Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?

Vierailija
21.02.2012 |

Onko jotain tilastoja asiasta?

Kommentit (753)

Vierailija
581/753 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä minä että poikani ollaan opittu lukemaan 4-vuotiaana ilman eri panostusta, luonnollisesti kun on luettu kirjoja ääneen iltaisin.

Ei se kovin ihmeellistä ole, eikä ole merkinnyt mitään syvempää neroutta. Ihmiset on erilaisia ja on eri vahvuuksia.

Vierailija
582/753 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se olisi jo outoa, ellei osaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/753 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt tavallista vaiko ihmeellistä. Tilastojakaan en tunne, mutta sen verran voin sanoa, että itse opin juuri tuossa iässä lukemaan. Eikä minusta sen ihmeellisempää aikuista tullut.

Minä ainakin hinguin, että saisin oppia lukemaan. Mutta vanhempani olivat sitä mieltä, että koulussa sitten opit muiden mukana. En halunnut odottaa ja opettelin sitten ihan itse. Olin muistaakseni 5-vuotias, kun opin lukemaan. Aloitin koulun 6-vuotiaana, sitäkin odotin kauheasti, että pääsee kouluun! 

Vierailija
584/753 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tavatonta ole, mutta ei yleistäkään. 4-5-vuotiaalla on lukemaan oppimisen herkkyyskausi, mutta suomen kielen lukemaan oppiminen on erilaista kuin muiden kielien, joten siksi Suomessa opetellaan hitaammin lukemaan ja kirjoittamaan.

Oma lapseni osasi tavuttaa ennen kuin luki. En näe tavuttamista ongelmana, ellei sitten vanhempi opeta lukemaan sanoja kokonaisina ns. symbolina. Esimerkiksi 3-vuotiaat oppivat yleensä tällä tavalla lukemaan ja 4-vuotiaasta ylöspäin yleensä oppivat lukemaan purkaen sanan kirjaimiksi.

Lukemaan oppimisen ajankohdalla ei ole todettu olevan merkitystä koulumenestykseen, joten varmasti kaikki perheet voivat tehdä asian suhteen niin kuin parhaaksi näkevät.

Vierailija
585/753 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan täällä vertaillaan, ilkutaan ja dissataan lukemaan oppimisesta. Ei se ole keneltäkään pois tai jotain yli-inhimillistä, jos lapsi oppii varhain lukemaan.

Nykyisin esim. englanninkielen hallinta on jo paljon pidemmällä monella lapsella ja nuorella, koska sitä kuulee ja lukee ympäristössä paljon.

Vierailija
586/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaisten lasten kelpaa oppia lukemaan vaikka 4- vuotiaina. Kirjaimet luettaessa samat kuin äännettäessä. Toista on englantilaisten lasten. Silti jotkut oppivat sujuvan lukemisen 3,5 vuotiaana. Oppivat, kun on itsellä kiinnostus.

Vierailija
587/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden ihmisen, joka on oppinut 4-vuotiaana lukemaan. Eli ei ole yleistä.

Vierailija
588/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opetin aikanaan pikkusiskoni lukemaan, 5 vuotta ikäeroa

Vierailija
589/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tää on niin suuri ihmetyksen aihe? Muualla maailmassa lapset aloittaa koulun paljon nuorempina kuin Suomessa ja sielläkin aletaan heti harjoittelemaan lukemista. Jos he sen oppii niin miksi olisi niin outoa et suomalaislapsi kiinnostuisi ja oppisi neljävuotiaana. Englannissa nuorimmat koulun alottajat on juuri täyttäneet 4 ja silti oletetaan et opitaan ekaluokalla lukemaan jonkin verran.

Vierailija
590/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin 4-vuotiaana lukemaan itsekseni, kun oli vanhempia sisaruksia joiden olan takaa kurkin kun opettelivat lukemaan. Oma lapseni vuonna 2000 syntynyt oppi lukemaan 4-vuotiaana myös, kun kysyin että haluatko oppia. Kaikkia kirjaimiahan hän ei osannut, mutta mentiin aluksi niillä jotka tunnisti. Liu'uttamalla tietenkin, tavujen ymmärtäminen olisi ollut hankalaa, ja tarpeettoman vaikeaa. Olen opettanut myös lukuisia lapsia lukemaan samalla tekniikalla 4-5 -vuotiaina, ja aina se on yhtä mahtavaa kun se mukula hoksaa lähes heti homman jujun :) 

Tässä tyylissähän K ei ol koo, vaan äänne k, A ei ole aa, vaan äänne a, ja sitä rataa. Sitten vain nopeutetaan äänteiden ääntämistä kunnes aivot tavoittavat että tämä mitä suustani pääsi kuulostaa "kissalta" isiltä", jne.

591/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tänä päivänä ihme, nyt yläasteellakaan kaikki eivät osaa lukea. Normaali 4-vuotias, jolle on luettu ja jonka kysymyksiin on vastattu osaa lukea.

Vierailija
592/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jo joutaisi unohtaa tämä ketju. Moni oppii lukemaan 4-vuotiaana tai jopa aiemmin. Ei ole siis syytä kehuskella "aikaisin" lukemaan oppineella lapsella. Ketä edes kiinnostaa kenenkään lapsen lukemaan oppiminen tai oppimatta oleminen. 

Vierailija
593/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole aika normaalia. Lapseni oppivat lukemaan noin kolmevuotiaina ja kirjoittamaan neljävuotiaina. Derivoiminen aloitellaan ekaluokalla, siihen asti saa leikkiä yhtälöiden parissa.

Vierailija
594/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomen tarhoissa ei opeteta lapsia lukemaan jo 4-vuotiaasta?

Sen opetuksen antamista on turha odottaa eka luokalle.

Tuntuu erikoiselta, että moni 4-vuotias tarhalainen lukee Englannissa ja Suomessa moni 7-vuotias ekaluokkalainen vasta aloittelee.

Miksi? Voisiko joku vastata?

Kyllä tarhan tätikin osaisi opettaa. Kun osaa 4-vuotiaan 8-vuotias velikin.

Vierailija
595/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se yllättävän tavallista, se on melko otollinen ikä. Ei kannata huolestua silti, jos lapsi ei lue tuossa iässä. Koulussa ehtii. Pääasia, että lukee elämänsä aikana paljon.

Vierailija
596/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsenlapsi oppi jo vähän ennen kuin täytti kolme. Eli oli vasta kaksi, tosin lähes kolme.

Vierailija
597/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni oppi 5 vuotiaana lukemaan ja samoihin aikoihin kirjoittamaan, teki esim. ostoslistoja kauppaan. Laskemaan  myös samoihin aikoihin + ja - laskuja 1-20 numeroiden välillä. Käytti sormia apunaan. 

Vierailija
598/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihmeellistä, että lapsella on tuollaisia helposti oppimisen herkkyyskausia. Harmi että ne kaudet menevät niin pian ohi. Aikuisena ei opi enää mitään helposti. Aikuinen taitaa ajatella kaiken liian monimutkaisesti.

Vierailija
599/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3v 8kk ja lukee tosi hyvin. Tekee arkiset asiat pukee, pesut, vessakäynnit ja pyöräily menee niin hyvin et wau.

Vierailija
600/753 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain aiemmassa viestissä todettiin, että varhain oppivat lukemaan etenkin "parempien alueiden" lapset. No esimerkiksi minä olen maalainen ja vanhemmat kansakoulun käyneitä pienviljelijöitä, niin kuin vanhoina aikoina sanottiin. Opin kuitenkin neljän vanhana lukemaan, vaikka vanhempani olivat päättäneet ettei minua opeteta - isoasiskoani oli näet kiusattu rankasti koulussa mm. siksi että hän jo osasi lukea eli siis "kuvitteli olevansa parempi kuin muut".

Kotona oli kyllä paljon kirjoja, lukeminen oli arvossaan ja minullekin tietysti lapsena luettiin.