Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko " vaikea" äiti? Asiaa pph:sta.

Vierailija
14.09.2007 |

Eli poikani aloitti muutama kuukausi sitten uudessa perhepäivähoidossa muuttomme jälkeen. Nyt sain tietää, että häntä (juuri täyttänyt 3-v) ja muita lapsia on kuljetettu autolla pelkissä turvavöissä ilman minkäänlaista luvan kysymistä. Tietenkään en olisi antanut edes lupaa tällaiseen. Nyt kun otin asian puheeksi hoitosopimuksen teon yhteydessä, kun paikalla oli myös hoitotoimiston johtaja, oli tämä aivan järkyttynyt tiedosta. Sanoin, että voin ostaa pojalleni istuimen hoitoon, vaikkei se minulle kuuluisikaan, mutta se ei kelvannut.

Nyt hoitaja on todella raivoissaan minulle ja ihmettelee miksi puutuin tällaiseen pikkuasiaan, joka on jatkunut kuulemma jo vuosia (en usko, että muiden lastenkaan vanhemmat tietävät tästä, asia tuli ilmi vahingossa minullekin). Matka, jonka laset kulkevat autossa on n. 700metriä, niin ei kai se nyt niin rankka olisi kävelläkään.

Mitä mieltä olette tilanteesta, toiminko väärin? Mielestäni asiaan puuttuminen oli vastuullani, jollei muiden niin minun on taattava poikani turvallisuus.

Kommentit (104)

Vierailija
21/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luotat hänen henkensä tuon ominaisuuden varaan?

No, onnea valitsemallesi tielle. Toivon ettei mikään onnettomuus kohtaa ketään perheestäsi. Ei edes ketään vähemmän hyvin kasvatettua.

Vierailija
22/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotoimiston nainenkin otti asian, niin vakavasti, että soitti pph:lle vielä samana päivänä ja vannotti ettei autokuljettaminen toistuisi ilman istuimia. Soitti myös minulle ja kiitti. Sanoi etten välttämättä pelastanut pelkästään oman poikani henkeä, vaan myös kaksi vierasta lasta.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
24/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein ap. Kyllä 700 metriä jaksaa kävellä.

Vierailija
25/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävellessään kadun laitaa.

Vierailija
26/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi luottamaan tuollaiseen hoitajaan.

Vierailija
27/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olet.

Vierailija
28/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan sama mitä ns. maalaisjärki sanoo asiasta. Mielestäni mm. pph:t ovat henkilöitä, joiden vastuulle on annettu toisia henkilöitä tietyin ehdoin. Ja niitä ON noudatettava, vaikka se ei aina itseä ja kaikkia muita miellytä. Jos jokainen täällä käyttäisi vain sitä omaa maalaisjärkeään, ei mihinkään voisi enää luottaa...

Vierailija
29/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kulkee erityislapset tarhaan taksilla. kellään ei ole turvaistuinta, koska ei sitä kukaan siellä tarhan päässä kiinnittele.

kaikki on tosin yli 3v.

Vierailija
30/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lasten hoitosopimuksen yhteydessä kysytään, että saako lasta kuljettaa autolla. Minun tapauksessani olen sanonut, että en voi kuljettaa, eihän minulla ole neljää istuintakaan! Yhden kerran kuljetin yhtä hoitopoikaa, kun oma lapsi piti viedä lääkäriin. Kysyin tähän " luvan" vanhemmilta sekä pp-hoidon ohjaajalta. Minä ainakin haluan toimia kaikkien sääntöjen mukaan, koska jos jotain sattuisi, niin.... Tiedän kyllä kollegojani, jotka ovat kuljettaneet ilman lupaa lasta ja pelkissä turvavöissä :/(

Vierailija
31/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin voin sanoa näneeni vaivvaa poikaani kasvattaessa.

Ja te, jotka kauhistelette kävelyn vaaroja, pidättekö omat lapsenne sitten kotona lukkojen takana? Älkää jeesustelko. Riski joutua onnettomuuteen autolla on suurempi kuin kävellen.

Vierailija
32/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kaikkien vastuullisten aikuisten pitäisi toimia. Mielestäni huolestuttavinta on juuri se, että ihminen, joka hoitaa toisten lapsia, kiertää sääntöjä -vaikka siihen olisikin jonkinlaiset " järkiperusteet" . (Tuon pituinen kävely ei kyllä ole sitä..!) Ja ei, en minäkään anna lapsiani kuljettaa edes vähäisi matkoja ilman asianmukaisia varusteita. Se on ihan sama kuin aikuistenkin turvavyön kanssa: ihan sama ajatko 50m vai 500km jos törmäys tulee jo ekassa mutkassa.

Vierailija
33/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan minun lapseni on kasvatettu. Hän tietää tasan tarkkaan mitä voi tehdä ja mitä ei.

ap

Vierailija
34/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mihinkähän tilastoihin tämä ylivertainen fakta mahtaa perustua?

Vierailija
35/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettomuuksia jalankulkijoille sattuu lähinnä isojen kaupunkien risteysalueilla.

Vierailija
36/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut asiaa sopimuksenteon yhteydessä muuten esille kuin sanomalla, etten halua lastani kuljetettavan ilman istuinta. Tämän jälkeen hoitaja kertoi itse tilanteesta, kun johtaja oli vakuutellut ettei näin tule tietenkään tapahtumaan. Hoitaja haki hyväksyntää johtajalta kuljetusten jatkumiseksi, mutta olikin hämmästynyt, kun näin ei käynytkään.

-ap

Vierailija
37/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuosina liikenteessä on kuollut noin 20 ja loukkaantunut vähän yli 700 alle 15-vuotiasta lasta vuosittain. Liikenneonnettomuudet ovat lasten tavallisimpia kuolinsyitä, ja lasten tapaturmaisista kuolemista ne aiheuttavat suurimman osan, selvästi enemmän kuin muut kuolinsyyt, esimerkiksi hukkumiset ja tulipalot.

Alle 15-vuotiaita lapsia kuolee liikenteessä pääasiassa auton matkustajina, jalankulkijoina ja pyöräilijöinä. Vuosittain autossa on kuollut vajaa kymmenen lasta ja jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kumpiakin keskimäärin viisi. Lisäksi vuosittain on kuollut yhdestä kahteen alle 15-vuotiasta mopoilijaa.

Erityisesti 6 - 9 -vuotiaat loukkaantuvat liikenteessä jalankulkijoina. Vuosittain tämänikäisiä jalankulkijoita loukkaantuu lähes 70. Jalankulkijoista juuri

6 - 9 -vuotiaat lapset ovat olleet iäkkäiden lisäksi koko väestöstä suurin riskiryhmä väestöosuuteen verrattaessa.

Polkupyöräilijöinä loukkaantuneista 10 - 14 -vuotiaat lapset ovat suurin riskiryhmä ikäryhmävertailussa. Lukumääräisesti eniten loukkaantumisia alle 15-vuotiaille lapsille sattuu auton matkustajina, noin 300 vahinkoa vuodessa.

Useimmiten vakavat onnettomuudet sattuvat lapsille, kun he ovat ylittämässä katua tai tietä. Yleensä onnettomuudet sattuvat lähiympäristössä, kotikadulla. Eniten liikenneonnettomuuksia sattuu lapsille kesäkuukausina.

Suuri osa lasten liikenneonnettomuuksista jää tilastojen ulkopuolelle. Monet sairaalahoitoa tai terveyskeskuskäyntejä vaativat liikenneonnettomuudet eivät näy tilastoissa. Vain poliisin tietoon tulleet lasten liikenneonnettomuudet raportoidaan virallisissa tilastoissa.

Lapsen valmiudet turvalliseen kulkemiseen kehittyvät vähitellen

Lapsen näkökenttä on kapeampi kuin aikuisella, ja siksi lapsen on vaikea havainnoida monimutkaisia liikennetilanteita oikein.

Lapsen voi olla vaikea kuulla, mistä suunnasta auton ääni tulee.

Lapsen on myös vaikea arvioida lähestyvän auton etäisyyttä ja nopeutta oikein.

Pieni koko estää lasta näkemästä esimerkiksi pysäköityjen autojen yli. Vastaavasti autoilijan on vaikea havaita lasta autojen

ja istutusten välistä.

Lisäksi liikennetermit ja liikenteessä käytetyt symbolit ovat usein vaikeita lapselle.

Lapset leikkivät ja ovat impulsiivisia myös liikenteessä. Huomio voi yhtäkkiä kiinnittyä esimerkiksi kaveriin, jolloin liikenne unohtuu hetkeksi, ja lapsi voi juosta suoraan tielle. Lapsilla ei ole kokemattomuuttaan vielä selvää käsitystä liikenteen vaaroista. Lapset luottavat yleensä liikaa esimerkiksi autoilijoiden mahdollisuuksiin pysähtyä

Vierailija
38/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain siten hän saa tässä asiassa rauhan hyvin kasvatettuine lapsineen.

Vierailija
39/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa se pilkunviilaus.

Vierailija
40/104 |
14.09.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ei saa kuljettaa autossa ilman turvaistuinta. Itse en antaisi lasta edes ammattiautoilijan kuljetettavaksi ilman istuinta, ainakaan ennen kouluikää. Onnettomuuksia sattuu myös takseille, jotka eivät tunnetusti ole niitä lainkuuliaisimpia autoilijoita.

En pidä pahana että ilmoitit asiasta suoraan pph:n esimiehelle, sillä pph:n on todellakin täytynyt itse tajuta tekevänsä sääntöjenvastaisesti, mutta on silti jatkanut puuhiaan. Ja samalla esimies voi ottaa muidenkin hoitajien kanssa puheeksi että tuo on ehdottomasti kiellettyä.