Sain pomoltani sähköpostin, että haisen - taas!
En tiedä muistaako joku, mutta viime keväänä täällä ihmettelin pomoni viestiä minusta lähtevästä epämiellyttävästä hajusta. Päivien pähkäilyjen jälkeen hajun syyksi selvisi työssäkäyttämäni kengät, joihin oli tuttavani kissa pissannut. No nyt sain pomoltani taas viestin, että hajustani on hänelle huomautettu, että "tiedoksi". Alkaa jo rassaamaan tämä jatkuva hajun kyttäys. :(
Kommentit (212)
Oletko kokeillut vaihtaa shampoota/ hammastahnaa/ deodoranttia /kauneustuotteita /
Kyselepä suoraan työkavereilta, ja kerro että olet aivan ymmälläsi, ja pyydä apua. Kuvailkaa hajua, pyydä vaikka nuuskimaan onko kyse kengistä, hiuksista, vai mistä.
että hankit käyttämiesi työkenkien lisäksi ainakin toiset, jotta voit vaihdella kenkiä päivittäin, mieluusti vaikka aina kesken päivänkin (kenkien ei tarvitse olla kalliit, kunhan ne ovat aitoa nahkaa!). Ja että peset jalkasi töihin tullessasi, vaihdat sukat ja käytät jalkadödöä + suihketta kenkiin. Ja mitenkäs oli niiden pyöräillessä käyttämiesi kenkien laita, haisevatko kenties nekin?
Uskon, että kyse on nimenomaan jalkahikesi hajusta, johon itse olet vain niin tottunut, että et sitä ole niin vahvana huomannut. Sabotaasiajatusta pidän aika hassuna... :D
että pyöräilykenkiisi on pinttynyt hienhaju. Tällainen haju on juuri sitä pistävää hienhajua, joka tunkee vaikka läpi harmaan kiven. Hajua ei välttämättä huomaa kovin voimakkaana silloin, kun kengät ovat kylmät, mutta ruumiinlämpö tuo hajun esiin.
Tämä haju tarttuu sitten pyöräilyn aikana sukkiin ja jalkapohjiin ja vähitellen työkengätkin "saastuvat".
Uskokaa tai älkää mutta on joskus pakko.
Minulla jalat haisee ja eräät kengät erityisesti. Erehdyin luokassa ottamaan kengät jalastani ja voi helvetti mikä löyhkä tuli omaan nenään ja varmasti muidenkin. Häpeillen kengät takaisin jalkaan ja kengät pesukoneeseen illalla. Niitä en enää koulussa käyttänyt.
Ihmettelen ettet itse sitä paikallistanut et keväällä etkä nyt.
Jatkossa tiedät kiinnittää asiaan huomiota. Käytä hajunsyöjä pohjallisia ja kenkiin on satsattava vaikka tulisi kalliiksikin koska se on sinun iso ongelmasi.
vai joko toi taantuma lopputilin....
Pyyhi jalkasi niillä + vaihda puhtaat sukat töihin tullessasi.
Suosittelisin myös toista kenkäparia, käytä niitä vaikka joka toinen päivä.
En tiedä muistaako joku, mutta viime keväänä täällä ihmettelin pomoni viestiä minusta lähtevästä epämiellyttävästä hajusta. Päivien pähkäilyjen jälkeen hajun syyksi selvisi työssäkäyttämäni kengät, joihin oli tuttavani kissa pissannut. No nyt sain pomoltani taas viestin, että hajustani on hänelle huomautettu, että "tiedoksi". Alkaa jo rassaamaan tämä jatkuva hajun kyttäys. :(
Minulla on ollut työkaveri, joka haisi erittäin pahalle. Asiakaspalvelualalla haiseminen on erittäin sopimatonta.. Tämä nainen olisi varmaan peseytynyt, jos olisi ymmärtänyt hajunsa mutta ei. Hänen hajuaan olisi ollut vaikea kuvailla naiselle itselleen kohteliaasti. Haju oli virtsan, pimpsahien, valkovuodon, tupakan, hien ja ulosteen sekoitus, eikä tuore sellainen. Hän löyhkäsi metrien päähän.
Ehkä sinä et haise yhtä pahalle, mutta uskoisit muita, hajusta ei ole helppo sanoa. Se on todella nolo juttu myös sanojalle! Eli työpaikkakiusata voisi myös "helpommalla" tavalla.
Jos käyt suihkussa joka päivä, peset hampaat aamuin illoin ja laitat yllesi puhtaat alusvaatteet joka päivä ja päällysvaatteet parin päivän välein ja käytät deodoranttia, niin sitten kyse voi olla kiusaamisesta. Jos et niin mietipä hetki, jos he ovatkin oikeassa. Tupakointi vie hajuaistin.
T: Tupakoimaton haistelija
Mulle tuli mieleen miespuolinen työkaveri ekasta työpaikastani, vuosien takaa. Hän haisi väärentämättömästi lialta ja usein vanhalta viinalta. Meillä oli kahdenkeskisiä palavereja mun huoneessa, ovea ei voinut pitää auki, ulkona oli talvi eikä ikkunaakaan saanut auki.
Mies pyrki aina hirveän lähelle ja se olit tietysti inhottavaa. Eihän hengitystäkään voi pidättää loppumattomiin. Kerran sitten sanoin hälle, että "Anteeksi X, mutta sä haiset." Mies ei ollut moksiskaan, vaan katsoi minua hölmistyneenä ja sanoi että "Naisethan tykkää siitä kun mies haisee paskalle." :DD
kun kerran saunasta tullessamme haistelin, että joku haisee ihan törkeästi homeelle. Kesti kauan ennenkuin paikallistin sen tulevan miehestäni, joka siis juuri oli tullut suihkusta... Haju johtui yksinkertaisesti shampoosta jota oli käyttänyt, sanomattakin selvää että sitä ainetta ei tähän taloon enää ostettu. Ja oli siis ihan tuon shampoon ominaishaju, ei ollut pilaantunutta tai mitään.
ammatillinen opettaja ja aika usein työssäoppimispaikoilta tulee palautetta opiskelijasta, joka haisee kovasti hieltä. Toki alakin on niin kova, että työpäivän aikana hikoaa, mutta puhdas hiki ei haise ja puhtaat työvaatteet. Ikävä asia, mutta loppukeskusteluissa kahden kesken pakko mainita.
Sinun kannattaa ottaa yhteyttä työterveyshuoltoon riippumatta siitä, mikä hajun tai sen kyttäyksen syy on.
Voi olla, että joku vahvantuoksuinen pesuaine tai parfyymi on sellainen, että toiset aistivat sen pahaksi hajuksi. Tai sitten sinulla itselläsi on jotain hormonihäiriötä tai todellista hajua aiheuttavaa sairautta. Sekin tulisi siinä hoidetuksi eli selvitetyksi se, oletko sinä itse sen hajun lähde. Kolmas ongelma voi sitten olla se, että liittyykä hajukyttäykseen jonkun toisen henkilön ongelmia, siihenkin työterveyhuolto voi auttaa.
mutta aihe on hyvä. Itse olen esimiesasemassa. Alaiset ovat saaneet tarpeekseen työtoverista, joka todellakin haisee. Hän puhuu usein pyykinpesusta, uimahallissa käymisestä ja kaikesta peseytymiseen ja puhtauteen liittyvästä. Olen saanut muilta monia yhteydenottoja hänen haisemisestaan, ja huomaanhan sen itsekin. Pari kertaa olen jutellut asiasta hänen kanssaan, mutta mikään ei muutu. Työpaikka on sairaala. Asian esille ottaminen on todella hankalaa. Nyt olen ollut yhteydessä työterveyteen, ja sieltä on tulossa henkilö juttelemaan haisevan henkilön ja minun kanssani. Asia ei todellakaan ole helppo esimiehellekään, kuvitelkaa itse. Mutta muiden työssäolo on hankalaa, koska tuo ihminen todella haisee pahalle. Lika, hiki, tupakka, virtsa. Tässä kuumuudessa. Potilastyössä.
Toivottavasti häiritsevän hajun lähde selviää. Voi olla, että kun sinun hajuasi nyt tarkkaillaan, joudut jatkossa kiinnittämään hygieniaan muutenkin erityistä huomiota. Tällaisia olen itse joutunut miettimään:
Käy aamulla suihkussa. Älä kuitenkaan pese kainaloita tai muuta ihoa liikaa. Käytä vain hapanta pesuainetta, ei antibakteerista tai hajusaippuaa. Jos iho kuivuu ja kutiaa, rasvaa se iltaisin. Jos hikoilet kovasti työmatkalla, voit myös pestä kainalot töissä märällä pyyhkeellä ennen työpäivän alkua.
Vaihda hajustamattomaan dödömerkkiin ja vaihda merkkiä ylipäänsä. Kysy hajua ehkäisevää laatua.
Lämpimällä ilmalla vaihda aluspaita ja mahdollisuuksien mukaan myös alkkarit töihin tultuasi. Vanhat, matkalla hikistyneet tiukasti tiiviiseen muovikassiin ja kotiin pyykkiin. (Eilisen alusvaatteet voi laittaa aamulla työmatkalle, jos ovat kuivia. Niin ei tule lisää pyykkiä.)
Jos sinua yhtään pierettää tai on muuten ilmavaivoja (sitä ei aina itse huomaa kun pieniin tussahduksiin tottuu), siirry kokonaan laktoosittomiin maitotuotteisiin.
Vaihda kengät ja puhtaat sukat töihin tullessa. Anna kenkien tuulettua riittävän pitkään työpaikan vaatekaapissa ennen seuraavaa käyttöä. Tarvittaessa osta sinne toinen pari kenkiä, joita käytät vuorotellen ja siis vain töissä.
Hikiset tai lämpimät kengät haisevat paljon enemmän kuin jalat tai sukat, joten älä riisu kenkiä esim. työpöydän alla, kun muita on huoneessa.
Käy suuhygienistillä varmistamassa, ettei hengitys ole onglelma, ja hakemassa neuvoja hengityksen raikkauteen.
Vaihda entsyymittömään pyykinpesuaineeseen. Joillekin entsyymien haju on sietämätön, vaikka se toisille on puhtaan pyykin tuoksu. Pese puuvillavaatteet ainakin joskus 60 asteessa, koska rasva ei ilman entsyymeitä lähde 40 asteessa.
Tyhjennä vaatekaappi, tutki mahdolliset kosteusognelmat ja siirrä työvaatteet muualle säilytykseen siltä varalta, että ongelma johtuu homeesta. Tuuleta monta päivää käytettävät vaatteet kunnolla parvekkeella tai kylpyhuoneessa joka yö. Älä sulje niitä kaappiin tai taittele pois.
Jos teet työmatkat autolla, tarkista, ettei autossa ole bensan hajua tai hajusteita.
Haiseminen tuntuu olevan kulttuurisidonnaista. Meillä on aika paljon ulkomaalaisia opiskelijoita yms. ja pahimmat hajupommit löytyvät heistä. Eräs intialainen haisi hielle niin, etä haju tuntui käytävältä huoneisiin, kun hän kulki ohi. Siis joka päivä, kyse ei ollut mistään satunnaisesta deodorantin pettämisestä. Haiseminen on vähentynyt, ehkä joku läheisempi huomautti? Toinen ällökki on itänaapurista, se sukkahien ja pinttyneen tupakan lemu... Naisistakin löytyy yksi, joka joko ei pese vaatteitaan tarpeeksi usein tai sitten ei käytä dödöä.
Enkä tarkoita, että kaikki em. kansallisuudet haisevat, vaan sitä, että niitä ääritapauksia löytyy enemmän kuin vastaavassa työssä ja koulutuksella olevillta suomalaisilta.
En ole ap, mutta kuulun ihmisiin, joilla on voimakas hikoilu ja hienhaju. Toivottavasti saat joskus itse tuntea, millaista on, kun deodorantti pettää parin tunnin jälkeen ja suihkussa pitäisi käydä muutaman tunnin välein, jotta ei haisisi.
HIUKAN samanlaiselle, kun kissan pissa.
Syyt:
- Ikä 50
- Liiallinen kahvin juonti
- Syömme mausteita ja valkosipulia ja kalanmaksaöljyä (joka puskee kyllä ihosta :)
- Hän käy joka päivä suihkussa ja vaihtaa joka päivä puhtaat vaatteet. Ei auta.
- Kenkiä joutuu uusimaan useammin,kuin minä. Alkavat haita muuten jalkahien vuoksi
mieheni alkoi käyttää sitä ja on ihan "koukussa" siihen. Eipä jalat enää haise.
Syy löytyi kengistä - taas. Olen niin tyrmistynyt koko asiasta, etten voi enää käsittää. Tekeekö joku tahallaan kiusaa? Ei voi olla että toistamiseen olisi kissan pissat kengissä. En enää oikeasti ymmärrä mitä nyt oikein tapahtuu. Työpaikalla on hyvä henki. Mistä helkkarista tämä oikein johtuu??? :(
ap
että puutarhurit käyttävät jalkineina turvakenkiä ja kumppareita.