Jos kotiäiti joutuu sairaalahoitoon, saako mies sairaslomaa lastenhoidon takia?
Kommentit (68)
Ja tuollaisella on lapsia ??? Väestönkasvua tuollaisen yksilön kohdalla pitäisi rajoittaa.
Jonkunhan ne on pakko hoitaa, eikä hoitopaikkaa noin vain yhtäkkiä jostain saa. Että vastauksena kysymykseesi: ei riitä.
Vierailija:
Eikö riitä, että työnantaja joutuu maksamaan lakisääteiset sairas-, lasten hoito-, äitiys- ym. lomat, vaan vielä yritetään petkuttamaan maksumieheksi myös sellaisiin tapauksiin, joita ei ole laissa määritelty. Mieheni on pienyrittäjä ja hänen selkänahastaan menee kaikki tällaiset vemputukset.
kun vastassa on erittäin epämiellyttävä vastakumppani.
T. se vittupaska
vaan sen perheen ja yhteiskunnan.
Vaikka ei se aina näytä sitä ymmärtävän.
Lapsille voit jo nyt hakea sitä hoitopaikkaa jne.
Mitä jos mies pitäisi hoitovapaan sillä aikaa kun olet sairaslomalla? Miehillähän on oikeus siihen ja senhän työnantajakin antaa. Alatte nyt jo säästämään sitä varten, ettei sitten mene talous kuralle.
Siis lapsille järjestetään hoitopaikka.
että se olisi maksumies. Eikä siihen todellakaan laki velvoita. Eli ei työnantaja riko lakia, vaikkei annakaan lomaa ja jos mies on pois tuosta syystä, se on irtisanomisperuste.
Itse jouduin polvileikkaukseen ja kotona 3-vuotias ja 7kk ikäiset lapset. Keppien kanssa oli vähän vaikeata vauvaa hoitaa ja jalalle ei voinut laittaa painoa lainkaan. Miehelle ei sairaslomaa herunut. Palkatonta lomaa työnantaja kyllä lupasi. Meillä lopulta isovanhemmat tulivat avuksi ja asuivat meillä kaksi viikkoa.
Ja eihän siitä ole kuin suunnilleen vuosi kun uutisissakin oli siitä Espoolaisesta perheestä jossa yh-äiti sairastui syöpään. Lastenhoitoavuksi esitettiin huostaanottoa, sillä kotiin ei hoitoa saanut (määrärahat siltä vuodelta lopussa tai jotain).
minä olin nenäleikkauksessa ja kahden viikon sairausloma. Tamponit nenässä buranan voimalla hoitelin lapsia sen ajan. Helsingissä asutaan.
Ei ole kotiäidillä oikeutta sairastaa. Minulla leikattiin kohdusta myooma ja vahvojen särkylääkkeiden avulla yritin vaan jotenkuten selviytyä päivästä. Onneksi 2- ja 5-vuotiaat jo jotenkuten ymmärsi, kun selitti, että äiti ei voi leikkiä, kun äitiä sattuu. Ja kun mies tuli illalla kotiin (klo 18 tietämillä) niin painuin suoraan nukkumaan ja nukuin aamuun asti. Tätä jatkui useamman päivän ajan.
Eihän hoitopaikkojakaan noin vain mistään saada?
Meillä kävi juuri näin, ja isä joutu olemaan lasten kans kotona viikon, toditus töihin piti toimittaa, mutta palkkaa ei maksettu.
Helpompi hakea isän sairaslomaa itselleen jonkun tekosyyn voimin.
Vierailija:
Eihän hoitopaikkojakaan noin vain mistään saada?
Ja ei se vanhempainraha saati kotihoidontuki ihan palkkaan verrattavissa ole, menetystä tulee joka tapauksessa. Jos taas joutuu laittamaan lapset hoitoon, sekin maksaa..
Akuuttitilanteita varten päiväkotiin saa ottaa muutaman lapsen vaikka ylipaikoille. Samalla tavallahan sinne otetaan perhepäivähoitajien lapsia jos hoitaja sairastuu. Eri asia on, miten hyväksi se on lapselle, että hänet viedään ihan vieraaseen hoitopaikkaan johon ei ole yhtään kerinnyt edes tutustua.
Tässä sen kyllä näkee että kotiäiti ei oo ihminen vaan kone, sillä ei oo oikeus sairastaa!
Onneksi oma lääkäri ymmärsi kirjoittaa miehelle sen sairasloman.
Ja kyllä akutti oli tilanne kun jouduin.
Eikä kyllä ole tullut mieleenkään, että olisimme keneltäkään mitään ryövänneet.
lystiä.
Kodinhoitajia ei niin vain saa!