivät haluaisi maksaa perinnöllään, ja tekee pitkää päivää. Hänellä ei olisi mahdollisuutta jäädä pois työelämästä huolehtimaan vanhemmistaan. Minä taas olen " vain" kotona lasten kanssa vaikken virallisesti sukua olekaan. Olisihan minulla aikaa vaikka millaiseen hoiva- ja virkistystoimintaan.

Ja lisäksi meillä on hoidettavana kolme pientä lasta joilta on aika paljon pois jos me ryhdymme huolehtimaan kaikista muista.

En haluaisi tilannetta että ihmiset yrittävät " lahjomalla" varmistaa että me pidämme heistä huolta ja samalla sitten sivuutamme muut.

Vierailija
26/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös isovanhemmat voisi hoitaa ihan ilman mitään palkkiota. Miksi sen pitäisi olla viranomaisten tehtävä. En käsitä tätä yhteiskuntaa, mutta mukana mennään.

Lapset ja isovanhemmat pitäisi hoitaa kotona.

Vierailija
27/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten teillä on hoidetut vanhukset, rahaa syönyt omakotitalo, jonka arvoa olette kenties nostaneet ja siinä se menee sivu suun ja joudutte takaisin vuokralle. Varokaa nyt ainakin tätä skenaariota

Vierailija
28/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä sitten, kun isovanhemmat ovat siinä " tilassa" että heitä pitää kylvettää ja käyttää pöntöllä / pitää vaippoja. Kun eivät halua vanhainkotiin -> ap hoitaa kaiken?

Vierailija
29/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikös isovanhemmat voisi hoitaa ihan ilman mitään palkkiota. Miksi sen pitäisi olla viranomaisten tehtävä. En käsitä tätä yhteiskuntaa, mutta mukana mennään.

tässä puhuttiin isoisovanhemmista. Olen samaa mieltä, että näiden vanhusten hoito kuuluisi ensisijaisesti ap:n appiukolle

Vierailija
30/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kehtaa komentaa appeaan noin. Tuota, minusta tuo on erittäin töykeää. Eikö teistäkin.

Miksei appiparka saa olla kylässä niin kauan kuin haluaa.

Vierailija
31/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä minä miettisin omia lapsianikin, että mitä se heille aiheuttaa, että kotona asuu terminaalivaiheen vanhuksia.

Vierailija
32/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ei KUKAAN hoida vanhempiansa, vainhainkodit on sitä varten. Ennen oli vähän eri kun ei käyty töissä vaan kotona hoidettiin karjaa ja kaikki asui samassa talossa jne.

Ihan turhaa tuollainen että jokaisen pitäisi hoitaa omat vanhempansa, eläkää tätä päivää!

Vierailija:

Vierailija:

tässä puhuttiin isoisovanhemmista. Olen samaa mieltä, että näiden vanhusten hoito kuuluisi ensisijaisesti ap:n appiukolle

Vierailija
33/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko realistista, että kaksi huonossa kunnossa olevaa vanhusta pystyisi asumaan talossa tuetustikaan?

Vierailija
34/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni vanhemmat ja siskon perhe asuvat samassa pihapiirissä. Vaikka kaiken pitäisi olla hyvin, niin nykyään heillä on aivan järkyttäviä riitoja. Ja koko ajan jompi kumpi on miettimässä talon myymistä. Mutta kun talot kuuluvat samaan pihapiiriin, niin ei niitä ole helppoa myydä.

Itse en lähtisi moiseen mukaan. Mutta en tunne isovanhempia enkä teitäkään.

Vierailija
35/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt jo syyllistävät, niin älkää edes harkitko.

Tämä ratkaisu varmistaisi, että sinä et töihin pääsisi ikinä, etkä voisi tehdä muutakaan omaa. Kun lapsesi kasvavat, isovanhempien kunnot huononee. Sitten jos tulee ero, olet työtön ja varaton, ja käyt ehkä edelleen hoitamassa näitä vanhuksia ja kuuntelemassa sättimistä. Käytännössä tuossa lasketaan täysin sen varaan, että juuri sinä pistät tuohon aikaa ja vaivaa.

Jossain afrikassa ehkä huolehditaan edelleen sukulaisten voimin kaikesta, täällä ei, se nyt vaan on fakta. Tämä yhteiskunta toimii kaikilta osin sen ajatuksen varassa, että itse kukin käy töissä, elättää itse itsensä, tienaa eläkkeensä ja sitten eläkkellä elää sen itse tienaamansa mukaan. Jos et tähän menoon sopudu, odottaa itseäsi kurja vanhuus. Et nimittäin mitenkään voi olettaa, että omat lapsesi eläisivät afrikkalaiseen malliin aikanaan. Mieheenkään et voi tässä asiassa täysin luottaa - vaikka avioliitto kestäisi, se voi kuolla ennen sinua, eikä ole mitään takeita mistään leskeneläkkeistä tulevaisuudessa.

Vierailija
36/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niin, että lapset hoitaisivat vanhempansa omassa kodissaan.

Tähän vaikuttaa mm. asumisen kalleus ja ihmisten lisääntynyt yksityisyyden tarve.

Vanhuksen hoitaminen kotona rajoittaa omaa elämää todella paljon, jopa vuosien ajan. Vanhusta ei voi välttämättä jättää yksin noin vain, joten reissut ym. ovat erittäin hankalasti järjestettävissä.

Se on myös taloudellisesti raskasta, jos toisen puolisoista pitää olla olla pois palkkatyöstään. Omaishoidon tuki ei ole hääppöinen eikä siitä kerry eläkettä tms.

Jos perhe asuu kerrostalossa, jossa ei ole hissiä, voi vanhuksen liikkuminen olla hyvinkin hankalaa.

On täyttä tekopyhyyttä kiillottaa omaa kruunuaan sillä, että hoitaa vanhukset kotonaan. Hienoahan se on, en minä sitä kiistä.

Mutta olisi myös syytä käsittää se, että se ei ole aina tahtokysymys.

Vierailija
37/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidan vanhuksia työkseni ja tiedän miten rankkaa se on. Ap:n vanhukset ovat vielä ehkä hyväkuntoisia, mutta miten jaksaa kun vanhukselle tulee dementoiva sairaus ja sitä pitää vahtia ympäri vuorokauden kuin pientä lasta vuosien ajan. Tai jonkin sairauden myötä muuttuu vuodepotilaaksi. Jatkuva syöttäminen, peseminen, vaipanvaihto yms. käy äkkiä raskaaksi kun kyse on kuitenkin aikuisesta ihmisestä ei pienestä lapsesta. Kahden iäkkäään ja sairaan ihmisen hoitaminen voi olla todella sitovaa ja kun he voivat elää vaikkapa 90-vuotiaiksi menee siinä ap:lta elämän parhaat vuodet. Omat lapsetkin pitäisi ehtiä ja jaksaa hoitaa. En suosittele siis.

Vierailija
38/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-vuotias voi ihan hyvin elää 90-vuotiaaksi, 20-vuoden päästä omat lapsenne ovat jo muuttamassa pois kotoa. Miten matkanvarrella onnistuisi murrosikäisten asuminen?

Huonointa tuossa sopimuksessa on se, että sitä olisi vaikea purkaa.

Vierailija
39/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran syyllistävät jo tässä ehdotus-vaiheessa, niin ei tule helpottumaan tulevaisuudessakaan.

Mielestäni kyse ei ole myöskään vain sinun ja miehesi päätöksestä. Aika on poissa lapsiltanne. Kun vanhukset menevät huonoon kuntoon, ei tule onnistumaan retket Muumimaailmaan, Lintsille yms. mistään etelän tai Lapinlomista puhumattakaan. Olette kiinni kotonanne 24/7. Voi tuntua naurettavalta miettiä tällaista nyt, mutta kun tilanne on ollut päällä useita vuosia, ei paljon naurata. Entä sinä, mitä olit ajatellut tehdä kun lapset kasvavat (eivät siis tarvitse kotihoitoa)? Onhan sinullakin oikeus uraan ja kodin ulkopuoliseen työpaikkaan.

Vierailija
40/65 |
28.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa vanhan ajan syytinkisopimukselta.

teoriassa kait nätti ajatus, mut kerran sinä kokisit uhrautuvasi, niin ei mielestäni kuulosta hyvältä suostua siihen.

M

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi