Onko outoa, että asuu Helsingissä, mutta ei käy keskustassa?
Olen huomannut, että saattaa mennä parikin kuukautta, että en käy keskustassa lainkaan. Ei sinne ole mitään asiaa ja on aina niin ruuhkainen, että ei viitsi muuten vaan mennä.
Kommentit (13)
No jos sinne keskustaan ei ole asiaa, niin ei kai sinne ole pakko mennä? Ei kait New Yorkilaisetkaan jatkuvasti Manhattanilla pyöri? Toivottavasti et ole menettänyt yöuniasi asian tähden.
Niin, olenkin miettinyt, että arkielämä olisi paljon kaupunkimaisempaa jossain selvästi pienemmässä kaupungissa, jossa keskusta olisi se päivittäinen liikkumisympäristö.
t. ap
Ei kai. Mä oon viimeksi käyny keskustassa yli vuosi sitten, ja asun Kehä 1 sisäpuolella. Mitä siellä keskustassa tekisin, kun mun duuni on ihan eri suunnalla, ostokset on kivampi hoitaa vähemmän ruuhkaisissa paikoissa sijaitsevissa ostoskeskuksissa, en harrasta erityisesti kulttuuria enkä ravintoloitakaan.
Sama juttu! Joskus ydinkeskustassa tulee olo, että on täys turisti :) Se on itse asiassa ihan kiva fiilis! Mulla on keskisessä ja Itä-Helsingissä kaikki arkiasiat, keskustaan on harvoin mikään pakottava syy lähteä. Tietysti makein kulttuuritarjonta on siellä, mutta aika hyvin klaaraa sen pari kolme kuukautta ilman että Pitkäsilta tulee ylitettyä. Sitä paitsi keskustan baaritkin on niin törkeän hintaisia että iskee ihan tajuton pihiyskohtaus :)
En minäkään sinne muuten menisi, mutta työn takia on pakko. Tulen sieltä sitten mahdollisimman pikaisesti pois.
Asun itse Pohjois-Helsingissä ja keskustassa käyn suurin piirtein kaksi kertaa vuodessa. Eihän siellä ole edes järkeviä ruokakauppoja, sellaisia pieniä ja törkeän hintaisia ainoastaan löytyy. No, itselläni duuni Espoossa ja Jumboon kohtuullinen matka kotoa, joten mieluummin asioin lähellä. En juuri keksi muuta syytä lähteä stadin ytimeen kuin että on joku vieras muualta ja se haluaa tai olen menossa teatteriin.
Itse asun Käpylässä, suht lähellä keskustaa siis, mutta käyn mielummin ostoksilla esim. Jumbossa ja Itiksessä. Ei tarvii niin paljon kävellä jos haluu shoppailla eri paikoissa :D leffassa käynnitkin on nykyään Flamingossa. Keskustassa tulee käytyä pari kertaa kuussa lähinnä ystäviä tapaamassa, on helpompi nähdä siellä kun kaikki asuu eri puolilla pk-seutua.
Mutta siis ilman näitä kaveritapaamisia en itsekään varmaan kävisi usein.
Ei ole outoa. Mä pyörin stadissa lähes päivittäin ikäkaudet 14-22, sen jälkeen oon käyny siellä max parin kuukauden välein, vaikka koko ajan oon asunut muualla kantakaupungissa tai lähiöissä. Joskus Kalliossa asuessa meni puoli vuottakin, ettei tullut mitään asiaa parin km:n päähän keskustaan.
Minusta keskusta on nykyään todella levoton ja kesällä inhottavakin paikka, kun kaikkialla on iholle tunkevia feissareita, kerjäläisiä tai nistejä. Missään ei saa olla rauhassa, esim. istua puistossa kun edessä on heti joku myymässä tai kerjäämässä. Ärsyttävää!
Asuin tilapäisesti keskikokoisessa kaupungissa ja oli Helsinkiin verrattuna hienoa juuri se, oikeastaan tunsi asuvansa suuremmassa kaupungissa kuin miltä tuntuu Helsingissä, jossa elämä pyörii lähiössä.
Asun itse Hermannissa ja käyn töissä Krunassa, mutta en mene ydinkeskustaan kuin ehkä kerran pari vuodessa jos on jostain syystä tarvetta. En viihdy kaoottisessa ruuhkassa ja vilinässä ja ydinkeskustassahan on lähinnä ostoskeskuksia ja kauppoja. Ei ole mitään syytä mennä sinne ahdistumaan.
Huvittavinta on se, kun jotkut sanovat, etteivät voisi koskaan muuttaa Helsinkiin, kun heidän kokemuksensa kaupungista peustuu pelkkään ydinkeskustassa pyörähtelyyn...
mä en käy keskustassa edes vuosittain.
Ei kai sinne mikään pakko ole mennä, vaikka Helsingissä asuu? En minäkään käy, vaikka helsinkiläinen olen. Silloin tällöin toki, jos jotain ihan erityisesti sieltä tarvitsen.
Helsinki on alueena iso ja palveluja on joka puolella. Lisäksi erikoispalvelut on monesta kaupunginosasta helpommin saatavissa Espoon tai Vantaan puolelta. Helsinki ei ole yhtä kuin ydinkeskusta, miten usein muualla asuvat tai muualta muuttaneet asian mieltävät.