Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?
Kommentit (753)
Vierailija kirjoitti:
mutta täällä on 3-vuotias, joka osaa lukea. Katsoo itse esim. sanomalehdestä tv-ohjelmat ja lukee värityskirjojen tekstejä.
Oppi, tai opetteli, joulukuussa, täyttää maaliskuussa 4. On aina halunnut leikkiä koulua, koulua, koulua... Laskee myös yhteen (5+3), ja miinustaa (7-4).
Älä laita häntä "esikouluun" tai ensimmäiselle vuosiluokalle. Hänet pilataan ta-vut-ta-mi-sel-la, wokevouhotus-kurilla ja tyhjänpäiväisen pänttäämisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta täällä on 3-vuotias, joka osaa lukea. Katsoo itse esim. sanomalehdestä tv-ohjelmat ja lukee värityskirjojen tekstejä.
Oppi, tai opetteli, joulukuussa, täyttää maaliskuussa 4. On aina halunnut leikkiä koulua, koulua, koulua... Laskee myös yhteen (5+3), ja miinustaa (7-4).
Älä laita häntä "esikouluun" tai ensimmäiselle vuosiluokalle. Hänet pilataan ta-vut-ta-mi-sel-la, wokevouhotus-kurilla ja tyhjänpäiväisen pänttäämisellä.
Hyvä orja. "SHUT UP and calculate!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti tuossa iässä tulee ensimmäinen herkkyyskausi ja jos opetetaan niin useimmat oppivat tuolloin.
Entäs ne lapset, jotka oppivat ihan itse vahingossa, esim. jo 3 vuotiaana? Kai siinä jotain fiksuuttakin on takana?
Lapseni oppi kirjaimet ja tiettyjä sanoja hippasen alle 3v. 3vuotiaana luki jo melko hyvin. Häntä ei mitenkään opetettu enkä ole ikinä lukenut satuja tms.
Sujuvasti luki jo 4v ja itsekseen opetteli englantia eräästä Disney kirjasta sen ikäisenä ja oppi myös sen.
Alakoulussa eriytettiin tietyistä oppiaineista ylemmälle luokalle (enkku, äikkä, matikka).
Tilanne nyt yläkoulussa se, että ihan hyvä oppilas ja välkky kaveri, mutta ei mitenkään erityinen/erikoinen, ihan normiteini. Lukuaineet taisi olla 8,7 keskiarvolla. Muisti sillä on käsittämätön tietyissä asioissa, joten se varmasti edesauttoi lukemaan oppimisessa. Toisaalta hävittää hanskansa harva se päivä.
Meidän kuopus oppi itsekseen lukemaan 4-vuotiaana. Nyt 9.luokalla ja kiitettävät arvosanat vaikkei koskaan lue kokeisiin. Mutta saas nähä miten lukiossa käy...
En osaa kuvitella miten avuton olisi olo koulun alkaessa jos ei osaisi lukea.
Opin lukemaan 5-vuotiaana.
Toisaalta kun koulussa tahkotaan hitaimpien ehdoilla, istuin ekan luokan käsi poskella tuijottaen ikkunasta ulos kun muut opettelivat kirjaimia.
Harvoin oli varattu tekemistä mua varten. Tai meitä luku- ja kirjoitustaitoisia.
- 70-luku
Aakkoset voi helposti oppia jo 18 kk:n ikäisenä - mutta onko yleistä, että ihmisellä on kykyä/halua opettaa sen ikäiselle aakkoset? Tuskin. Sama pätee lukemaan opettamisessa.
Motivaatioon oppia itse voi vaikuttaa pätemisen tarve, esim. kun isompi sisar osaa jo. Moni muukin seikka tietysti. Haasteellisinta on motivaation säilyminen: mitä taidolla saavuttaa?
Jos osaa lukea ja laskea sujuvasti, eikä ole kovin suuria ongelmia sosiaalisesti, kannattaa mielestäni skipata koulusta vuosi ta pari.
Olin perheen nuorin ja paljon yksin kotona. Kirjahylly oli täynnä toinen toistaan kiinnostavampia teoksia, ovia ja lukkoja ei ollut.
Ei ihme, että opin jo nelivuotiaana lukemaan. Mitä muuta olisi pitänyt tehdä?
Naapuruston mukulat olivat tahoillaan hoidossa mummilassa tai muualla, meidän sukulaiset asuivat kaukana ja koti oli niin köyhä ettei hoitopaikkaan ollut varaa.
Onpa siitä lukutaidosta ollut hyötyä, vaikka ei minusta mitään ihmeen neroa kehkeytynyt. Nopea lukutaito kyllä avittaa niin että käsityskyky ja luetun ymmärtäminenkin ovat tehokkaita.
Mun serkku aloitti koulun 4-vuotiaana. Ei hän mikään erityisen lahjakas ollut, mutta lukion loppuun asti oli kotiopettajat, jotta saisi preppausta oikeisiin asioihin ja pääsisi nopeasti suorittamaan ammattitutkinnon (eläinlääkäri, kuten isänsäkin).
Monella 4-vuotiaalla irakilaisella kasvaa jo partakin. Ainakin Suomessa.
Noin yhdeksän prosenttia lapsista oppii lukemaan ennen esikouluvuotta eli 35-vuotiaana. Näitä hyvin varhaisia oppijoita yhdistää yksi selkeä tekijä: oma kiinnostus kirjaimiin, kirjoihin ja lukemiseen sekä vahvat kielelliset valmiudet.
Tuollaisen tutkimustuloksen löysin.
Vierailija kirjoitti:
Mun serkku aloitti koulun 4-vuotiaana. Ei hän mikään erityisen lahjakas ollut, mutta lukion loppuun asti oli kotiopettajat, jotta saisi preppausta oikeisiin asioihin ja pääsisi nopeasti suorittamaan ammattitutkinnon (eläinlääkäri, kuten isänsäkin).
Jatkan, että minä menin kouluun 5-vuotiaana. En osanut lukea, mutta opin koulussa nopeasti.
Mielestäni opetus koulussa on hidasta enkä ymmärrä, mikä koulun merkitys on lukutaidon pelkässä kertaamisessa. Etenkin jos käytetään tavutettua tekstiä, joka pilaa mahdollisuuden hahmottaa kokonaisuuksia.
Jos lapsesta on jostain syystä huoli, ymmärrän, että voi olla pelottava ajatus, ettei hänellä olisi pieni "varaslähtö" ...pätevyyden kokemukseen?
Vierailija kirjoitti:
Noin yhdeksän prosenttia lapsista oppii lukemaan ennen esikouluvuotta eli 35-vuotiaana. Näitä hyvin varhaisia oppijoita yhdistää yksi selkeä tekijä: oma kiinnostus kirjaimiin, kirjoihin ja lukemiseen sekä vahvat kielelliset valmiudet.
Tuollaisen tutkimustuloksen löysin.
Siis tuo tarkoittaa 3-5 vuotiaana, eikä 35-vuotiaana.😂
Opin 4-vuotiaana, silti en aina tajua kirjoitettuja ohjeita omalla kielelläni.
Ite luin ja laskin 4v, kouluun menin vuoden etuajassa. Nyt poika 4v. samassa tilanteessa ja anottu kaupungilta lupaa aloittaa koulu ens syksynä.
Vierailija kirjoitti:
erityisesti,jos perheessä isompi sisarus opettelee lukemaan/lukee. Kyse on varsin yksinkertaisesta oivaltamisesta.
Nimenomaan.itse olen oppinut nelivuotiaana lukemaankun isosisarukselle on luettu. Opin siinä sivussa itse.
Vierailija kirjoitti:
Aakkoset voi helposti oppia jo 18 kk:n ikäisenä - mutta onko yleistä, että ihmisellä on kykyä/halua opettaa sen ikäiselle aakkoset? Tuskin. Sama pätee lukemaan opettamisessa.
Motivaatioon oppia itse voi vaikuttaa pätemisen tarve, esim. kun isompi sisar osaa jo. Moni muukin seikka tietysti. Haasteellisinta on motivaation säilyminen: mitä taidolla saavuttaa?
Jos osaa lukea ja laskea sujuvasti, eikä ole kovin suuria ongelmia sosiaalisesti, kannattaa mielestäni skipata koulusta vuosi ta pari.
Ei kannata skipata. Lapsuus jää lyhyemmäksi kuin muilla, ja altistuu teinien ongelmille jo lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillisesti tuossa iässä tulee ensimmäinen herkkyyskausi ja jos opetetaan niin useimmat oppivat tuolloin.
Entäs ne lapset, jotka oppivat ihan itse vahingossa, esim. jo 3 vuotiaana? Kai siinä jotain fiksuuttakin on takana?
Lapseni oppi kirjaimet ja tiettyjä sanoja hippasen alle 3v. 3vuotiaana luki jo melko hyvin. Häntä ei mitenkään opetettu enkä ole ikinä lukenut satuja tms.
Sujuvasti luki jo 4v ja itsekseen opetteli englantia eräästä Disney kirjasta sen ikäisenä ja oppi myös sen.
Alakoulussa eriytettiin tietyistä oppiaineista ylemmälle luokalle (enkku, äikkä, matikka).
Tilanne nyt yläkoulussa se, että ihan hyvä oppilas ja välkky kaveri, mutta ei mitenkään erityinen/erikoinen, ihan normiteini. Lukuaineet taisi olla 8,7 keskiarvolla. Muisti sillä on käsittämätön tietyissä asioissa, joten se varmasti edesauttoi lukemaan oppimisessa. Toisaalta hävittää hanskansa harva se päivä.
Kuulostaa ihan minulta. Itse opin lukemaan vielä vähän aikaisemmin. Nyt aikuisena olen aika tavallinen korkeakoulutettu. Olen vähän Asperger-piirteinen, mutta asiaa ei ole koskaan tutkittu.
Zimbo kirjoitti:
Ite luin ja laskin 4v, kouluun menin vuoden etuajassa. Nyt poika 4v. samassa tilanteessa ja anottu kaupungilta lupaa aloittaa koulu ens syksynä.
Ei kai viisivuotias vielä kouluun vaan esikouluun? Tosin en suosittele mitään varhentamista. Minun kohdalla sitä harkittiin, mutta onneksi ei tehty. Olisi ollut tyhmää olla se poikkeus, jonka kohdalla pitäisi miettiä erikseen esim. rippikoulu ja kesäleirit, että minkä voiko mennä samaan aikaan kuin muut luokkalaiset. Sitten tulee viimeisenä täysi-ikäiseksi. Mietin vieläkin, miten paha olisi ollut, jos olisin omissa penkkareissani ollut ainoa alaikäinen.
Minä opin lukemaan 4v, muistan sen vieläkin.. Mulle on vauvasta asti luettu paljon, ja olen aina lukenut, nytkin tilasin yli 40 uutuuskirjaa kirjastosta.