Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?
Kommentit (753)
Kyllähän suomen kieltä on lapsen ehkä mukavampi opetella lukemaan kuin jos ääntäminen on muuta kuin kirjoitus.
Sitä ihmettelin joskus, että tuttavani englanninkielinen lapsi 3,5 vuotiaana alkoi lukea ja ääntää oikein muutama kirjaimisia sanoja. 4,5 v luki reippaasti ääneen mitä tahansa englanninkielisiä kirjoituksia. Mitenkähän oikein hahmotti ne?
Olen sukua sellaiselle, joka oppi kaksivuotiaana lukemaan. Aloitti kansakoulun seitsemän vuotiaana kakkosluokalta. Kävi nelosluokan ja siirtyi keskikouluun. Aloitti lukion 13 vuotiaana, kirjoitti 16 vuotiaana. Täytti samana keväänä siis 16, kun valmistui ylioppilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Laitapa lapselle vaikka Otto Mannisen Shakespeare-käännöksiä eteen ja pyydä lukea ja kertoa mitä luettu tarkoitti!
Tällä kriteerillä 95% amiksen opiskelijoista ei osaa lukea :D
Vierailija kirjoitti:
Alle 4-vuotias lukija on jo poikkeuksellinen.
Mutta 4-vuotiaita, jotka osaavat lukea ja/tai kirjoittaa tiedän monia. Osa jo aikuisia, ja ihan tavallisia talliaisia kaikki.
Poikani luki jo 3-vuotiaana. Kummitäti toi 4-vuotissynttäreille lukemisen oppimista avustavaa materiaalia, mutta poikani luki ja teki ne lukutehtävät jo saman tien ko. päivänä.
Kai se Suomessa on suhteellisen tavallista. Mä olen oppinut lukemaan joskus 3- tai 4-vuotiaana itsestään. Kukaan ei tiedä oikein, milloin se on tapahtunut.
Yhtäkkiä vaan vanhemmat huomasi, että luin sujuvasti. Olin silloin 4 v. ja kysyin jotain sanaa, mitä en ymmärtänyt, isän lukemasta sanomalehdestä.
Autismin kirjon lapset oppivat lukemaan ja laskemaan nuorempana kuin ikätoverinsa, mutta sosiaaliset taidot jäävät sinne 4-vee tasolle vuosiksi. Meillä ei ole onneksi näitä pikkuvanhuksia perheessä jarruttamassa elämää.
Paljon enemmän lienee niitä, jotka eivät osaa lukea 4-vuotiaana kuin niitä, jotka osaavat. Itse opin aikoinaan juuri ennen 4-vuotissynttäreitäni eli käytännössä olin sen 4-vuotias. Kouluun mennessä luokallani oli 25 oppilasta ja neljä osasi lukea.
Oma esikoiseni oli sellainen, joita tässä ketjussa ei näköjään uskota olevankaan eli hän tunsi kaikki kirjaimet 1v7kk vanhana ja oppi lukemaan 2-vuotiaana. Osasi siis tuolloin lukea monen sanan lauseita, mutta silmä ei ollut niin harjaantunut, että olisi pystynyt etenemään tekstiä riviltä seuraavalle, vaan katse hyppeli satunnaisesti rivejä alas ja poika turhautui, kun ei saanut enää kunnolla jutun juonesta kiinni. Mutta 3-vuotiaana tämäkin jo onnistui. Ja juu ei, hän ei ole autisti, vaan oli hyvin vuorovaikutteinen ja velmu taapero ja sittemmin suosittu kaveri koulussa.
Kuopukseni on nyt eskarilainen eikä vielä tunnista ihan varmuudella edes kaikkia kirjaimia, mutta kiinnostus kirjaimiin on selvästikin herännyt eskarissa. En usko, että hän ehtii oppia lukemaan ennen kouluun menoa - eikä tarvitsekaan ehtiä. Eskariryhmässä on 20 lasta, ja varmuudella tiedän kahden osaavan lukea. Voi olla useampiakin, mutta käsittääkseni ei kovin monta.
Vierailija kirjoitti:
Autismin kirjon lapset oppivat lukemaan ja laskemaan nuorempana kuin ikätoverinsa, mutta sosiaaliset taidot jäävät sinne 4-vee tasolle vuosiksi. Meillä ei ole onneksi näitä pikkuvanhuksia perheessä jarruttamassa elämää.
Haistappa kukkanen jonka lehmä viime kesänä söi! Ei pidä paikkaansa. Ihan noi on ollu tolokun ihmisiä kaikki.
olet niitä joka näki mustan joutsenen ja sen perusteella väittää että kaikki joutsenet ovat mustia.
Vierailija kirjoitti:
Olen sukua sellaiselle, joka oppi kaksivuotiaana lukemaan. Aloitti kansakoulun seitsemän vuotiaana kakkosluokalta. Kävi nelosluokan ja siirtyi keskikouluun. Aloitti lukion 13 vuotiaana, kirjoitti 16 vuotiaana. Täytti samana keväänä siis 16, kun valmistui ylioppilaaksi.
Noin ei enää toimita.
Miten se vaikutti sukulaiseesi?
Vierailija kirjoitti:
Paljon enemmän lienee niitä, jotka eivät osaa lukea 4-vuotiaana kuin niitä, jotka osaavat. Itse opin aikoinaan juuri ennen 4-vuotissynttäreitäni eli käytännössä olin sen 4-vuotias. Kouluun mennessä luokallani oli 25 oppilasta ja neljä osasi lukea.
Oma esikoiseni oli sellainen, joita tässä ketjussa ei näköjään uskota olevankaan eli hän tunsi kaikki kirjaimet 1v7kk vanhana ja oppi lukemaan 2-vuotiaana. Osasi siis tuolloin lukea monen sanan lauseita, mutta silmä ei ollut niin harjaantunut, että olisi pystynyt etenemään tekstiä riviltä seuraavalle, vaan katse hyppeli satunnaisesti rivejä alas ja poika turhautui, kun ei saanut enää kunnolla jutun juonesta kiinni. Mutta 3-vuotiaana tämäkin jo onnistui. Ja juu ei, hän ei ole autisti, vaan oli hyvin vuorovaikutteinen ja velmu taapero ja sittemmin suosittu kaveri koulussa.
Kuopukseni on nyt eskarilainen eikä vielä tunnista ihan varmuudella edes kaikkia kirjaimia, mutta kiinnostus kirjaimiin on selvästikin herännyt eskarissa. En usko, että hän ehtii oppia lukemaan ennen kouluun menoa - eikä tarvitsekaan ehtiä. Eskariryhmässä on 20 lasta, ja varmuudella tiedän kahden osaavan lukea. Voi olla useampiakin, mutta käsittääkseni ei kovin monta.
En laskenut lapsemme sanojen tapailutaitoa, muutamien sanojen lukua, vielä lukemiseksi. Vasta, kun luki täysin sujuvasti 3-4 vuotiaana.
Nykypäivänä ei ole enää harvinaista, toisin kuin vaikkapa 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En laskenut lapsemme sanojen tapailutaitoa, muutamien sanojen lukua, vielä lukemiseksi. Vasta, kun luki täysin sujuvasti 3-4 vuotiaana.
Silloin kun osaa lukemisen idean, osaa lukea. Poikani silloin 2-vuotiaana esim. luki nopeasti liikkuvan junan ikkunasta asemien nimiä hämmästyttävän hyvin (paremmin kuin vaikka minä...), vaikka nehän vain vilahtavat ohi. Samoin hän pystyi päiväkodin eteisen ruokalistasta katsomaan, mitä oli luvassa. Minusta olisi väärin sanoa, ettei lapsi silloin muka osaisi lukea. Tässä oli kääntöpuolena se, että hän esim. kaupan kassajonossa luki iltapäivälehtien lööppejä ja ihmetteli niitä ääneen, kun ei aina ymmärtänyt sisältöä. Ja ihmiset eivät läheskään aina tajunneet, että taapero luki ne ihan itse, ja sain joskus aikamoisia mulkaisuja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun osaa lukemisen idean, osaa lukea. Poikani silloin 2-vuotiaana esim. luki nopeasti liikkuvan junan ikkunasta asemien nimiä hämmästyttävän hyvin (paremmin kuin vaikka minä...), vaikka nehän vain vilahtavat ohi. Samoin hän pystyi päiväkodin eteisen ruokalistasta katsomaan, mitä oli luvassa. Minusta olisi väärin sanoa, ettei lapsi silloin muka osaisi lukea. Tässä oli kääntöpuolena se, että hän esim. kaupan kassajonossa luki iltapäivälehtien lööppejä ja ihmetteli niitä ääneen, kun ei aina ymmärtänyt sisältöä. Ja ihmiset eivät läheskään aina tajunneet, että taapero luki ne ihan itse, ja sain joskus aikamoisia mulkaisuja...
Meillä kävi sama juttu. Lapsi ihan pienenä taaperona 2v oppi lukemaan. Ja lähipuistossa sitten luki kovaan ääneen kivoja törkeyksiä kiipeilytelineistä ym. Se kun oli täyteen niitä kirjoitettu. "Soita numeroon se ja se jos haluat pil*ua", "Jenna on huo*a" jne...
Sanopa siinä sitten lapselle, että näitä ei saa lukea.
Mutta näitä todella pieniä on, jotka tosiaan osaavat lukea.
En lukenut koko ketjua, mutta täällä jotkut epäilivät, voiko 2-vuotias osata lukea. Kyllä voi, eikä tarvitse olla autisti. :D Itse aloin kuulemma harjoittelemaan lukemista 2v, kun vanhemmat sisarukset olivat koulussa ja heidän aapiset kiinnosti. Ihan siis itse opin, eikä kukaan sitä lukemista tuputtanut. Siihen mennessä, kun täytin 3, osasin lukea jo ihan sujuvasti. Vanhempani eivät todellakaan tätä keksineet, eikä äiti edes halunnut asiasta monille mainita, ettei vaikuttaisi ylpeilevältä. Neuvolasta sanottiin, että onhan tuo epätavallista muttei superharvinaista.
Mulle on aina ollut looginen päättely helppoa (ja sitähän lukeminen on) mutta jotkin toiset älykkyyden osa-alueet eivät sitten ole niin vahvoja. En pidä itseäni mitenkään erikoisena tämän suhteen. Ja vanhemmistani toinen on korkeakoulutettu, toinen ei, vaikka tuskinpa se tähän liittyy. :)
Apua,ei mun 4-vuotias osaa lukea sujuvasti kuin oman nimensä!Pitäiskö olla huolissa...
Vierailija kirjoitti:
Mutta sen sijaan 4-vuotiaan lailla käyttäytyvä aikuinen jarruttaa teidän perheenne elämää.
Minä osasin lukea 4v ja siitähän ei minun aikuiset kiusaajani pitäneet.
Lukemaan oppiminen on sitä helpompaa, mitä pienempi lapsi on. Alle kouluikäisiä ei vain yleensä opeteta lukemaan, vaan oppivat itsekseen jos oppivat. Aivan pienten lasten on kyllä hankala hahmottaa kirjaimia, jos ne eivät ole isoja, mutta 4-vuotias saa jo pienemmistäkin kirjaimista selvän.
Itse opin lukemaan vasta 7-vuotiaana, samoin esikoiseni. Mutta kuopus on 3-vuotias ja erittäin kiinnostunut kirjaimista. Hän tunnistaa monia kirjaimia, osaa tavuttaa ja osaa kirjoittaa joitain sanoja ja vieläpä todella selkeästi.
Hän vain on todella kiinnostunut ja lähes joka päivä ottaa paperia ja kynän ja sanoo, että haluaa oppia kirjoittamaan "koira" tms. Lisäksi hän kysyy sanoista, millä kirjaimella alkaa ja joskus itsekin arvailee.
Ei olisi mikään ihme, että oppisi lukemaan parin vuoden sisällä. Jos vaan tuo kiinnostus jatkuu.