Valilla kylla kay potuttamaan. Mulla on akateeminen loppututkinto (FM) ja siihen viela paalle 35 opintoviikkoa erillisopintoina (aineenopen pedagogiset). Palkka on n. 1800 euroa
netto (aineenopettajana). Mies on teekkari, 100 ovaria kasassa ja IT-alalla tienaa 3000 euroa kuussa nettona. Töitä tehnyt kohta kymmenen vuotta, ja epäilen onko hänellä mitään tarvetta koskaan valmistuakaan. Mies sai jo perusopintojen jälkeen saman verran palkkaa töistään kun minä nyt kuuden täyden opiskeluvuoden ja hirveän opintolainan jälkeen valmiina maisterina/aineenopettajana! Aineenopettajana taas on ihan turha edes haaveilla vakipaikasta ja täydestä palkasta (joka sekään ei kovin huima ole) ennen valmistumista...
Miksi joiltakin aloilta saa töitä ja palkkaa niin paljon vähemmällä koulutuksella? Yleisesti kun sen luulisi olevan -ja monesti onkin - niin, että mitä vaativampi koulus, sitä suurempi palkka.
olen opiskellut yli puolet enemmän kuin mies, ja tienaan melkein puolet vähemmän!
Kommentit (95)
pienillä epävarmoilla tuloilla kitkuttavatkin.
Pienestä nassikasta asti räpläävät tietokoneita ja asuvat huoneissaan. Se jos mikä on kutsumusta. Samoin monet tietämäni DI:t on tieneet jo ekaluokalla, että heistä tulee isona diplomi-insinöörejä ja ovat harrastaneet henkeen ja vereen matematiikkaa koko ikänsä.
mä saan määräaikaisina apurahoina, 2-6 kk pätkinä, n. 1200 euroa kuussa, en koe sen olevan kovin ruhtinaallista koulutukseeni nähden ;)
T:50 jne DI
pätkät varmaan samanmittaisia. Ja tosiaan, tunkua on sairaasti.
Olen itse FM ja miettinyt jatko-opintoja siinä vaiheessa, kun lapset menevät kouluun. En siis itse vielä ole tuonne hypännyt, penkonut vain tietoja.
51
Enpä ole tuota ajatellutkaan, mutta tässä kun lähipiirin opet käy mielessä läpi niin tottahan tuo: usealla joko lääkäri tai DI puolisona tai sitten hyvätuloinen yrittäjä. Mieheni on tässä selkeästi väliinputoaja, hän on ope ja vaimonsa yhtä huonopalkkainen tutkija-FM...
Vierailija:
Opettajilla on niin surkeat palkat, koska ensinnäkin OAJ on täynnä keski-iän ylittäneitä miehiä, joista aika harva on tehnyt koskaan ainakaan peruspalkkaista luokanopettajan työtä ja toisinnakin koskanaisopettajilla on hyväpalkkaiset miehet.
Itsekin tunnen aika monta opettajaa, jolla aviomiehenä on DI tai lääkäri, juristit on harvemmin heille kelvanneet ;) Myös kutsumus on riesa palkan kannalta.
Mutta vaikka kuulostaakin kuluneelta: saan työstäni aika paljon enemmän kuin vain palkaa. - - - Hoito- ja opetusalalla olevat naiset: hankkikaa rikas mies!
Tunnen mieheni kautta koko liudan insinöörejä ja It-alan ammattilaisia. He ovat surffareita, golffareita, kiipeilijöitä, vaeltajia, laskettelijoita ja monenmoisia extreme-harrastajia. Mahtuupa joukkoon jokunen erittäin vetävä ja trenditietoinen nuori naisihminenkin. Aktiivisia, sosiaalisia, trendikkäitä nuoria uraihmisiä laajoine sosiaalisine verkostoineen ja kiivastempoisine vapaa-aikoineen, eivät tosiaan mitään huoneessaan pepsimaxia kittaavia koneen hakkaajia. Se mikä heitä yhdistää on matemaattinen lahjakkuus, loogisen päättelyn taito ja futuristinen kiinnostus tekniikan mahdollisuuksiin. Kunnianhimoista porukkaa, hiven heissä on ehkä myös ylisuorittajan vikaa.
Ja kyllä suurimman osan " kutsumukseen" alansa suhteen on suuri motivaattori se liksa ja uralla etenemisen mahdollisuudet...
Kyllä siellä joukossa on paljon myös noita koneiden näprääjiä. Voisi jopa sanoa, että he ovat niiden it-yritysten selkäranka, koska heiltä löytyy se substanssi, jota purjehtijapojat sitten myyvät...
Miettikääpä kenen syy? Oisko ihan oma?
- Kesäloma 10 viikkoa
- Syysloma 1 viikko
- Joululoma 2 viikkoa
- Hiihtoloma 1 viikko
Tekee yhteensä 14 viikkoa!! Jos ajatellaan, että opettajan bruttokuukausipalkka on 2.200 EUR, viikkopalkka on karkeasti tämä jaettuna neljällä eli 550 EUR. Opettaja siis tienaa LOMAILUSTA vuodessa 14 X 550 EUR = 7.700 EUR.
Yritysmaailmassa olevan sanotaan nyt vaikka DI:n lomat ovat seuraavat (Esim. teknologiateollisuuden TES:n mukaan):
Kesäloma 4 viikkoa
Talviloma 1 viikko
Tekee yhteensä 5 viikkoa. Jos ajatellaan, että DI tienaa bruttona 4.000 EUR, viikkopalkka on karkeasti 1.000 EUR. DI siis tienaa lomailusta vuodessa 5 x 1000 EUR eli 5.000 EUR.
Lonkan vetämisestä ope siis tienaa vuositasolla 30% enemmän kuin DI.
Niillä aloilla myös " lomaa" on rutkasti, jopa enemmän kuin opettajilla. Ammattioppilaitosten opettajat tms. vetävät vielä piemmän korren.
Olen pienipalkkainen opettaja, mistä mieheni minulle aina huomauttelee.
Menneinä vuosikymmeninä opettajan töitä tekivät keskiluokan naiset, joilla oli hyväpalkkainen mies ja näin ollen he eivät vaatineet kunnon palkkaa pikku harrastelustaan. Aaaargh!
Vierailija:
Kyllä siellä joukossa on paljon myös noita koneiden näprääjiä. Voisi jopa sanoa, että he ovat niiden it-yritysten selkäranka, koska heiltä löytyy se substanssi, jota purjehtijapojat sitten myyvät...
Komps. Mun mies (26-vuotias) on kanssa ollut töissä noin kuusi vuotta ja lukion jälkeinen ainoa koulutus on pari vaivaista opintoviikkoa Otaniemestä (vieläpä eri alaltakin). On siis täysin itseoppinut. Tällä hetkellä on Linux-koodarina ja bruttopalkka on 3500-4000 kuukaudessa.
Kyseisellä alalla voi ansaita arvostusta ilman koulutustakin. Mieheni on esitelmöinyt kansainvälisissä it-alan konferensseissa ja suoritti esim. sivarinsa EVTEKissä opetustehtävissä.
kaksi parasta ystävääni ovat opettajia. Kyllä he ovat ihan lomalla sen 3 kuukautta kun minä olen töissä, ja kyllä heillä tosiaan on toisella 16 viikkotuntia ja toisella ehkä 20-30, kun minulle ei 40 meinaa riittää. Olen opiskellut ehkä yhtä paljon kuin toinen ja huomattavasti enemmän kuin toinen.
Minusta näillä työajoilla meidän palkat ei VOI olla suoraan verrannollisia. Jos itse alkaisin tehdä lyhennettyä ja pitäisin vuodesta 3 kk lomaa, niin tienaisin taatusti vähemmän kuin he.
Mielestäni on ihan selvää, että opettajan palkka ei kertakaikkiaan voi nousta huimiin korkeuksiin koska se tarkoittaisi että myös lekottelusta nostettu korvaus nousisi. Olisiko se sitten oikein?
Opettaja lomailee vuodessa 9 viikkoa enemmän kuin muu tavallinen akateeminen. Jo ope haluaa nostaa vuosiansiotansa lähemmäksi muiden akateemisten kompensaatiota, hän voisi ainakin teoriassa mennä töihin 9 lomaviikokseen ja lomailla vain sen 5 viikkoa minkä muut tavalliset pulliaiset. No, käytännössä tämä olisi varmasti vaikeaa mutta noin ajatuksen tasolla itse kukin ope voi tykönänsä miettiä, miltä tämä ehdotus tuntuisi? Kuinka moni olisi valmis vaihtamaan pitkät lomansa rahaan (ottaen vielä huomioon verotuksen vaikutuksen) ja asettamaan siis itsensä lomien suhteen samaan asemaan missä muut akateemiset ovat ?
aseman ja liksaa ihan ilman koulutusta tai hyvin vähällä koulutuksella. Sitten taas on aloja, joille vaaditaan hurja koulutus, eikä silti saa arvostusta tai liksaa.
tuulisia - ja kuluttavia - paikkoja kuin opettajan työ.
Naureskelen aina tutullemme joka valittaa opettajan työn rankkuutta, joopa joo. Paljon enemmän ylitöitä ja esim työmatkoja meillä on ja silti vain muutama hassu viiko lomaa.
Lomilla hän haluaa tulla meille perheineen lorvimaan nurkkiin passattavaksi kun on niin rankkaa töissä ja kiva rentoutua lomalla...
joo, oishan se kiva kun mekin voitaisiin rentoutua lomallamme toisten passaamisen sijaan!
Vierailija:
Kuinka moni olisi valmis vaihtamaan pitkät lomansa rahaan (ottaen vielä huomioon verotuksen vaikutuksen) ja asettamaan siis itsensä lomien suhteen samaan asemaan missä muut akateemiset ovat ?
Aamulehdet luen sakset valmiina, jos olisi jotain hyvää opetusmateriaalia. Lomamatkoilla ostelen OMILLA rahoillani museoista materiaalia, jota voisin käyttää opetuksessa. Opettajien pikkujoulut maksetaan opettajan omasta pussista ja kerran toin kotoani jopa astiat ja veitset ja haarukat.
Pari vuotta sitten oli käytäntö, jolloin opettajan piti koulussani erikseen pyytää rehtorilta tarkka lukumäärä kalvoja ja kalvotusseja, jos tarvitsi.
Yksityisellä sektorilla työskentelevä mieheni aina moittii minua siitä, että käytän omia varojani työasioihin. Kouluttaudumme myös usein omalla ajallamme ja minä myös omilla rahoillani.
syysloma aineiden, kokeiden ja tutkielmien korjaamiseen. Samoin suuri osa joululomasta. Mutta kiva, että joillakin on aikaa lomailla se aika.
vai meinaatko tosiaan että tutkijan palkat/apurahat ovat niin hyviä tai että tohtorintutkinto toisi aina mukanaan ison tilipussin...???
tohtoreistakin alkaa olla jo ylitarjontaa eikä monet paikat enää halua " ylikoulutettuja" tohtoreita, niitä on nimittäin myös työttömänä aika montakin...
T: edelleen se naurettavan pientä apurahaa tutkimustyöstä saava DI