Valilla kylla kay potuttamaan. Mulla on akateeminen loppututkinto (FM) ja siihen viela paalle 35 opintoviikkoa erillisopintoina (aineenopen pedagogiset). Palkka on n. 1800 euroa
netto (aineenopettajana). Mies on teekkari, 100 ovaria kasassa ja IT-alalla tienaa 3000 euroa kuussa nettona. Töitä tehnyt kohta kymmenen vuotta, ja epäilen onko hänellä mitään tarvetta koskaan valmistuakaan. Mies sai jo perusopintojen jälkeen saman verran palkkaa töistään kun minä nyt kuuden täyden opiskeluvuoden ja hirveän opintolainan jälkeen valmiina maisterina/aineenopettajana! Aineenopettajana taas on ihan turha edes haaveilla vakipaikasta ja täydestä palkasta (joka sekään ei kovin huima ole) ennen valmistumista...
Miksi joiltakin aloilta saa töitä ja palkkaa niin paljon vähemmällä koulutuksella? Yleisesti kun sen luulisi olevan -ja monesti onkin - niin, että mitä vaativampi koulus, sitä suurempi palkka.
olen opiskellut yli puolet enemmän kuin mies, ja tienaan melkein puolet vähemmän!
Kommentit (95)
Jokaisella alalla on niitä jotka on vain töissä ja sitten todellakin on nämä selkärangat jotka tekee hommia. Vaatetus ja ulkonäkö tuskin kertoo mitään ihmisen omistautumisesta. Eiköhän tuollainen vaatteisiin tuijotus kuulu enemmän yläasteen luonneanalyyseihin kuin aikuisen ihmisen :D
Tervetuloa vaan muut akateemiset kokeilemaan virkistävää opettajantyötä, johon liittyy fyysisen väkivallan uhka ja vittuilu päivittäin. Tämä on vähän kuin poliisin työtä paitsi, että meitä ei ole koulutettu kohtaamaan fyysistä uhkailua eikä vittuilua.
Kesällä jokainen haluaisi olla opettaja!
KOISTAAN. Entäs sellainen 60. kaavasta sivuun jätetty tosiasia, että ko. hypoteettinen DI tienaa vuodessa 48 000 euroa, kun taas ko. hypoteettinen opettaja tienaa 26 400 euroa. Kuinka moni olisi oikeasti valmis maksamaan 9 lisälomaviikosta 21 600 euroa? Aika paljon laadukkaammin pystyy tuolla lisäliksalla viettämään ne DI:n 5 vuosilomaviikkoa. Ja kuten sanottu, opettajat puskevat usein töitä esim. syysloman, hiihtoloman ja joululoman aikoihin. Edelleen opettajat eivät voi valita loma-aikojaan heille sopiviin rakoihin.
Kyllä minä ainakin ihan mielelläni tekisin töitä enemmän vuodessa, jos opettajan hommia voisi tuolla 5 vuosilomaviikolla ja 4000 euron kk palkalla puskea. Ihan käsi sydämellä, vaihtaisin kyllä pitkät lomani DI:n palkkaan ja normaaliin kesälomaan. Vastakysymykseksi heitettäköön kaikille teille kesäkateellisille: Kuinka moni teistä - käsi sydämelle - ottaisi ennemmin 14 - ei omavalintaista - lomaviikkoa ja 21 600 euron vuosipalkan, kuin 5 lomaviikkoa ja 48 000 euron vuosipalkan. Tässä on mielestäni 60. laskeman kaavan heikkous.
täälläkin (kohta FL) ja yliopistopedagogiset opinnot.
Sikana teen töitä (opetan, ohjaan, editoin tieteellisiä tekstejä). Keskimääräiset kuukausiansiot 550 e - siis brutto.
Opettaja käyttää opetusvelvollisuuteen ja tuntien valmisteluun ehkä sen 35-40 tuntia viikossa, eli tämä määrä pitää jo sisällään nuo valmistelut, kokeiden korjaamiset ynnä muut.
Yritysmaailmassa tämä noin 40 tuntia viikossa on vasta se lähtökohta josta lähdetään. Erittäin suuri osa ainakin paremmin tienaavista tekee palkatonta ylityötä monta tuntia viikossa ja viikkotuntimäärä kohoaa helposti 45-50 tuntiin. Ei puhettakaan, että kotona oltaisiin ennen klo 18:aa.
Suosittelen hyppäystä tälle alalle, tulet huomaamaan, että rutiinit eivät ole se asia, jolla työtä pyöritetään. Työ on vaativaa, haastavaa, vastuullista, ja jatkuvaa itsensä kehittämistä. Palkka ei todellakaan tule tyhjästä.
On se kumma, että kasvatus" tieteilijät" ovat juuri niitä, jotka eniten pitävät meteliä omasta koulutuksestaan. Ei sillä että väheksyisin sitä mitenkään ja työhän on vastuullista nimenomaan sen kasvatuksellisen vastuun takia. Asiasisällöt opetettavissa aineissa onkin sitten toinen juttu verrattuna esim. tekniseen alaan.
Että näin, ei kannata kuluttaa aikaa kadehtimiseen vaan toimia siten, että itse saavuttaa haluamansa.
Terveisin it-alan suunnittelija
Vierailija:
Ihan käsi sydämellä, vaihtaisin kyllä pitkät lomani DI:n palkkaan ja normaaliin kesälomaan.
Eli rusinat pullasta kyllä kelpaisivat. Miksi menit sinne OKL:ään, mikset mennyt Polille? Et varmaankaan ollut tietämätön näistä palkkaan liittyvistä faktoista ennen kuin aloitit opintosi?
että monikaan näistä kasvatus" tieteilijöistä" ei olisi ikinä selvinnyt sisään esim. Polille, kauppakorkeaan tai oikeustieteelliseen, puhumattakaan että olisi pysynyt kärryillä opetuksessa tai selvinnyt läpi tenteistä.
OKL:ssä opintoviikkoja tippuu kuperkeikkojen heittelystä ja lintujen laulun tunnistamisesta :) Mielestäni on kyseenalaista pitäisikö ainakaan ala-asteen opettajien koulutuksen olla akateeminen ollenkaan.
Minä pääsin sisälle myös Hankenille ja oikeustieteelliseen, mutta menin lukemaan kieliä.
ja työajatkin on miehellä ihan p:tä.
Opettajan työstä parasta on se, että ne suunnittelutunnit voi tehdä itselleen sopivana ajankohtana - vapaatuntien aikana tai sitten illalla kotona.
Opettajan koulutusta (aineenopettajana) tuo työ nyt ei vastaa millään tavalla. Kaikkea tietoa, jota yo:ssa on opiskellut, ei tosiaan tarvitse. Pääasia ainakin yläasteella on pitää oppilaat luokassa, kytätä poissaoloja ja käyttäytymistä. Lukiossa ehkä saa jonkun innostumaan aineestaan ja muutaman keskustelemaan aiheesta.
Ap:n aloitukseen sen verran, että kun itselläni ei tuo raha ole kovin tärkeää - omasta mielestäni saan palkkaa aika vähällä työllä (olen laiska ope =), niin olen se ärsyttävä tyyppi, joka ei tee asian eteen mitään. Siis, että alkaisin vaatia enemmän ja koulutuksen mukaista palkkaa. Turhauttaa kyllä se, että opinnoista ei ole ollut mitään hyötyä, sitä tietoa mitä olen opinnoistani saanut, ei kovin paljon ole tarvinnut, vähemmälläkin - tai ainakin erilaisella - koulutuksella koulumaailmassa pärjäisi.
Satun tietämään, että ammattiliitot tekee ihan julmetusti töitä alipalkattujen alojen profiilin nostamiseksi, mutta Akavassa jyrää insinöörit ja oaj ja voi vaan ihmetellä, miksi oaj ei ole tehnyt oikeastaan mitään kohottaakseen opettajien asemaa ja palkkoja. No siksi, että oaj:n pj on iän kaiken ollut hyvä veli muiden akavalaisten miesten kanssa ja asiat on sovittu vähän niinkuin ohi pöytäkirjojen. oaj on käyttänyt valtaansa insinöörien, lääkäreiden, juristien ja ekonomien hyväksi.
Ehkä kannattaa aloittaa siitä, että äänestää ammattiyhdistyksensä edustajistoon ihmisiä, joita asia oikeasti kiinnostaa.
Minä tykkään työstäni ja koen sen aika haastavana hommana. Palkka on paska, mutta ehkä se joskus nousee. Kuka muuten ne DI:t opettaa ja kouluttaa, jos yhtään luonnontieteilijää tai kasvatustieteilijää ei olisi?
Terveisin ope, valmistunut -99, lukiosta 6 ällää ja keskiarvo 9.2. (OKL on tunnettu kilteistä tytöistään, jotka on menestyneet koulussa.. kyllä meilälkin värväreitä kävi. Matikantaitoisia, kun toivottiin myös DI-opintoja suorittamaan... :)
mun mieheni on tavallinen duunari ja saa parempaa palkaa :) hahahahaahahaha.
eli se siitä kouluttautumisesta... eipä taida kouluttautuminen nykypäivänä ainakaan tuoda paksua palkkapussia...
eli edelleen viestini on sama: Vaikuttakaa sieltä ammattiliiton kautta - äänestäkää oikeat tyypit - älkääkä päivitelkö turuilla ja toreilla.
42
teekkareiden todennäköisyyslaskennan luentoja esim. ;)
Kyllä akateemisista ryhmistä juuri opettajat ovat se, joilla on turvanaan mahtiliitto eli OAJ. Ettäkö esim. lakimiesliitolla olisi jotakin sanomista kun juristit hoitavat palkka-asioitaan... no aika huvittava ajatus.
OAJ:lla on erittäin paljon valtaa ja opettajan palkkaus on aivan kohdallaan suhteessa koulutuksen vaativuuteen, tehtäviin työtunteihin (mukaan luettuna tuntien suunnittelu, kokeiden korjaus yms.), lomien pituuteen ja työn sisältöön.
on siinä mielessä eri että opettajilla yleensä on julkinen sektori työnantajana.
Vierailija:
oaj on käyttänyt valtaansa insinöörien, lääkäreiden, juristien ja ekonomien hyväksi.
i]
nähnyt kenenkään sanovan, ettei DI ansaitsisi palkkaansa! Oma mieheni on Di ja tiedän kyllä itsekin yhtä ja toista IT-alan vaativuudesta ja työtunneista.
Kyse on siitä, että opettajien työmäärää ja koulutusta usein ei vastaavasti arvosteta. Tämä näkyy jo palkkauksessa ja esim. 80-, 82-, ja 83-vastaajien mielipiteiden kaltaisissa näkemyksissä. Ihmiset luulevat, että tehdään 16 työtuntia, ja että paperit tulevat yliopistolta käteen helposti. Kukaan ei ole vaatimassa insinöörien palkkojen alasajoa tai väittämässä työtä helpoksi " virka-aikatyöksi" . Tässähän yritetään vain saada opettajille - joilla myös on vaativa koulutus ja työ - sama arvostus yhteiskunnassa ja kilpailukykyinen akateeminen palkka. Tätä arvostus- ja palkka-alemmuutta ei voi loputtomiin puolustella niillä runsailla lomaviikoilla!
Miksi opettajat eivät saisi puhua puolestaan? Ja miksi se katsotaan heti toisten alojen mollaamiseksi. Minä en tietenkään olisi päässyt sisälle Otaniemeen, kun en tekniikasta ja matematiikasta ymmärrä yhtään mitään, enkä todellakaan haluaisi vaihtaa opettajan töitä ID:n töihin. Toisaalta eipä olisi miehenikään päässyt sisälle kirjallisuustiedettä ja kieliä lukemaan, eikä hän kestäisi päivääkään opettajana. Kyse on nyt vain molempien teiden valitsijoiden yhtälaisesta arvostamisesta.
Ja tuota 82:n kommenttia täytyy vielä sen verran vastakommentoida, että tiesithän aineenopettajien olevan etupäässä opetettavan aineensa ammattilaisia, ei " kasvatustieteilijöitä" . Opetettavasta aineesta tehdään ihan korkeakoulututkinnon mukaiset perus- aine- ja syventävät opinnot + gradu, ja lisäksi perus- ja aineopinnot sivuaineesta. Kieliopinnot, TVT-opinnot ym. sisältyvät edelleen ihan normaalin tutkinnon mukaisesti opettajan tutkintoon. Sitten (toisena) sivuaineena vain tehdään opettajuuteen pätevöittävät kasvatustieteelliset opinnot. Itse asiassa esim. äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien tutkinto on suppeimmillaankin 5 ov normaalia FM-tutkintoa laajempi.
Minulle ainakin Otaniemestä valmistunut mieheni nostaa hattua opiskeluitteni johdosta ja kutsuu niitä mm. " aivan sairaiksi" . Eräs teekkariystäväni myös viikko sitten katsoi kauhistuneena vääntämääni riviesseetä ja kommentoi sen olevan lähes hänen lopputyötänsä vastaava. Joten onneksi kaikki insinöörit eivät ajattele aineenopettajakokelaiden haistelevan kukkasia pääaineekseen ja sitten vähän lueskeleva lastenkasvatuksesta siinä sivussa...Kokeilepa itse, 82, vaikka kirjallisuustiedettä ja kieliä humanistisella! Parin ovarin tenttiin luetaan 3500 sivua, ja useamman kymmenen sivun essee on ihan peruskauraa. Gradupiireissä istutaan vuosi, siinä missä teekkareilla on muutama pakollinen istunto jne...Minä en aliarvioi kenenkään koulutusta, mutta älköön kukaan aliarvioiko minunkaan.
Terv: aineenopettajaksi opiskeleva
ja jälkityönä! Tuntisuunnitelman laatiminen, aineistojen työstäminen, tehtävien ja aineiden tarkastus ja korjaus, kokeiden laatiminen, kokeiden tarkastus, yhteistyö vanhempien kanssa, erilaiset koulun tapahtumien järjestäminen jne. Esim. ylioppilaskirjoitusten aikaan opettajat paahtavat joka kevät ylikuormitettuina. Normaalin opetuksen ja siihen liittyvän työn lisäksi opettajilta odotetaan usein muuta ylimääräistä, kuten erilaisten tempausten organisointia, koulun juhlien järjestämistä, näytelmien ohjaamista jne. KUKAAN opettaja ei tee työtä vain opetustuntiensa verran.