Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PASKA päivä opena.

Vierailija
13.02.2013 |

Mikä ihme on vialla?? MIKSI oppilaiden ei tarvitse tehdä mitään eikä yrittää olla edes kunnolla? Siis mitä tässä yhteiskunnassa on tapahtunu??

Viimene tunti meni ihan hulinaksi ja viimeinen pisara oli se, että kuulin kun jälki-istuntoa suorittavat kyselivät valvojalta, voivatko suorittaa istumisen puolen tunnin pätkissä. Lisäksi pari ilmoitti vaan, ihan tuosta noin vaan, että "nyt ei ehdi, on muita kiireitä"!!!! Osa ei vaan ilmaantunut paikalle, vaikka istuminen olisi pitänyt suorittaa jo monta viikkoa sitten.

Siis oppilaat saavat valita ja päättää itse, suorittavatko istumisensa ja miten!! Tämä on ihan täysin järjetöntä. Mun mielestä tuo on ihan lintsausta ja siitä voisi vaikka tuplata sen istumisen määrän. Ihan pelkkää selkärangattomuutta ja luistamista. Ja siitä ei seuraa mitään!

Mulla on varmaan PMS, kun mua ottaa pattiin tää asia niin perkeleesti. Viimesellä tunnilla yks tyttö ilmoitti, että hän ei aio istua mun antamaa jälkkää. Ei kuulemma huvita. Viime viikolla hän ei ehtinyt istumaan, kun heille oli kotiin tullut vieraita.

Tää on ihan uskomatonta.

Kommentit (182)

Vierailija
61/182 |
16.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin todella sellaista kasvattavaa koulua, jota vanhemmatkin penäävät mutta käytännössä sitten eivät haluakaan, kun oman lapsen kohdalle kolahtaa. Vingutaan ja vongutaan, että kun se minun kiltti ja arka Tuikkutähteni ei voi keskittyä, kun se paha Micco riehuu vieressä ja Tuikkutähdelle tulee siitä paha mieli, mutta heti kun Tuikkutähteen iskee murrosikä ja pitäisi miettiä, miksi Tuikkutähti on väärentänyt allekirjoituksia, niin jo tulee opettajille noottia, että Tuikkutähteä ei voi jättää jälki-istuntoon, kun sille tulee muuten paha mieli. Tuikkutähdelle ei voi pitää puhuttelua, sehän alkaa siitä itkemään. Ei, kyllä opettajien pitää ystävällisesti nyt puhua Tuikkutähdelle, mutta niin, että

a) Tuikkutähti ei itke

b) Tuikkutähdelle ei tule paha mieli

c) Tuikkutähdellä saa olla haluamansa kaveri/kaverit vieressä tukena.

Juu, ihan todellinen tyttö tuo Tuikkutähti on ja ihan todelliset vanhemmat tätä koulun kasvatustehtävää vaatimassa!

Nyt tarvitaan vanhanajan koulu, johon ei tulla ja mennä joustavasti tuosta vaan. Koulussa pitäisi olla vahtimestari, joka hakee riehujat oppitunnilta rauhoittumaan. Lapset luovutetaan vanhemmilleen klo 16.00 ja samalla siinä opettaja saarnaa vanhemmille, mitä lapsi on tehnyt väärin ja vanhempi saa änkytellä, miten aikovat tilanteen kotona vielä hoitaa. Ei tarvita jälki-istuntoja, kun vakavat puhuttelut hoitaa rehtori, vahtimestarin luona istutaan jäähyttelemässä, jos yhteistyö tunnilla ei suju ja koulusta ei pääse, ennen kuin vanhempi sen teininsä sieltä lunastaa pois ja joutuu posket punaisina kuulemaan, miten perhettään edustava teini on tänään hoitanut edustushommansa. Fakta kun on, että se lapsi käytöksellään heijastaa perheen arvoja ja arvostuksia. vaikka te vanhemmat kuinka haluaisitte ajatella asian toisin. 

Mutta ei, eihän näin voi tehdä, koska sen Tuikkutähden äidille ja isällekin voi tulla paha mieli.

Vierailija
62/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskjustelun aloitus on tehty vuonna 2013. Eletään vuotta 2025.

Onko mikään muuttunut koulumaailmassa ja mihin suuntaan? Olisi kiinnostavaa kuulla nyky-opettajien mietteitä.

Mitähän mahtaa kuulua tämän keskustelun aloittajalle nykyään? Toimiiko/työskenteleekö hän edelleen koulumaailmassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista opettajan arki nykyään  on?

Millainen on nykyopen paska päivä opena?

Vierailija
64/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saako ne sitten päättää, istuvatko vai eivät ja milloin istuvat? Teistä opettajista ja teidän jämeryydestähän se on kiinni! Teinit menee juuri niin matalalta riman yli (tai ali) kuin te annatte tapahtua! 

Toki nykyään on niin kusipäisiä tenavia ja etenkin niitä kusipäisiä vanhempia, joiden mielestä mitkään säännöt ei koske heitä. En oikein tiedä, mikä näihin tepsii - ei varmaan mikään, ennenkuin tenava on niin tärviöllä, että poliisi on se seuraava kasvattaja.

-- Ei lasten kasvatusta voi ulkoistaa pelkästään päiväkodeille ja kouluille. Omat vanhemmat ne lapsensa kasvattaa siihen, kuinka käyttäydytään ja opettavat mikä on oikein ja väärin. Virkavalta on se viimeisin seinä, mikä ei anna periksi. Epäkiitollinen tehtävä sitten heidän edustajilla olla se viimein auktoriteetti, minkä kanssa ei enää neuvotella tai luistella vastuusta, koska laki on laki. Poliisin tehtävä on valvoa että lakia noudatetaan, informoida/valistaa nuoria asioista, mutta tokko kasvattaa kenenkään jälkikasvua?

Vierailija
65/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on 12 vuoden takaa.

Hyvin näkee, että Suomi oli jo kovaa matkaa alamäessä.  Noista perusasioistahan se alkaa 

Vierailija
66/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä nykyään haittaa vaikka jää luokalle. 

Vierailija
67/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepsu, lapsille kaiken salliva kaveri-kasvatus-suuntaus tuottaa hedelmää ja tulokset alkavat näkyä. Auktoriteetti ope on kai yleensä se kamala, pelottava ope. Kun sitä pitää kuunnella ja totella.

Vaatiminen on kunnioittamista. Lepsuilu on aliarvioimista. Antaas täänkin opetustunnin mennä kun ette te kuitenkaan kykene keskittymään....? Sääli lahjakkata , joiden turhautuminen ja alisuoriutuminen näkyy aivan varmasti jos opisekleurauhaa tai tasokasta opetusta on opettajan mahdoton haastavissa olosuhteissa toteuttaa.

Minusta ei ikinä olisi koulun opettajaksi. Kunnioitus ja hatun nosto että he nykyään jaksavat työskennellä Wilma-helvetissä ja alan älyttömissä vaatimuksissa.

Vierailija
68/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä nykyään haittaa vaikka jää luokalle. 

--Äsh . Se on vain spessua, silleen erityistä. Yksilöllistä oppimista räätälöitynä jokaikisen tarpeisiin. Toki samassa ryhmässä?

Vierailija
69/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin kuvitella, että yläasteen opettajia rassaa, kun joittenkin pentujen asenne on HV ja vanhempiensa EVVK. Toivottavasti näillä uusilla lakimuutoksilla saataisiin parannuksia niin opettajien kuin oppilaittenkin työoloihin! Mutta muistakaa opet, suurimmalle osalle oppilaista olette tärkeitä ihmisiä, ja vaikka opettamanne asiat ehkä unohtuvatkin, voivat muuten hyvät ja kannustavat muistot kantaa pitkälle! Itsekin muistan monia yläasteen opettajia todella lämpimästi.

Jännä muuten tuo etteivät penskat istu jälkkäreitään. Kun itse olin yläasteella 90-luvulla istuminen oli olennainen osa koko kovis-kapinointi-juttua.

Koulutus saisi tulla maksulliseksi, kun iskä joutuu vaikka 5000 lukukaudesta maksamaan niin alkaa kiinnostaa kummasti mitä pershedelmä koulussa puuhaa.Verot ihan pikkasen alas iskä ja äiskä maksaa.Näin vanhemmat sitoutetetaan.

Vierailija
70/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teidän kouluissa ole eritysluokkaa häiriköille

Pitäisi olla erityisluokka niille muutamalle kunnolliselle 😂. Mutta moinen kyllä torpattaisiin elitistisenä.

Vierailija
71/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Soita vanhemmille ja kerro tilanne. Et voi pakottaakaan noin fyysisesti. Luulen, että kummasti löytyy aikaa kun isi on takavarikoinut iPhonen-

Huomaa että et ole opettaja! Muutaman harvan osalta tämä voi onnistuakin. Muiden iskät ja varsinkin äidit käyvät opettajan kurkkuun kiinni, väittävät että heidän lapsessaan ole mitään vikaa ja on silkkaa opettajan paskamaisuutta määrätä jälki-istuntoa. Pilttiä on nyt maalitettu ja kohdeltu kaltoin opettajan taholta, huoltaja aikoo tehdä valituksen jokaiseen mahdolliseen instanssiin.

Vierailija
72/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jälki-istuntojen teho on joidenkin kohdalla nolla. Niitä kirjoitetaan yleisen moraalin vuoksi, koska muut huomioi sen. Eli jos toinen saa samasta jälkkää ja toinen ei, niin johan siinä nousee kysymyksiä. Ei nämä nuoret ymmärrä sitä, että toisten kohdalla peli on jo menetetty ja siksi ei saisi samasta jälki-istuntoa.

Kun on oppilaita, joilla voi olla 40 tuntia istumattomia jälki-istuntoja. Miten ihmeessä ne saadaan istumaan ne, kun eivät pysy edes koulussa sitä kuutta tuntia vaan livistelevät, miten huvittaa. Tulevat myöhässä ja lähtevät kesken päivän sanomatta mitään. Tai katoavat tunniksi ja taas ilmestyvät takaisin. Sitten näiden kohdalla pitäisi vielä keksiä keino, millä istuvat ne jälki-istunnot. Tavallaan kaikki keinot on käytetty lain puitteissa ja paras olisi potkaista peruskoulusta kokonaan ulos. Se vaan ei ole laillista. 

Vierailija
73/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi eniten opettajan ärsyttävä asia on tämä kasvatusvastuusta vetäytyminen. Usein siihen syyllistyy keskiluokkaiset ja kykenevät vanhemmat. Se sujuu niin kätevästi, kun koulu hoitaa hommat. Esimerkki: Lapsi myöhästyy joka aamu koulusta. Vastuuntuntoiset vanhemmat toki ymmärtävät ongelman. Ovathan he itse täsmällisiä töidensä kanssa. Ratkaisuna on tukea koulun antamia rangaistuksia. Ehdotuksena tulee vaikka sellainen malli, että lapsi istuu joka päivä myöhästyneet minuutit takaisin. Aha? Että siis opettajat järjestää tämän tuosta vaan ylimääräisenä hommana? Ehei, vanhempien tehtävä on huolehtia se piltti kouluun. He nostavat kotona sellaisen helvetin, ettei teini uskalla myöhästyä. Puhelin pois, huutoa, kotiarestia jne. Mutta ei. Mielummin ollaan mukavia vanhempia ja lykätään koululle vastuu joka asiasta. Ollaan näennäisesti vastuuntuntoisia ja yhteistyökykyisiä. Tuetaan koulua työssään, mutta ei oteta sitä vastuuta itse asioista. 

Vierailija
74/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaas varmaan kehittää kuria ja auktoreteettia. Jos oot kuin pystyynnostettu kastemato ei kai kukaan sua kunnioita, kunnioitus ei nykypäivänä ole automaatio.

Vierailija
75/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä toimin opettajana aikuisille ja ihan samaa on meillä tänä päivänä. Yksi ilmoittaa, että ei tule paikalle, kun on loma varattuna ja kestää puolet opintojaksosta. Yksi ilmoittaa, että ei tule paikalle, kun matkustaminen maksaa liikaa. Yhdellä on yt:t töissä ja neljännellä firman virkistys päivä.

Jokainen näistä on vapaaehtoisesti tässä koulutuksessa ja tiennyt ilmoittautuessaan aikataulut.

Vierailija
76/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus saisi tulla maksulliseksi, kun iskä joutuu vaikka 5000 lukukaudesta maksamaan niin alkaa kiinnostaa kummasti mitä pershedelmä koulussa puuhaa.Verot ihan pikkasen alas iskä ja äiskä maksaa.Näin vanhemmat sitoutetetaan.

Ja opettajille oikeus kirjoittaa rikesakkoja oppilaan sääntörikkomuksista. Sakot menevät tietenkin vanhempien maksettavaksi korkoineen ja lopulta ulosottoon. Rikesakot voisi kuitata tuomalla huonosti käyttäytyvän lapsensa istumaan kiltisti kaikki ne rästiin jääneet jälki-istunnot ennen sakon eräpäivää. Ainostaan lompakkoon kohdistuva rangaistus nykyään tuntuisi jossain ja vanhemmat ottaisivat rangaistukset vakavasti.

Vierailija
77/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätän ne oppilaat ilman kahvia, teetä, sämpylöitä ja pullaa. Kapinointi loppuu viimeistään kun istuvat tyhjin suin. Mulla siis oma luokka, johon lähetetään oppilaat huonon käytöksen tai numeroiden takia. Olen laaja-alainen erityisopettaja. Jengin johtajat kannattaa myös pitää hyppysissä.

Vierailija
78/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap ole opettaja. Opettaja ei käyttäisi noin huonoa kieltä. 

Vierailija
79/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä, jos nuoret huonojen perheiden kriminaalit saavat päättää tilanteesta.

Vierailija
80/182 |
19.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

----> Jotkut asiat on vaan PAKKO käydä läpi ja oppilailla on oppivelvollisuus. Miksi oppivelvollisuus oikeuttaa kapinoimaan täysin rajattomasti?? Miksi vanhempia ei kiinnosta lastensa tulevaisuus ja käyttäytyminen koulussa? Missä vaiheessa tämä kääntyi tällaiseksi?

ap

Hyvä kommentti . Ne oppilaat erottuvat heti joiden huoltajat/vanhemmat ovat valmistaneet lasta ajoissa koulu-ja opiskeluelämään ja tavoitteisiin . Vanhemmat jotka ovat kiinnostuneita siitä oman lapsen opintojen sujumisesta, käytöksestä ja opiskeluympäristöstä ovat helmiä lapselleen. Yleensä tällaiset vanhemmat opettavat lastaan myös kunnioittamaan heitä opettavia henkilöitä.

Koulumaailmaan valmistetut lapset osaavat ottaa vastaan ohjeita, keskittyä ja kuunnella ja rauhoittua istumaan paikoilleen . Menestys opinnoissa (myöhemmin työelämässä) vaatii noita taitoja.

Osa toisen ääripään vanhemmista on hälläväliä mitä se virkaintoinen opettaja vinkuu taas wilmassa, jahtaako se meidän lasta häh tai "halauisitsä kulta mennä tänään kouluun, viittisitkö kiltti hei ettei ne soittele sieltä ja sossut käy kyseleen?" , "Antaa sen ny itse päättää elämästään" tai kunhan nyt ajoissa herää , paikalla jaksaa olla koko päivän niin ostetaan mopoauto.

On olemassa myös lahjakkaita lapsia joiden tuki elämään saati opintoihin on olematon kotoa. He toki älyllään ja sisullaan pärjäävät kovalla työllä aina yksin elämässä, mutta huomattavan raskaampaa se toki heille vailla kotijoukkoja on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä