Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä, miksei työtön ota keikkatyötä vastaan, kun "se ei kannata"

Vierailija
11.10.2026 |

Kyllä sen mahdollisen pitkäaikaisemmankin työn työnantajan silmissä vaan on painoarvoa sillä onko ihminen ollut aktiivinen ja tehnyt edes jotain välillä. Ei kannattaisi olla niin lyhytnäköinen.

Kommentit (181)

Vierailija
81/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yleissivityksenä. Ainakin sijaisten ottaminen lyhyellä varoitusajalla,  lyhyeksi ajaksi (tunniksi/päiväksi) on ongelmallista, koska nykyhallitus leikkasi työmatkavähennystä verotuksessa ja nosti suojaosuutta ja vastaavasti leikattiin soviteltua päivärahaa ja jo parin tunnin sijaisus leikkaa taas työttömyysturvaa, joka taas tarkoittaa lisää tukiviidakkoa ja tukien myöhästymistä ja pitäisi elää pyhällä hengellä. 

Ennen nykyistä hallitusta ei tätä ongelmaa ollut, sijaisia sain jopa tunnin kahden varoitusajalla nopeasti,  muutamaksi tunniksi tai päiväksi ja ihmiset saattoivat tulla töihin hyvinkin kaukaa. Nykyään pitää laskea, joutuuko jostakin sijaisudesta työntekijä maksamaan itse, että saa tehdä töitä, kun kokoomus-persut heikentäneet työttömän asemaa, joka taas kostautuu työnantajille, eikä edes yritetä hakea työvlimaa lyhyeksi ajaksi, ihan moraalisista ja ihmisyyden vuoksi. 

Vierailija
82/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojaosa on poistettu 2026. Miltäköhän vuodelta kokemuksesi on, 2005?

Eikö tienattu euro silti vähennä tukea vain 50 senttiä? 

Tämä on osalle kansalaisista liian monimutkaista matematiikkaa.

Kaikki tietää että se vähentää tukea ”vain” puolet. Se että pitää sitä vähäisenä, on osoitus liian vaativasta ajattelusta. 

Käy töissä, saa 400€, saat 200€ enemmän kuin et töissä käydessäsi, mutta maksat veroa, joten sulle jääkin 170€ enemmän. Matkakulut pois, sulle jää 70€. Kannattikin tosi paljon. 

Ja uskallapas tienata 450€, asumistuki leikataan, koska ”tienaat” liikaa. 

Työttömän ei kannata tehdä mitään alle 1000€/kk työtä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä oletus tai tutkimuksia, ettei työttömät ota keikkatyötä vastaan?

Vierailija
84/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulle kyllä työttömänä koskaan mitään keikkatöitä tarjottu. Osapäiväistäkään en saanut sillä perusteella, ettei haastattelija uskonut että pärjään niin pienillä tuloilla

Minulle ei tarjottu töitä koska haastattelija ei uskonut että jaksan kävellä yöllä lumisateessa 2km työmatkan.

Olin silloin n. 35v, kävin useita kertoja viikossa punttisalilla ja lisäksi lenkkeilin.

Vierailija
85/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan heti sijaisuuden vastaan kun siitä maksetaan sen verran, että se kannattaa henkisesti ja taloudellisesti. Nyt jos otan päivän sijaisuuden päiväkodissa, niin tienaan siitä 50€ ja p askan fiiliksen. Se, että käyt yhden päivän kuuntelemassa lasten meteliä, työkavereiden valitusta ja hyppyyttämistä noin viidellä kympillä, ei oikein motivoi. 

Vierailija
86/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon virallisesti nollasopparilla oleva keikkatyöntekijä, mutta käytännössä mulla on suurimman osan ajasta ollut vähintään 30h/vk töitä, usein pitkiä pätkiä samassa paikassa, jopa kuukausia. Näihin pitkiin sijaisuuksiin kun monesti otetaan tekijät keikkatyösopimuksen tehneiden joukosta, eikä laiteta julkiseen hakuun erikseen.

Vierailija
87/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te kaikki kommentoitte aina näihin typeriin provoihin työttömistä?? Antakaa olla. Oma kommenttini on muille kommentoijille ei aplle.

Vierailija
88/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu palkasta. Poikani kannatti ottaa autonsiirto keikkoja työttömänä, niissä suht hyvä liksa keikalta. Vaikka yleistuesta vähennettiin sai myös sitäkin.

Ohis mutta mistä näitä siirtohommia löytää? Sopisi mulle kuin nenä naamaan.

Vierailija
89/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon virallisesti nollasopparilla oleva keikkatyöntekijä, mutta käytännössä mulla on suurimman osan ajasta ollut vähintään 30h/vk töitä, usein pitkiä pätkiä samassa paikassa, jopa kuukausia. Näihin pitkiin sijaisuuksiin kun monesti otetaan tekijät keikkatyösopimuksen tehneiden joukosta, eikä laiteta julkiseen hakuun erikseen.

Mulla oli sama. Saatoin olla vuoden töissä samassa paikassa. Sitten siellä asiat muuttui ja todella harvoin ottavat enää sijaisia. 

Vierailija
90/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin millä alalla ihminen on. Jos tekee hanttihommia niin ei siinä paljoa uramahdollisuuksia ole vaikka tekis ilmatteeks demoja. Jos taas kyse jostain muusta, semmosesta mihin vaaditaan esim koulutusta (ja ei, kampaaja ja restonomi eivät ole oikeita koulutuksia), niin silloin ilman muuta kannattaa työt ottaa vastaan vaikka se toimeentulotukea verottaisi koska voi oikeesti saada jalkaa oven väliin duuniin.

Vierailija
91/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät ovat laiskureita ja niitä pitäisi kurittaa kovemmin työn välttelystä. Joku sakko tai karenssi aina kun työtilaisuus jää väliin. Oppisiat kelaelätit vähän tavoille.

Vierailija
92/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, et ymmärrä? Lukeminen kannattaa aina ja aikaansa seuraaminen. Ei tarvitse olla itse edes työtön, niin  ymmärtää, miksi työttömät eivät halua työllistyä pätkätöihin. Siihen saa vastauksen jo uutisia seuraamalla, ettei se ole kannattavaa ja pahimmillaan siitä joutuu maksamaan. 

Vierailija
93/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te kaikki kommentoitte aina näihin typeriin provoihin työttömistä?? Antakaa olla. Oma kommenttini on muille kommentoijille ei aplle.

Työttömiä kannattaa kannustaa työllistymään. Sen verran isot kulut nämä saatanat aiheuttavat laiskottelullaan.

Vierailija
94/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aijaa. Minä olen työtön työnhakija ja tehnyt keikkaa samassa yrityksessä jo reilut pari vuotta. 1-3 kk sopimuksilla. Ensimmäinen sopimus oli vain kuukauden, sillä testattiin sopivuutta puolin ja toisin. Seuraavat sopimukset olivat 2kk mittaisia ja sen jälkeen 3kk. Kyllä se vaan kannattaa, keikkailu. Nollasopparilla en tekisi koska jostain on rahaa tultava säännöllisesti.

Hieno homma sinulle 👍 minua puolestani ottaa päähän että poistettiin tuo määrä-aika rahoitus, kuinka kauan sai pitää määrä-aikaista samoissa tehtävissä. Jossain vaiheessa yrityksen oli pakko palkata työntekijä vakituiseksi. Mutta se säädös poistettiin, mikä oli huono päätös.

Valinta oli loppujen lopuksi helppo eli joko purra hammasta ja tehdä noita pätkiä ja olla työkkäristä riippumaton tai itkeä jonkun menneen etuuden perään. Tietenkin olisin mieluummin vakituisella sopparilla töissä mutta kun sellaista ei ole tarjolla tehdään mitä voidaan. 

Vierailija
95/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ottaa kaikki työt vastaan. Ei kannata kieltäytyä koska pian eivät tarjoa mitään. 

Niin no tuossa painaa varmasti matkakustannukset jos vähäinen määrä tunteja ja matkakulut kuitenkin lähes yhtä paljon kuin käteen jäävä palkka niin mikä on se hyöty työnteosta. Monilla työnantajilla ei ole tarjota yhtään enempää vaikka kuinka sitä odottais.

Vierailija
96/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on monta pientä asiaa, ettei vain ymmärrä ja ap.lle se on, miten joku voi olla työtön? Kuten persujen Timo Soini tai Turtiainen tai  Hakkarainen ja pian myös moni putoaa eduskunnasta ja jää työttömäksi. 

Vierailija
97/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole 8 vuoteen edes halunnut enää tehdä muuta kuin keikkatyötä. Aivan loistavaa! Itse päätän työn määrän, ajankohdan, työpaikat, työvuorot, vapaat ja lomat + niiden pituuden ja ajankohdan. Eikä tarvi kenenkään kanssa vääntää, sopia, mahduttaa, keskustella ja joustaa.

Ei enää IKINÄ vakkariksi. Määräaikaisuuteen VAIN JOS sen rakenteelliset ehdot sopivat MULLE.

- sotekeikkaa, pk-seutu, 30v kokemus 

Vierailija
98/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään on mielenterveyspäivä ja yhä useampi on hoitoa vaille tai avohoidossa ja siksi nämä on tärkeä vihanhallinnassa ja mielen kevennyksessä. Sinänsä tärkeä aihe, kun voi haukkua jotakin kohderyhmää esim.työttömiä, lihavia, eläkeläisiä, nuoria jne. niin heti kun saa purkaa mieltään ja päästää enempiä höyryä, olo tuntuu jo paremmalta. Tosin, vain otettu lääke auttaa. .

Vierailija
99/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat laiskureita ja niitä pitäisi kurittaa kovemmin työn välttelystä. Joku sakko tai karenssi aina kun työtilaisuus jää väliin. Oppisiat kelaelätit vähän tavoille.

Varmasti on hyödyllistä yrittäjälle saada liki ilmaista työvoimaa mutta työntekijälle se tarkoittaa myös kuluja (matkakulut, lasten hoitomaksut ym.) sitä voi yrittäjäkin miettiä mitä iloa sille työntekijälle jos lopputulos on miinusmerkkinen. 

Monet työnantajat tarjoavat töitä alle Tes palkan ota tai jätä tyyliin. Reiluako kun se keikkatyö silloin tällöin ei taloutta kohenna pahimmillaan huonontaa.

Vierailija
100/181 |
11.10.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä kannattaa kannustaa työllistymään. Sen verran isot kulut nämä saatanat aiheuttavat laiskottelullaan.

Ai että oikein saatanat?? 🤨 mikähän piru se sua riivaa? 

Jokaisella työtä tekevällä  on tarkoitus hankkia toimeentuloa itselle.  Jos sitä tuloa ei keikkatyöstä tai pienestä osa-aikatyöstä jää käteen niin mikä on hyöty. Sillä työntekijällä on kuluja sinne työhön pääsemiseksi jos ei työpaikka satu naapurissa olemaan ja olemattoman harvoilla näin on.

Onko järkeä tehdä keikkatöitä täysin ilmaiseksi jos pahimmillaan menot siitä muutaman tunnin keikkatyöstä ovat suuremmat kuin tulot ja tuollainen työnantaja vielä jolle työntekijät ovat pelkkiä saatanoita. 😠