Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Poiminta

Kuinka moni teistä tuntee sellaisia pariskuntia, jotka ovat menneet kihloihin lyhyen tuntemisen, kuten kuukauden tuntemisen jälkeen? Entä kuinka moni teistä tuntee sellaisia pariskuntia, jotka ovat olleet kihloissa useita vuosia, tyyliin 5-10 vuotta ilman että he ovat sopineet vihkimispäivää?

En ole mielestäni vanhanaikainen tai konservatiivinen henkilö, mutta olen vain ymmärtänyt asian niin, että kihlautuminen tarkoittaa sitä, että silloin luvataan/päätetään mennä naimisiin. Ja minun mielestäni lyhyen tuttavuuden jälkeen ei ole järkevää luvata sellaista. Tai mikäs kihlautuminen se on, että mennään kihloihin, mutta ei edes oteta puheeksi vihkimisajankohtaa? Luulisi, että parin - kolmen vuoden sisällä tulisi sellainen hetki, että ehtisi mennä naimisiin, vaikka haluaisikin suunnitella megahäät oikein viimeisen päälle.

Olen kuullut, että joillain on sellainen tapa, että he kihlautuvat heti seurustelun alkaessa. Mä luulen, että tällaisilla henkilöillä on sellainen luonne, että he haluavat kontrolloida kumppaniaan ja ovat luonteeltaan tosi impulsiivisia ja mustasukkaisia.

Olen myös huomannut, että jotkut naiset ajattelevat, että parisuhteen pitäisi aina jotenkin syventyä ja mennä tietyn kaavan mukaan, että ensin seurustellaan, sitten muutetaan avoliittoon ja sitten mennään kihloihin jne. Kun taasen miehet ehkä useammin haluaisivat seurustella ihan vaan rennosti ilman paineita., että suhteen pitäisi jotenkin ”edetä”.

Ja osa naisista on sellaisia, että he ovat luonteeltaan niin epävarmoja ja heillä on niin huono itsetunto, että he kaipaavat miesystävältä varmistusta siitä, että mies on tosissaan parisuhteessa, siksi he haluavat kihlautua , kun heidän mielestään muuten he eivät voi luottaa mieheen.

• ylös 116
  • alas 165

Sivut

Kommentit (593)

Vierailija

Entinen työkaveri kertoi ylpeänä että ovat olleet kihloissa jo 17 vuotta ja eivät aio mennä naimisiin. Huoh. Kihlaus on nimenomaan avioliittolupaus.

• ylös 415
  • alas 465

Mun mielestä kihlautuessa sovitaan naimsiiin menosta, esimerkiksi jos pariskunta ajattelee, että he eivät halua mitään hääjuhlaa vaaan mennä ihan vaan maistraatissa naimisiin todistajien läsnäollessa, niin miksei silloin vaan voi varata sitä maistraattiaikaa vaikka kahden viikon päähän?

• ylös 155
  • alas 166
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Vierailija kirjoitti:
Entinen työkaveri kertoi ylpeänä että ovat olleet kihloissa jo 17 vuotta ja eivät aio mennä naimisiin. Huoh. Kihlaus on nimenomaan avioliittolupaus.

Iäkäs idea siinä kihlautumisessa on jos ei aio mennä naimsiiin?

Onko tämä työkaverisi nainen vai mies?

• ylös 173
  • alas 175
Vierailija

Mä olin nuorempana kihloissa, vaikka ei oltu sovittu hääpäivää. Asuttiin kyllä yhdessä. Avokki sitten osoittautui vähemmän luotettavaksi, joten erottiin. Nykyisen mieheni kanssa en mennyt lainkaan kihloihin, vaan menimme maistraatissa naimisiin ja kerroimme tapahtuneesta muille vasta jälkikäteen, koska ei haluttu mitään hössötystä asian ympäriltä.

• ylös 126
  • alas 56

Vierailija kirjoitti:
Nykyisen mieheni kanssa en mennyt lainkaan kihloihin, vaan menimme maistraatissa naimisiin ja kerroimme tapahtuneesta muille vasta jälkikäteen, koska ei haluttu mitään hössötystä asian ympäriltä.

Mäkin varmaan tekisin juuri noin.

• ylös 70
  • alas 16
Vierailija

Isäni on mennyt vanhemmalla iällä kihloihin. Molemmilla yksi avioliitto takana ja aikuisia lapsia useampi. Eivät halunneet enää sotkea perintöasioita, kun lähellä eläkeikää toisensa löytäneet, mutta halusivat kihlat sitoutumisen merkiksi. Minusta tuossa tilanteessa järkiratkaisu.

• ylös 328
  • alas 60
Vierailija

Mitä väliä?

Kihlaus on ainakin minulle jonkunlainen lupaus olla yhdessä, mutta naimisiin menon kanssa ei ole kiirettä, jos pariskunta niin päättää. Kihlaus on lähinnä vain sanallinen sopimus, siinä kaikki. Ei se naimisiin meneminenkään ole mikään erikoishieno juttu, se on vain oikeudellinen sopimus.

• ylös 196
  • alas 75
Vierailija

Minä olen kihloissa mutta en aio mennä naimisiin. Tai siis kannamme molemmat sormuksia vasemmissa nimettömissä.

Seurusteltiin ensin 5 v, sitten muutettiin yhteen, parin kuukauden päästä olikin sopivasti karkauspäivä joten ostin miehelle sormuksen.

Naimisiinmenolle emme näe tarvetta.

• ylös 231
  • alas 229
Vierailija

Ymmärrän hyvin miksi kihloja pitkitetään.

Kihlat voi aina purkaa ilman byrokratiaa. Ihmiset nyt vaan eivät nykyään halua sitoutua kovin pysyvästi ennen kuin kunnolla tunnetaan.

Liitto on ihan paikallaan sitten kun ruvetaan keräämään yhteistä omaisuutta. Siihen asti kihlat on romanttinen lupaus toiselle että tämä olisi se elämän suunta.

• ylös 72
  • alas 27
Vierailija

Mun tuttu meni 16v kihloihin ja kun olivat 26v niin menivät naimisiin.

Minä olen kihloissa ollut 5v ja mennään kyllä naimisiinkin.

Mistä sinä sen tiedät meneekö kihlatut naimisiin joku päivä.

• ylös 82
  • alas 21
Vierailija

Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Työkaveri oli nainen. Hänen kihlattuaan en tavannut koskaan joten hänestä en osaa sanoa mitään. En tiedä mikä kihlauksen motiivi oli mutta rivien välistä paistoi sellainen asenne että kihlaus oli hienompaa kuin pelkkä avoliitto.

• ylös 58
  • alas 61
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä olin nuorempana kihloissa, vaikka ei oltu sovittu hääpäivää. Asuttiin kyllä yhdessä. Avokki sitten osoittautui vähemmän luotettavaksi, joten erottiin. Nykyisen mieheni kanssa en mennyt lainkaan kihloihin, vaan menimme maistraatissa naimisiin ja kerroimme tapahtuneesta muille vasta jälkikäteen, koska ei haluttu mitään hössötystä asian ympäriltä.

Kihloissahan olitte heti kun olitte sopineet menevänne keskenänne naimisiin. Ei siihen tarvitse mitään hössötyksiä, kertomisia tai edes sormuksia.

• ylös 224
  • alas 228
Vierailija

Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kihloissa kohta 26 vuotta. Teimme lupauksen mennä naimisiin, kuh kihlauksesta on kulunut 30 vuotta, päivä laitettiin kalenteriin 1995 ja sitä kohti kuljetaan.

Avioliittoon voi luvata menevänsä vaikka vasta 50 vuoden kuluttua, jos siltä tuntuu. Meille tämä pitkä kihlaus on sopinut hyvin, ei ole tullut ongelmia perintöjen tai omistusten kanssa.

• ylös 112
  • alas 30
Vierailija

Miten ihmeessä se miten muut haluavat parisuhteensa järjestää, vaikuttaa ap:n elämään mitenkään?

• ylös 92
  • alas 53
Vierailija

Yhä harvempi menee enää naimisiin. Kihlaliitto sen sijaan on kaunis, joustava ja yhdenvertainen perinne.

• ylös 181
  • alas 178
Vierailija

Itse en halua mennä naimisiin enkä siis kihloihinkaan, mutta sikäli ymmärrän kyllä joidenkin ihmisten tarpeen käyttää kihlasormusta merkkinä sitoutumisesta.

• ylös 76
  • alas 28
Vierailija

Miten voi mennä naimisiin menemättä kihloihin? Kihloihin meneminenhän on lupaus tai sopimus naimisiinmenosta. Yhtäkkiä eksytään sattumalta papin eteen ja sanotaan tahdon?

• ylös 153
  • alas 165
Vierailija

Suomen laki kylläkin määrittelee mikä kihlaus on. Avioliittolain 2. luku pykälä 6. "Mies ja nainen jotka ovat sopineet avioliittoon menemisestä toistensa kanssa, ovat kihlautuneet".
Lain mukaan pariskunta joka on kihloissa ilman aihetta mennä naimisiin ei siis ole lain silmissä kihlapari.
Pariskunta joka on päättänyt vihkipäivänsä on lain mukaan kihloissa vaikka eivät olisi edes keskenään puhuneet kihloihin menemisestä.

• ylös 188
  • alas 203
Vierailija

Mä taas tunnen avopareja jotka eivät ole kihloissa. Mm erään joka on ollut yhdessä 40v. On yhteiset aikuiset lapset, lapsenlapsia, yhteinen talo ja yhteinen yritys, eivät aio mennä naimisiin. Toinen pari, ollut n 7v avoliitossa ilman kihlausta, asuvat yhdesä, yhteiset lapset, toinen 2,5v ja toinen 5kk.

• ylös 36
  • alas 9
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miten voi mennä naimisiin menemättä kihloihin? Kihloihin meneminenhän on lupaus tai sopimus naimisiinmenosta. Yhtäkkiä eksytään sattumalta papin eteen ja sanotaan tahdon?

Pappismiehet ja poppamiehet eivät enää määritä ihmisten parisuhteita. Kihloihin saa mennä, jos haluaa.

• ylös 115
  • alas 89

Sivut