Valilla kylla kay potuttamaan. Mulla on akateeminen loppututkinto (FM) ja siihen viela paalle 35 opintoviikkoa erillisopintoina (aineenopen pedagogiset). Palkka on n. 1800 euroa
netto (aineenopettajana). Mies on teekkari, 100 ovaria kasassa ja IT-alalla tienaa 3000 euroa kuussa nettona. Töitä tehnyt kohta kymmenen vuotta, ja epäilen onko hänellä mitään tarvetta koskaan valmistuakaan. Mies sai jo perusopintojen jälkeen saman verran palkkaa töistään kun minä nyt kuuden täyden opiskeluvuoden ja hirveän opintolainan jälkeen valmiina maisterina/aineenopettajana! Aineenopettajana taas on ihan turha edes haaveilla vakipaikasta ja täydestä palkasta (joka sekään ei kovin huima ole) ennen valmistumista...
Miksi joiltakin aloilta saa töitä ja palkkaa niin paljon vähemmällä koulutuksella? Yleisesti kun sen luulisi olevan -ja monesti onkin - niin, että mitä vaativampi koulus, sitä suurempi palkka.
olen opiskellut yli puolet enemmän kuin mies, ja tienaan melkein puolet vähemmän!
Kommentit (95)
kyllä minä lukiossa tykkäsin ihan muistakin asioista kuin se mitä nyt teen. Mutta palkkataulukothan meille silloinkin näytettiin. Nyt tienaan kohtuullisesti ja työ on haasteellista ja mielenkiintoista.
Sukulaistytöistä osa on valinnut ammatin samoin, osa niin että kun heille sanoo että tiedäthän että tuo koulutus johtaa todella, todella huonostipalkattuihin töihin, he eivät näytä oikein ymmärtävän mitä se tarkoittaa.
Jos se on kutsumus ja rahalla ei ole mitään merkitystä, ei kai sillä ole sittenkään kun sitä ei ole ja toiset tienaa enemmän. Jos rahalla on kuitenkin merkitystä, niin elämä on täynnä realiteetteja ja niiden välillä valitettavasti joutuu tekemään tylsiäkin valintoja.
ei yksin kummoisia lukaaleja hankita. Tarvitaan rikas mies, perintöjä tai se lottovoitto.
ihmetyttää aina siinä vaiheessa kun aletaan katkerina kiukutella miksi muilla on parempi palkka vaikka vain vähemmänkin koulutusta taustalla. miki ei sitten ole valittu toista alaa jos se raha on se perimmäinen motiivi työss, tai vaihdeta alaa?
en minäkään voi omasta surkeasta palkastani muita syyttää, eniten vain itseäni jos harmittaa pieni palkka koska itse olen valinnut nyt näin. aina on oikeasti mahdollisuus valita toisinkin.
t: se pienellä apurahalla tutkimusta tekevä DI
Ehkä se sitten johtuu tosiaan siitä, että mullakin on hyväpalkkainen mies ;) Oikeasti olen kyllä suggeroinut asiani itselleni niin, että jo alalle hakeutuessani tiesin, ettei tämä työ rahallisesti lyö leiville, ja silti vain opettajaksi halusin. Työni on juuri sitä, mistä haaveilinkin ja paljon enemmänkin! Eikä ne pitkät kesälomatkaan nyt kouluikäisen lapsen äitinä tunnu yhtään hassummalta työsuhde-edulta :) Toki nehän voi järjestää monilla muillakin aloilla, jos ottaa palkatonta lomaa... Juuri siitähän tuossa huonossa palkassa osittain on kyse, että palkka on jaettu tasaisesti koko vuodelle, vaikka opetukseton jakso on kesällä pidempi kuin mitä normaali vuosiloma olisi.
Molempia aloja aika paljon vierestä seuranneena sanoisin, että nyt vertaat kunnan palkkaa ja yksityissektorin palkkaa ja niissä on palkassa ero kuin yöllä ja päivällä. Se mistä usein IT alalla maksetaan, on se että osaa hommansa. Siinä ei koulutus paljon paina. Katsopa huviksesi kunnallisten tai valtion it-hommien palkat... Mutta toisaalta ei ole koskaan niin varmoja duunipaikkojakaan nuo yksityiset ja usein maksetaan siitä että homma hoituu, eikä siitä, että tulee tietty tuntimäärä päivässä täyteen (tietty poikkeuksiakin on).
Mä veikkaisin, että jos lama tulee (ja pakkohan sen on joskus tulla), niin it-alalla, jossa jo nyt käydään yt-neuvotteluja ihan vaan kvartaalitalouden lukujen takia, ei sen takia, että ei olisi varaa maksaa palkkaa, voi ollakin ihan kiva, että toinen perheestä on sellaisessa työssä, joka on varma ja se pienikin liksa tulee tilille. Ikävämpää olisi, jos molemmat olisi epävarmassa työssä. Niin ja opettajalla nyt tunnetusti on mahdollisuus aika pitkään lomaan, joka on ainakin pienten lasten kanssa aika hieno juttu, jos yhtään omien lasten kanssa haluaa viettää aikaa.
Maailma on epäreilu, mutta tuossa ei ole kyse siitä, että miksi miehet ja miksi naiset. Yhtä vähän ne miespuoliset opettajatkin tienaa. Sen sijaan luulen että alkuperäisen olisi vaikeampi saada hyvää palkkaa kuin miehensä, vaikka koulutusala olisi it-alalta.
hakeutuminen töihin pienemmälle paikkakunnalle jossa palkka sama mutta asuminen halvempaa. Ne realiteetit, vaikka minäkin siitä ison kaupungin sykkeestä olen aikani tykännyt.
31
Sukulaiset painosti lääkikseen tai TKK:lle ylppäreitten jälkeen, mutta ensin minä haahuilun vuoden (matkustelin, olin jenkeissä pari kuukautta, tein töitä ja kävin pieni kursseja) ja sen jälkeen opiskelin kasvatustiedettä ja psykologiaa, hallintotiedettä ja sosiologiaa, markkinointia ja erkkapedaa... nyt olen viidettä vuotta työssä, joka on ihan mun juttu. Nautin suunnattomasti! Palkka on 2400, eikä siitä tule enää tuon työnantajan palveluksessa nousemaan. Toisaalta harmi, mutta toisaalta...
MUA EI OLE KOSKAAN KETUTTANUT MENNÄ AAMULLA TÖIHIN!!!
Siitä voi vähän jo maksaakin. :)
miettii vaan mikä kiinnostaa, ja nuoruuden idealismissa ei se raha niin kiinnosta...
Sitten kun oikeasti kituuttaa sillä pienellä palkalla, alkaa katkeroitua, kun totuus kolahtaa.
Sitten kun a) niitä valmistuneita on jonoksi asti b) työehdot on surkeat kun tulijoita on c) palkka on mitätön eikä koskaan tule nousemaan, sitten tulee se kylmä suihku niskaan. Siinä ei voi aikuisena/äitinä enää muuta kuin ajatella että " mitä minä sinulle silloin sanoin..."
Opiskelijana on helppo ja kiva ajatella että omistaminen sucks ja elämässä on muitakin arvoja, kunnes tunget kaksostenrattaita ruuhkabussiin eikä ole varaa vaihtaa isompaan vuokra-asuntoonkaan ja putkimies tienaa kolme kertaa sen mitä sinä.
Harvalla DI:llä on mahdollisuuksia ottaa edes palkattomana niin paljon lomia vuodessa (työnantaja ei anna). Minä tekisin ihan mielelläni nykyisiä hommiani ap:n palkalla, jos sitten saisin myös yhtä paljon lomia vuodessa kuin opettajalla on.
Terv. tietotekniikka-alan DI
allisesti elintärkeä sekä LISÄKSI vielä vaativa koulutus PITÄISI maksaa kaiken järjen mukaan enemmän. Nämä alat eivät vain pärjää palkka- ja arvostusvertailussa muihin akateemisiin aloihin nähden. Yksilötasolla ihmisellä on toki mahdollisuus valita toisin, mutta ei se tee ilmiöstä vähemmän epäreilua. Opettajia, lastentarhanopettajia ym. tarvitaan AINA. Lisäksi meillä on lähivuosina käsillä isojen ikäryhmien eläkkeelle jäänti ja opettajapula. Jos koulutetut ihmiset surkean palkan takia alkavat yhä enemmän ja enemmän kallistua muihin töihin, on yhteiskunta (lukekaa, juuri meidän tällä palstalla kirjoittavien LAPSET) pulassa. Ne alipalkatut koulutusta vaativat hommat hoitaa sitten joku kouluttamaton ja todennäköisesti vähemmän pätevä henkilö ylisuuressa oppilasryhmässä...
Todella typerää kehottaa koulutettua ja ammatistaan nauttivaa aineenopettajaa muihin töihin (jos ei löydä rikasta miestä)! Kyllä keskustelun pitäisi nimenomaan pyöriä vain ja ainoastaan sen ympärillä, miten näille aloille saadaan lisää arvostusta ja liksaa ja niiden työntekijöille koulutuksensa ja työpanoksensa arvoinen palkka.
Kuten joku jo sanoi, " olisit valinnut toisen ammatin" -tyyppisillä kommenteilla tuskin saadaan tilanteeseen mitään muutosta. Tarvitaan nimenomaan ihmisiä, jotka sanovat " haluan tehdä juuri tätä työtä" , " tämä työ on TÄRKEÄ" ja " vaadin koulutukseni ja työni arvoista palkkaa" .
on se ihkaoma ammattiliitto, joka teille nuo palkat neuvottelee.
Pätevät ja koulutetutkin opettajat saattavat tehdä vuosikausia töitä " määräaikaisina" . Heidät palkataan aina syksystä kevääseen, ja sitten vaan kortistoon hakemusta vetämään sen ihanan pitkän loman ajaksi. Näin kunnat säästävät sen 12:lle kuukaudelle jaetun vuosipalkan 3 kuukauden palkan...Ja näyttävät muuten näin tehdessään taas, kuinka vähän opettajien koulutusta ja työtä arvostetaan.
Ei mihinkään asioihin saada muutosta, jos ei niistä keskustella vapaasti ja mahdollisimman näkyvästi!
on huono palkka, typerä pomo, ihan perseestä työtehtävät jne. mutta sitten kun on esim. kehityskeskutelu menossa, eivät saa sanaakaan suustaan ja typeränä hymyilevät ja nyökyttelevät päätään pomolle...
Yhdessä saa enemmän aikaan, eikä nettipalstat ole yhtään hullumpi foorumi keskustelun synnyttämiseen, vaikka pääsyyllinen löytyykin hampaattomista ammattiliitoista.
Suurin ongelma kai on se, ettei yhteiskunnalla ole joko varaa tai halua maksaa naisvaltaisten alojen palkankorotuksia, koska niillä sektoreilla on niin paljon ihmisiä töissä eli pienikin korotus tulee kalliiksi... Jos joku keksii tähän ratkaisun, tuskin kukaan ilkeyttään palkankorotuksia miltään alalta kieltää.
Opettajapulakin on ollut akuutti jo pitkään, siitä vain jostain syystä vaietaan tällä hetkellä enemmän kuin sairaanhoitajapulasta.
kuin minä muistan eli noin 30 vuotta.
Ei ne palkat sen takia pienet ole, ettei epäkohta olisi yleisesti tiedossa, vaan siksi, että sille ei oikeasti tehdä mitään. Eikä sille täällä mitään voi tehdä, kyllä ne teot kuuluu sinne neuvottelupöytään.
Ja siinä että asiasta kovasti julkisesti voivotellaan, on vielä sekin riski, että ihmiset väsyvät samaan epäkohtaan ja toisaalta sille luullaan tehtävän oikeasti jotain, vaikka kaikki tosiasiassa jääkin pelkän rutinan ja pällistelyn asteelle.
42
valmistuva nainen. Ajattelin, että haen kai jatko-opiskelupaikkaa FT jos viitsin. Eri asia sitten on tuleeko minusta koskaan FT. Myös koulutuksessa on kyse rahasta.
Joku voi heittää, että asiasta ei saa keskustella, esim. Vanhanen, mutta minua se ainakin muistuttaa yhdestä asiasta: 1970-luvusta. Ihanaa, kun havaitsee, että suomalaiset poliitikot ovat palanneet vanhaan ruotuun, johon kuuluu vähän väliä kansalaisten toppuuttelu siitä, että ei ongelmista saa puhua. Kyse ei asiassa ole paljon puoluetaustasta, sitä harjoittavat niin vasemmistolaiset kuin oikeistolaisetkin. Luulisi ongelmien ratkaisun löytyvän jostakin muusta päästä.
Minä oikein toivon, että Tehyläiset menevät lakkoon. Ei se haittaa perheeni elämää vaikka meillä onkin esim. lapsi. Jos ajattelee sitä,
että joudumme maksumiehiksi naisvaltaisten alojen palkkojen nousulle niin olen valmis siihen. Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa: tietysti poliitikot siinä tilanteessa haukkuvat Tehyläiset ja naisvaltaisten kunnallisten alojen työntekijät laiskoiksi, ahneiksi, rumiksi ja itsekkäiksi. Ainoa ongelma on se, että tiedän kuka asiassa on itsekkäin ja voisi minimoida halutessaan kyseisen palkkataistelun kustannukset.
Silloin on turha avata suutaan ja odottaa täältä päin minkäänlaista myötätuntoa enää tästä eteenpäinkään.
että asioista ei saisi keskustella, vaan siitä, että se pelkkä keskustelu ei RIITÄ. Pitää kanssa TEHDÄ jotakin, ihan itse!
42
Opettajilla on niin surkeat palkat, koska ensinnäkin OAJ on täynnä keski-iän ylittäneitä miehiä, joista aika harva on tehnyt koskaan ainakaan peruspalkkaista luokanopettajan työtä ja toisinnakin koska
naisopettajilla on hyväpalkkaiset miehet.
Itsekin tunnen aika monta opettajaa, jolla aviomiehenä on DI tai lääkäri, juristit on harvemmin heille kelvanneet ;) Myös kutsumus on riesa palkan kannalta.