Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?

Vierailija
21.02.2012 |

Onko jotain tilastoja asiasta?

Kommentit (753)

Vierailija
41/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meiltä ole koskaan sitä yksikään ope kysynyt eikä ole mainostettukaan. Mun viidestä lapsesta esikoinen oppi lukemaan 3-vuotiaana, muut 4-vuotiaana. Minulle lukutaito on sitä, että lapsi lukee, esim. juuri tv-ohjelmat sanomalehdestä, tekstitykset televisiosta, pelien ohjeet, tuoteselosteet jne. Mitä muutakaan lukutaito voi olla? Ja miten opettajat tietävät vanhempien koulutukset? Sitäkään meiltä ei ole koskaan kysytty.

Tieto kulkee sitten nivelpalaverissa tai vastaavassa alkuopettajalle. Ei niitä vanhemmilta kysellä...

Meillä on vain yksi lapsi (kuopus) käynyt eskarin. Mutta ei sielläkään kysytty, milloin lapsi on oppinut lukemaan.

Vierailija
42/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei eskaria ole käynyt. Kyllä ne eskariopet sitten siellä eskarissa huomaa, kuka lukee sujuvasti...

Ei meiltä ole koskaan sitä yksikään ope kysynyt eikä ole mainostettukaan. Mun viidestä lapsesta esikoinen oppi lukemaan 3-vuotiaana, muut 4-vuotiaana. Minulle lukutaito on sitä, että lapsi lukee, esim. juuri tv-ohjelmat sanomalehdestä, tekstitykset televisiosta, pelien ohjeet, tuoteselosteet jne. Mitä muutakaan lukutaito voi olla? Ja miten opettajat tietävät vanhempien koulutukset? Sitäkään meiltä ei ole koskaan kysytty.

Tieto kulkee sitten nivelpalaverissa tai vastaavassa alkuopettajalle. Ei niitä vanhemmilta kysellä...

Meillä on vain yksi lapsi (kuopus) käynyt eskarin. Mutta ei sielläkään kysytty, milloin lapsi on oppinut lukemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntee kirjaimet,tunnistaa sanoja,itkee kun ei osaa kirjoittaa omaa nimeään,tietokoneella kirjoittaa sujuvasti tuttuja sanoja. Laskee päässään pieniä laskuja ja osaa kaksinumeroiset luvut.

Ohjaan ja autan lasta kun lapsi kyselee ja pyytää apua. Välillä toivoisin ettei niin nopeasti oppisi.

Vierailija
44/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sisko opetteli lukemaan opin siinä samalla. Opin jopa nopeammin ja kuulemma korjailin lopulta siskon virheitä :)

Vanhemmat on muuten ihan korkeasti koulutettuja, minä ihan keskitasoa, vaikka 4v aloinkin lukea ja palstailen av-lla. Aika paha....

Vierailija
45/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei eskaria ole käynyt. Kyllä ne eskariopet sitten siellä eskarissa huomaa, kuka lukee sujuvasti...

Eivät lapseni mielestäni ole mistään jääneet paitsi, vaikkeivat eskaria käyneetkään. Samaa mieltä olivat aikoinaan mylös lasten opettajat.

Niin, uskonkin, että opet huomaa, kuka lukee sujuvasti, mutta kun täällä opet väittää tietävänsä, minkä ikäisenä lapsi on oppinut lukemaan. Se vain ihmetyttää, että mistä he sen tietävät. Mutta ei tarvi kertoa, jos ei halua.

Vierailija
46/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaimet osasi jo 2,5v;na mikä ei ole ollenkaan tavatonta. Luonnollisesti opettamatta alkoi lukemaan tavuja, sanoja nut 5,5v ja lukee helpon kirjan.

Ehkä samalla tasolla kun sisarensa eskarin loppuessa. Sisko oppi lukemaan eskarin joululomalla ja oli silloin 6,5v. Koululeikeissä on varmasi opettanutkin pikkusiskoa lukemaan.

Vierailija
47/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esikoisemme oppi lukemaan täysin opettamatta 4,5-vuotiaana. On toki aina ollut kiinnostunut kielestä ja kirjaimista, ja hänelle on luettu paljon. Uskon, että perintötekijöilläkin voi olla jotain osaa ja arpaa. Oma lahjakkuuteni on kielellistä, ja siis myös maisterintutkinnon kielitieteissä suorittanut.

Mutta siis. Kyllä tyttömme on ainakin omassa kaveripiirissämme ja suvussamme nuorimpana lukemaan oppinut ja sitä on äimistelty, joten ei minun vinkkellistäni näyttäisi ihan niin tavalliselta kuin tässä annetaan ymmärtää. Ei aivan tavatonta mutta ei keskimääräistäkään.

En esim. purematta niele sitä, että joku kertoi 2-vuotiaansa osaavan lukea! Kyllä meidänkin lapset ovat siinä iässä tunnistaneet moniakin kirjoitettuja, usein elämässään toistuvia sanoja ja tieneet, millä mikäkin sana alkaa, mutta ei se tosiaan tarkoita samaa kuin lukutaito.

Enemmän luottaisin lton ja alkuopen antamiin arvioihin, heidän kauttaan kulkee melkoinen otanta.

Vierailija
48/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat oppineet lukemaan 4,5-vuotiaina ja jokainen eri tavalla.

Yksi osasi kirjaimet jo parivuotiaana, kirjoitteli yksittäisiä sanoja ym. Nelivuotiaana koko asia lakkasi kiinnostamasta toviksi, ja kun kiinnostus palasi, lapsi harjoitteli itse ja oppi lukemaan nopsasti. On aina istunut nenä kiinni kirjassa ja lukunopeus oli ekaluokalla aikuisen tasoa.

Kakkosta eivät kirjat koskaan kovin kiinnostaneet, mutta niinpä vaan yhtäkkiä oppi lukemaan. Oppii kyllä muutenkin kaikki asiat tuosta vaan, hassu lapsi. Ei alkanut lukea senkään jälkeen ennen kuin innostui sarjakuvista kouluiässä.

Kolmosella oli kiinnostus kirjoihin, ja hänen kohdallaan olimme herkkänä - kun kirjaimet alkoivat kiinnostaa, opetimme hieman ja lapsihan oppi. Nyt lukee kaikkea koko ajan. Ja miksi opetin - siksi ettei lapsen tarvitse tässä asiassa kokea huonommuutta sisaruksiin, kun on muutenkin aina pienin ja osaamattomin.

Vierailija
49/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla vielä tosi kaukana todellisesta lukemisesta. Meillä esikoinen oppi ja opetteli 3-vuotiaasta melkein kuusi vuotiaaksi saakka sanoja ulkoa. Sanavarasto oli jo tosi laaja 5,5-vuotiaana, mutta jos kysyi esim. tutun sanan possu ja sitten koitti kysyä, että miten voitaisiin kirjoittaa tossu, niin ei ollut mitään hajua. Sitten kun 6-vuotiaana oppi lukemaan, niin ero oli kuitenkin huima aiempaan.

Vierailija
50/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että enemmän harvinaista, kuin tavallista on 4-vuotiaan lukutaito. Oma kokemus asiasta myös open näkökulmasta. Tänäkin vuonna itsella ekaluokka, josta alle kolmannes oli syksyllä lukutaitoisia. Ja pakko vielä kommentoida hänelle, jonka lapsi oppi lukemaan 2-vuotiaana, että kyllä 2-v. lukija kuulostaa ja kehityspsykologisestikin varsin mielenkiintoiselta tapaukselta! :P

Vierailija
51/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en osaa arvioida, muuten kuin että sisarukseni ja minä opittiin kaikki 3 - 4 -vuotiaina. Joten pidän sitä tavallisena.

Vierailija
52/753 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapsi oppi lukemaan 4-vuotiaana, minä 5-vuotiaana ja mies ekalla luokalla.

Vierailija
53/753 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kieli on niin helppoa oppia lukemaan, että moni oppii. Koska ei tartte kuin yhdistellä äänteet toisiinsa.

Vierailija
54/753 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2012 klo 18:29"]Täällä lastentarhanopettaja, joka ei koskaan muista tavanneensa neljävuotiasta lukijaa. Tuskin mahdotonta, mutta harvinaista nyt kuitenkin.

[/quote] no ite opin 6v lukemaan jaa kaverini 3v eli ei ihmeellisstä

Vierailija
55/753 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2012 klo 17:27"]

[/quote]

En tiedä tilastoista.

Omista lapsistani kolme kahdeksasta on osannut lukea nelivuotiaana.

Vierailija
56/753 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on av:lle sattunut taas kaikki harvinaiset 4vuotiaana lukevien lasten äidit :) Olisi hauska kuulla kuinka moni on opettanut lastaan lukemaan ja sitten fiilistellään kun lapsi oppii ulkoa muutaman tutun sanan, että "lapsi osaa jo lukea".

Muutenkaan en ole ymmärtänyt tätä hirveää pakonomaista kiirettä opettaa lapsia lukemaan. Minunkin eräs tuttuni pitää 4 vuotiaalle tytölleen koulu harjotteita joka päivä. Laskevat laskuja ja opettelevat lukemaan. Ihan typerää. Ekalla luokalla aika pian ovat kaikki saman tasoisia jokatapauksessa tuossa lukutouhussa. Ja itseasiassa lapsemme opettaja sanoi, että joillakin oppilailla jotka tulevat kouluun lukutaitoisina on todella vaikeuksia vieraan kielen opettelemisessa kun tavuttamista ei ole koskaan opeteltu. Eli lapsi lukee, mutta ei osaa tavuttaa ja silloin vieraan kielen opiskelu on hankalaa. On siis hyvä jos lapsi oppii lukemaan koulussa tai eskarissa jossa se opetetaan oikein jatkoa ajatellen. 

Vierailija
57/753 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="21.02.2012 klo 17:27"]

[/quote]

On tavallista. Pikku Insestiinasi ei ole millään tavalla spesiaali tapaus.

[/quote]

Harvoin jaksaa av naurattaa, mutta tälle repesin ihan oikeasti. Loistava nimi, Nicopetteri olikin jo täysin out.

Vierailija
58/753 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-vuotias, joka osaa lukea ei ole kovin tavallinen, mutta ei mitenkään erikoinenkaan. Itse olen sekä lastentarhanopettaja että luokanopettaja ja tavannut vuosien varrella monia lukevia 4-vuotiaita tai myöhemmin koulussa monia, jotka ovat oppineet lukemaan nelivuotiaina (tämä tieto siis vanhemmilta, muustahan opettaja ei voi asiaa tietää). Itse olen oppinut lukemaan 4-vuotiaana, mieheni 3-vuotiaana ja kaikki lapsemme alle kouluikäisinä. Lukemaanoppiminen on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttavat monet seikat. Jos lapselle luetaan paljon ja lukemisesta tulee lapsen kannalta kiinnostavaa ja merkityksellistä, motivaatio oppia lukemaan kasvaa. 

Tällä palstalla ihmetellään kovin monia asioita, kuten tässä ketjussa mm. sitä, kuinka monen vastaajan lähipiiristä löytyy 4-vuotiaana lukemaanoppinut lapsi. Johtuisikohan kenties siitä, että kukin avaa sellaisen ketjun, jossa on häntä itseään kiinnostavaa asiaa. 

Vierailija
59/753 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2012 klo 21:40"]

mä en osaa arvioida, muuten kuin että sisarukseni ja minä opittiin kaikki 3 - 4 -vuotiaina. Joten pidän sitä tavallisena.

[/quote]

Olen viestin 67 kirjoittaja ja mietin viestisi tiimoilta, että ehkä se juuri on tuo (oman orientoitumisen ohella - lapsethan ovat kiinnostuksenkohteiltaan erilaisia siinä missä aikuisetkin -) sisarusjuttu, joka vaikuttaa.

Omat lapset ovat esikoista ja toisiksi vanhempaa lukuunottamatta oppineet lukemisen (ja matematiikan, historian sekä ympäristöopin alkeet) nimenomaan vanhempien sisarusten touhuja seuraamalla.

Myöhemmin oli sitten "kyläkoulu Pieni Talo Preeriaan mukaan".

Isohko leikkimökki muuttui kesäksi kouluksi ja lapset (ja naapuriston lapset) olivat innoissaan, jos pääsivät mukaan. 

Siitä tuli lukutaito, peruslaskutaito, perusbiologia (kasvien osalta) jne.

Leikki on paras tapa oppia? Vai onko oppiminen parhaimmillaan leikkiä?

Sama asia.

Pohjimmiltaan.

Vierailija
60/753 |
20.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lukenut jo vähän ennen neljää ikävuotta ja tiedän muitakin. Myös omassa suvussa nykyään pari pikkasen alle nelivuotiasta lukee. Olen lukenut erityispedagogiikkaa ja kursseilla sanottiin, että suomi on niin helppo kieli lukea, ettei ole ollenkaan tavatonta, että jo pienet oppivat lukemaan ihan ilman erityistä opettamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan