Olenko " vaikea" äiti? Asiaa pph:sta.
Eli poikani aloitti muutama kuukausi sitten uudessa perhepäivähoidossa muuttomme jälkeen. Nyt sain tietää, että häntä (juuri täyttänyt 3-v) ja muita lapsia on kuljetettu autolla pelkissä turvavöissä ilman minkäänlaista luvan kysymistä. Tietenkään en olisi antanut edes lupaa tällaiseen. Nyt kun otin asian puheeksi hoitosopimuksen teon yhteydessä, kun paikalla oli myös hoitotoimiston johtaja, oli tämä aivan järkyttynyt tiedosta. Sanoin, että voin ostaa pojalleni istuimen hoitoon, vaikkei se minulle kuuluisikaan, mutta se ei kelvannut.
Nyt hoitaja on todella raivoissaan minulle ja ihmettelee miksi puutuin tällaiseen pikkuasiaan, joka on jatkunut kuulemma jo vuosia (en usko, että muiden lastenkaan vanhemmat tietävät tästä, asia tuli ilmi vahingossa minullekin). Matka, jonka laset kulkevat autossa on n. 700metriä, niin ei kai se nyt niin rankka olisi kävelläkään.
Mitä mieltä olette tilanteesta, toiminko väärin? Mielestäni asiaan puuttuminen oli vastuullani, jollei muiden niin minun on taattava poikani turvallisuus.
Kommentit (104)
jos joskus vaikka menevät teatteriin tms. Hänellä on myös asianmukaiset istuimet autossa. Meidän pph kertoo muutenkin kaikesta normaalipäivästä poikkeavasta toiminnasta, esim. kerhoon meno, metsäretket, kirjastokäynnit.. Meillä onneksi hoito pelaa puolin ja toisin, ikäviäkin hoitajia on (ja vanhempia!) :)
Miksiköhän sitten niitä lastenistuimia edes on keksitty? Varmaan joku tehtaan salaliitto.
Piste.
Hyvin teit ap, olisin kyllä itsekin ilmoittanut tai ainakin jutellut hoitajan kanssa. Meillä lapset päiväkodissa ja tiukat on säännöt, miten saa kuljettaa.
En maininnut, että näin oli jo tehty, vaan hoitaja itse kertoi kuinka on lapsia kuljettanut.
-ap
kaikki ihmissuhteet on aina solmussa ja sitten pitää märehtiä jotain syyllisyyksiä. Olisit voinut puhua ensin pph:lle ennen kuin menit nolaamaan hänet pomonsa edessä.
Jollei tää sitten ole taas kerran provo, huoh. Koska oikeasti voiko näin tyhmiä ihmisiä ollakaan.
Ainoastaan hämmästyttää aloituksesi kysymys. Kysyt vaikka tiedät " oikean" vastauksen noin hyvin.
Ja en ymmärrä miksi pph ottaa sen niin henkilökohtaisesti. Taitaa olla ammattitaidossa iso aukko!
Itsekkin olen pph...enkä todellankaan kuljeta lapsia ilman istuimia! Tai no 6v on joskus ollut pelkällä lannevyöllä...
Vierailija:
Olisit voinut puhua ensin pph:lle ennen kuin menit nolaamaan hänet pomonsa edessä.Jollei tää sitten ole taas kerran provo, huoh. Koska oikeasti voiko näin tyhmiä ihmisiä ollakaan.
Ja ihmissuhteiden kanssa minulla ei ole mitään ongelmia. Olen ihminen, joka ei sano koskaan vastaan, se on ainut ongelmani. Ainoastaan asioissa, jotka koskevat poikaani, olen päättänyt pysyä tiukkana. Poikani ei tarvitse kärsiä siitä, etten osaa sanoa " ei" tai reklamoida mistään.
Ensin avauksessa kysytään, sitten suututaan kun vastaukset ei miellytä.
Koita keksiä vielä jotain epäkohtia pph:n toiminnassa kerro nekin hänen esimiehelleen.
Bussissa olevalle lapselle käy joka tapauksessa huonosti jos tulee tarpeeksi kova äkkijarrutus.
ettei noihin tarhakyyteihin todellakaan mitään istuimia laiteta. riski on, mutta se on pakko ottaa.
sama homma jatkuu koulukyydeissä.
kukaan hoitaja ei suostu raijaamaan lapsia, sekä istuimia tarhaan.
taksi ei ole mikään vakiotaksi, vaan aina eri auto.
t. erityislapsen äiti.
Testivoittaja ja kaikki. Kyllä sillä voi lapsiakin kuljettaa.
Kunnallinen hoitaja EI saa kuskata omalla autollaan lapsia!
Teit ihan oikein kun otit asian puheeksi.
Sitä paitsi onhan ne lapset sentään jonkinlaisissa vöissä, eivät irti. Eikä 700 metrin matkalla ehditä kovin isoja nopeuksia saavuttaa. Ihan yhtä suuressa vaarassa ne lapset on siinä kävellessään. Ties vaikka joku ajaa polkupyörällä varomattomuuttaan lapsen päälle, jos joku lapsi saa päähänsä rynnätä jonnekin.
vastassa.
Yleensähän jo ihan pienissä kolareissa auto menee ruttuun ja lunastukseen. Bussimatkustajat huomaa pienen tömähdyksen.
Itseasiassa: muistaako kukaan yhtään onnettomuutta, jossa olis lapsi loukkaantunut tavallisessa reittibussissa?
Minusta ap teit aivan oikein. Älä välitä epäkypsien mammojen kommenteista, jotka ei taida edes luetun ymmärtämistä, saatikka sitten osaa aistia ihmistä tekstin takana.
Ei ole turhaan säädetty sellaista LAKIA, joka kieltää lapsen kuljettamisen ilman turvaistuinta. Tulisihan siitä jo sakotkin, jos poliisi pysäyttäisi.
Minä ainakin ymmärrän miksi sinua mietitytti, että oletko ollut hankala.. Tietysti siksi, miten pph reagoi, kun raklamoit hänen palveluistaan. Hänen reagointinsa asiaan oli ammattitaidottomuuden osoitus. Sinun reagointisi oli kaikin puolin oikeaa.
Kuten joku jo aiemmin sanoikin pph:n vastuulla on arvokkaita ihmishenkiä ja hänen työnkuvaansa kuuluu hoitaa lapsia LAIN sallimalla tavalla, silloin hän on ammattitaitoinen, toisin kuin tässä tapauksessa.
Oma mielipiteeni itse alkuperäisestä aiheesta on että ap on juridisesti oikeassa, mutta nipo.
Onko hän vaikea äiti... hmmm... on.
Itsekkin olen kerran yhdelle pphoitajalle huomaittanut asiasta ja sanonut ettei minun alle 3v:tä kuljeteta ilman istuinta autolla mihinkään!
Se, että sanoit sen suoraan johtajalle oli väärin!! Molemmin puolinen luottamus tärkeää!