Olenko " vaikea" äiti? Asiaa pph:sta.
Eli poikani aloitti muutama kuukausi sitten uudessa perhepäivähoidossa muuttomme jälkeen. Nyt sain tietää, että häntä (juuri täyttänyt 3-v) ja muita lapsia on kuljetettu autolla pelkissä turvavöissä ilman minkäänlaista luvan kysymistä. Tietenkään en olisi antanut edes lupaa tällaiseen. Nyt kun otin asian puheeksi hoitosopimuksen teon yhteydessä, kun paikalla oli myös hoitotoimiston johtaja, oli tämä aivan järkyttynyt tiedosta. Sanoin, että voin ostaa pojalleni istuimen hoitoon, vaikkei se minulle kuuluisikaan, mutta se ei kelvannut.
Nyt hoitaja on todella raivoissaan minulle ja ihmettelee miksi puutuin tällaiseen pikkuasiaan, joka on jatkunut kuulemma jo vuosia (en usko, että muiden lastenkaan vanhemmat tietävät tästä, asia tuli ilmi vahingossa minullekin). Matka, jonka laset kulkevat autossa on n. 700metriä, niin ei kai se nyt niin rankka olisi kävelläkään.
Mitä mieltä olette tilanteesta, toiminko väärin? Mielestäni asiaan puuttuminen oli vastuullani, jollei muiden niin minun on taattava poikani turvallisuus.
Kommentit (104)
jotka tekee kaikkien elämän vaikeaksi.
pph ajaisi kolarin. Onko lakikin sun mielestä nipo? Vai olisiko siinä ihan oikeaa tietoakin taustalla?
Laki tarvittiin suojelemaan lapsia, joita aikuiset eivät osanneen muuten suojella.
Fiksut puolustavat tätä ns. nipoa äitiä, joka huolehti lapsestaan.
Typerät kirjoittavat aivottomia kommenttejaan ja yrittävät olla nokkelia. Yrittäkää nyt vähempiälyisetkin pitää lapsistanne huolta, kun kerran niitä on teille suotu.
Pitää perkele lukea lakikirjasta miten toimia kun ei muuten osaa.
Ja valvoa vielä muita päälle.
On varmaan helpompaa pitää niitä lapsia turvavöissä, kuin kuljettaa lopun ikäänsä joko pyörätuolissa tai joutua hautaamaan lapsensa nuorena..
Vai saadaanko me typerät äänestää ollenkaan?
Juuri tuon takia en halua lastani pph:lle. Heidän toimintaansa kun ei valvota mitenkään.
Minusta ap teki ehdottoman oikein. Hoitajan mielestä ap voi olla vaikea ja nipo, mutta minusta ap:lla on selkärankaa seistä lapsensa turvallisuuden takana!
Uskomattomia vastauksia, vaikka ei kai pitäisi yllättyä. Niin monta kertaa on tullut huomattua, ettei vanhempia lasten asiat kiinnosta.
Tekisin itse samoin. En kuljeta lapsiani edes tilapäisesti ilman turvaistuinta/koroketta autossa. Miksi lapseni hoitaja saisi niin tehdä?
No tosin ollaan kohta reissuun lähdössä ja jos ei saada kyytiä lentokentälle joltain tutulta, niin pakko mennä taksilla. Ja silloinkin teen kyllä kaikkeni, että löydän taksin jossa on nuo välineet löytyy.
Olen itse joutunut onnettomuuteen ihan tässä kotini lähellä taajama-alueella. Itse ajoin rauhallisesti, mutta se ei paljon lohduttanut, kun toinen teki virheen. Ei ota liikenteessä pienintäkään riskiä lasten kanssa.
Ja ihan sama, vaikka voihan se käydä niinkin että joku ajaa jalkakäytävälle niiden päälle. Sille en sitten mitään voi. Mutta en voisi elää sen asian kanssa, että olisin toiminnallani saanut osin aikaan sen että lapseni kuolisi/vammautuisi.
ei tarkoita sitä etteikö välittäisi lapsestaan. Ap, kuinka usein tätä kyydistystä tapahtuu? Jos joka päivä tai useita kertoja viikossa, asiaan on hyvä saada korjaus. Mutta jos silloin tällöin tai pari kertaa vuodessa, olette todellakin kaikki hysteerisiä av-mammoja.
Kai teillä on lapsilla kypärä päässä niillä kävelyillä? Ja polvisuojat?
Ainakin meille yksityisille hoitajille on ilmoitettu niin, että lapsia ei kuljeteta henkilöautossa. Linja-auto tai taksi ovat vaihtoehdot, jos joku erityistarve tulee.
Lisäksi, ettekö ole tehneet hoitosopimusta? Siinä pitäisi lukea, saako lasta kuljettaa autossa vai ei.
Henkilökohtainen ihmetyksenaiheeni onkin, kuka ei kykene kulkemaan 700m matkaa ilman autoa? Siinä ajassa, kun neljäkin lasta virittelee auton kyytiin (varsinkin niihin istuimiin) on ehtinyt hyvinkin kävellä jo pitkälti matkaa!
Rattailla kulkemisen vaarallisuutta toitottaneille vielä tiedoksi; ne lapset ovat kyllä siinä niin silmän alla, että eivät ne mihinkään karkaa. Ja jos juuri sattuisi olemaan karkaamiselle erityisen alttiit lapsukaiset hoidossa, niin kai silloin voisi ottaa ne paljon parjatut valjaat avuksi? ;)
t. eräs yksityinen pph
ps. Ja äidin kysymykseen, oletko " vaikea äiti" , sanoisin, että olet huolehtiva äiti, ja toimit muuten oikein, mutta asian olisi voinut ensin selvittää hoitajalle ja vasta sen jälkeen mainita asiasta ohjaajalle. Selän takana toimiminen on rumaa käytöstä. Varsinkin kun kirjoittamasi perusteella hoitaja kuulostaa muuten ihan hyvältä, niin uskoisi että ymmärtäisi kävellä kun siitä olisi hänelle sanottu.
Kuka tahansa normaali aikuinen ihminen ja äiti / isä ymmärtää, että kyseinen perhepäivähoitaja teki väärin ja ap oikein. Vanhemman tärkein tehtävä on huolehtia lapsensa turvallisuudesta! Ja se on tehtävä oman vaiston mukaan välittämättä siitä pitääkö joku meitä nipoina vai ei.
Sitä en ymmärrä miksi lapsia pitää kuljettaa se 700 metriä AUTOLLA. Meidän lasten (3v ja 4v) päiväkodissa kävellään ihan iloisesti 1,5 kilometrin matkoja, kun mennään esim. jonnekin retkelle. Liikunta tekee lapsille hyvää. Joka paikkaan autoiluttaminen opettaa lapselle liikkumatonta elämäntapaa ja se koituu hänelle vielä suureksi terveysriskiksi.
Olen itse opettaja eikä tulisi mieleenikään riskeerata oppilaiden turvallisuutta tai oikoa sääntöjä, jotta pääsisin itse helpommalla. Ymmärrän vastuuni pienistä ihmisistä.
Onneksi lapseni ovat pienessä ja turvallisessa päiväkodissa!
vuodessa vai kerran viikossa. Polvisuojan ja kypärän käytöstä kävellessä ei ole säädetty laissa yhtään mitään ja riskitkin ovat varmasti ihan samaa luokkaa kuin autokolarissa?
Morre:
Juuri tuon takia en halua lastani pph:lle. Heidän toimintaansa kun ei valvota mitenkään.
.
Sun kommentit kannattaa näköjään jättää omaan arvoonsa, kun et faktoista perusta.
jutun pph:n kanssa. Toisilla ei vaan ole ihmissuhdetaitoja.
yhteiselle retkelle päiväkoti lasten kanssa. Viimeksi retkipaikka oli 100km päässä. Menimme bussilla joka oli ahdettu täyteen rattaita ja lapsia ilman turvavöitä. Mielestäni se oli vaarallista. Omaa lastani en olisi reissuun päästänyt. t. pph
Kärjistin kyllä. Nimellisesti kyllä valvotaan, käytännössä se taas luonnistuu näemmä paljon heikommin.
Minusta on vain kohtuullista selvittää tekstiäni, kun se on (ihan syystä) ymmärretty väärin.
Otapa vaikka kupponen teetä, jotta saat paremman maun suuhusi. Se vähentää ahdistustakin =)
Bussikin. Ei se ajoneuvon kokoa katso.
Kummipoikani on lyönyt päänsä ja katkaissut etuhampaansa bussissa äkkijarrutuksessa ihan kaupunkinopeuksissa ja eräältä aikuiselta tutulta murtui niskanikama, samoin äkkijarrutuksessa, eikä ollut edes mikään hätätilannelukkojarrutus kyseessä vaan vain vähän vauhdikkaampi pysäkille tulo.
Vierailija: