Onko tavallistakin, että 4-vuotias osaa lukea?
Kommentit (753)
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:33"]
Ja itseasiassa lapsemme opettaja sanoi, että joillakin oppilailla jotka tulevat kouluun lukutaitoisina on todella vaikeuksia vieraan kielen opettelemisessa kun tavuttamista ei ole koskaan opeteltu. Eli lapsi lukee, mutta ei osaa tavuttaa ja silloin vieraan kielen opiskelu on hankalaa. On siis hyvä jos lapsi oppii lukemaan koulussa tai eskarissa jossa se opetetaan oikein jatkoa ajatellen.
[/quote]
Tämä oli niin suurta höpöhöpöä että kerrankin kommentoin johonkin. Olen koulutukseltani sekä äidinkielen että kahden vieraan kielen opettaja, nykyään opetan vain englantia. Tavuttamisella ei käytännössä ole mitään yhteyttä oppimistuloksiin. Hyvät lukijat ja kirjoittajat oppivat usein nopeammin myös vierasta kieltä. Tosin moni muukin asia vaikuttaa.
Mitä aiemmin lapsi oppii lukemaan, sitä todennäköisemmin hän löytää kirjallisuuden ilot ja hänestä tulee taitava ja monipuolinen lukija. Jos vasta liki 8-vuotiaana kykenee tavaamaan pikkulasten kuvakirjan läpi, tunne-elämä ja mekaaninen lukutaito ovat liian kaukana toisistaan eikä lapsi välttämättä pysty nauttimaan tarinoista. Kirjoilla ei ole hänelle mitään annettavaa.
On fakta, että nelivuotias oppii yleensä helposti lukemaan, jos luonne, virikkeet ja muut olosuhteet ovat otolliset. Näin kävi minulle itselleni, ja kaikki neljä lastani ovat myös oppineet lukemaan neljän ikävuoden molemmin puolin.
No noita kertomuksia, missä 3-vuotiaana on opittu lukemaan, en aivan usko. Minä tiedän 3-vuotiaita, jotka vielä täysillä temmeltävät vaipat päällä menemään, vaikea kuvitella, että sen ikäiset osaisivat lukea.
4-vuotiaalla se voi ollakkin jo mahdollista, harvinaista tosin heilläkin.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2012 klo 18:04"]
Mitä tarkoitat "ahkeralla" työskentelytavalla?
että 4-vuotias osaa lukea. Luokan tasolla ehkä yksi oppilas 20:sta on oppinut lukemaan noin nuorena. Toki siinä on pieniä alueellisia eroja. "paremmilla alueilla", joissa lapsia prepataan enemmän on vähän yleisempää.
Jatkon kannalta lukutaidolla ei ole suurta merkitystä, ellei lapsi opi "ahkeraa" työskentelytapaa.
Terveisin, alkuope
että vaikka on hyvä, myös hänen pitää oppia tekemään läksyjä, välillä ne voivat olla helppoja, tylsiäkin, mutta pitää oppia tekemään töitä oppimisensa eteen.
Aina joskus taitavien oppilaiden vanhemmat ajattelevat, että perustehtävät (esim. kirjainharjoitukset) voi skipata yli ja siirtyä suoraan haastaviin tehtäviin. Homma ei vaan mene niin!
En mä ainakaan oikeestaan tehny läksyjä peruskouluaikana, paitsi kielissä lausekäännökset, matikan läksyt, aineet ja sellaiset isotöiset. Silti oon myöhemmissä opinnoissa ihan hyvin pärjänny. En oo viitsinyt koululaisenakaan tehdä turhaa työtä. Miksi tehdö jotain mekaanista, jonka jo osaa.
Silti aion kannustaa omia lapsiani tekemään läksyt, mutta jos koulu sujuu, en aio läksyjä erityisesti vahdata. Oppiminen on tärkeää ei mekaaninen suorittaminen.
On paljon asioita joita on vaikea kuvitella, mutta ne voivat silti olla mahdollisia. Näin juuri videon 2-vuotiaasta taitoluistelijasta, joka osasi jopa hyppyjä ja piruetteja. Vaikka lähipiirini samanikäisten liikkuminen kengilläkin on hataraa, uskon silti että joku voi olla erilainen.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2012 klo 20:35"]Yli 10 vuotisen lto urani aikana en ole tavannut yhtään 4 vuotiasta joka lukisi. Saatikka 3-vuotiasta. Tavallisempaa nykyään että 3-vuotiaat ovat vielä vaipoissa. :D 5-vuotiaita, jotka lukivat itsenäisesti kirjoja tms. olen tavannut 3kpl. Ja sanojen tunnistaminen ei ole sama asia kuin lukeminen!
[/quote]
No mä luin satuja, vähän alle neljävuotiaana, mutta en ollutkaan päiväkodissa.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 11:22"]Itse opin lukemaan neljävuotiaana. Halusin jo edelliset 2 vuotta osata lukea kun jäin kaikesta paitsi kun en osannut. (Ainoa lapsi ja muut ympärillä aikuisia ja lukutaitoisia). Sitten aapista selatessa muistin sanoja ulkoa ja oivalsin sen sanojen ja kirjainten yhteyden. Päättelemällä opettelin loput kirjaimet aapisesta. Koulussa oli vaikeaa kun en osannut lukea tavutettua tekstiä, onneksi opettaja tajusi asian ja antoi minulle muuta luettavaa.
Olen nopea lukija, kait aina ollut. Luin jo peruskoulussa 2-3 kirjaa siinä missä muut yhden.
Ei lukutaidosta sinänsä ole ollut viisastenkiveksi, kunhan oppii jokus lukemaan.
[/quote]
Hyvin muistat miten olet 4-vuotiaana oppinut
[quote author="Vierailija" time="21.02.2012 klo 20:37"]Täytyy kyllä sanoa, että minäkään en ihan usko näitä tarinoita sujuvasti lukevista 3-4 vuotiaista. Asumme ns. "hyvällä alueella" ja eskarikeskusteluissa on käynyt ilmi, että tyttömme eskariryhmän lapsista 2-3 osaa oikeasti lukea. Tämän lisäksi jokusella on jonkinlainen haju lukemisesta, vaikka varsinaisesti eivät vielä luekaan. Toki lapset helpostikin oppivat ulkoa tunnistamaan sanoja, mutta se ei todellakaan ole sama kuin lukemaan oppiminen.
Varmasti on olemassa 4-vuotiaita, jotka osaavat lukea, mutta tuskin niitä nyt sentään mitenkään kovin paljon on. Päiväkodissa juttelin hoitajien kanssa joskus aiheesta ja he eivät koskaan olleet tavanneet oikeasti lukevaa neljävuotiasta. Näitä vanhempien mielestä taitavasti lukevia nelivuotiaita sitten kyllä löytyi, mutta he lähinnä tunnistivat tuttuja sanoja ulkomuistista. Kyllä meidän nelivuotiaskin tunnistaa lukuisia sanoja tekstistä ja osaa kirjoittaakin niitä, mutta ei hän silti oikeasti osaa lukea.
[/quote]
Ne on niitä kotona kasvavia lapsia, jotka oppivat pienenä lukemaan. Tää otsikointi varmaan myös vetää keskusteluun ihmisiö, jotka ovat oppineet hyvin nuorina lukemaan.
[quote author="Vierailija" time="20.02.2014 klo 18:53"]
No noita kertomuksia, missä 3-vuotiaana on opittu lukemaan, en aivan usko. Minä tiedän 3-vuotiaita, jotka vielä täysillä temmeltävät vaipat päällä menemään, vaikea kuvitella, että sen ikäiset osaisivat lukea.
[/quote]
Olin 6. Lukutaitoinen.
Ja kuuntelin , kuinka pikkusisko, 3 v, luki sujuvasti ja jopa eläytyen, iltasatukirjoja pikkuveljille.
Enkä silti usko, että olemme niin "erityisiä".
Toinen meistä päätyi apteekkariksi, toinen kustannustoimittajaksi.
Silloinen lukija on nykyään DI ja viereaan kielen juniorilukija vaimonsa kotimaassa.
Keskiluokkaa siis ollaan.
Alempaa sellaista?
[/quote]
Olin 6. Lukutaitoinen.
Ja kuuntelin , kuinka pikkusisko, 3 v, luki sujuvasti ja jopa eläytyen, iltasatukirjoja pikkuveljille.
Enkä silti usko, että olemme niin "erityisiä".
Toinen meistä päätyi apteekkariksi, toinen kustannustoimittajaksi.
Silloinen lukija on nykyään DI ja viereaan kielen juniorilukija vaimonsa kotimaassa.
Keskiluokkaa siis ollaan.
Alempaa sellaista?
[/quote]
No ei tämä mikään uskonkappale olekaan. Opin itse lukemaan 4-vuotiaana ja täysin sujuvasti, kaikki lapseni ovat oppineet lukemaan viimeistään 5-vuotiaina. Eräs heistä oppi lukemaan 3.vuotiaana, ja sen havaitsin kun olimme jouluna hautausmaalla - poika luki hautakivistä kaikkien nimet. Ei tässä mitään outoa ole.
Serkkuni oppi lukemaan reilusti ennen kouluikää, mitä muistan kovasti kadehtineeni. Itse opin lukemaan vasta koulussa äitini sitkeästä opetuksesta huolimatta. Fiksu kaveri serkkuni on edelleen, vaikkakin jo pitempään työttömänä, niinkuin moni muukin näinä aikoina. Itse olen erikoislääkäri ja nuorena esimiestehtävissä. Työt sujuvat vaivattomasti, potilaat tykkäävät ja kollegat kysyvät neuvoa.
Ei siitä ainakaan stressata kannata, jos lapsi ei vielä kouluun mennessä lue.
Harvempi suomalaislapsi osaa mutta muissa maissa missä koulu aloitetaan jo tuossa iässä niin normilapset oppivat nopeasti. Eli lähes kaikilla 4-v. on kyky oppia jos opetetaan aktiivisesti, tietysti toinen voi olla kiinnistuneempi opettelemaan lukemaan kun toinen.
Itse opin nelivuotiaana, vaikka olen aika keskinkertainen. Mutta mulla oli kova halu oppia. Poika oppi taas itsestään kolmevuotiaana, kun oli mahdottoman kiinnostunut asiasta myös. Poika on taas muutenkin kielellisesti lahjakas, nyt jo iso. Mulla on myös dysfasialapsi, tai nyt jo nuori ja hänkin oppi 5-vuotiaana teknisesti lukemaan, mutta ymmärtäminen kesti pitempään. Minua pidettiin aikoinaan ihmeenä ja muistan hyvin, kuinka sitä aikuiset ylistivät toisilleen, kuinka X osaa jo lukea.
Jos vanhempien ammatit kiinnostaa: Minun äitini oli siivooja ja isä varastomies. Isäni on kyllä mielestäni huippuälykäs, mutta sitä ikäluokkaa, ettei koulutukseen ollut maaseudulta mahdollista ilman rahaa päästä. Lukemaan oppiessani neljävuotiaana iso rooli oli sillä, että äiti opetti kun mulla oli niin kova tahto asiaan. Minä ja mieheni taas olemme keskinkertaista opisto-amk-väkeä.
Oma poikani oppi 3,5-vuotiaana lukemaan. Vauvasta asti ollaan hänelle luettu ja muutenkin on ollut kiinnostunut kirjoista ja kirjoittamisesta aina. On nyt 5-vuotias ja lukee jo pitkiäkin kirjoja. Itse olen oppinut 4-vuotiaana lukemaan, samoin kuin kaksi siskoani ja monet serkutkin. Omien vanhempieni koulutustaso oli suht. matala (äiti kauppakoulu, isä ammattikoulu), minä ja mieheni taas ollaan maistereita. Eli uskon tässä jollain geneettisellä herkkyyskaudella olevan enemmän tekemistä kuin vanhempien koulutustasolla.
Minusta ja sisaruksistani ei tullut mitenkään erityisen menestyneitä tai älykkäitä, vaikka aikaisin lukemaan opittiinkin. Tapotavallisia aikuisia. Samoin serkkuni. Tuo aikainen lukemaanoppiminen vaan jotenkin kiertää suvussa.
Itse opin 70-luvulla 4-vuotiaana lukemaan Aku Ankan avulla ja samana vuonna myös kirjoittamaan. Ei juuri opetettu, olin vain kiinnostunut. Mitään hyötyä tuosta ei ole ollut, paitsi äiti oli tyytyväinen kun ei tarvinnut enää lukea mulle. Tosi nopea lukija olen, mikä oli opiskellessa etu, mutta en usko sen liittyvän tuohon varhaiseen oppimiseen.
Musta tuo 1/20 lukisi 4-vuotiaana on liioittelua, jos koko ikäluokka otetaan. Tyttäreni superlukijakaveri luki 5v2kk ja oli oikeasti tosi aikainen. Tuon aikaisempaa lasta en äkkiä tästä lähipiiristä keksi. Joitain muitakin oppi siinä 5 vuoden päälle, mutta useimmat 5,5-6 -vuotiaana niistäkin. Eskarissa sitten yhä useampi ja koulun alettu esimerkiksi tyttäreni luokasta 6 luki sujuvasti, 9 tavasi/luki hitaasti ja 10 ei lukenut.
Hyvä merkkihän se on. Kuitenkin oikein opetettuna lähes kaikki 4-vuotiaat voivat oppia lukemaan auttavasti. Mekaanista lukutaitoa tärkeämpi asia on lukemisen ymmärtäminen. Oma tyttäreni oppi tuossa iässä, ja hän on kyllä osoittanut kielellistä lahjakkuutta ja yleislahjakkuutta koko kouluaikansa.
Omassa tuttavapiirissä on yksi ainoa lapsi, joka oppi lukemaan 4v ikäisenä (oli tosin juuri täyttänyt 4v että oli siis nuori). Tällä lapsella on sitten sosiaalisissa taidoissa niin hirveästi puutteita, että jos nämä korreloi toisiaan niin hyvä vaan että kaikki eivät opi noin nuorena:) Poika on nyt 13v ja edelleenkään ei pysty toimimaan minkäänmoisessa ryhmässä. Lasten (3kpl) eskariopet ovat kaikki todenneet että noin puolet osaa lukea ryhmästä kun ekaluokka alkaa, tosin tässä on ryhmäkohtaisiakin eroja, nykyisen eskani opettaja kertoi, että viime vuoden ryhmä osasi kaikki lukea, kun eskari päättyi, tämän vuoden ryhmästä "hyvä, jos 3-4 oppii tänä aikana", mutta edes eskariopen tehtävänä ei ole opettaa lapsia lukemaan, varsinainen opetus aloitetaan vasta ekalla luokalla.
Siis todella tavallista! Lapseni päiväkotiryhmästä, 1-4v n. 80% osaa lukea. Kaikki 2-vuotiaat osaavat myös luistella ja ajaa ilman apupyöriä sekä englannin alkeet. Meillä päin on normaalia vähemmän ekan rinnakkaisluokkia, koska yleensä lapset hyppääväät suoraan tokalle, joita sitten jo normaali määrä. 5v neuvolassa ohjataan erityistukeen, jos esim. kertolaskuissa vielä ongelmia.
Mä opin lukemaan aikanani 5-vuotiaana ja sitä pidettiin silloin kovana suorituksena. Kun menin ekaluokalle, luokkamme 22 oppilaasta vain 5 osasi lukea, minä yksi niistä.
Ei 4-vuotias joka osaa lukea, ole ennenkuulumaton tapaus, mutta varmasti harvinainen tapaus.