Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko " vaikea" äiti? Asiaa pph:sta.

Vierailija
14.09.2007 |

Eli poikani aloitti muutama kuukausi sitten uudessa perhepäivähoidossa muuttomme jälkeen. Nyt sain tietää, että häntä (juuri täyttänyt 3-v) ja muita lapsia on kuljetettu autolla pelkissä turvavöissä ilman minkäänlaista luvan kysymistä. Tietenkään en olisi antanut edes lupaa tällaiseen. Nyt kun otin asian puheeksi hoitosopimuksen teon yhteydessä, kun paikalla oli myös hoitotoimiston johtaja, oli tämä aivan järkyttynyt tiedosta. Sanoin, että voin ostaa pojalleni istuimen hoitoon, vaikkei se minulle kuuluisikaan, mutta se ei kelvannut.

Nyt hoitaja on todella raivoissaan minulle ja ihmettelee miksi puutuin tällaiseen pikkuasiaan, joka on jatkunut kuulemma jo vuosia (en usko, että muiden lastenkaan vanhemmat tietävät tästä, asia tuli ilmi vahingossa minullekin). Matka, jonka laset kulkevat autossa on n. 700metriä, niin ei kai se nyt niin rankka olisi kävelläkään.

Mitä mieltä olette tilanteesta, toiminko väärin? Mielestäni asiaan puuttuminen oli vastuullani, jollei muiden niin minun on taattava poikani turvallisuus.

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilla kypärä päässä ja minä kyllä laittaisin niskasuojankin jo valmiiksi. Ja köyttäisin lapsen bussiin liinoilla ja taljoilla. Koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu. Bussimatka ilman turvavöitä kaupunkiliikenteessä tai ihan missä vaan on taatusti vaarallisempi kuin 700 metriä siilloin tällöin hitaassa vauhdissa lantiovyössä.

Vierailija
82/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupunkiliikenteen bussissa ajo pitkiä matkoja kovassa vauhdissa vilkkaassa liikenteessä. Ihan varmasti se on vaarallisempaa kuin tuon pph:n touhu. Minkälaiset turvavarusteet teillä on esim. vauvoilla bussissa? Kiinnitättekö esim. rattaita mihinkään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mammojen on ok viedä lapsia ilman mitään turvavarusteita ties kuinka pitkiä matkoja liikenteessä, mutta jos pph ajaa 700 metriä lapset lantiovöissä, hän on ihmiskunnan vihollinen nro 1.

Vierailija
84/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jostainhan ne ikä/painorajat on revitty noihin lakeihin.

Vierailija
85/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on teidän kunnassanne käytäntö mutta yleensä hoitosuhteen alussa kysytään kirjallinen lupa kuljetuksiin. Ketään ei kuljeteta ilman tuota lupaa tai salaa.

Ap teki siinä oikein että kyseenalaisti kuljettamisen. Ensin vaan olisi pitänyt kysyä asiaa hoitajalta ja jos asia vielä epäselvä niin ottaa asia käsittelyyn ohjaajan kanssa.

Olisin halukas tietämään minne tuo hoitaja kuljetti lapsia tuon 700m?

Nimittäin haiskahtaa hiukan provolta.

Vierailija
86/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ainakin meille yksityisille hoitajille on ilmoitettu niin, että lapsia ei kuljeteta henkilöautossa. Linja-auto tai taksi ovat vaihtoehdot, jos joku erityistarve tulee.

Tiedän kyllä että perhepäivähoidonohjaaja tarkistaa yksityisenkin tilat jne., mutta että voi kieltää myös autolla kuljettamisen, mikäli autossa on asianmukaiset istuimet ja vanhempien lupa? Ainakin oma tuttavani toimi yksityisenä pph:na, hänellä oli hoidettavanaan kahden oman lapsensa lisäksi kaksi ystävänsä lasta. Ja tila-auto, jossa oli kaikille istuimet. Hän asuu maaseudulla ja vei lapsia kerhoon pari kertaa viikossa noin kymmenen kilometriä suuntaansa (kaikki lapset olivat yli 3v).

Jos joku olisi tuossa tilanteessa kieltänyt lasten kuljettamisen, tuo pph ei olisi hoitolapsia ottanut, eikä ystävä olisi lapsiaan hänelle hoitoon antanutkaan. Lapset olisivat jääneet vaille kerhoa, jossa harjoitellaan isossa ryhmässä, vieraan ohjaajan ohjauksella toimimista.

Eihän yksityisen kohdalla voi olla kyse vakuutusrajoituksistakaan, sillä itsehän hän vakuutukset hoitolapsilleen ottaa. Kunnan kohdalla ymmärrän että voi tulla kohtuuttoman kalliiksi vakuuttaa kaikki lapset siten, että vakuutus kattaa myös autokuljetukset. Yksityisellä tämä tuskin on rajoittava tekijä, koska vakuutettavia on vain muutama.

Vierailija
87/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. ei tietenkään jos vanhemmat sen kieltävät...

Vierailija
88/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon työntekijät eivät saa kuljettaa lapsia omilla

autoillaan missään tilanteessa, ei edes turvaistuimissa.

Tapaturmakaan ei oikeuta siihen, taksilla pitää hurauttaa terveyskeskukseen.

Jos mielestänne kävellen ei voi liikkua mihinkään,

pitäisikö päiväkotiryhmienkin kaikki retket kieltää?

Vierailija
89/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takseissa ei tosiaankaan yleensä mitään istuimia ole.

On taas järkimiehet olleet asialla kun näitä sääntöjä ovat kirjoittaneet.

Vierailija
90/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetti lapsia kerhoon autolla. 2 kertaa viikossa. Ja kuten jo aiemmin kahdesti todettu, minä en " kannellut" hoitajan käytöksestä ohjaajalle, vaan hän kertoi siitä itse, kun teimme hoitosopimusta.

Vierailija
91/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupa on kysyttävä aina kun lapsia autolla kuljettaa, oli matka kuinka lyhyt tahansa.

-pph itsekin

Vierailija:

Eli poikani aloitti muutama kuukausi sitten uudessa perhepäivähoidossa muuttomme jälkeen. Nyt sain tietää, että häntä (juuri täyttänyt 3-v) ja muita lapsia on kuljetettu autolla pelkissä turvavöissä ilman minkäänlaista luvan kysymistä. Tietenkään en olisi antanut edes lupaa tällaiseen. Nyt kun otin asian puheeksi hoitosopimuksen teon yhteydessä, kun paikalla oli myös hoitotoimiston johtaja, oli tämä aivan järkyttynyt tiedosta. Sanoin, että voin ostaa pojalleni istuimen hoitoon, vaikkei se minulle kuuluisikaan, mutta se ei kelvannut.

Nyt hoitaja on todella raivoissaan minulle ja ihmettelee miksi puutuin tällaiseen pikkuasiaan, joka on jatkunut kuulemma jo vuosia (en usko, että muiden lastenkaan vanhemmat tietävät tästä, asia tuli ilmi vahingossa minullekin). Matka, jonka laset kulkevat autossa on n. 700metriä, niin ei kai se nyt niin rankka olisi kävelläkään.

Mitä mieltä olette tilanteesta, toiminko väärin? Mielestäni asiaan puuttuminen oli vastuullani, jollei muiden niin minun on taattava poikani turvallisuus.

Vierailija
92/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kävi niin että lapsi satutti itsensä hoidossa (kaatui ulkona juostessaan ja löi päänsä). Silloin en tavoittanut vanhempia vaan käskin miehen viedä lapsen lääkäriin 15v esikoiseni mukanaan avustamassa. Silloin ei siis lupaa saatu, eikä jääty odottelemaan.

Vierailija:

Lupa on kysyttävä aina kun lapsia autolla kuljettaa, oli matka kuinka lyhyt tahansa.

-pph itsekin

Vierailija
93/104 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lähettäisi miestäni hoitolapsen kanssa lääkäriin. Menisin kaikkien lasten kanssa. Olen kunnallinen ja ainoastaan minä, toinen pph tai päiväkodin henkilökunta saa hoitaa lasta. Ei kukaan minun perheenjäseneni.

Vierailija
94/104 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli väärä tilanne ottaa asia esiin.

Vierailija
95/104 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaa lapsia. Käytännössä tarkoittaa juuri vastaavanlaisia tapaturmia tai vaikkapa omaa lääkärikäyntiä tms.

-se pph, joka lähetti miehen viemään lapsen kesken päivän lääkäriin.

Vierailija:

Itse en lähettäisi miestäni hoitolapsen kanssa lääkäriin. Menisin kaikkien lasten kanssa. Olen kunnallinen ja ainoastaan minä, toinen pph tai päiväkodin henkilökunta saa hoitaa lasta. Ei kukaan minun perheenjäseneni.

Vierailija
96/104 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaa huomattavasti, että teillä tuo on sallittu. Itse joudun ½-tunnin lääkäri reissun takia viemään hoitolapset 2km päähän päiväkotiin. Pahimmassa tilanteessa kahteen eri pk:iin. t. se toinen pph

Vierailija
97/104 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan siksikin on monessa asiassa tultu vastaan.

Vierailija:

Helpottaa huomattavasti, että teillä tuo on sallittu. Itse joudun ½-tunnin lääkäri reissun takia viemään hoitolapset 2km päähän päiväkotiin. Pahimmassa tilanteessa kahteen eri pk:iin. t. se toinen pph

Vierailija
98/104 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi henki on suuremmassa vaarassa siinä tien sivussa kävellessä kuin 700 metrin matkalla autossa kauppaan. Suhteellisuuden tajua kiitos!

Vierailija
99/104 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset opetetaan istumaan auton kyydissä ja liikkumisesta tehdään kamala numero. Autolla tarhaan ja sieltä pois, illat istutaan telkkarin ääressä ja tietokoneella.

Eräs tuttu lto kertoi, että päiväkodin retket sijoittuvat lähimaastoon, koska nkykylapset eivät ole tottuneet kävelemään pieniäkään matkoja.

Vierailija
100/104 |
15.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lenkin, kun käyvät päiväkodissa vierailemassa. Kaksosten rattaissa mahtuu istumaan 2 lasta, joten 2 pitää aina kävellä itse. Oma lapseni on 2v lähtien kävellyt suurimman osan matkasta. Nyt 3v kävelee koko matkan.

Vierailija:

Nykyään lapset opetetaan istumaan auton kyydissä ja liikkumisesta tehdään kamala numero. Autolla tarhaan ja sieltä pois, illat istutaan telkkarin ääressä ja tietokoneella.

Eräs tuttu lto kertoi, että päiväkodin retket sijoittuvat lähimaastoon, koska nkykylapset eivät ole tottuneet kävelemään pieniäkään matkoja.