Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?
Kommentit (753)
Lukemaan on valmis oppimaan kun osaa puhua lauseita. Riippuu vain miten vanhemmat tms. altistavat lasta. Lapsi kyllä oppii.
On tavallista nykyaikana. Oppivat koska ympärillä koko ajan jotain puhetta/tekstiä jne. Ennen vanhaan ei ollut jatkuvaa ärsyketulvaa. Eri asia jos ln jokin perinnöllinen puhumaan/lukemaanoppimisen häiriö esim. dysleksia.
EI ole normaalia. Nykyään pakotetaan aikuistumaan ihan pienenä vasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tää on niin suuri ihmetyksen aihe? Muualla maailmassa lapset aloittaa koulun paljon nuorempina kuin Suomessa ja sielläkin aletaan heti harjoittelemaan lukemista. Jos he sen oppii niin miksi olisi niin outoa et suomalaislapsi kiinnostuisi ja oppisi neljävuotiaana. Englannissa nuorimmat koulun alottajat on juuri täyttäneet 4 ja silti oletetaan et opitaan ekaluokalla lukemaan jonkin verran.
Ei opi 4-vuotiaat englantilaiset lukemaan. Ei se heidän eka luokkansa meidän ekaa luokkaa vastaa, ja englannin lukeminen on niin paljon suomen lukemista hankalampaa.
Kuka oppii kuka ei. Eka luokkaa vastaa suomen 2 tai 3 luokka. Todella haastavia matemaattisia tehtavia esim 47-23= laskuja.
Kun todella (5v) ei viela osaa lukee alkaa opet huolestumaan.
Luulin , etta on lastenleikkia, mutta ei.
Omani aloittaa syyskuussa koulun ja olen kauhuissani!
Vierailija kirjoitti:
EI ole normaalia. Nykyään pakotetaan aikuistumaan ihan pienenä vasta.
Jos lapselle luetaan, hän oppii aikaisin itsekin lukemaan. Pakko - sana on väärä tässä yhteydessä.
Kyse on;
1) Osaako vanhemmat lukea?
2) Viitsivätkö* vanhemmat lukea lapselle?
Lukutaito on henkistä pääomaa ja kaikki lukeminen, mitä vanhemmat viitsivät* lapselle lukea, on palvelus lapsen tulevaisuudelle.
*Viitsiminen, on nykyään synonyymi "liian pitkä, ei jaksa lukea" - asenteelle. Laittakaa se älypuhelin pois ja lukekaa lapselle kirjaa, se on lastaan rakastavan vanhemman suuri palvelus lapselle ja hänen tulevaisuudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tää on niin suuri ihmetyksen aihe? Muualla maailmassa lapset aloittaa koulun paljon nuorempina kuin Suomessa ja sielläkin aletaan heti harjoittelemaan lukemista. Jos he sen oppii niin miksi olisi niin outoa et suomalaislapsi kiinnostuisi ja oppisi neljävuotiaana. Englannissa nuorimmat koulun alottajat on juuri täyttäneet 4 ja silti oletetaan et opitaan ekaluokalla lukemaan jonkin verran.
Ei opi 4-vuotiaat englantilaiset lukemaan. Ei se heidän eka luokkansa meidän ekaa luokkaa vastaa, ja englannin lukeminen on niin paljon suomen lukemista hankalampaa.
Myös Ranskassa koulunkäynti aloitetaan huomattavasti Suomea aikaisemmin. On jo kumma, ettei 4-vuotias opi lukemaan, kun koulu aloitetaan 2-vuotiaana. Koulupäivä on huomattavan pitkä, voidaan viedä klo 7-8 ja lapset haetaan klo 18.00. Minunkin lapseni oppivat Ranskassa lukemaan 4-vuotiaina ja heidän englantilaiset serkkunsa 5-vuotiaina. Suomessa moni ei opi peruskoulussa, koska kriittinen ikä lukemaan oppimiselle on 5 v.
Enpä ole yllättynyt että valtaosa palstamammoista taas väittää lapsiensa osanneen lukea neljävuotiaina tai jopa aikaisemmin. En usko teidän valeitanne.
Oma poika oppi lukemaan itsestään alle 4-vuotiaana. Ei hän nero ole, mutta kielissä lahjakas. Itse opin neljävuotiaana. En usko, että kumpikaan meistä on siitä kärsinyt. Jo silloin kun poika aloitti koulun 2000, opettajan mukaan puolet luokasta osasi lukea kohtalaisen sujuvasti ja suurin osa oppi jouluun mennessä. Ei tämä mikään vale ole, suomi on helppoa oppia lukemaan. Poika oppi sillä, että seurasi tarkkaavaisesti ja oppi hoksaamaan mikä kirjain on mikin äänne. Minua taas äiti opetti, kun itse niin kovaa halusin, kun mulla oli tylsää 3 vuotta vanhemman veljen aloitettua koulun. Lisäksi olin vähän kade lukemaan oppineelle veljelle, "minäkin haluun oppia lukemaan", muistan hämärästi nuo ajatukseni. Meillä myös erityislapsi, jolla kielellisessä kehityksessä vaikeuksia, oppi lukemaan kuusivuotiaana, niin että ensin alkoi kirjoitella järkeviä sanoja muovikirjaimilla. Silloin kun minä aloitin koulun, luokallani oli monta jotka osasivat lukea ja sitä pidettiin siihen aikaan vielä harvinaisena. Nykyään ei enää pidetä. Kun luetaan paljon ja lapsi jaksaa kuunnella, lukutaito tulee kuin itsestään.
Minkä teet kirjoitti:
Oma lapsenlapsi oppi jo vähän ennen kuin täytti kolme. Eli oli vasta kaksi, tosin lähes kolme.
Minä opin vielä vähän aiemmin, nimittäin 2,5-vuotiaana. Sitä tosin ei yleensä uskota, joten en asiaa juuri koskaan kenellekään kerro.
Laitapa lapselle vaikka Otto Mannisen Shakespeare-käännöksiä eteen ja pyydä lukea ja kertoa mitä luettu tarkoitti!
Niin joo. Osaavat lukea jotain pikkulasten ”auto on punainen” -kirjoja 😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Laitapa lapselle vaikka Otto Mannisen Shakespeare-käännöksiä eteen ja pyydä lukea ja kertoa mitä luettu tarkoitti!
Tällä perusteella kukaan ala-asteikäinen ei vielä osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Niin joo. Osaavat lukea jotain pikkulasten ”auto on punainen” -kirjoja 😂🤣
No tietysti. Lukutaito katsotaan opituksi silloin, kun osaa ääntää kirjoitetut kirjaimet oikein. Keskustelupalstat ovat mitä loistavin esimerkki siitä, ettei todella monet aikuisetkaan ymmärrä lukemaansa, eivät edes yksinkertaisista viesteistä. Sekin on luetun ymmärtämisen puutetta, että nähdään viestissä asioita, mitä siellä ei kerrota.
Itse osasin lukea 4-vuotiaana enkä ollut mikään lapsinero
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt mitään epänormaaliakaan ole, mutta ei todellakaan tavallista. On siinä mulla tavalliset kahjot.
Joo, aika isoja eroja voi olla. Toki riippuu paljon vanhemmista, jos ei ole mitään luettavaa niin ..........
Mä en osannut lukea ennen kouluikää, mutta opin sen koulun alettua kyllä nopeasti. Mua ei edes haluttu opettaa kotona, etten opi lukemaan/tavaamaan "väärin". Sittemmin musta tuli se kliseinen kympin tyttö, mutta ennemmin ahkeruuden kuin älyn puolesta, joten ehkä se varhainen lukemaan oppiminen (etenkin itsekseen, ilman että kukaan millään tavalla opettaa) korreloi kyllä älykkyydenkin kanssa. En muista, että 1990-luvulla, kun koulun aloitin, ainakaan kovin moni (jos kukaan) saman luokan lapsista olisi osannut lukea ennen kouluikää.
En tiedä, miten tavallista nykyisin on oppia lukemaan 4-vuotiaana, mutta minä opin 3-vuotiaana, eli sen syksyn aikana, jolloin marraskuussa täytin neljä vuotta. Vuosi oli 1969.
Opin itsekseni lukemaan neljävuotiaana - tikkukirjaimin. Seurailin, kun vanhemmat lukivat minulle jotain Pupu Tupuna tyylisiä kirjoja, he olivat päättäneet, etteivät opettaisi vaan saisin oppia sitten koulussa.
Vanhemmat eivät aluksi meinanneet uskoa, luulivat että muistin vain tietyt tarinat ulkoa (kun niitä ilmeisesti usein luettiin..) mutta sitten kokeilivat sellaisella kirjalla, jota en ollut ennen nähnyt.
Pienellä viiden lapsen luokallani olin ainoa, joka osasi jo lukea kouluun mennessä. Seuraavana vuonna oli yksi, joka osasi lukea koulun aloittaessa.
Näin 80-luvun puolivälissä yhdessä kyläkoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole yllättynyt että valtaosa palstamammoista taas väittää lapsiensa osanneen lukea neljävuotiaina tai jopa aikaisemmin. En usko teidän valeitanne.
Ei tähän ketjuun kukaan uskalla enää kirjoittaa, että opin lukemaan 8-vuotiaana. Esille tulevat vain ylpeät kehumaan kuinka itse/ lapsi oppi ties kuinka pienenä, varmaan oppi lukemaan ennenkuin puhumaan 😂