Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kotiäiti joutuu sairaalahoitoon, saako mies sairaslomaa lastenhoidon takia?

Vierailija
26.11.2007 |

Kyseessä alle kouluikäiset lapset.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos on lyhyt tarve hoidolle esim. leikkaus niin ei sitä aina kerkeä niille sairauspäivä rahoille.. Ja jos niille tuille lähtee esim. palkkatyöstä, niin käsittelyajat ja päätösten teot kestää sen verran että tuloton aika tulee melkein väkisin.

Vierailija
42/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näin on. Varmaan sen kotihoidontuen menettäisi, jos tarvitsisi hoitopaikkaan lyhyeksikin ajaksi.



Ihan uskomattomaltahan se tuntuu, mutta ei ole Suomessa kotiäidillä oikeutta sairastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava tietää mitä nämä ylpeät rouvat täällä tuumaisivat kun he itse äitinä joutuisivat auto-onnettomuuteen ja sairaalaan teholle. Kotihoidossa olevat Viivi 1v ja Veeti 2v jäisivät ilman hoitajaa... Työnantaja toteaisi miehelle että kotiasi et voi jäädä muuten kuin irtisanoutumalla ja siihenkin menee kuukausi! Töihin on pakko tulla... Ei auta kuin heivata pennut jollekin muulle hoitoon tai jättää kotiin pärjäämään tai antaa huostaan...



Ja jos isi saa sovittua vapaata, ei ole varmasti helppoa perheellä ja vielä kun ei ole mitään tulojakaan...

No siinä jää isi yksin kotiin hoitamaan ruuat, siivoukset, huolen äidistä ja lasten reagoiminen äkilliseen muutokseen ja samalla työt tehtävänä ja asuntolainaa 200 000¿ hoidettavana...



Kyllä mä sanon että lakisääteistä pitäisi olla se että tuollaisessa tilanteessa työnantajan on PAKKO antaa vapaata! vaikka palkatonta mutta joka tapauksessa...

Vierailija
44/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseisiä tilanteita meilläkin ollut, palkatonta on kyllä järjestetty, mutta toisin kuin uskotte, raha ei puusta tipu - ja jos vaimo sairastaa, se ei kyllä minun maksupostiini kuulu. Näitten " kyllä työnantajan kuuluu lakisääteisten lisäksi maksaa jatkuvasti - sitä -sun -tätä" vaatimusten takia olemme itse tehneet vuoden suunnitelman, jonka kuluessa sanomme kaikki kymmenen palkattua työntekijäämme irti. Jatkamme kahdestaan - varmasti taloudellisesti hieman epätasaisemmin - tulot sijoittuvat enemmän sesonkiin, mutta meille jää sekä rahaa että aikaa enemmän käteen. Puhumattakaan jatkuvasta stressistä, joita poissaolot, deadlinet sun muut aiheuttavat kymmenkertaisesti. Voin kertoa, ettei pk- yrittäminen Suomessa ihan niin kannattavaa ole, että voisi vaimoillekin maksella. Toisaalta - jos ne vaimon saikkarirahat / miehen tekaistut saikut laittaa asiakkaan hintaan, alkaa armoton parku, miten rakennuttaminen maksaa Suomessa NIIN paljon... ;D

Vierailija
45/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuudetta vuotta ja törmännyt ongelmaan kahdesti. En mielestäni ole itsekäs, realisti vain ja omia kokemuksia on.



Sitäpaitsi mitä se palkaton vapaakaan auttaa, jos mies on työmatkalla Aasiassa, kun minä sairastun täällä?

Vierailija
46/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ihmisen itsensä. Jos ei yhteiskunta maksa, niin edes miehen työnantajan pitäisi! Suomi on kapitalistinen maa, jossa valtaosa äänestäjistä haluaa yhä suurempaa yksilönvapautta ja yhä pienempiä velvollisuuksia (veroja) yhteiskuntaa kohtaan. Mutta kas, kun elämä potkii päähän, niin jo huudetaan auttajaa ettei vaan oma elintaso pääse laskemaan yhtään.



Sairaus ja työttömyys on ikäviä juttuja, mutta Suomessa vallitsevan ideologian mukaan on perimmiltään ihan oikein, että ne sattuu eniten niihin joita ne koskee. Jos sinä sairastut, sinä ja perheesi kärsitte. Se voi tarkoittaa tulojen tippumista, epämukavaa elämänvaihetta kaikille tai jopa koko elämän uudelleen järjestelyä. Onnettomuudet tekevät semmoista - ja eniten ne sattuvat niihin, jotka eivät ole yhtään valmistautuneet.



Minä en olisi uskaltanut olla viikkoakaan kotiäitinä, ellen olisi etukäteen miettinyt miten selvitään yllättävistä onnettomuuksista. Meillä oli vararahasto, oli pidetty yhetyksiä sukulaisiin, oli muutama hyvä ystävä, joiden kanssa oli puhuttu että autetaan, jos tulee paha paikka. Lisäksi lainat oli mitoitettu niin, että vaikka mies olisi jäänyt palkattomalle, oltaisiin vyötä kiristämällä selvitty ainakin puoli vuotta. Ja ei, emme ole erityisen hyvätuloisia eikä meillä ole laaja suku. Emme vain ole koskaan rynnänneet päätä pahkaa mihinkään vaan miettineet joka päätöksen tarkkaan etukäteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
47/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä aika moni on nimenomaan asian omakohtaisesti kokenut kotiäiti (minä olen se joka kertoi polvileikkauksestaan). Kohtuutontahan se on, että tilanne on tällainen, mutta me olemme kertoneen vain omia kokemuksiamme siitä, mikä systeemi on.



Mies saattaa saada vapaata, jos työnantaja siihen suostuu, mutta mitä luultavammin se vapaa on palkatonta. Ja jos kotiäidillä on kyseessä pitkäkin sairasloma, niin mistä se perheen ruoka sitten maksetaan, jos isä on palkattomalla lomalla.



Toisaalta ymmärrän sen, että ei se voi olla miehen työnantajankaan tehtävä maksaa minun sairauspäivistäni. Ehkäpä yhteiskunnan pitäisi tulla tällaisissa tilanteissa avuksi. Mutta kyllä kai jokaisella kuitenkin pitäisi olla oikeus sairastaa ilman hirveää huolta siitä, miten lapset pärjäävät

Vierailija
48/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi toivuin myös oraalisesti annetuilla lääkkeillä.



Minusta ei koko perheen elämää voi laittaa sikin sokin jos yksilö sairastuu, kotona oleva vanhempi joutuu yjskaks vaikka 1-3 viikoksi sairaalaan.



Kyllä silloin yhteiskunnan täytyy jotain tukea miettiä, suurin osa maksaisi enemmän veroja, että pystytään tukemaan avussa olevia perheitä!

On totta että porvarit voitti vaalit mutta ei kovin ylivoimaisesti ja eiköhän ne 35% jotka ei äänestänyt olleen niitä jotka eivät enää usko mihinkään vaan tyytyvät siihen mitä annetaan jos annetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
49/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hoitajia on oikeasti vaikea saada äkkitilanteissa, vaikka kuinka varautuisi.

Vierailija
50/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun 2020 povataan, että yhtä työtätekevää kohden on kaksi " elätettävää" , ts. eläkeläistä, työtöntä, opiskelijaa yms. Nyt suhde on kolmea työtätekevää kohtaan yksi, ja ei oikein näilläkään resursseilla pärjätä, vaan pitää priorisoida. Ja politikkojen palkat ja edut - niin hanurista kun ovatkin - niistä niistämällä ei saada isoa säästöä aikaiseksi. Tuon sanoin vaan siksi, että siihen kohta joku olisi vedonnut. Tulilinjalle tulee kulttuuri, urheilu, sairaanhoito, vanhustenhoito yms. Haluaisin todella, että edes joku " valtaapitävistä" kertoisi meille miten tää yhtälö ratkaistaan, mutta kun totuus on, ettei kukaan vielä tiedä.

Itse pidän tärkeinä sairaiden, vanhusten ja lasten priorisoimista, mutta riittääkö rahat edes siihen? Siinä kohtaan mulle ei oikeesti ratkaise, jos joudun maksamaan kirjastoon 10 ¿ vuosimaksua, tai oopperan tukeminen lopetetaan - ja siirryttään niiden käyttäjien rokottamiseen.

Mutta oopperan balettitanssija ja kirjastontäti on oikeesti taas varmaan eri mieltä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
51/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotiäiti mahdollistaa sen työtätekevän puoliskon työnteon ja uran luomisen. Ja tämä maksaa kyllä veroja kahdenkin edestä!

Vierailija
52/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset


Sitähän se työnantaja haluaa?

Jos äiti on sairaalassa ja isä ei saa vapaata töistä eikä kunnalta nykyään saa kotiapua eikä päivähoitopaikkaakaan saa niin lyhyellä varoitusajalla niin mitä vaihtoehtoja jää?

Joko isä jää pois töistä ilman työnantajan lupaa (eli siis irtisanoutuu) tai lapset jäävät yksin kotiin työpäivän ajaksi (mikä on siis oikeassa elämässä sama kuin että lapset päätyvät huostaanotetuiksi).

Tiedättekö muuten mitä tapahtuu yksinhuoltajan lapsille jos huoltaja joutuu sairaalaan eikä muuta hoitajaa ole? Lapsi menee lastenkotiin siksi aikaa.

Vierailija:


No millä kuvittelet niiden lasten tulevan hoidetuksi, jos äiti on sairaalassa ja isä töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
53/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo näin on. Jos yksinhoitaja sairastuu vakavasti/joutuu sairaalaan, niin kunta saattaa esittää väliaikaista huostaanottoa. Toki saa lapset takaisin, sitten kun on terve. Ja kukaan ei mieti sitä paljonko se maksaa, että lapsille aiheutetaan tällaisia traumoja. Mutta sehän ei näy pussissa heti...

Vierailija
54/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsensä. Työstä jossa on lähimain korvaamaton työnantajalleen ja tällä yhteiskunnalla.

Sen jälkeen hän jää ansiosidonnaiselle kotiin lasten kanss ja minä menen hoitotyöhön tienaamaan.



Ok, se on vallan fine. Mutta toistaiseksi työnanataja on tukenut näiden 6 vuoden aikana niitä muutamaa viikkoa jolloin olen " prakannut" .

Jos ei jatkossa tue, tuo on meidän ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
55/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että maksaahan se huostaanottokin. Mutta kun siihen on ollut pakko varata määrärahoja.

Vierailija
56/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että täällä parutaan koko ajan, että jonkun muun pitäisi aina maksaa minun elämäni.

Ei herranjumala maksa sun miehes veroja kahden edestä!

Ja jos sun lapset olis päivähoidossa, sun miehes vois edelleen tehdä töitä ja niin sinäkin.

Lasten kotona hoitaminen on arvokysymys, eikä siitä muuksi saa muutettua, vaikka kuinka haluaisi.


65, tosiasia on se,

että kotiäiti mahdollistaa sen työtätekevän puoliskon työnteon ja uran

luomisen. Ja tämä maksaa kyllä veroja kahdenkin edestä!

Vierailija
57/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihme juttu, että kaikki pitäisi itselle ilmaiseksi saada ja sitten tosiaan ihmetellään, että rakentaminen maksaa.

Maksaa joo, kun rakennusyrittäjä maksaa työntekijänsä palkan lisäksi työntekijän vaimon kotonaolon.

Miettikää nyt hei ihan oikeesti itsekin tätä yhtälöä...


Vierailija - 26.11. 14:25 vastaa tähän viestiin (58/73)

Täällä eräs työnantaja,

kyseisiä tilanteita meilläkin ollut, palkatonta on kyllä järjestetty, mutta toisin kuin uskotte, raha ei puusta tipu - ja jos vaimo sairastaa, se ei kyllä minun maksupostiini kuulu. Näitten " kyllä työnantajan kuuluu lakisääteisten lisäksi maksaa jatkuvasti - sitä -sun -tätä" vaatimusten takia olemme itse tehneet vuoden suunnitelman, jonka kuluessa sanomme kaikki kymmenen palkattua työntekijäämme irti. Jatkamme kahdestaan - varmasti taloudellisesti hieman epätasaisemmin - tulot sijoittuvat enemmän sesonkiin, mutta meille jää sekä rahaa että aikaa enemmän käteen. Puhumattakaan jatkuvasta stressistä, joita poissaolot, deadlinet sun muut aiheuttavat kymmenkertaisesti. Voin kertoa, ettei pk- yrittäminen Suomessa ihan niin kannattavaa ole, että voisi vaimoillekin maksella. Toisaalta - jos ne vaimon saikkarirahat / miehen tekaistut saikut laittaa asiakkaan hintaan, alkaa armoton parku, miten rakennuttaminen maksaa Suomessa NIIN paljon... ;D

Vierailija
58/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai täällä kukaan ole parkunut ketään maksamaan elämistään. Vaan kyse on ollut siitä, onko kotiäidillä oikeus sairaslomaan ja miten se järjestetään.

Vierailija
59/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun sairastuin keuhkokuumeeseen ja jouduin sairaalaan, kirjoitti lääkäri (pyytämättä edes) sairaslomatodistuksen miehelle, myös pari päivää sairaalajakson jälkeen, koska olin vielä tosi heikossa kunnossa enkä saanut käytännössä tehdä mitään. Sitä en enää muista, mikä oli sairasloman syy siinä miehen todistuksessa. Ilmeisesti aika tapauskohtaista siis.

Vierailija
60/68 |
26.11.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä idiootteja...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi