Lasten parissa työskentelevät. Millaisia lapsia inhoatte?
Itse inhoan sellaisia lapsia, jotka ovat hitaita kuin etana. Esim. jos kyseinen lapsi menee ekana pukeutumaan, hän on vielä puolen tunnin päästä samassa tilanteessa, kun vikat tulevat pukeutumaan. Eli lapsi on käynyt vasta vessassa. Ei auta hoputukset eikä mikään muukaan. Ja kyse on sellaisesta lapsesta, joka osaa ihan hyvin itse pukea (eli 4-5v). Sama juttu syömisen kanssa, lapsi joka ikinen kerta viimeinen, joka nousee ruokapöydästä.
Onneksi meillä on tällä hetkellä vaan yksi tuollainen etana.
Ja toinen on sellainen, joka on pilalle hemmoteltu ja jonka äiti vielä pukee (vaikka lapsi on jo 4-5v) ja jos kukaan ei auta, lapsi heittäytyy lattialle raivoamaan kuin pari vuotias uhmis. Lapsi siis osaa itse pukea, kun haluaa. Lapsi myös vinkuu ja kitisee koko ajan. Ja jos joku menee esim. keinumaan, lapsi haluaa myöskin keinumaan, kuinkas sattuikaan..
Kommentit (116)
Mulla oikeasti on alan koulutus. :) (juujuu, niinhän ne kaikki sanoo :D)
Mutta olen ollut töissä erityispäiväkodissa, jossa käytettiin yhteisöllistä tukea erityis- ja ns. tavallisten lasten kanssa toimiessa. Siellä hitaille lapsille, ja kaikille muillekin, toiminnan tukena käytettiin kuvia. Jos tekee kuvat päivän toimista, ja käy läpi lapsen kanssa etukäteen mitä tuleman pitää, lapsi osaa paremmin suhtautua ja varautua tulevaan. Lisäksi erillisistä tilanteista, esim. pukemisesta, voi tehdä pienet kuvakortit, joissa on kuvina sanoja kuten pukea, sukka, housut, vetoketju, pipo, riisua yms. ja myöhemmin vaikka vain pukea, ulkovaatteet, riisua, sisävaatteet.
Hyvä vinkki on, jos jaksaa askarrella, on ottaa pala eteismattoa, sellaista karvaista, ja laittaa kuvakorttien taakse tarraa, siis sitä vaatetarraa. Niin ne kuvakortit saa aina tarrautettua sopivaan järjestykseen tilanteen mukaan. Kuvia voi olla syömisestä yms tilanteista myös. Ja sitten lapsen kanssa tilanteessa näyttää kuvaa, ja sanoo "katso, nyt on aika pukea, katso mikä vaate puetaan seuraavaksi".
Eipä tämäkään ole mikään idioottivarma keino: joskus se ei auta, joskus auttaa. kuitenkin on lapselle parempi kun neutraalisti hermojen jo kihistessä vaikkapa sanoo "katso" ja naputtaa kuvaa, lapset kun kyllä huomaavat äänensävystä koska heihin ollaan tyytyväisiä ja tyytymättömiä.
Tämä olisi yksi tapa. Ja sen voi vinkata päiväkotiinkin, he varmaan kylläs iitä siellä tietävät, mutta eivät välttämättä jaksa ottaa käyttöön. Huomautuksen tai vinkin jälkeen ehkä ottavat.
kypsymättömiä tehdäksenne työtä lasten parissa. He tarvitsevat hoitajikseen turvallisia aikuisia eikä keskenkasvuisia kakaroita jotka inhoavat lapsia, jotka eivät miellytä heitä itseään. Sairasta!!!!
mutta mua ärsyttää sellaset lapset, keistä näkee selvästi ettei heillä oo juurikaan minkäänlaisia rajoja kotona.
Meilläkin on sellainen etananhidas lapsi. Sillä on toiminnanohjauksenongelmia eli ei osaa aloitaa toimntaa siis vaikkapa pukemista, vaan tarvitsee siis apua. Aiemmin raivostutti hitaus enemmän, mutta tieto siitä, että kyse ei ole tottelemattomuudesta,vaan ehkäpä neurologisesta ongellmasta, helpotti omaa suhtautumista. Samaa voi olla muillakin lapsilla. Eli inhoaminen ei auta, vaan kannustaminen.
Samaa lasta samasta syystä aiemmin puin, jos oli pakko lähteä nopeasti esim pk:sta. Siinä varmaa tädit ihmetteli, jos eivät ymmärtäneen lapsen vaikeutta.
itse työskentelen oikeasti vaikeiden lasten kanssa, siis jokaisella on vähintään yksi diagnoosi. ketään heistä en inhoa, joskus he ärsyttävät pinnani todella kireälle, mutta aina muistan sen, että heitä en inhoa. voin inhota sitä sairautta joka aiheuttaa lapsen vaikeudet, tai vanhempia jos heissä on syytä lapsen tilanteeseen, tms. mutta sen sentään tajuan, koska älykäs aikuinen olen, etteivät lapset itse ole omaan luonteeseensa tai vaikeuksiinsa syyllisiä.
Tyttäreni on ilmeisesti hoitajien inhoama. Meille on valitettu, miten hän syö niin hitaasti. En ole voinut ymmärtää tuota, koska meillä kotona syödään hitaasti ja rauhassa, eikä hotkiminen minusta ole mikään hyve. Näköjään päiväkodissa se on ainoa oikea tapa.
Hän tarvitsee aikaa sopeutuakseen uusiin tilanteisiin ja on arka opettelemaan uusia asioita. Ja ihan varmasti kotona opetetaan, kannustetaan ja patistetaan kaikessa. Päiväkodissa hidas sopeutuja tietenkin hankaloittaa asioita ja siksi häntä inhotaan, ainakin tässä ketjussa kirjoitetun perusteella. Erittäin surullista.
Tuota kantelun inhoamista ihmettelen myös. Juuri on yleisesti paljon puhuttu siitä, miten lapsen/nuoren pitää heti kertoa kiusaamisesta ja hakea apua aikuisilta. Miten koululainen uskaltaa kertoa aikuisille kiusaamisesta, jos hän on päiväkodissa oppinut, että hoitajat inhoavat kantelupukkia! Päiväkoti-ikäisten kiusaaminen on aikuisen mielestä lievää, mutta nuo samat kiusaajat ovat varmasti koulussakin kiusaajia, ja silloin seuraukset voivat olla paljon pahempia. Eikö kiusaajia inhoa kukaan?
Uskomaton ketju, jos vastaajat todella ovat oikeasti koulutettuja lasten parissa työskenteleviä.
itse kunkin vanhemman ja kasvatushenkilöstöön kuuluvan tulisi miettiä huolellisesti...
t. lto
.Tuota kantelun inhoamista ihmettelen myös. Juuri on yleisesti paljon puhuttu siitä, miten lapsen/nuoren pitää heti kertoa kiusaamisesta ja hakea apua aikuisilta. Miten koululainen uskaltaa kertoa aikuisille kiusaamisesta, jos hän on päiväkodissa oppinut, että hoitajat inhoavat kantelupukkia! Päiväkoti-ikäisten kiusaaminen on aikuisen mielestä lievää, mutta nuo samat kiusaajat ovat varmasti koulussakin kiusaajia, ja silloin seuraukset voivat olla paljon pahempia. Eikö kiusaajia inhoa kukaan?
Uskomaton ketju, jos vastaajat todella ovat oikeasti koulutettuja lasten parissa työskenteleviä.
Lasten parissa työskentelevät. Millaisia lapsia inhoatte?
Onpas vastenmielinen aloitus :(
Kannattaisko vaihtaa alaa jos kerran INHOAA tietynlaisia lapsia?
jotka eivät ehdi syödä 40 minuutin aikana. Ja se tosiaan vaikeuttaa päiväkotiryhmän toimintaa. Ja kiristää henkilökunnan hermoja. Henkilökuntaa ei ole mitoitettu niin, että yksi voi istua seurustelemassa "etanan" kanssa ruokapöydässä vaan toiminnan on jatkuttava. Pieniä on nukutettava, eskarilaisten toiminta aloitettava, pöydät pyyhittävä. Koko talo on juuri ruokailun jälkeen hyvinkin aktiivinen. "Etanan" takia nuo muut 42 sitten joutuu odottelemaan...
Ja kyllä tuon ruokailun olisi sujuttava, ei koululaisillakaan aikanaan ole kuin max. 30 minuuttia aikaa ruokailuun. Ja sitä kouluunlähtöä ajatellenha me siellä päiväkodissa teemme töitä.
Eiköhän INHO sanana ole aika voimakas ?? Ajattelisin aloittajan tarkoittaneen ehkäpä ÄRSYTTÄVÄÄ ?? Luulen että meistä aikuisista useimmat ärsyyntyvät joskus asioihin, myös lasten tekemisiin, mutta kyllä inho sanana ja tarkoituksena ainakin minulle on niin voimakas etten sitä nyt ehkä käyttäisi tässä yhteydessä.
Minua inhottaa esim. kunnon sieniset hoitamattomat varpaat/kynnet ! Mutta ei kenties kuitenkaan niiden omistaja :-)
Mutta asiaan, minua ÄRSYTTÄÄ lapset, jotkat pelaavat ja tekevät kauppaa esim. ruuan kanssa tai käyttäytyvät agressiivisesti muita lapsia kohtaa jos heitä kielletään jostain muusta - ja näitähän riittää ! Mutta vielä enemmin minua ärsyttää näiden lapsien vanhemmat. Näissä asioissa em. asioissa lapsi on vaan kasvatuksensa tulos !
minä vähän epäilen näitä vastaajia, mahtavatko päiväkodissa työskennelläkään. Tässä vain on taas oiva tilaisuus saattaa päivähoidon ammattilaiset huonoon valoon...
Miten joku voi inhota ketään lasta..
Mutta joistain vastauksista kuvastuu aikakautemme tuottavuuteen pyrkivyys (joka heijastuu monella muullakin alalla). Surullista, että lasten/vanhusten hoitaminen täytyy tuottaa säästöä, sillä sitä kautta niitä ongelmia vasta syntyykin eli lapset voivat huonosti, hoitajat väsyvät ja vanhemmat/omaiset eivät aina ymmärrä miksi heidän pyyntöjään ei kuunnella.
Tältä minusta tämä nykymeininki tuntuu!
Se on sellaista märehtimistä.
T: Lastenhoitaja, joka toki peittelee inhonsa töissä. Mutta minusta on tärkeämpää tunnistaa sisältänsä kumpuavat tunteet kuin vaan "rakastaa jokaista". Koska kyllä ne tunteet tulee sitten vaikka alitajuisesti. Näin reaktioitaan voi hallita.
jotka aina kun joutuu jakamaan tai rajoitustilanteeseen alkavat parkua. Ihan hirveitä!!!!Ovat varmaan vinkumalla kotona saaneet tahtonsa läpi...Eikä näiden lasten kanssa muut lapset halua edes leikkiä.
He ovat lapsia: kynsineen ja hampaineen. Kuka harjoittelee mitäkin.
Sen sijaan olen törmännyt moniinkin aikuisiin työssäni joita inhoan.
- työkaveri joka haukkuu kaikkia selän takana (työkavereita, lapsia ja vanhempia)
- vanhempi joka toi puolitoistavuotiaan joka aamu klo 6.30 ja haki jok ilta 17.10 (päiväkoti meni kiinni viideltä), ei koskaan edes anteeksipyyntöä
- Vanhemmat joka tuovat selvästi sairaan lapsen hoitoon ja kun siitä soitetaan, tulee hakemaan vasta tuntien päästä
- äiti joka karjui erityislapselleen kuin hyeena, haukkui tyhmäksi, repi vaatteista...
esim.