Sain pomoltani sähköpostin, että haisen - taas!
En tiedä muistaako joku, mutta viime keväänä täällä ihmettelin pomoni viestiä minusta lähtevästä epämiellyttävästä hajusta. Päivien pähkäilyjen jälkeen hajun syyksi selvisi työssäkäyttämäni kengät, joihin oli tuttavani kissa pissannut. No nyt sain pomoltani taas viestin, että hajustani on hänelle huomautettu, että "tiedoksi". Alkaa jo rassaamaan tämä jatkuva hajun kyttäys. :(
Kommentit (212)
Uteliaisuudesta nyt kysynkin, kuinka syy selvisi nyt, eikä aiemmin?
Toisilla tosiaan on niin voimakas jalkahien eritys että saa kengät haisemaan erittäin pahoilta.....
Hanki uusia, kokonahkaisia työkenkiä useampi pari. Älä käytä samaa paria kahta päivää peräkkäin. Pese jalat deodoranttisaippualla kaksi kertaa päivässä (vaikka Rexonalla). Vaihda puhtaat sukat joka työpäivän aluksi. Kokeile lisäksi jalkadödöjä. Uusi myös ne jalkineet, joilla tulet töihin. Eiköhän ala jalkahiki häipymään.
Kun joku sanoi että käy noin 3krtaa viikossa suihkussa, mutta pesee perseen, jalat, kainalot.... Eikö ole jo ihan sama työntyä suihkuun??? En kyllä jaksas eritellä kroppaa "tämän pesen nyt tätä en" vaan kätevämpää on vaan mennä suihkuun..
sulla on todella hygieniassa pahasti vikaa, jos kenkäsi ovat jo toistamiseen haisseet "kissankuselle" etkä itse ole huomannut MITÄÄN! Siis tuollainen katku on niin voimakas, että jokainen itsestään huoltapitävä sen kyllä huomaa. En usko että kissa on pissannut kenkiisi, luulen että kyseessä on vaan oma tosi voimakas jalkahikesi. Huh, sääliksi käy työkaverisi, kyllä tuollainen katku saa päänsäryn ja pahan olon aikaiseksi. Toivottavasti nyt ymmärrät, että töissä on oltava useat kengät, mielellään pestävät (esim crocs-tyyliset), PESE JALAT JOKA IKINEN PÄIVÄ, käytä jalkadödöä.
Istuu parin metrin päässä musta ja mä olen ihan epätoivoinen siitä hajusta. Tuntuu, että haju tarttuu itseenikin kun joudun istumaan päivän sen vieressä. Haju on jotain aivan kauheata, jokin hien, tupakan ja jonkun tunnistamattoman aiheuttamaa.
Samoin jos tyyppi tulee kysymään jotain tai kaipaa neuvoja tietokoneen tms. kanssa, on pää hajota hajun takia. En tiedä kehen pitäisi ottaa yhteyttä asian takia, mutta voi ap kertoa etta haiseva työkaveri on todellinen ongelma.
ja sen pitää olla tosi paha haju :(. Mä luulen kanssa ettei kyse ole kissanpissasta kengissä alunperinkään. Et oikein voi muuta kuin vaihtaa kenkiä muutamia kertoja päivässä ja pestä jalkoja paljon enemmän + muita vinkkejä mitä olet täältä saanut. Oletko varma ettei sulla ole jotain jalkasientä? Hajun on pitänyt olla paha jo pitkään, mutta nyt vain jollekin riitti ja ilmoitti taas pomolle. Jos jaloista ei mitään erityistä tautia löydy niin on hyvin mahdollista että kainalohikesikin haisee tavallista pahemmalle joten yleiseen hygieniaan tehostusta ja vaatteisiin huomio myös.
Tsemppiä ja toivottavasti sait nyt vikan tuollaisen viestin :)!
Mä vanha haju poliisi voin kertoa sulle ne mahdolliset hajun lähteet. Mä ymmärrän hyvin että tämä on sulle kiusallista, mutta sun tekstistä saa sen kuvan kuin etsisit "syyllistä" vähän liian kaukaa... Ei ne käryt mistään salaperäisesti laskeudu sun ylle!
Vaihtoehdot:
-sulla on jonkin lääkitys mikä tunkee ihosta läpi
-se useasti ehdotettu home asunnossa
-alapää haisee joillain ja harva sitä tajuaa. Onks sulla runsaat menkat? Paljon valkovuotoa? Tuuheat karvoitus? Hiostava pikkuhousunsuoja? Satavuotta vanhat alkkarit johon se tuuheron haju on imeytynyt, vaikka sä pesisit niitä kalsareita, mutta heti kun vedät ne jalkaan ja ne lämpee niin käry käy... Lirahteleeko housuun pissaa? Pyyhitkö huonosti?
-todennäköisin on hiki, ikävä kyllä. Eiks niin että sulla on ne lemppari vaatteet mitkä sä vedät aina päälle? Vaikka sulla ois työvaatteet erikseen, niin se lemu seuraa sua. Usko mua, muutkin kuin keinokuitu vaatteet voi hikoilla piloille. Ei niitä saa edes keittämällä puhtaaksi... Ne pitää vaan kylmästi nakata menemään ja ostaa uudet! Kyse ei siis ole siitä ettetkö pesisi niitä kledjuja vaan siitä ettei ne lähe enään hajuttomiksi. Heti kun ne vähän "lämpee", niin se oli taas siinä.
-yksi aika paha on myös suu... Pese hampaat aamuin illoin ja käytä hammalankaa ja suuvettä. Pari vahvaa mynthonia suuhun pitkin päivää, niin pitäis helpottaa. Pese myös sun kieli ja sen takaosa sillä hammaharjalla!!
-onks sulla jotain vikaa hajuaistissa OIKEESTI? kissankuisissa jalkineissa ei kukaan voi vahingossa kulkea, ne pitäis kyllä haistaa...?!
Mä toivon sulle voimia ja parempaa hajuaistia, tuskin toi on työpaikkakiusaamista, vaan ongelmaa on. Mä tiedän mitä hajujen kanssa painiminen on: Olen perus-läski, hikoilen kovasti ja pidän sipuli,juusto yms herkuista...
Itsellänikin oli haisevat jalat yhtenä lämpimänä kesänä kun olin raskaana.
Se haju on ihan KUVOTTAVA!
Ja lääkkeeksi: huolellinen saippuapesu ja kuivaus, deodoranttia/antiperspiranttia jalkoihin ja vielä talkkia ennen sukkien pukemista. Ei haise enää. Kenkiinkin on olemassa jotain suihkeita, mutta ei niitä kannattane enää puolivuotta haisseihin kenkiin laittaa.
En kyllä millään jaksaisi uskoa, että kyseessä olisi jalkahiki. Mieskin sanoi heti, että kissanpissa kun nuuhkaisi.
En heti löytänyt hajun syytä kun en osannut uusia kenkiä epäillä. Työvaatteita kyllä haistelin jo viime viikolla töissä, mutta kenkien haju selvisi vasta kun käytiin viikonloppuna koko työvaatekaapin sisältö läpi.
Ihan käsittämätöntä. Saattaisiko joku oikeasti sabotoida kenkiäni työpaikalla? Kuulostaa kyllä kummalta, mutta muutakaan en keksi. :( Miten tällaisenkin asian voi ottaa esille kun mitään varsinaista näyttöä ei ole? Ja kalliiksi käy jos saa jatkuvasti olla ostamassa uusia kenkiä. Ja joo crocsit (tms) ei käy (työasuna täytyy olla vähän siistimpi kokonaisuus).
Tässä tulee jo ihan vainoharhaiseksi. Voitte vaan kuvitella että oli aika hiljaista töissä tänään kun saa jokaista epäillä. :(
ap
Miksi vaihdat vaatteet töissä? Miksi et kotona pue työvaatteita päälle ja sitten vaikka vaihda kengät (ja sukat) töissä ja jalkahiki döfää. Voithan sä kuskata ne kengät mukanasi niin ei sitten ainakaan tarvii miettiä mitään sabotointeja.
Uskon että johtuu kengistä ja jalkahiestä tuo hajusi.
Itselläni oli joskus huonolaatuiset kengät jotka alkoi haisemaan, heitin ne mäkeen.
Tuntikausia jalka muhii ja hikoaa haisevassa kengässä - se haju on todellakin verrattavissa kissan kusen hajuun.
Kainalot saa äkkiä pestyä lavuaarin äärellä, bidee on kätevä. Ehkä minustakin tulee suihkumyönteisempi lattialämmityksen myötä, ehkä ei, mutta en meinannut ottaa asiasta stressiä...
Kainalot saa äkkiä pestyä lavuaarin äärellä, bidee on kätevä. Ehkä minustakin tulee suihkumyönteisempi lattialämmityksen myötä, ehkä ei, mutta en meinannut ottaa asiasta stressiä...
Kuljen töihin pyörällä, joten työvaatteet on pakko vaihtaa töissä. Täytyykin kysäistä tuota lukkoasiaa pomolta! Kiitos vinkistä! Tähän asti olen säilyttänyt kenkiä kyllä kaapin ulkopuolella, mutta enpä taida enää uskaltaa. Lukkojen taa ne on pistettävä.
ap
Sitä rupeaa itsekin miettimään, että haisenkohan minäkin, vaikka ei kukaan olekaan valittanut...vielä.
Siinä syy hajuisisi, veikkaisin. Pese hyvä nainen vastaisuudessa ainakin jalat tuon pyörälenkkisi jälkeen.
Kuljen töihin pyörällä, joten työvaatteet on pakko vaihtaa töissä. Täytyykin kysäistä tuota lukkoasiaa pomolta! Kiitos vinkistä! Tähän asti olen säilyttänyt kenkiä kyllä kaapin ulkopuolella, mutta enpä taida enää uskaltaa. Lukkojen taa ne on pistettävä.
ap
Myös jalkahiki voi haista todella pahalle vaikka kuinka vaihtaisi kenkiä. Meillä käväisi kerran sähkömies jonka jalat haisi ihan kauhealta. Mä puuhailin keittiössä ja mies ja sähkömies olivat noin 5 min olohuoneessa. Mä kuitenkin keittiössä aloin haistelemaan että mikä täällä haisee ja haistoin roskapussiakin että tuleeko mädäntynyt haju sieltä (voisin kuvitella että mätänevä ihminen haisee siltä). Sähkömies lähti ja mies tuli sanomaan että herranjestasmikä jalkahiki ja että hän meinasi oikeasti oksentaa enkä yhtään ihmettele. Jalkahikikin on sellainen asia että moni ajattelee että hän itse sen vain haistaa vaikka todellisuudessa se haisee paljon pahemmalle ja haisee kauas.
Sitten menet vaan pomon kanssa juttelemaan, että mistä homma kiikastaa.
Jos haiset, tee asialle jotain (etkö itse haistanut, että kissa on pissannut kenkiisi?). Jos et haise, nosta iso haloo työpaikkakiusaamisesta.
Ehkä kyse ei alunperinkään ollut kissanpissasta? Eli kun kengät on vähän pinttyneet, ne alkaa haista? Kokeilepa pitää kaksia eri kenkiä tai jopa kolmia työviikon aikana, eli aina aamulla eri kengät jalkaan. Jalkadeodoranttia koipiin ja on olemassa myös kenkiin tarkoitettua sprayta jolla saa hillittyä hien hajua kengissä. Ja niitä kenkiä tosiaan kannattaa vaihtaa usein.