Hoikat ja herkkujen syönti
Miten te hoikat keskimäärin nautitte herkkuja (pullaa, karkkia, shipsejä, roskaruokaa jne) viikon aikana?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun mä olin suorastaan laiha mä söin iltakahvilla viinerin joka päivä. Karkkipäivä pidettiin samaan aikaan kuin lapsetkin, sipsejä syötiin 2x vuodessa. Jäätelöä kyllä kului erityisesti kesällä.
Nyt olen ollut normaalipainoinen jo 20v ja edelleenkin jotain pientä lähes joka päivä. Meillä ollaan kovia leipomaan joten pieni piirakanpalanen tai pulla menee edelleenkin kahvin kanssa, viikonloppuisin 150g irtsareita. Jäätelöä silloin kun on.
Mä olen pieniruokainen mutta saatan syödä 2 lämmintä ateriaa päivittäin. Annoskoot pieniä. Välipaloina, naposteluna pähkinöitä. Eli suhteutan syömiseni niin ettei kaloritarpeeni ylity, mieluummin jää vähän vajaaksi.
n57v
Ai jaa, saatat syödä jopa kaksi ateriaa päivässä, loput syömiset onkin sitten napostelua! Järjetöntä!!
Joskus joo. Pähkinät on terveellisiä, syön niitä mielelläni vaikka kourallisen päivässä. Siinäpä mun napostelut
Syön siis aamiaisen, lounaan, päivällisen, iltakahvin (ehkä 5/7 jotain pientä makeaa sen kanssa). Ja joskus kourallisen pähkinöitä välipalaksi.
Miten itse syöt kun on varaa arvostella? Laitas listaa:)
Voin toki laskea sinulle aterioitteni ravintosisällötkin jos haluat. Joka päivä marjoja, hapanmaitotuotteita (makeuttamattomia), kuituja, proteiinia, kasviksia, vähän lihaa/kanaa/kalaa (n 100g/pvä). Hiilarit jää jopa viikonloppuna alle 150g/pvä.
100 g lihaa/kalaa/kanaa ei millää riitä proteiinintarpeittesi täyttämiseen. Ja miksi ihmeessä on tärkeää, että hiilihydraatit jäävät alle jonkun keksimäsi rajan? Sinulla on nyt terveellisen syömisen ajatus pahasti hukassa.
Niin ja en siis ole tuo ruokailukertojasi ihmetellyt, vaikka kyllä ruokailujasi minäkin ihmettelen eli miksi korvata oikeaa ruokaa herkuilla päivittäin. Mutta jos haluat tietää, miten syön niin voin sinulle esimerkkipäivän listatakin. Ja taustatiedoksi, että olen 41-vuotias nainen ja aktiiviliikkuja (5-9 treeniä viikossa crossfitiä ja maastojuoksua), 165 cm ja 57 kg.
Aamulla: kaksi palaa kaura- tai ruisleipää maapähkinäivoilla tai majoneesilla ja kalkkunaleikkeellä tai kylmäsavulohella. Leipien päällä lisäksi kurkkua ja/tai parikaa. Hedelmä tai pari desiä marjoa. Iso kahvi kauramaidolla.
Aikainen lounas töissä: Työpaikkaruokalan ruokaa, aina sen mukaan, mikä on parasta tarjolla olevista. Eli liha-, kala- tai kasvisvaihtoehto, lisänä peruna, pasta tai bataatti, lämpimiä kasviksia ja salaattia puoli lautasellista, siemeniä tai pähkinöitä ruokalusikallinen salaattiin ja öljyä ja balsamicoa kastikkeeksi
Välipala töissä: Yosa kauravälipala ja heldelmä tai kaurajogurttia marjoilla ja pähkinöillä tai voileipä vastaavilla päällisillä kuin aamulla
Kotona treenien jälkeen päivän toinen lämmin ateria: kalaa/kanaa/kasvisproteiinia, pastaa/nuudeleita/kvinoasalaattia/bataattia/perunaa, puoli lautasellista salaattia öljy/balsamico-kastikkeella
Iltapala: kasviksia ja hummusta, kourallinen pähkinöitä, muutama taateli, kuivattuja kikherneitä tai munakas kasviksilla ja taateleita tai puuroa kananmunalla, marjoilla ja pähkinöillä tai pari voileipää kuten aamulla ja taateleita.
Herkkuja syön silloin, kun on niille tilaisuus. Eli on esim. juhlat (omat tai olen kylässä), töissä joku on tuonut merkkipäivän kunniaksi, olen ulkona syömässä tai käyn leffassa/vietämme leffailtaa. Näitä kertoja on maksimissaan kerran viikossa, joskus menee pari-kolmekin viikkoa ilman herkkuja. Mutta silloin, kun herkuttelen, en todellakaan laske, menevätkö ne johonkin laskennallisiin kaloreihin ja voinko nyt syödä tämän, etten vaan liho/ettei hiilareita tule liikaa/että on varaa.
Vierailija kirjoitti:
Syön herkkuja miltei joka päivä. Urheilen niin paljon että on aivan sama mistä ne loput tarvittavat kalorit tulee, kaikki palaa kuitenkin. Muu ruoka on kuitenkin terveellistä kasvis- ja kalapainotteista. 171/56kg
Urheilu ei kuitenkaan poista "herkkujen" terveyshaittoja.
En leivo ikinä. Ostan sen leivoksen minkä haluan ja milloin haluan. En syö juurikaan karkkia, suklaata epäsäännöllisesti pikkupatukan kerralla. Eineksiä en syö, valmistan itse ruoan kotona. Syön ravintoloissa 2-4 kertaa viikossa. Liikun normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun mä olin suorastaan laiha mä söin iltakahvilla viinerin joka päivä. Karkkipäivä pidettiin samaan aikaan kuin lapsetkin, sipsejä syötiin 2x vuodessa. Jäätelöä kyllä kului erityisesti kesällä.
Nyt olen ollut normaalipainoinen jo 20v ja edelleenkin jotain pientä lähes joka päivä. Meillä ollaan kovia leipomaan joten pieni piirakanpalanen tai pulla menee edelleenkin kahvin kanssa, viikonloppuisin 150g irtsareita. Jäätelöä silloin kun on.
Mä olen pieniruokainen mutta saatan syödä 2 lämmintä ateriaa päivittäin. Annoskoot pieniä. Välipaloina, naposteluna pähkinöitä. Eli suhteutan syömiseni niin ettei kaloritarpeeni ylity, mieluummin jää vähän vajaaksi.
n57v
Ai jaa, saatat syödä jopa kaksi ateriaa päivässä, loput syömiset onkin sitten napostelua! Järjetöntä!!
Joskus joo. Pähkinät on terveellisiä, syön niitä mielelläni vaikka kourallisen päivässä. Siinäpä mun napostelut
Syön siis aamiaisen, lounaan, päivällisen, iltakahvin (ehkä 5/7 jotain pientä makeaa sen kanssa). Ja joskus kourallisen pähkinöitä välipalaksi.
Miten itse syöt kun on varaa arvostella? Laitas listaa:)
Voin toki laskea sinulle aterioitteni ravintosisällötkin jos haluat. Joka päivä marjoja, hapanmaitotuotteita (makeuttamattomia), kuituja, proteiinia, kasviksia, vähän lihaa/kanaa/kalaa (n 100g/pvä). Hiilarit jää jopa viikonloppuna alle 150g/pvä.
Itse syön kolme ateriaa päivässä, välissä en napostele. Jos syön makeaa tai vaikka pähkinöitä, ne on osa ateriaa, ei välipalanapostelua.
Ihme jänkkäystä. Mä ymmärtäisin tän vääntämisen jos kyse olisi sipseistä ja suolapähkinöistä. Mulle on ihan yksi hailee missä välissä päivää syön nuo pähkinät - aterian yhteydessä tai niiden välissä.
Takerru nyt välillä noiden viesteihin jotka elää pizzalla ja suklaapatukoilla. Ilmeisesti siinä ei ole mitään pahaa sun mielestä?
Miten niin jänkkäystä, itsehän pyysit esimerkin mun syömisistä.
Pullaa, leivonnaisia, keksejä yms syön yleensä vain tarjottuna, enkä erityisemmin tykkää sipseistä tai vastaavista. Olen kasvanut etelä-Euroopassa ja oppimani ruokailutavat ovat "perussuomalaisen" verrattuna todella erilaiset. Syön päivässä kolme hyvää ja täyttävää ateriaa, tunnen oloni koko ajan kylläiseksi, joten en edes tiedä, milloin tuollaisia herkkuja söisin. Olen ollut koko aikuisikäni saman painoinen ja kokoinen ilman vaivannäköä.
Minulle niitä "herkkuja" ovat ehkä juustot, viinit, oliivit, jotkut makkarat/leikkeleet ja kesällä jäätelö.
En napostele viikolla, enkä kuukaudessa enkä edes vuoden sisällä. Rasva-suola koukutusmössöt kuten sipsit ja ranskikset ällöttää ja lemukin on niin etova. Hampurilaisen syön harvemmin kuin kerran vuodessa, pitsan ehkä kerran vuodessa.
Karkkia en osta ikinä, koska sellainen tahmea sokeri-lisä/väriaine moska ei myöskään houkuta. Muutaman palan suklaata nautin silloin tällöin, mutta kohtuudella. Leivonnaisia, täytekakkua nautin juhlissa ja vieraisilla tarjottaessa, mutta kotiin en osta, enkä muitakaan makeita herkkuja kuten jäätelöä, keksejä, limuja. Ne ovat ruokavalion turhakkeita, joihin minua ei ole (onneksi!) lapsuudenkodissanikaan ehdolistettu. Sokeri on myrkkyä lasten aivoille ja terveydelle samalla tavalla kuin tupakka ja alkoholikin -- ei tulisi mieleenikään tarjota lapselle.
Mitä enemmän ikävuosia karttuu sitä kirkkaammin sitä näkee ja tuntee, että aikuinen nainen on sitä mitä syö, joten tarjoan itselleni ja perheelleni laadukasta ruokavaliota, josta kroppa ja aivot saavat tarvitsemansa ja mikä tekee hyvää, ja vältän kaikkea, mikä ei ole hyväksi. Valinta on loppujen lopuksi hyvinkin simppeliä: tavitsenko tätä, onko tämä hyväksi vai pahaksi?
171cm/54 kg, ikää 40+ ja vyötärö 64 cm sama kuin jo viime vuosituhannella kun ikää puolet vähemmän, hikiliikuntaa 5 krt/vko. Ja silti kanssasiskoilta kuulee tämän tästä, että kyllä sinun kelpaa kun sä olet luonnostasi noin hoikka! Just...
Tänä päivänä kun tietoa kyllä on saatavilla ja koulussakin lapsille terveystietoa ja ravitsemusta opetetaan ja liikunnan merkitystä hyvinvoinnin edistäjänä korostetaan joka paikassa, niin ei voi olla niin, että naisten suuri enemmistö ei muka ymmärtäisi kaupan herkkuhyllyillä tekemiensä valintojen merkitystä omaan ja perheensä fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin, energiatasoihin, stressinhallintaan, muistiin, unen laatuun, jaksamiseen, mielialaan, puhumattakaan riskirasvasta vyötäröllä ja sisäelinten ympärillä. Jotain kynsiä hoidetaan ja viilataan sitten kyllä antaumuksella ulkonäön vuoksi sen sijaan, että oikeasti panostettaisiin siihen pitkän ja terveen loppuelämän laatuun ja omaan hyvinvointiin. Sääliksi käy.
Olen N32 170cm/53kg
Aamulla:
-kaurapuuroa marjakeitolla
-ruisleipää + kinkku/kalkkunaleike + juusto + salaatinlehti + tomaatti + kurkku
-kahvi
-appelsiinimehu
Lounas:
Pastaa tai riisiä, tonnikalalla ja salaatilla. Joskus käyn pitsalla tai hampparilla
Välipala:
Hedelmä ja rahka, kahvia
Päivällinen:
Riippuu päivästä, ihan mitä vaan spagetista makaronilaatikkoon, lasagnesta kananrintafileeseen, aina salaatin kera tämäkin ateria
Iltapala/tv herkut:
Puoli pussia sipsiä tai puoli pussia karkkia, rahkaa, smoothie, limpparia, jätskiä, suklaata, hillomunkki. Riippuu taas päivästä, mutta aina jotain noista.
Juon myös pelkästään siideriä tai lonkeroa bileissä..
Noin olen siis syönyt JOKA päivä yli 10 vuotta. Liikuntaa en harrasta yhtään pientä päivittäistä kävelyä enempää.. jostain syystä paino vaan pysyy samana tai menee kilon ALASpäin! Olen oikeasti epäillyt itselläni syöpää ja vaatinut lääkäreitäkin tutkimaan asiaa. Mitään vikaa ei löytynyt, toisaalta olisin kyllä aikoja sitten kuollut sillä olen kärsinyt alipainosta aina. Olenko alieni? :DD
Kyllä mä ostan tai syön jotakin hyvää sillon, kun tekee mieli. En rajoita itseäni herkkujen suhteen, mutta tykkään myös syödä terveellisesti. Yleensä ehkä sen pari kertaa viikossa tulee herkuteltua. Sit viikonloppusin tulee nautittua alkoholia, en tiedä lasketaanko. :D
Koko ikäni hoikkana elänyt ja paljon myös näitä "syö nyt jotakin ees, oot niin laiha"-kommentteja kuulleena en kyllä suoraansanoen ymmärrä joitakin hoikkia ihmisiä, jotka täyttävät itsensä kaikella paskalla vain koska "he voivat". Tulee kuitenkin jossakin välissä vastaan se päivä, kun tuo näkyy kropassa. Enkä tarkoita kiloja, vaan sitä mitä kehon sisällä tapahtuu jos et syö terveellisesti ja monipuolisesti vaan täytät itsesi rasvaisella, sokerisella ja ylipäätään epäterveellisellä moskalla. Vaikka et liho, niin totta kai kaikki tuollainen epäterveellinen paska vaikuttaa sun sisäelimiisi, veriarvoihin ja jaksamiseen ennen pitkää.
Olen törmännyt kaltaisiini hoikkiin tyttöihin/naisiin jotka eivät tajua pitää itsestään ja ruokavaliostaan minkäänlaista huolta, koska pysyvät hoikkana vaikka mitä söisivät. Mulle ainakin tulisi tukkoinen olo, jos eläisin pelkällä roskaruualla ja herkuilla.