Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työskenteletkö työvoimapula-alalla?

Vierailija
01.12.2023 |

Aiotko pysyä työssä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/21 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Olen sosiaalityöntekijä. Meistä on huutava pula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen ravintola-alalla jossa on pula työntekijöistä. Pyrin vaihtamaan alaa koska ravintola-alalla työ on raskasta, taukoja ei ehdi pitää ja palkkakaan ei ole iso.

Vierailija
4/21 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapula tarkoittaa sitä että silläkin työ alalla on jotain tosi pahasti pahasti vialla jos samaan aikaan on 800,000 työtöntä työnhakijaa joille se työ ei kelpaa. Syy ja seuraus. Tarjonnan ja kysynnän laki.

Telaketju realisti.

Vierailija
5/21 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapula tarkoittaa sitä että silläkin työ alalla on jotain tosi pahasti pahasti vialla jos samaan aikaan on 800,000 työtöntä työnhakijaa joille se työ ei kelpaa. Syy ja seuraus. Tarjonnan ja kysynnän laki.

Telaketju realisti.

Kaikki ei voi olla lääkäreitä, sairaanhoitajia, lähihoitajia, sosiaalityöntekijöitä ja laitoshuoltajia. Muita sitten ei tarvitakaan.

Vierailija
6/21 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työskentelen ravintola-alalla jossa on pula työntekijöistä. Pyrin vaihtamaan alaa koska ravintola-alalla työ on raskasta, taukoja ei ehdi pitää ja palkkakaan ei ole iso.

Täällä toinen pois pyrkivä, hyvin pitkälti samoista syistä.

Vierailija
7/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti työvoimapula olisi lievämpi, jos ihmisiä kohdeltaisiin asiallisesti alalla (tarkoittaa siis kaikkia "työvoimapula"-aloja)

Vierailija
8/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen kuolevalla alalla, siellä on ylitarjontaa työntekijöistä. Kohta tekoäly tekee hommat.

Vierailija
9/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairaanhoitaja ja teen yksityisellä vain tiettyä työaikaa, päivä. Kun sain, jokaiseen hakemukseen vastattiin. Pyydettiin haastattelussa ja jossain vaiheessa sanottiin tähän ei voida suostua. 2 haastattelun jälkeen osasin kysyä haastatteluun sopiessa. Siltikin pyydettiin haastatteluun ja sanottiin jutellaan asiasta. 1 yksityinen lupasi voin tehdä tiettyä vuoroa ja väh kerran kk esimies kysyy miksi minulle on luvattu näin

Vierailija
10/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan ala, teen vakityöni lisäksi keikkaa kahteen eri ketjuun ja saisi tehdä hommia aamusta iltaan jos haluaisi.

Vierailija
11/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja, töitä tuntuu riittävän. 

Vierailija
12/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosionomi, mutta työtön, koska ala jolle haluan on sellainen että hakijoita on paljon. Meitä sosionomejakin riittää kyllä moneen paikkaan, vaikka joissakin paikoissa on kova pula. Minä en halua mihinkään hoitotyöhön, vaikka sinnekin sosionomeja ollaan änkemässä kun hoitajista on pula. Minä en halua päiväkotiin, en vanhustenhoitoon, en vammaishoitoon enkä lastensuojeluun, joten tässä sitä nyt kärvistellään työttömänä että pääsisin intohimoni pariin, eli auttamaan työttömiä.

Vierailija
13/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen. Juuri tuli alastani asiaa myös Ylen aamu-tv:ssä eli toimin henkilökohtaisena avustajana, joista on kova pula.

Mutta hallitushan mm. siitä alasta on nyt entistä huonomman vaihtoehdon tehnyt ammattina, koska meinaa poistaa suojaosan. Avustajathan ovat useimmat osa-aikaisia. Eri osa-aikaisuuksien yhteenosvittaminen on erittäin vaikeaa, kun kaikki avustettavat haluavat avustajan tulevan kotiinsa yleensä samaan aikaan eli aamusta tai aamupäivästä alkaen. Ja on selvää, ettei avustaja voi monessa paikassa olla samaan aikaan. Sen takia toisen osa-aikaisen työn saaminen sen yhden rinnalle on tosi haastavaa, ellei jopa mahdotonta.

Nähtäväksi jää, voiko alalla jatkaa. Ehkä, jos löytää sopivan paikan, jossa on myös enempi tunteja, että pärjää sillä yhdellä työpaikalla. Mutta se taas voi käydä aika raskaaksi ja yksitoikkoiseksi, jos joka päivä on monia tunteja yhden ja saman ihmisen kanssa viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Se on raskasta välillä pienelläkin tuntimäärällä olla saman ihmisen kanssa.

Vierailija
14/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen. Pätevistä insinööreistä on aina ollut pulaa sen 20 vuotta, mitä olen ollut työelämässä.

Vierailija
15/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai meitillä on huutava pula lokistiikkahame osastolla ja emme pysty toimittamaan tilattuja tavaroita kaupoista.

Tv. perse Rainer

Vierailija
16/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Telaketju realisti.

Että teitä sinunlaisiasi riittääkin.

Juuri oli asiantuntija tästä aiheesta tv:ssä kertomassa tyhmille kansalaisille, että se, jos rakennusalalla on paljon työttömiä, ei korjaa työvoimapulaa sote-alalla. Se tarkoittaa suomeksi, että esimerkiksi kirvesmies on yleensä helkkarin huono sairaanhoitaja.

Työvoimapulaa on mm. siksi, koska osaajia ei ole. Vaikka niitä entisiä hanatehtaan liukuhihnatyöntekijöitä näkee hoitoalallakin, ei se mikään ratkaisu ole, että käsketään ihmiset töihin aloille, joita he eivät osaa tai joihin he eivät sovellu.

Vierailija
17/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti työvoimapula olisi lievämpi, jos ihmisiä kohdeltaisiin asiallisesti alalla (tarkoittaa siis kaikkia "työvoimapula"-aloja)

Joillakin aloilla on surkean palkan lisäksi surkea kohtelu, joten työvoimapula on täysin itse aiheutettu näillä aloilla. 

Vierailija
18/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan ala, teen vakityöni lisäksi keikkaa kahteen eri ketjuun ja saisi tehdä hommia aamusta iltaan jos haluaisi.

Pari tuttuani valittaa, että eivät saa täysiä tunteja omassa työssään kaupan alalla. Olen ihmetellyt, että miksi eivät keikkaa lisäksi muualla, vaan mieluummin ottavat asumistukea

Vierailija
19/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pari tuttuani valittaa, että eivät saa täysiä tunteja omassa työssään kaupan alalla. Olen ihmetellyt, että miksi eivät keikkaa lisäksi muualla, vaan mieluummin ottavat asumistukea

Siksi että kahdenkin osa-aikatyön yhteensovittaminen on hankalaa. Itselläni kolme, yhden tunneilla juuri ja juuri elää, tukia ja soviteltua päivärahaa ei tipu. Kahteen muuhun menen jos pääsen mutta tuovat kuitenkin edes jotain lisätuloja ja sen verran lisätunteja ettei tarvitse olla työkkärin kanssa tekemisissä.

Vierailija
20/21 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sosionomi, mutta työtön, koska ala jolle haluan on sellainen että hakijoita on paljon. Meitä sosionomejakin riittää kyllä moneen paikkaan, vaikka joissakin paikoissa on kova pula. Minä en halua mihinkään hoitotyöhön, vaikka sinnekin sosionomeja ollaan änkemässä kun hoitajista on pula. Minä en halua päiväkotiin, en vanhustenhoitoon, en vammaishoitoon enkä lastensuojeluun, joten tässä sitä nyt kärvistellään työttömänä että pääsisin intohimoni pariin, eli auttamaan työttömiä.

Työpajalleko vai työvoimatoimistoonko haluat töihin?