Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valilla kylla kay potuttamaan. Mulla on akateeminen loppututkinto (FM) ja siihen viela paalle 35 opintoviikkoa erillisopintoina (aineenopen pedagogiset). Palkka on n. 1800 euroa

Vierailija
15.06.2007 |

netto (aineenopettajana). Mies on teekkari, 100 ovaria kasassa ja IT-alalla tienaa 3000 euroa kuussa nettona. Töitä tehnyt kohta kymmenen vuotta, ja epäilen onko hänellä mitään tarvetta koskaan valmistuakaan. Mies sai jo perusopintojen jälkeen saman verran palkkaa töistään kun minä nyt kuuden täyden opiskeluvuoden ja hirveän opintolainan jälkeen valmiina maisterina/aineenopettajana! Aineenopettajana taas on ihan turha edes haaveilla vakipaikasta ja täydestä palkasta (joka sekään ei kovin huima ole) ennen valmistumista...

Miksi joiltakin aloilta saa töitä ja palkkaa niin paljon vähemmällä koulutuksella? Yleisesti kun sen luulisi olevan -ja monesti onkin - niin, että mitä vaativampi koulus, sitä suurempi palkka.

olen opiskellut yli puolet enemmän kuin mies, ja tienaan melkein puolet vähemmän!

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se juristinkin tilipussi on jonninverran vuosien varrella kasvanut matalapalkkaisten, naisvaltaisten alojen kustannuksella. Ongelma on se, että julkinen sektori maksaa mm. opettajien pienet palkat, eikä kokoomuslaiset insinöörit, juristit jne... halua maksaa yhtään enempää veroja. Ja hups... taas oaj teki miesvaltaisia aloja suosivaa edunvalvontaa omiensa kustannuksella.

Vierailija
82/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt sellaisiin mielipiteisiin että sitä ei arvostettaisi. Tottakai kasvatustyö on tärkeää koko kansakuntamme tulevan hyvinvoinnin kannalta.

Arvostus on eri asia kuin palkkaus. Jos puhutaan esim. työn raskaudesta, mielestäni verrattuna esim. sairaanhoitajien (jotka tienaavat vähemmän kuin opettajat) tilanteeseen opettajilla ei pitkine lomineen (todellakin, neljäsosa vuodesta kuten joku tuossa edellä kirjoitti) ja kohtuullisine työtuntimäärineen pitäisi olla mitään valittamista.

t. juristi, nyt äitiysvapaalla mutta normaalisti n. 50-55 h viikossa töitä tekevä ja 5 viikkoa vuodessa lomaileva

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedän? Koska opetan Tkk:lla kasvatustiedettä. :)

Vierailija
84/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekniikan alan hyödykkeestä, lakimiehistä, siivoojista, keittäjistä jne. niin se maailma pyörii...

Vierailija:

Juu, mutta ei TKK:n opettajatkaan enää opeta yhtään mitään ilman kasvatustieteen / opettajan opintoja.

Mistä tiedän? Koska opetan Tkk:lla kasvatustiedettä. :)

Vierailija
85/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Inssinä olisin 10 vuotta edellä tässä uraputkessa, ja varmaan johtavassa asemassa jne. Mutta olisinko se enää minä?

Minä olen koulutukseltani DI ja 10 vuotta työelämää takana, mutta minkäänlaisesta johtavasta asemasta ei kyllä ole tietoakaan... No, palkka on kyllä merkittävästi parempi kuin 1800 euroa.

Arvostan kyllä opettajien työtä ja mieluusti soisin heille parempaa palkkaa ja muutenkin parempia työoloja.

Vierailija
86/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt ääneen se fakta joka on toistaiseksi jäänyt vielä sanomatta että monikaan näistä kasvatus" tieteilijöistä" ei olisi ikinä selvinnyt sisään esim. Polille, kauppakorkeaan tai oikeustieteelliseen, puhumattakaan että olisi pysynyt kärryillä opetuksessa tai selvinnyt läpi tenteistä.

Näin voi kuvitella vain ihminen, joka ei itse ole ainakaan Helsingin yliopistosta opettajaksi valmistunut. Itse opiskelin ensin DI:ksi Otaniemessä ja olin töissä 4 vuotta, mutta lasten syntymän jälkeen halusin itselleni paremmin sopivan ammatin. Kyllä siinä luulot karisivat alan helppoudesta aika nopeasti, kun pelkkä opiskelupaikan saaminen kesti 3 vuotta... Opiskelukavereistani valtaosa oli näitä kuuluisia 6 ällän ylioppilaita, eli he ainakin olisivat päässeet pelkästään papereillakin melkein mihin tahansa muualle, jos olisivat halunneet. Yllättävää oli ainoastaan se, että hyvästä koulumenestyksestään huolimatta nämä opiskelijat olivat myös sosiaalisilta taidoiltaan huippuluokkaa, ei mitään nössyköitä, kuten minä ja DI-mieheni aikanaan ;)

Jos siis tämä mollaaja oikeasti olisi akateemisesti koulutettu, hän ei ikinä väittäisi mutuaan faktaksi. Pelkkä järkeilykin osoittaa, että nimenomaan luokanopettajan koulutukseen päässeet on erityisen lahjakkaita - sisään pääsee alle 10% hakijoista ja yleensä taustalla on loistava koulumenestys kaikissa aineissa, ei esim. vain matlussa tai kielissä. Ja tämän sanomalla en mollaa muita aloja, jokaisessa on omat ansionsa (ja heikkoutensa).

Opiskelu alalla kuin alalla taas on tasan niin haastavaa tai helppoa kuin miten siihen itse haluaa suhtautua, lisäksi siihen toki vaikuttaa omat vahvuudet ja heikkoudet. Mun mielestä on kamalaa, että olisin voinut saada opettajan kelpoisuuden 35ov:n kasvatustieteen pläjäyksellä ja 35 ov:n monialaisilla opinnoilla, jos olisin hyväksyttänyt ensin fyssan opintoni ao-kelpoisiksi. Kun tein koko tutkinnon, sain taatusti enemmän irti - pelkästään gradu avasi silmäni ihan uudella tavalla, kun valitsin aiheeni viisaasti.

Enkä valita pätkääkään, vaikka sain tuplatutkinnosta palkaksi roiman palkanalennuksen. Palkka ei todellakaan vastaa työn vaativuutta eikä lomatkaan sitä kompensoi riittävästi, mutta tämä on juuri sitä työtä, mistä nautin :)

Terveisin: DI, KM, luokanopettaja (palkka ennen 3400¿, nyt 2100¿)

Vierailija
87/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä tyhmä mutta olen kuvitellut että pätee kysynnän ja tarjonnan laki: jos saa halvalla niin miksi ostaisi kalliimmalla. Jos niin moni lähtee tekemään sitä työtä niin halvalla niin eihän mitään painetta nostaa palkkoja ole. Näinhän se yksityisellä sektorilla on.

Vierailija
88/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kaikki hyödy kaikesta työstä mikä tehdään?

Joillakin on vaan niin helvetin kapea se oma katse, että näkee juuri ja juuri sen, mikä pyöri yli 30 cm päässä omasta navasta.

Minusta olisi hienoa, jos lähihoitajat, opettajat, sairaanhoitajat menisi ihan oikeasti lakkoon. Luukut kiinni vaan. Ja samaan syssyyn myös siivoojat. Hoitakoon lääkärit, juristit, DI:t ja ekonomit hommat, kun kerran tätä maata pyörittävät. Ainiin... vai oliko ne paperimiehet jotka maatamme pystyssä pitää?

Vierailija
89/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee vähän sivuraiteelle ap:n aloituksesta, mutta pakko kommentoida...

Opiskelu alalla kuin alalla taas on tasan niin haastavaa tai helppoa kuin miten siihen itse haluaa suhtautua, lisäksi siihen toki vaikuttaa omat vahvuudet ja heikkoudet.

Tämän olen minäkin huomannut, kun olen hakenut omaa alaani surffailemalla siellä sun täällä (mm. TKK:lla, Hankenilla, oikiksessa, hammaslääkiksessä, suomen kielen laitoksella ja valtsikassa...). Ennakkoluulot karisee yleensä parhaiten testaamalla, tosin pelkät perus/aineopinnot ei anna mistään tieteenalasta kovin haastavaa kuvaa - vasta syventävissä mennään konkreettisesti syvemmälle, siihen asti lukiossa tasaisen hyvin pärjännyt handlaa kyllä tentit yleensä kohtuullisella ponnistuksella ongelmitta.

Ja jos oppiminen ei kiinnostaa vaan läpipääsy riittää, homma helpottuu entisestään... Yleensä kai opiskelijan tavoitteena kuitenkin on henkisen pääoman hankkiminen, eli luulisi tieteen kuin tieteen olevan haastavaa, jos siitä on aidosti kiinnostunut. Älytöntä edes yrittää vertailla jotain huomanistista ja teknistä alaa keskenään, molemmathan on omalla tavallaan samaan aikaan helppoja ja haastavia.

Vierailija
90/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni juuri koitin sanoa viestissäni että niin se maailma pyörii että kaikki työntekijät ovat tarpeellisia ja hyötyvät toisistaan, ei kai työntekijät ole vihollisia toistensa kesken?

myös alipalkatut naiset hyötyvät muista aloista jne.

on aika naurettavaa kenekään alkaa täällä ylentää itseään muita alentamalla.

t.97

Vierailija:

Eiköhän kaikki hyödy kaikesta työstä mikä tehdään?

Joillakin on vaan niin helvetin kapea se oma katse, että näkee juuri ja juuri sen, mikä pyöri yli 30 cm päässä omasta navasta.

Minusta olisi hienoa, jos lähihoitajat, opettajat, sairaanhoitajat menisi ihan oikeasti lakkoon. Luukut kiinni vaan. Ja samaan syssyyn myös siivoojat. Hoitakoon lääkärit, juristit, DI:t ja ekonomit hommat, kun kerran tätä maata pyörittävät. Ainiin... vai oliko ne paperimiehet jotka maatamme pystyssä pitää?

Vierailija
91/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkijana 1200 brutto.

Vierailija
92/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen ehkä tyhmä mutta olen kuvitellut että pätee kysynnän ja tarjonnan laki: jos saa halvalla niin miksi ostaisi kalliimmalla. Jos niin moni lähtee tekemään sitä työtä niin halvalla niin eihän mitään painetta nostaa palkkoja ole. Näinhän se yksityisellä sektorilla on.

Vierailija
93/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkein parhaimmat siäänpääsyprossat korkeakouluissa on teknillisissä. Eli sinne on kuin onkin helpointa päästä sisään.

Vierailija
94/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kaikkein parhaimmat siäänpääsyprossat korkeakouluissa on teknillisissä. Eli sinne on kuin onkin helpointa päästä sisään.

Vierailija
95/95 |
15.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on jossain neuvotellut minimipalkat ja palkkasuositukset. Et sinä sitä palkkaa neuvottele. Muuten alkaisi neuvottelu nollasta eurosta. Sinulla on takana palkkasuositus, josta lähdetään liikkelle. Kyllä sun palkkas eteen liitto on tehnyt ison työn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme