Onko sinulla varaa viilennysjärjestelmään?
Puolet suomalaisista on hankkinut kotiinsa viilennysjärjestelmän, selviää LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyssä.
Yli viidennes on hankkinut ilmalämpöpumpun ja lähes viidennes siirrettävän viilennyslaitteen. Keskimäärin viilennyksen järjestämiseen on käytetty 1 500 euroa.
Taloudellisista syistä kuitenkin 15 prosenttia ei ole ryhtynyt toimenpiteisiin.
– Läheskään kaikilla ei siis ole varaa ja mahdollisuuksia investoida viilentämiseen. Esimerkiksi vanhassa kerrostaloasunnossa vuokralla asuvalla ei välttämättä ole tähän mahdollisuutta, toteaa kotivakuutuksen kehityspäällikkö Timo Ekholm.
Kommentit (54)
Ei tarvitse olla varaa, kun minun vuokra-asunnossa oli se valmiina.
Lidlissä maksaa vajaa 200e nyt hyvä laite.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä maksaa vajaa 200e nyt hyvä laite.
Ei noilla mitään tee. Lämpö pitää siirtää pois asunnosta. Kaikki muu on turhaa.
Minulla on oma siirreltävä ilmanjäähdytin ja asun vuokralla kerrostalossa. Ostin sen monta vuotta sitten. Tänä viikonloppuna aion laittaa sen paikalleen ja toimintakuntoon jos ensi viikolla alkavat helteet. On se ihana!
Itse olen laitattanut viilentävän/lämmittävän ilmalämpöpumpun omakotitaloomme. Ja on ihanan viileää!
Mutta vanhemmillani ei muka ole koskaan ollut varaa laittaa omaansa ja viime kesänäkin valittivat kokoajan miten hirveää siellä oli.
Täällä on kyllä kylmä ilman viilennystäkin. Mun t-paitakelit alkaa jostain +30 asteesta.
On ilppi millä viilenee ja lämpiää.
En ole toistaiseksi viilennysjärjestelmää tarvinnut. Talon sisälämpötila on aina 21-22 astetta. Käyn välillä ulkona lämmittelemässä.
Joo. Yläkerrassa tarpeen ja siellä sellainen onkin. Alakerta on puoliksi maan alla muutenkin. Täällä on kylymä.
Vuokralla kerrostaloasunnossa ja siirrettävä ilmastointilaite, jolla saa yhden huoneen viileäksi. Sellaisen saa n. 300 eurolla, ei vaadi asennusta ja kesällä on sähkö halpaa.
Ei muutaman hellepäivän takia tarvita mitään viilennyslaitteita minun asunnossa. Haen päälleni vaatteen, joka on kevyt ja ilmava ja laitan verhot kiinni, ettei aurinko porota sisälle.
Monet lomailee kuumissa maissa, mutta eivät katso sieltä mallia, miten paikalliset kuumalla säällä toimivat. Oma häpiä.
Jos rakentaisimme asuintalot huomioiden suomen ilmaston niin kansalaisen ei tarvitsisi ostaa lämmittimiä ja viilentimiä. Katse kohti rakennusmääräyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei muutaman hellepäivän takia tarvita mitään viilennyslaitteita minun asunnossa. Haen päälleni vaatteen, joka on kevyt ja ilmava ja laitan verhot kiinni, ettei aurinko porota sisälle.
Monet lomailee kuumissa maissa, mutta eivät katso sieltä mallia, miten paikalliset kuumalla säällä toimivat. Oma häpiä.
Sama juttu. Mutta naapurit pitää parvekkeen verhot syrjässä. Lasitukset syrjässä ja parvekkeen ovi auki. Jopa pää ovi alhaalla auki jotta kaikki rakenteet imee lämmön.
Siirrettävä. Toimii hyvin hirmuhelteilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä maksaa vajaa 200e nyt hyvä laite.
Ei noilla mitään tee. Lämpö pitää siirtää pois asunnosta. Kaikki muu on turhaa.
Senhän tuo Lidl:n parin sadan laite tekeekin. Ilman erillistä ulkoyksikkö korvausilma on se ongelma, mutta kyllä noilla yhden huoneen viileäksi saa.
Vierailija kirjoitti:
En ole toistaiseksi viilennysjärjestelmää tarvinnut. Talon sisälämpötila on aina 21-22 astetta. Käyn välillä ulkona lämmittelemässä.
Jeph. Viime aikoina nämä kesät on olleet kylmiä. Menee heinäkuun ja elokuun taitteeseen muutama hellepäivä.
On, tai oikeammin olisi. En kuitenkaan ole hankkinut. Avaan ikkunoita vastakkaisilta puolilta taloa ja joskus tehostan ilmankulkua tuulettimella. Tällä on pärjätty tähän asti. Saattaa kyllä olla että joskus hankin ilmalämpöpumpun jossa on viilennystoiminto.
Siirrettävä ilmastointilaite maksaa alle 300e. Parikymppiä kuussa säästöön ja voit ensi kesänä ostaa omasi.
Lähes kaikilla on varaa siihen. Valitsevat vain valittamisen sen sijaan.