PASKA päivä opena.
Mikä ihme on vialla?? MIKSI oppilaiden ei tarvitse tehdä mitään eikä yrittää olla edes kunnolla? Siis mitä tässä yhteiskunnassa on tapahtunu??
Viimene tunti meni ihan hulinaksi ja viimeinen pisara oli se, että kuulin kun jälki-istuntoa suorittavat kyselivät valvojalta, voivatko suorittaa istumisen puolen tunnin pätkissä. Lisäksi pari ilmoitti vaan, ihan tuosta noin vaan, että "nyt ei ehdi, on muita kiireitä"!!!! Osa ei vaan ilmaantunut paikalle, vaikka istuminen olisi pitänyt suorittaa jo monta viikkoa sitten.
Siis oppilaat saavat valita ja päättää itse, suorittavatko istumisensa ja miten!! Tämä on ihan täysin järjetöntä. Mun mielestä tuo on ihan lintsausta ja siitä voisi vaikka tuplata sen istumisen määrän. Ihan pelkkää selkärangattomuutta ja luistamista. Ja siitä ei seuraa mitään!
Mulla on varmaan PMS, kun mua ottaa pattiin tää asia niin perkeleesti. Viimesellä tunnilla yks tyttö ilmoitti, että hän ei aio istua mun antamaa jälkkää. Ei kuulemma huvita. Viime viikolla hän ei ehtinyt istumaan, kun heille oli kotiin tullut vieraita.
Tää on ihan uskomatonta.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Jos lukuvuoden suorituksia jää puuttumaan, jättäkää tyypit luokalleen.
Ei mistään yksittäisestä suorituksesta ketään voi luokalle jättää. Arviointi on koko lukuvuodesta. Tuohan olisi mielivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukuvuoden suorituksia jää puuttumaan, jättäkää tyypit luokalleen.
Ei mistään yksittäisestä suorituksesta ketään voi luokalle jättää. Arviointi on koko lukuvuodesta. Tuohan olisi mielivaltaa.
K#sipääkakarat ja heidän samanlaiset vanhempansa tietävät tämän.
Pitäisi kylmästi jättää luokalle nuo kakarat jotka eivät istu jälkkäreitään
Oppisivat
Osallistuminen ja kokeiden arvosanat muodostavat lopputodistuksen arvosanan. Tässähän se sitten näkyy, joten turha sitten hakea mihinkään lukioon jos arvosanat on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä naisilla on joku sairas hima jatkuvasti hallita ja kontrollida muita mutta kuitenkin samaan aikaan te itse käytte itkemässä terapeutille kun teidän oma psyyke ei kestä sitä että teitä hallitaan tai kontrolloidaan
Naiset keksivät järjettömiä sääntöjä kouluihin. Niistä ei jousteta yhtään, vaikka se olisi oppilaan parhaaksi. Sitten itketään ja ihmetellään kun oppilaat kyseenalaistavat sääntöjä eivätkä halua taipua mielivallan alle.
Menepä veeti ulos vaihteeksi hakkaamaan happea 😘
Mistä tällainen varmuus?
Kuulostaa hyvin samalta, kuin oman lapseni kavereiden vanhempien varmuus, että ei meidän poika. Minulla oli todisteet että poikaporukka vapettaa ja ilmoitin myös muiden vanhemmille. "ei meidän poika". "ei ole näkynyt". "tiedän varmaksi ettei omista tällaisia". Mitä sitten, ei tarvitsekaan itse omistaa, jotta vapettaa. Riittää että porukasta yhdellä on, ja ne lähtevät "kävelylle" ja tulevat esanssin hajuisina takaisin. Mutta "ei meidän pojalta ole tällaisia löytynyt. "
On kuin löisi päätään seinään.
Vaikka teillä noin olisi, ei kaikki nuoret ole kiinnostuneita päihteistä. Varmuus itselläni tulee siitä, kun tuntee oman nuorensa. Keskustelee hänen kanssaan joka päivä. Keskustelee myös siitä, miksi ei kannata tehdä tiettyjä asioita. Tietää hänen liikkeensä, menonsa, kaverinsa ja ennen kaikkea ajattelumaailmansa. Minulle ei tarvitse esittää mitään täydellisyyttä omien nuorteni. Omaa nuortani kiinnostaa koulunkäynti jossain määrin, hän saa tosi hyviä numeroita, yleensä vähintään ysejä. On harrastanut lähes ikänsä urheilua ja tekee töitä myös. Ei hän silti ole täydellinen ole. Käy esimerkiksi koulupäivän aikana kaupassa luvatta, mutta ei päihteiden vuoksi. Vaan nälän. Vaikka meillä on kaapissa ruokaa aina, tukevat terveelliset päivälliset ja iltapalat. Aiemmin sain monesti iltamyöhällä lähteä 24/7 markettiin kuskiksi, kun halusi tehdä vielä ruokaa. Hakea patonkia tms.
Mutta tiedän, että epätäydellisistäkin nuorista voi kasvaa kunnon ihmisiä. Murrosikään kuuluu kapina. Nuo vape-reissutkin ovat osa sitä. Ei tuo välttämättä myöhemmin kiinnosta ollenkaan, kun järkeä tulee päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälki-istunto menettää merkityksensä oppilaiden silmissä, kun niitä jaetaan ihan tyhjästä. Esimerkiksi se, että nuoret hakevat lähikoulusta lruokaa, on syy jälki-istunnolle. Isot 14-16-vuotiaat, joiden ruokailu on 10.15 ja päivä saattaa päättyä kello 16. Koulussa on ruokana ollut linssikeitto. Kauppa on ihan koulun vieressä. Nälissään pitäisi päivä olla. Samaiset nuoret ovat ekaluokkalaisista liikkuneet kouluun itsenäisesti pitkiä matkoja. Käyneet vuosikaudet itsenäisesti kaupassa ja harrastuksissa. Peruskoulun jälkeisissä opinnoissa, työpaikoilla ym on oikeus käydä vapaasti kaupassa.
Järkeväähän se olisi, että voisi hakea välipalaa. Vaan enpä haluaisi olla sen koulun rehtori, jossa oppilas jää auton alle tms. kesken koulupäivän evästä hakiessaan. Koulut ovat vastuussa oppilaista lukujärjestyk
Joutuuko rehtori tästä todella vastuuseen, jos oppilas on karannut eikä kukaan ole edes huomannut? Ja mikä on todennäköisyys, että lyhyen kauppamatkan aikana iso ihminen jää auton alle, kun päivät pitkät liikkuu itsenäisesti kaikkialla. Lopulta jos niin alkaa ajatella, kukaan meistä ei missään ole turvassa. Koulumatka on usein paljon pidempi ja vaarallisempi. Se kuljetaan ekaluokasta lähtien.
Vai että "iso ihminen". Ne yläkouluikäiset, jotka on vastuullisia, kuin "isoja", ne eivät edes lähde välkällä kauppaan koska se on kiellettyä. Ne jotka menevät, on niitä eläintarhan tasolla olevia laumasieluja, jotka kulkee sähköskuutilla / huppu silmillä / nenä puhelimessa / kaikkia näitä ja tosiaankin ovat vaarassa jäädä auton alle.
Koulun vastuulla on yhtälailla myös sellaisia erityislapsia, jotka eivät tosiaankaan ole kulkeneet koulumatkaa ekaluokasta asti yksin, voi olla että he edelleen yläasteikäisenäkin kulkevat taksilla. On ihan syyt olemassa, ettei koulun pihalta saa poistua valvomatta, siellä on monenlaisia nuoria. Vain osa on "riittävän isoja" huolehtimaan itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällainen varmuus?
Kuulostaa hyvin samalta, kuin oman lapseni kavereiden vanhempien varmuus, että ei meidän poika. Minulla oli todisteet että poikaporukka vapettaa ja ilmoitin myös muiden vanhemmille. "ei meidän poika". "ei ole näkynyt". "tiedän varmaksi ettei omista tällaisia". Mitä sitten, ei tarvitsekaan itse omistaa, jotta vapettaa. Riittää että porukasta yhdellä on, ja ne lähtevät "kävelylle" ja tulevat esanssin hajuisina takaisin. Mutta "ei meidän pojalta ole tällaisia löytynyt. "
Vaikka teillä noin olisi, ei kaikki nuoret ole kiinnostuneita päihteistä. Varmuus itselläni tulee siitä, kun tuntee oman nuorensa. Keskustelee hänen kanssaan joka päivä. Keskustelee myös siitä, miksi ei kannata tehdä tiettyjä asioita. Tietää hänen liikkeensä, menonsa, kaverinsa ja ennen kaikkea ajattelumaailmansa. Minulle ei tarvitse esittä
Se on hyvä jos tunnet nuoresi. Ja varmasti osa vanhemmista tunteekin. Mutta sitten taas on osa jotka vain luulee tuntevansa.
Aika kylmäävää tekstiä sain kerran erään nuoren äidiltä, nuorten välillä ollut selkkaus ja tästä pari viestiä vaihdettiin. - Tämä äiti uskoi kaiken mitä omansa esittää. Tiedän parilta opettajalta, yhteisiltä tutuilta, muilta nuorilta että tämä poika on kuin psykopaatti, aivan sadistia piirteitä, väkivaltainen, myrkynkeittäjä, ja sitten tämän oma äiti kuvailee lastaan miten hän "puhuu empaattisesti muista". Annan toki olla siinä uskossa, että tältä löytyy empatiaa muita kohtaan, onhan se selvä, ettei usko jotain ulkopuolista ja oma lapsi on oma.
Mutta esimerkkinä vain, että jotkut todellakin vain luulevat tuntevansa lapsensa. Kyllä tuon ikäiset osaa manipuloida, esittää, vetää oikeista naruista. Ihan täysin. Ja osalla vanhemmista äidin/isänrakkaus sumentaa arvostelukyvyn täysin.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Mistä tällainen varmuus?
Vaikka teillä noin olisi, ei kaikki nuoret ole kiinnostuneita päihteistä. Varmuus itselläni tulee siitä, kun tuntee oman nuorensa. Keskustelee hänen kanssaan joka päivä. Keskustelee myös siitä, miksi ei kannata tehdä tiettyjä asioita. Tietää hänen liikkeensä, menonsa, kaverinsa ja ennen kaikkea ajattelumaailmansa. Minulle ei tarvitse esittä
"Vaikka teillä noin olisi, ei kaikki nuoret ole kiinnostuneita päihteistä"
Eipä tietenkään kaikki. Mutta se porukka jotka rikkoo sääntöjä muutenkin, käyvät välitunnilla kaupassa jälki-istunnon uhallakin, se porukka todennäköisesti ei piittaa säännöistä muutenkaan. Kaikkea väärää pitää kokeilla.
Minulla ei todellakaan ole laput silmillä oman nuoren kohdalla vaan jos koulusta ilmoitetaan että teki näin tai noin, niin uskon opettajaa aika lailla varauksetta.
Näistä keskusteluista paistaa läpi se, että olen vähemmistössä. Yleensä omasta nuoresta uskotaan vain hyvää, nähdään se suloinen taapero joka ei kyennyt pahoihin sanoihin päiväkoti-iässä, niin eihän se kykene nytkään.
Ei ne aikuisetkaan kaikki hyviä ole. Onko ketään täydellistä aikuistakaan. Opettajissakin on monenlaista. Vaikka noudattaisivat kaikkia säöntöjä, saattavat jopa kiusata nuoria. Ilkeää piikittelyä, pahan puhumista, kasvavan nuoren itsetuntoon vaikuttamista. Halua hallita ja kontrolloida.
Vai että "iso ihminen". Ne yläkouluikäiset, jotka on vastuullisia, kuin "isoja", ne eivät edes lähde välkällä kauppaan koska se on kiellettyä. Ne jotka menevät, on niitä eläintarhan tasolla olevia laumasieluja, jotka kulkee sähköskuutilla / huppu silmillä / nenä puhelimessa / kaikkia näitä ja tosiaankin ovat vaarassa jäädä auton alle.
Mutta kun nämä nimeämäsi eläintarhan lauma-asukit kulkevat myös pitkiäkin koulumatkoja jäämättä auton alle, jopa ekaluokkalaisesta. Harrastuksissa, töissä jne. Niin sama todennäköisyys se on jäädä noillakin matkoilla auton alle. Meinaatko, että 16-vuotias ei saisi poistua yksin kotoaan minnekään auton alle jäämisen pelossa. Mitä semmoisesta elämästä tulisi, että hysteerisenä pelkäisi kaikki päivät auton alle jäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes antaa jälki-istuntoa? Opettajalle se on paljon suurempi rangaistus kuin oppilaalle. Antakaa niiden tehdä mitä tahtovat ja mennä mihin haluavat. Antakaa sitten todistus, jos kiinnostaa ja jos ei kiinnosta, jättäkää antamatta.
Haloo. Opettaja saa siitä palkan.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoululaisia, siis seiskaluokasta ysiin. Tietty tuonikäisten elämäntehtävä on tietysti kapinoida, mutta silti.
Oppivelvollisuus on pelkkä vitsi. Hemmetti, että olen pahalla päällä ja hemmetti kun tää seuraa kotiin asti. >:[
ap
Vaihda alaa.
Vierailija kirjoitti:
Oppisivat
Enpä usko. Itse sain kotona monet selkäsaunat enkä oppinut niistä mitään. Hyvin olen silti pärjännyt.
Aika kylmäävää tekstiä sain kerran erään nuoren äidiltä, nuorten välillä ollut selkkaus ja tästä pari viestiä vaihdettiin. - Tämä äiti uskoi kaiken mitä omansa esittää. Tiedän parilta opettajalta, yhteisiltä tutuilta, muilta nuorilta että tämä poika on kuin psykopaatti, aivan sadistia piirteitä, väkivaltainen, myrkynkeittäjä, ja sitten tämän oma äiti kuvailee lastaan miten hän "puhuu empaattisesti muista". Annan toki olla siinä uskossa, että tältä löytyy empatiaa muita kohtaan, onhan se selvä, ettei usko jotain ulkopuolista ja oma lapsi on oma
Varmasti on vaikeitakin nuoria enkä tiedä tapausta, joten en siitä mitään voi puhua.
Mutta yleisesti ottaen empatia synnyttää empatiaa. Empatia ei synny siitä, että kohtelee nuorta psykopaattina, puhuu hänestä rumasti jne. On hyvä jos nuori edes äitinsä taholta saa kokea empatiaa. Nuoren empatiataidot eivät ole kehittyneet vielä huippuunsa. On tärkeä, että me aikuiset osoitamme empatiaa ja uskomne nuoreen. Sillä tavoin lapsi kiintyy aikuisiin ja kiintyminen synnyttää empatiaa.
jos asenne aikuisilla nuoriin on näin ruma, kun mitä tällä palstalla, ei ihme, että nuoret voi huonosti ja eivät välitä. Murrosikään kuuluu myös kapina vanhempia, opettajia ja muita auktoriteettejä vastaan. Näin on aina ollut ja tulee aina olemaan. Kunnes tähti sammuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä naisilla on joku sairas hima jatkuvasti hallita ja kontrollida muita mutta kuitenkin samaan aikaan te itse käytte itkemässä terapeutille kun teidän oma psyyke ei kestä sitä että teitä hallitaan tai kontrolloidaan
Naiset keksivät järjettömiä sääntöjä kouluihin. Niistä ei jousteta yhtään, vaikka se olisi oppilaan parhaaksi. Sitten itketään ja ihmetellään kun oppilaat kyseenalaistavat sääntöjä eivätkä halua taipua mielivallan alle.
Tämän muistan omilta kouluajoilta. Naisopettajat oli tylsiä nipottajia. Niillä oli kova halu nolata osaamattomia ja rankaisu oli tärkeää. Osa sairaita vallankäyttäjiä.
Naiset jotenkin takertuu nippelisääntöihin. Miesopettajat osasi ottaa nuoret paremmin huomioon ja piti kiinnostavia tunteja, jutteli meille kuin vertaisilleen.
Eniten järjestyshäiriöitä oli näitten naisten tunneilla. Miehillä homma oli hanskassa.
Miehiä pitäisi olla enemmän opettajina.
Harmittaa naisena sanoa tämä, mutta ehkä meillä naisilla olisi oppimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppisivat
Enpä usko. Itse sain kotona monet selkäsaunat enkä oppinut niistä mitään. Hyvin olen silti pärjännyt.
Katkeraksi vielä tekee monen nuo rangaistukset. Varsinkin, kun aikuinen saattaa rangaista kohtuuttomastikin vain oman huonon tuulen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän muistan omilta kouluajoilta. Naisopettajat oli tylsiä nipottajia. Niillä oli kova halu nolata osaamattomia ja rankaisu oli tärkeää. Osa sairaita vallankäyttäjiä.
Naiset jotenkin takertuu nippelisääntöihin. Miesopet
Samaa mieltä kuin sinä. Ja itse myös nainen. Jostain kumman syystä miesopettajat ovat nuorten keskuudessa myös paljon pidetympiä. Huumorin ja pienen joustavuutensa ansiosta. Eivät pyri siihen, että heidän tahtoonsa alistutaan. Vaan että opiskelumotivaatio säilyisi. Itsekin toivoisin enemmän miesopettajia. Onneksi meidön nuorten koulussa näitä on varmaan noin puolet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne aikuisetkaan kaikki hyviä ole. Onko ketään täydellistä aikuistakaan. Opettajissakin on monenlaista. Vaikka noudattaisivat kaikkia säöntöjä, saattavat jopa kiusata nuoria. Ilkeää piikittelyä, pahan puhumista, kasvavan nuoren itsetuntoon vaikuttamista. Halua hallita ja kontrolloida.
Tästä tehtiin jokin aika sitten tutkimus Itä-Suomen yliopistossa. Oppilaiden häiriökäytös johtuu sen mukaan opettajien käytöksestä.
Opettajat mm. nolaavat oppilaita, jotka eivät seuraa opetusta. Kyse ei ole opettajien ilkeydestä, vaan osaamattomuudesta. Heillä ei ole koulutuksen kautta taitoja hoitaa tilanteita toisin. Menevät ikiaikaisella vanhalla kaavalla.
Opettajien koulutusta tulisi kehittää ja opettajien työnohjausta parantaa.
Myös opettajien työterveyshuolto on tärkeää. Opettaja voi uupua ja alkaa käyttää valtaansa väärin. Koululaisbarometrin mukaan puolet kiusaamistapauksista on koulun henkilökunnan tekemiä.
Sitten otttaa kotoa mukaan tai ennen koulun alkua käy siellä kaupassa.
Ei ole oikeasti mitään rakettitiedettä tajuta, että kesken päivän lähdetään "kauppaan" ihan jostain muusta syystä kuin hakemaan "välttämätöntä ravintoa".