Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työllistymisestä! Asiallista keskustelua.

Vierailija
03.05.2025 |

Kysyn teiltä onko työllistyminen oikeasti niin vaikeaa kuin tällä palstalla annetaan ymmärtää? Puhutaan että työtä ei saa jos on yli 50-vuotias tahmatassu tai kokematon alle 25 vee hemuli. Kuka täällä siis työllistyy? 30-vuotiaatko on parhaassa iässä? Entäs se jauhelihatyyppi joka on tätä ikähaitaria ja lähettänyt tuhansia hakemuksia.  

Suurin osa työikäisistä kuitenkaan ei ole työttömiä.

Kommentit (81)

Vierailija
1/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän paljon riippuu alasta ja koulutuksesta. Itse rämmin työttömänä vuosia ja paikkoihin oli helposti satakunta hakijaa. Nyt valmistuin uuteen ammattiin niin ei oo tarvinnut työttömänä olla vaikka ikää on jo 50. 

Vierailija
2/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveän paljon riippuu alasta ja koulutuksesta. Itse rämmin työttömänä vuosia ja paikkoihin oli helposti satakunta hakijaa. Nyt valmistuin uuteen ammattiin niin ei oo tarvinnut työttömänä olla vaikka ikää on jo 50. 

Jos saa udella mikä sinun aiempi koulutus oli ja mihin vaihdoit? Kiva että työpaikka löytyi. Hyvää viikonloppua:) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin monesta asiasta. Oman kokemuksen perusteella ehdotan, että kannattaa hankkia koulutusta ja hakea hyvin ennakkoluulottomasti paikkoja. Minulla tärppäsi eläkeiän kynnyksellä. Siinä vaiheessa suurin ansio oli  se, että työttömänä sain suurimmat työllistämistuen - siis työnantajani sai - ja toiseksi pystyi aloittamaan heti, työtön kuin olin. Työpaikka oli sellainen, että ensimmäisessä  hakuvaiheessa pidin vitsinä enkä tullutkaan valituksi. 

Vierailija
4/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hyvä ymmärtää numeroita. Jos työpaikkoja on huomattavasti vähemmän kuin työn tarvitsijoita, niin on selvää, etteivät kaikki saa työpaikkaa tekivät mitä tahansa. 

Vierailija
5/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on varmasti lapsena leikkinyt tuolileikkiä, jossa on ringissä tuoleja yksi vähemmän kuin niitä kiertäviä pelaajia. Kun musiikki loppuu, kaikki ryntäävät tuoleille. Yksi jää ilman.

Tällä hetkellä tuoleja eli työpakkoja on noin 30 000 ja pelaajia noin 300 000. Kuinka vaikeaa on saada tuoli?

Vierailija
6/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma, kun on sukulaisia päättävissä asemissa. Ei tarvita CV:tä edes Kela-johtajaksi.

Vierailija
7/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on varmasti lapsena leikkinyt tuolileikkiä, jossa on ringissä tuoleja yksi vähemmän kuin niitä kiertäviä pelaajia. Kun musiikki loppuu, kaikki ryntäävät tuoleille. Yksi jää ilman.

Tällä hetkellä tuoleja eli työpakkoja on noin 30 000 ja pelaajia noin 300 000. Kuinka vaikeaa on saada tuoli?

Nuo luvut ei pidä paikkaansa jos ne on te-keskuksen tilastoista tms. Työntarvetta on eri määrä kuin noita molissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja. Haluaisin selvittää mikä on todellinen työntarve tässä maassa. Sekin on selvää että jos tarvitaan laskentaekonomia niin sitä tarvetta ei paikkaa 20 levyseppähitsaajaa. Näitä suhdelukuja yritän etsiä. ap

Vierailija
8/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo luvut ei pidä paikkaansa jos ne on te-keskuksen tilastoista tms. Työntarvetta on eri määrä kuin noita molissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja. Haluaisin selvittää mikä on todellinen työntarve tässä maassa. Sekin on selvää että jos tarvitaan laskentaekonomia niin sitä tarvetta ei paikkaa 20 levyseppähitsaajaa. Näitä suhdelukuja yritän etsiä. ap

Pointti olikin, että työpaikkoja on merkittävästi vähemmän kuin tarvitsijoita. 

Vierailija
9/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuntoja ei saa kuin rahalla ja rempat, tai sukulaisen avulla. Niin työpaikoissa vähän sama homma. Kaikilla on eri koulutus ja eri jaksaminen.

Vierailija
10/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumala pyytää vain läsnäoloa jumalanpalveukseksi. Avautumalla läsnäoloon, jokapäiväistä leipää tugenttaisiin naamariin niin että napa ruskaisi.

Vierailija
11/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis minun pointtini on että Onko todella? Onko työntarvetta merkittävästi vähemmän kuin työntekijöitä? 

Vierailija
12/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumala pyytää vain läsnäoloa jumalanpalveukseksi. Avautumalla läsnäoloon, jokapäiväistä leipää tugenttaisiin naamariin niin että napa ruskaisi.

Ei liity työnhakuun millään tavalla. 

Vierailija
13/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaistyön tarvehan on teoriassa ihan loputon. Kuka vaan ottaa ilmaiseksi jonkun tiskaamaan ja viemään roskat, mikäs siinä.

Vierailija
14/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että edelleen on heitä, joille on mahdotonta tajuta ja ymmärtää, että on myös heitä, jotka joudumme olemaan ja elämään vastentahtoisesti työttömänä, vaikka olisi kokemusta ja relevantti koulutus. On kovin latteaa ajatella, että on vain niiin surkea tuuri. 

Tai sitten niinkuin minä itse, joka pyörin jatkuvassa noidan kehässä on jonkin verran kokemusta mutta ei erityisen paljon joten vaikka on hyvä koulutus, niin olen useamman kerran päässyt haatatteluun mutta minua ei valita kun paikka annetaan mieluummin hänelle, jolla on jo kokemusta enemmän tai on muutoin osoittanut olevansa "hyvä tyyppi" mutta jotta saisin kokemusta niin pitösi saada töitä. 

Enkä nyt oikein tiedä, miten olla tuo "hyvä tyyppi" - Tarkoitin tuolla "hyvällä tyypillä" tilannettam jossa hävisin paikan opiskelijalle. Tain oikaisuvaatimuksen. Ei muutosta, joten vähemmästäkin sitä tuli vain mileleeni, että en vain ollut sellainen tyyppi, jonka olisivat halunneet valita kun oli paremoikin tyyppi tarjolla.   

Vierailija
15/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että edelleen on heitä, joille on mahdotonta tajuta ja ymmärtää, että on myös heitä, jotka joudumme olemaan ja elämään vastentahtoisesti työttömänä, vaikka olisi kokemusta ja relevantti koulutus. On kovin latteaa ajatella, että on vain niiin surkea tuuri. 

Tai sitten niinkuin minä itse, joka pyörin jatkuvassa noidan kehässä on jonkin verran kokemusta mutta ei erityisen paljon joten vaikka on hyvä koulutus, niin olen useamman kerran päässyt haatatteluun mutta minua ei valita kun paikka annetaan mieluummin hänelle, jolla on jo kokemusta enemmän tai on muutoin osoittanut olevansa "hyvä tyyppi" mutta jotta saisin kokemusta niin pitösi saada töitä. 

Enkä nyt oikein tiedä, miten olla tuo "hyvä tyyppi" - Tarkoitin tuolla "hyvällä tyypillä" tilannettam jossa hävisin paikan opiskelijalle. Tain oikaisuvaatimuksen. Ei muutosta, joten vähemmästäkin sitä tuli vain mileleeni, että en vain ollut sellainen tyyppi, jonka

Jos saan sinultakin udella niin mikä koulutuksesi on? Minkä alan tekijä olet? Saattoivat saada sen opiskelijan halvemmalla kuin kokeneen tekijän. Ei mee reilusti työpaikat tässä maassa. Siksi mä näitä asioita oon alkanut selvittään.

Vierailija
16/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelliseen t.ap

Vierailija
17/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis minun pointtini on että Onko todella? Onko työntarvetta merkittävästi vähemmän kuin työntekijöitä? 

Tietysti on hyvä että jaksat suhtautua kriittisesti viranomaisten antamiin lukuihin, mutta tässä tapauksessa voin vakuuttaa myös kokemuspohjalta, että kyllä. Yleisesti työpaikkoja on paljon vähemmän kuin työntekijöitä. Kaikkiin hakemiini paikkoihin on viimeisen puolen vuoden aikana ollut yli 200 hakijaa. jos sinulla on työ niin pidä kiinni. 

Jonkin verran on kohtaanto-ongelmaa, eli joillakin aloilla ja joillakin paikkakunnilla on sellaista, että tarvitaan esimerkiksi hitsaajia, ja heitä sitten koulutetaan työvoimakoulutuksena. Mutta esimerkiksi ulkomaiselle työvoimalle ei ole aidosti tarvetta, vaan tuo hoituu suomalaisilla. 

Vierailija
18/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on pass-ka ja konkkakypsä maa

Vierailija
19/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-45 vuotiaana soi puhelin ja töihin pyydettiin sinne tänne. Parhaillaan tarjottiin kolmesta paikasta työtä parin viikon sisään, vaikka itse en lähettänyt yhtään hakemusta. 45 kun tuli täyteen, niin joka hakemukseen tullut vaan, että ei kiitos. Eli jos potkut tulee niin loppuelämä työttömänä. 

Vierailija
20/81 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan noista vaikka kuinka paljon ollut uutisia millä aloilla tarvitaan lisää työntekijöitä ja millä aloilla on liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme