Miksi joidenkin ihmisten persoona muuttuu täydellisesti humalassa?
Suurin osa ihmisistä osaa käyttäytyä joten kuten kovassakin kännissä, mutta joillakin se persoonan muutos on jotenkin liian voimakas. Rauhallisesta tyypistä voi tulla raivohullu riidanhaastaja tai esimerkiksi todella ilkeä ja loukkaava, vaikka selvinpäin olisi ystävällinen ja kiltti. Osa taas menettää täysin kontrollinsa ja saattaa muuttua kirkuviksi ja täysin holtittomiksi. Mikä tämä homma on? Vaikuttaako viina joihinkin tiettyihin tyyppeihin jotenkin eri tavalla, vai mistä johtuu että jos kaksi samankokoista ja -luonteista ihmistä juo pullon kossua, niin se toinen alkaa vaan sammaltaa, mutta se toinen muuttuu ihan hulluksi?
Olin tässä joku aika sitten juhlissa, joihin osallistunut tyyppi menetti täysin oman hallintansa juovuttuaan. Hän häpäisi siellä käytöksellään kaikki; juhlat, juhlavieraat ja ennen kaikkea itsensä. Jos en olisi tiennyt, olisin luullut että hän on jonkun voimakkaan huumausaineen alainen ja harhainen, koska käytös oli täysin irrationaalista. Tosiasia kuitenkin oli, että hän oli täysin selvinpäin ja normaali juhliin tullessaan, mutta ilmaisen viinan vuoksi humaltui ja persoona muuttui. Kauheaa katseltavaa ja kuunneltavaa. Ei tarvitse uutta kutsua hänen odottaa.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Asperger, ADHD?
Tuskin. Joillakin lienee aivoissa vaan sellainen osanen, että se ei kestä päihtymistä. Osalla voi olla myös psykologista, eli alkoholi vapauttaa sen siellä uinuvan pirun, jota tämä pystyy selvinpäin hallitsemaan. Silti on outoa, että joidenkin käytös muuttuu niin radikaalisti toiseen suuntaan.
Estot lähtevät, joillain enemmän kuin muilla.
Sellainen ihminen on tasapainoton ja jotenkin häiriintynyt, joka muuttuu esimerkiksi aggressiiviseksi humalassa. Jotain vikaa sellaisessa on. Terve ihminen ei mitenkään radikaalisti muutu, tulee tyhmemmäksi ja äänekkäämmäksi vaan.
Hormoneja käyttävät bodarit ovat sellaisia sekopäitä. Kun saavat viinaa, voivat yhtäkkiä ruveta väkivaltaisiksi tai saada jonkun seksihimokohtauksen ja vaikka raiskata. Kannattaa kiertää kaukaa ne hormonisekopäät.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen ihminen on tasapainoton ja jotenkin häiriintynyt, joka muuttuu esimerkiksi aggressiiviseksi humalassa. Jotain vikaa sellaisessa on. Terve ihminen ei mitenkään radikaalisti muutu, tulee tyhmemmäksi ja äänekkäämmäksi vaan.
Hormoneja käyttävät bodarit ovat sellaisia sekopäitä. Kun saavat viinaa, voivat yhtäkkiä ruveta väkivaltaisiksi tai saada jonkun seksihimokohtauksen ja vaikka raiskata. Kannattaa kiertää kaukaa ne hormonisekopäät.
Olen samaa mieltä. Mutta kyllähän se yllättää, jos vuosikausia tuntemasi rauhallinen ja ystävällinen työkaveri muuttuu kännissä todella ilkeitä loukkauksia heitteleväksi riidanhaastajaksi. Tulee mieleen että onko se miettinyt niitä loukkauksia koko ajan, mutta esittänyt vain kivaa. Vaikea suhtautua normaalisti tuollaisen jälkeen.
Mun mies on täysi demoni juotuaan liikaa. Sitä käytöstä ei kertakaikkiaan ymmärrä ennen kuin sitä pääsee joku todistamaan. Ääni muuttuu, kuin toisen ihmisen ääneksi ja hän alkaa haastaa riitaa mitä pienimmistäkin asioista. Iskee yleensä arkaan paikkaan ja kaivaa vanhatkin asiat menneisyydestä, jotta saa aihetta sortaa ja haukkua. Uhkailee, kiristää mitä uskomattomimmilla asioilla ja saa ihan pelon valtaan. Selvittyään ei ymmärrä tehneensä mitään väärää.
En tiedä. Veljeni on tuollainen. Ei tapahdu joka kerta mutta silloin tällöin kun ottaa reippaammin, muuttuu kusipääksi. Sellaista ihmeellistä aggressiivisuutta joka alkaa kevyenä piilovittuiluna ja eskaloituu todella ilkeisiin asioihin. Veli siis juttelee näitä asioita ihan kylmän rauhallisena, ei ole koskaan osoittanut mitään fyysisen aggression merkkejä. Mutta haukkuu inhottavasti sellaisiakin ihmisiä joita ei oikeastaan edes tunne, eivätkä jutut perustu todellisuuteen. Milloin kukakin on laiska ja pinnallinen ja mitä vielä, vaikka oikeasti ei olisikaan.
Selvinpäin on viisas, rauhallinen, iloinen ja avulias mies. Aina ollut.
8 lisää vielä että tällaisen negakännin jälkeen veli soittaa joka kerta ja pyytelee vuolaasti anteeksi asianosaisilta. Ymmärtää kuulemma jo illan aikana että metsään menee, mutta ei osaa lopettaa kun homma lähtee käyntiin.
Soturigeeni ja vähän käsittelemättömiä traumoja. Viinaa päälle ja kohta on rähinäkänni päällä. Mitään erikoista siinä ei ole. Soturigeeni (MAOA-geeni) on yleinen suomalaisilla, mutta naisilla sen vaikutusta ei ole juurikaan tutkittu.
Erittäin hyvä kysymys.
Sitten toiset eivät muutu kännissä ollenkaan. Kuulun ryhmään.
Olen rauhallinen, hiljainen ja hieman ujo nainen. Hyvin yksityinen ihminen ja introvertti.
Alkoholista muutun ekstrovertiksi ja yllytyshulluksi. Saatan flirtata ja hankkia seurueeseen miehiä. Joskus olen antanut miehen suudella minua keskellä mannerheimintietä, vaikka olen varattu. Seuraavana aamuna ällötti.
Alkoholi ei vain sovi minulle ja käytänkin sitä harvoin.
Se rentouttaa ja tulee hiton hauska olo.
Entisellä työmaalla oli juuri tällainen tyyppi. Oli siis töissä tosi kiva ja asiallinen, mutta työpaikan bileissä sitten persoona muuttuikin ja käyttäytyi todella ikävästi ja aggressiivisesti. Oli siis mies. Hän ei koskaan puhunut noita jutuista mitään jälkikäteen, ilmeisesti oletti että kaikki kuitataan kännin piikkiin. Itse kyllä tällaista sontaa todistettuani aloin suhtautua tyyppiin varauksella. Tämä oli vielä sellainen, että vaikka tiesi varmaan mokanneensa, tuli kuitenkin aina vaan niihin uusiin juhliin ja sama juttu. Ja sama vaikeneminen jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Estot lähtevät, joillain enemmän kuin muilla.
Toisilla taas ei ole mitään estoja selvinpäinkään. He ovat sama ihminen koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Olen rauhallinen, hiljainen ja hieman ujo nainen. Hyvin yksityinen ihminen ja introvertti.
Alkoholista muutun ekstrovertiksi ja yllytyshulluksi. Saatan flirtata ja hankkia seurueeseen miehiä. Joskus olen antanut miehen suudella minua keskellä mannerheimintietä, vaikka olen varattu. Seuraavana aamuna ällötti.
No tämähän on ihan eri asia. Tuo nyt on normaalia humaltumista. Jos sen sijaan alat haastamaan riitaa, haukkumaan muita, viskomaan tavaroita ja lyöt ihmisiä, se ei ole normaalia.
Viinaa pitää ottaa vain silloin jos asiat ovat hoidettu ja kaikki hyvin. Minulle ei sopinut viina yhtään silloin jos oli stressiä, yliväsynyt ja hoitamattomia asioita rempallaan painamassa mieltä. Aloin silloin helposti purkamaan kiukkua syyttömiin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on täysi demoni juotuaan liikaa. Sitä käytöstä ei kertakaikkiaan ymmärrä ennen kuin sitä pääsee joku todistamaan. Ääni muuttuu, kuin toisen ihmisen ääneksi ja hän alkaa haastaa riitaa mitä pienimmistäkin asioista. Iskee yleensä arkaan paikkaan ja kaivaa vanhatkin asiat menneisyydestä, jotta saa aihetta sortaa ja haukkua. Uhkailee, kiristää mitä uskomattomimmilla asioilla ja saa ihan pelon valtaan. Selvittyään ei ymmärrä tehneensä mitään väärää.
Ehkä sinun pitäisi auttaa häntä ymmärtämään, että hän on mokannut pahasti. Vai tuleeko siitä ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Itse vedän hormoneja ja olen tuollainen ihan selvinpäinkin.
Silloin kun en vetänyt, olin kilttis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on ihan eri asia. Tuo nyt on normaalia humaltumista. Jos sen sijaan alat haastamaan riitaa, haukkumaan muita, viskomaan tavaroita ja lyöt ihmisiä, se ei ole normaalia.
Olen töninyt tanssilattialla ihmisiä jotka käyttäytyivät huonosti, tietäen että he eivät uskalla tehdä minulle mitään. Miehet vs pieni nainen. Olen siis myös haastanut riitaa.
Asperger, ADHD?