Noloin auton reistailusi?
Meillä ainakin kun vieraiden kanssa piti lähteä pois juhlapaikasta ja automme kesti minuutti käynnistyä! Sen jälkeen taas toiminut monta vuotta ihan normaalisti... Mitä kokemuksia teillä on?
Kommentit (594)
Ajokouluaikoina nyt ihan aikuisiällä;
Olin liittymässä Kehä kolmoselle ja en päässyt risteyksestä millään eteenpäin. Olin kolmet valot siinä jumissa, ihmiset tööttäili, ohitteli piennarta pitkin ja minä itkin, että auto ei liiku vaikka yritän.
Opetuspolkimen jarru oli "lukinnut" kuljettajanjarrun pohjaan ja en tajunnut sitä (eipä se ollut normaaliakaan). Eli jarru oli koko ajan pohjassa ja en päässyt sen takia liikkeelle.
Oli kyllä tosi traumaattinen ja nolo kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Niin monia kokemuksia, etten osaa valita pahinta 😁.
Mm.
Lauttakuskit joutuivat avuksi ja työntämään auton pois lautalta, kun ei suvainnut käynnistyä (meren tiheän sumun ja kosteuden takia).
Sitten se pelitti taas kuin ei mitään.😣
Huvittava tarina! Olikohan ranu? Niille aika tyypillinen ongelma, yliherkkiä kosteudelle ja kylmyydelle...
Ap
Voi kauheaa, siis ihan hirveitä kokemuksia. Ihan tässä tulee kyyneleet silmiin ja myötähäpeä painaa selän notkolle. Haleja sinne päin ja kaikille muillekin, on tämä elämä raakaa....😃😃
En tiedä oliko tämä minulle nolo vai korjaamolle, mutta viime viikolla autoon syttyi kesken työmatkan moottorin vikavalo. Auto toimi normaalisti kuitenkin, joten ajoin auton työpaikalleni, joka sijaitsee lähellä käyttämäämme huoltoa. Soitin huoltoon ja kysyin voinko tuoda auton heidän pihaan odottamaan, josko heillä on olisi aikaa sitä katsoa lähipäivinä. Asia oli ok.
Valo syttyi edelleen töistä lähtiessäni viemään autoa huollon pihaan. Mieheni tuli minut poimimaan kyytiinsä sieltä. Jo kotimatkalla huollosta soitettiin ja sanottiin, että ovat selvittäneet syyn ja, että autosta oli pissapoika tyhjä (ajotietokone ilmoittaa tämän ja muutkin ei kiireelliset asiat keltaisella (i)-tunnuksella). Oltiin vähän aikaa miehen kanssa hiljaa, ja sitten tajuttiin sanoa, että kyllä se moottorin vikavalo oli (puhelu tuli siis auton kaiuttimista). Huoltomies sanois "aha, nyt ei enää kyllä palanut". Mieheni kehotti kuitenkin lukemaan vikakoodit ja olihan siellä joku polttoaineen säätelyn anturi mennyt rikki.
Noloa tässä lähinnä oli se, että huolto piti meitä niin yksinkertaisina, ettei osattaisi lukea noita (i)-koodeja, joiden tekstikin tulee automaattisesti näkyviin. Huoltokin on tuttu paikka, joten tietävät, ettei auto ole meille uusi ja siksi ei olisi tajuttu. Toki näkevät varmasti kaikkea ja ajattelivat tämän olevan tällainen case😂
Auto sammui perjantai-iltapäivällä noin klo 16 Mäkelänkadulle... Hinausauto tuli reilun puolen tunnin odottamisella. Sitä ruuhkan ja tuijottelun määrää :)
Kun pakoputki tippui.
Ensin tipahti takapää, ja siinä pätevänä sidoin sen köydellä jotenkin jotta pääsisin kotiin.
Jonkin ajan päästä tipahti etupää. Ajoin siis jonkin matkaa pakari laahaten köyden jatkona auton perässä.
Yksi lapsi siinä ainakin ehti nähdä tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Kun pakoputki tippui.
Ensin tipahti takapää, ja siinä pätevänä sidoin sen köydellä jotenkin jotta pääsisin kotiin.
Jonkin ajan päästä tipahti etupää. Ajoin siis jonkin matkaa pakari laahaten köyden jatkona auton perässä.
Yksi lapsi siinä ainakin ehti nähdä tilanteen.
Huutonauru raikaa!!! 😂😂😂
Etuoven ikkuna putosi oven sisään. Onneksi oli kesä. Samasta autosta hajosi ratin sisältä joku muovinen osa ja se aiheutti että kun vähänkin käänsin rattia niin torvi soi tauotta. Mun oli pakko ajaa eteenpäin koska olin risteyksessä ekana. Niin ja mulla myös putosi pala pakoputkea siitä samaisesta autosta. Nostin sen paksiin ja jatkoin ajoa kunnon ralliäänin. Se auto vei öljyäkin litran viikossa. Siitä lähti niin kauheet savut että takana ajava sai kärsiä.
Eiköhän ne kaikkein kettumaisimmat viat ole niitä jotka ilmaantuu tyyliin keskellä vilkasta kaupunkiliikennettä, kuten itsellä kun auto sammahti valoissa ja siinä sitten hampaat irvessä hermostuksissa yritin hädissäni startata. Lähti onneksi vielä käyntiin, mutta kuoli lopullisesti parkkipaikalle ja sinne piti joku sytytysyksikkö vaihtaa.
Kun käänsin virta-avaimesta, se vain naksui, eikä lähtenyt käyntiin. Muutaman yrittämän jälkeen taas lähti. Vein sen korjaamolle kolmesti ja mekaanikion kokeillessa se lähti aina heti käyntiin.
Lopulta neljännellä yrittämällä se vain naksahti mekaanikonkin käsittelyssä ja heti selvisi, että virtalukon pohja oli rikki. Tunsin itseni ihan idiootiksi ravatessani siellä korjaamolla. Vähän kuin luulotautinen lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Kun pakoputki tippui.
Ensin tipahti takapää, ja siinä pätevänä sidoin sen köydellä jotenkin jotta pääsisin kotiin.
Jonkin ajan päästä tipahti etupää. Ajoin siis jonkin matkaa pakari laahaten köyden jatkona auton perässä.
Yksi lapsi siinä ainakin ehti nähdä tilanteen.
Anteeksi,ei saisi nauraa,mutta todistin itse muutamia viikkoja sitten tällaisen tilanteen. Lähdin juuri ovesta ulos ja kuuntelin,mikä helkkari sieltä on tulossa. Kauhea ryske ja pauke, sitten ilmestyy auto,jonka pakoputkisto laahaa maata. Ja se koko putkisto putosi,kun auto ajoi kanttarin yli parkkipaikalle. Piru mikä mekkala,mutta en voinu pidetellä naurua,vielä illallakin töissä nauratti,ja itseasiassa hymyilyttää vieläkin :) Mutta siis joo,varmasti ollut noloa...
Pikkuruisesta autostani katosivat jarrut, joten lähdin viemään sitä korjaamolle. Tuossa pikkukaupungissa ei kiertoteitä ollut, joten ajoin mäkistä ja kiemurtelevaa valtakatua ja paria siltaa pitkin kaupungin läpi. Käsijarru oli kadonnut jo aikaisemmin, joten säätelin vauhtia moottorin avulla. Ykköselle pystyi vaihtamaan vain pysähdyksissä, eikä auto lähtenyt liikkeelle kakkosvaihteella ilman raivokasta kaasuttelua, mikä aiheutti lisää päänvaivaa. Onneksi ei poliiseja näkynyt. Korjaamolla mekaanikko vilkaisi pari kuukautta aiemmin tehtyä, nyt siis yllättäen hajonnutta "purkkaa ja rautalankaa" -tyyppistä jarruremonttia ja kääntyi sitten hitaasti katsomaan minua silmiin. Se tonnin katse. Nolotti aika paljon.
Tuo tapahtui 80-luvulla. Nyt en lähtisi ajelemaan jarruttomalla autolla. Ainakaan kovin pitkälle.
Ylösnousemiskahva jäi mummolle käteen kun yritti vetästä itsensä ylös autostamme, merkiltä peugeot...
No se, kun yritin saada saabiamme käyntiin -30 pakkasessa, besserwissernaapurin opastuksella! Vielä nöyryyttävämpää oli lähteä hänen kimppakyydillään töihin, kun "kuitenkin samaa matkaa", ja kuunnella hänen tarinoita siitä, miten hemmetin hieno hänen hyundai-kippo on, kun aina vaan toimii, vaikka olisi ydinpomminkin räjäyttämä... no, töihin kuitenkin pääsin, joten kiitos siitä!
Otin hölmö ryypyn pois päältä ajettuani 15km. Sammui kuin saunalyhty moottoritiellä satasen vauhdissa. Oi niita aikoja...
- Tootti meni oikosulkuun jossain pikkukylassa Tanskassa, oli kiva menna ulkomaisilla rekkareilla jatkuvalla tootilla koko kylan lapi su-iltapaivana.
- Rengas puhkesi Ruotsissa motarilla, siina vaan pientareella vararengas alle ja matka jatkui
- Kuskinpuoleinen ovi oli pitkaan jumissa "ensiautossani", jouduin siis menemaan autoon apukuskin oven kautta.
- Samassa ensiautossa kosketushairio etuvalon piuhoissa, meni paalle kun napautti nyrkilla valoa. Napautin kerran liian kovaa ja iskin koko muovisen valon sapaleiksi. Sivustakatsojilla oli aika vinkea ilme.
- Kuskin sahkoikkunan toimintahairio, ei suostunut aukeamaan vaan jumitti. Napautin (taas) keveasti kammenella, silla seurauksella etta koko ikkuna putosi oven sisalle eika muuten enaa noussut (putosi "raiteiltaan").
Nama siis eri autoissa, pl. tuo ensiauto.
Vierailija kirjoitti:
No se, kun yritin saada saabiamme käyntiin -30 pakkasessa, besserwissernaapurin opastuksella! Vielä nöyryyttävämpää oli lähteä hänen kimppakyydillään töihin, kun "kuitenkin samaa matkaa", ja kuunnella hänen tarinoita siitä, miten hemmetin hieno hänen hyundai-kippo on, kun aina vaan toimii, vaikka olisi ydinpomminkin räjäyttämä... no, töihin kuitenkin pääsin, joten kiitos siitä!
Nuo jyntaihentaipäntäi kuskit käy aina hermoille! Aina jotakin, että näin paljon enemmän hilavitkuttimia enemmän kun autossasi xyz ja vielä kolmannesosalla hinnasta! Ja muistatko silloin kun autostasi puhkesi rengas? Ei muuten ole puhjennut päntäipontaista! Nyt hiljaa, ja sinne nuudelikuppiisi istumaan apina! Aargh!!!
Pakoputkessa oli reikä, hivenen hävetti se pörinä kaupungissa ajaessa.
Piti lähteä heittämään tyttöä harkkoihin. Auton ovet eivät aukea kaukosäätimellä, mitä hel. Avataan mekaanisella avaimella. Ei per, varashälytin huutaa. Äkkiä sisään, ovet kiinni, hälytys lakkaa. Jaaha, ei käynnisty, akku tyhjä. Tyttö ulos autosta, tällä ei pääse harkkoihin, taas hälyttää, väkeä alkaa tulla parkkikselle pällistelemään, ovet kiinni, häly hiljenee.
Lyhyt kommentointi yleisölle. Akkulaturia hakemaan. Ovi auki, häly päälle, konepelti auki, ovi kiinni, häly jatkuu. Häly loppui, akkulaturin viritystä, häly päällä taas. What the fck! Häly sammui. Nyt jo kivasti yleisöä. Häly päällä taas. Eka fiksu kommentti yleisöltä: häly soi minsan ja pitää minsan tauon jne, koska tunnistin myös konepellissä. Ei prkl. Ei voi siis ladata akkua. Katsojia jo kuin rokkistaralla. V_tuttaa rankasti. Konepelti kiinni, ovet kiinni, laturi mukaan, poistutaan niska punoittaen.
Kotona luetaan läpi auton huoltosoppari. Kattaa myös akun. Ei muuta kuin soitto ja kohta huoltoauto pihassa. Akun vaihto, muutamat hälyt ja taas urhti käyntiin. Jaa miksi akku tyhjä? Ihan itse jätin sisävalon päälle.
Niin monia kokemuksia, etten osaa valita pahinta 😁.
Mm.
Lauttakuskit joutuivat avuksi ja työntämään auton pois lautalta, kun ei suvainnut käynnistyä (meren tiheän sumun ja kosteuden takia).
Sitten se pelitti taas kuin ei mitään.😣