HS juttu tänään ärjyvästä, huutavasta työvoimapulasta: Suomessa täyttövaikeuksia yli sadassa ammatissa
Opponoin iloksenne hetkisen HS toimittaja Matti Huuskosta, joka kirjoittaa tänään 8.9.2026 ilmestyneessä lehdessä mm. seuraavasti:
"Työpaikkojen täyttövaikeuksista kertoivat yhtä vaille kaikki työllisyysalueet."
"Työnantajien kaipaamia kokeneita täsmäammattilaisia ei työttömistä tai työttömyysuhan alaisista työnhakijoista hevin löydy. Vastavalmistuneilta puuttuu kokemusta.
Yhtään pitempään työttömänä olleiden osaaminen taas on voinut vanhentua tai käydä tarpeettomaksi.
Työllistyminen voi kariutua myös lakisääteisten ammattipätevyyksien puuttumiseen tai monenlaisiin käytännön esteisiin. Kolmivuorotyö ei välttämättä sovi pikkulasten vanhemmille, eivätkä kaikki ole valmiita muuttamaan työn perässä tai tyytymään epävarmoihin pätkiin, vähiin tunteihin, tai provisiopalkkaan."
...
"Monella työllisyysalueella avainsana on kompromissi. Periaatteena on tarjota työnantajalle ellei täydellistä, niin riittävän hyvää: ihmistä, joka pystyy oppimaan ja omaksumaan, vaikka ei täysin työnantajan tiukkoja vaatimuksia täyttäisikään."
Onko ihmekään, että on "täyttövaikeuksia" työhön ja "kohtaanto-ongelmia", jos etsitään "täydellistä ihmistä"? Yksisarvista, joka on samalla nuori ja fyysisesti kovakuntoinen, mutta pitkän linjan ja vuosikausien kokemuksen kartuttanut täsmäammattilainen, joka kuitenkin suostuu ihan mihin tahansa työehtoihin ja vuoroihin? Kuinka moni työnantaja on itse täydellinen ihminen? Entä kuinka moni työyhteisö on täydellinen, tai edes minimissään terve ja hyvä paikka tehdä työtä? Onko työttömän edes mahdollista työllistyä, jos työttömyys on este työllistymiselle?
Miten muutaman hassun tunnin työllä, tai pelkällä provisiolla on mahdollista elättää itsensä ilman kelan ja sossun apua? Miksi työntekijän pitäisi elää epävarmuudessa kantaen yrittäjän riskiä, vaikka ei saa yrityksestä itselleen tuottoja? Sillä sitähän tuommoinen muutama tunti siellä, muutama tunti täällä tarpeen mukaan työllistäminen on, kun ei haluta sitoutua työntekijään, mutta hommat pitäisi jonkun täydellisen täsmäammattilaisen aina silloin tällöin käydä tekemässä.
Lääkkeeksi ongelmaan on ehdotettu ja jo ryhdytty tuomaan ulkomailta työnantajien kaipaamia osaajia sekä myös tarjottu työttömille erilaisia koulutuksia. Väkisinkin herää kysymys, miten ulkomailla sitten on massoittain näitä työttömiä, joilla on nimenomaan suomalaisten työnantajien kaipaamaa tuoretta täsmäosaamista, työkokemusta, kielitaitoa ja laillisia pätevyyksiä toimia eri aloilla Suomen lainsäädännön mukaisesti, vaikka suomalaisilla työttömillä ei tällaisia osaamisia, pätevyyksiä ja taitoja ole? Onko vika koulujärjestelmässä, te-keskuksissa vai missä?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ne ammatit on?
Kokki? Vaikka kokkikoulun kävisi niin henkilö ei välttämättä ole luonnostaan lahjakas tekemään ruokaa. Eikä luonnonlahjakkuutta voi oppia. Ei semmoisen ruokia kukaan syö.
Hitsaaja? Henkilö ei luonnostaan välttämättä ole lahjakas hitsaamaan. Ei semmoista voi oppia koulussa eikä töissä?
Kokkeja ja konepajojen työntekijöitä vissiin on nyt hakusessa. Mutta ongelmana se, että ainakin kokeilla homma voi olla juuri tuota, eli sesongin mukaan mennään, ehkä epäsäännöllisiä tunteja siellä täällä ja hommat voi loppua yhtäkkiä, jos ei olekaan turisteja ja asiakkaita. Pitäisi liikkua työn perässä ja olla valmis tekemään muutama tunti siellä, toinen täällä.
Jos kouluttautuu kokiksi niin luulisi ymmärtävän, että se ei ole 08-16 työajalla jossain virastossa. Eikä rinneravintolassa tarvita kokkeja kesällä.
Kyllä moni kokin työ on esim.7-15. arkena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevonp*skaa.
Taas yritetään koijata suomalaisia työttömiä luulemaan. Että on heidän vikansa kun ovat työttömiä.
Vaikka oikeasti on kyse globaalista vedättimisestä. Jolle Suomen valtio ei oikeasti halua tehdä mitään.
Osaajat voivat aina perustaa yrityksen ja myydä osaamistaan. Ei tarvitse jäädä todellakaan työttömäksi kun töitä kyllä riittää talouden ollessa nousukiidossa.
Kuka sitä osaamista ostaa, kun kaikki kiristää kilpaa kukkaron nyörejä, alkaen eläkeläisistä ja vanhuksista, jotka ovat "ansainneet omat eläkkeensä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevonp*skaa.
Taas yritetään koijata suomalaisia työttömiä luulemaan. Että on heidän vikansa kun ovat työttömiä.
Vaikka oikeasti on kyse globaalista vedättimisestä. Jolle Suomen valtio ei oikeasti halua tehdä mitään.
Osaajat voivat aina perustaa yrityksen ja myydä osaamistaan. Ei tarvitse jäädä todellakaan työttömäksi kun töitä kyllä riittää talouden ollessa nousukiidossa.
Kuka sitä osaamista ostaa, kun kaikki kiristää kilpaa kukkaron nyörejä, alkaen eläkeläisistä ja vanhuksista, jotka ovat "ansainneet omat eläkkeensä"?
Ei kukaan nyt ostele mitään tässä 🤮 maassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A: Työttömyyttä on nyt todella paljon.
B: Tarvitsemme lähi vuosina runsaasti maahanmuuttajia työvoimapulan korjaamiseksi.
Niin, miten nämä kaksi väitettä voivat olla samaan aikaan totta?
Katso nyt tätäkin ketjua. Täällä työttömä vinkuu että en minä halua noita töitä tehdä eikä halua muuttaa työnperässä. Nykyajan työttömät on laiskoja paskoja jotka ei halua tehdä töitä ja ei halua poistua mukavuusalueelta. Ja jokainen keksii mitä ihmeellisempiä tekosyitä miksi juuri jäsen ei tarvi töitä ja ja miksi veronmaksajien kuuluu maksaa mukava elämä tälle työttömälle
Mies ja alle kouluikäinen lapsi varmasti tykkäisivät hyvää, kun äiti muuttaisi työn perässä toiselle puolelle suomea ja kävisi kaksi kertaa vuodessa kotona kylässä.
Anteeksi siis, että olen laiska paska :-)
Mä olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että pulaa on ainoastaan kaikkeen mahdolliseen suostuvista työntekijöistä. Näissä paikoissa palkkaa maksetaan koulutuksesta riippumatta vain minimitason verran, mitään tiettyä tuntimäärää ei taata, pitää pystyä tekemään vuorotyötä, reissata eri kunnissa, kustantaa työvaatteet ja lupakortit omin varoin ym ym. Saatetaan antaa töitä ensin 2h aamulla ja toiset 2h illalla. Tämmöisiä paikkoja oikeasti on ja en ihmettele, jos ei oikein nappaa
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin!
Kiitos, tulen heti huomenna. Palkka lienee siinä 2000-3000€/kk? Mitä tarjoamasi työ pitää sisällään? :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B: Tarvitsemme lähi vuosina runsaasti maahanmuuttajia työvoimapulan korjaamiseksi.
Katso nyt tätäkin ketjua. Täällä työttömä vinkuu että en minä halua noita töitä tehdä eikä halua muuttaa työnperässä. Nykyajan työttömät on laiskoja paskoja jotka ei halua tehdä töitä ja ei halua poistua mukavuusalueelta. Ja jokainen keksii mitä ihmeellisempiä tekosyitä miksi juuri jäsen ei tarvi töitä ja ja miksi veronmaksajien kuuluu maksaa mukava elämä tälle työttömälle
Mies ja alle kouluikäinen lapsi varmasti tykkäisivät hyvää, kun äiti muuttaisi työn perässä toiselle puolelle suomea ja kävisi kaksi kertaa vuodessa kotona kylässä.
Mä olin töissä ja 6-vuotias oli nepsytutkimuksissaan horissut, että "äiti on koko ajan töissä, byää". Tein kylläkin ihan normi 40 h viikkoa maltillisella työmatkalla. Hoitotaho paheksui tällaista liiallista työntekoa ja ehdotteli ties mitä työajan lyhentämistä.
Nyt olen työtön kun viimeisin määräaikainen pätkä loppui. Pitäisköhän nyt sitten lähteä jonnekin hevon peehen tästä töihin ja käydä kotona joskus ja jouluna? Saattas tulla sanomista.
"Väkisinkin herää kysymys, miten ulkomailla sitten on massoittain näitä työttömiä, joilla on nimenomaan suomalaisten työnantajien kaipaamaa tuoretta täsmäosaamista, työkokemusta, kielitaitoa ja laillisia pätevyyksiä toimia eri aloilla Suomen lainsäädännön mukaisesti, vaikka suomalaisilla työttömillä ei tällaisia osaamisia, pätevyyksiä ja taitoja ole? Onko vika koulujärjestelmässä, te-keskuksissa vai missä?"
Erittäin hyvä huomio aloittajalta. Minä en todellakaan ymmärrä sitä miksi tänne halutaan ulkomailta "osaajia" erityisesti Afrikasta, Lähi-Idästä ja Intiasta. Olen parikymmentä vuotta tehnyt töitä ympäri maailman ja olen nähnyt aivan liian hyvin miten osaamattomia he ovat. Esimerkkinä kerron erään intialaisen miehen jonka kanssa "työskentelin" viime vuoden puolella - hän oli koulutukseltaan konetekniikan insinööri (koulutus saatu Intiassa) mutta hänen osaamisensa oli lähes olematonta. Teoria oli hänellä tosin kohtalaisen hyvin hallussa mutta käytännön hommissa hän oli täysi tumpelo. Siksi hän toimi vain avustajan ja autonkuljettajan roolissa. Emme antaneet hänen tehdä muuta. Tällaisia "osaajia" Suomeenkin halutaan. Iso osa "huippuammattilaista" ei osaa edes lukea tai kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin töissä ja 6-vuotias oli nepsytutkimuksissaan horissut, että "äiti on koko ajan töissä, byää". Tein kylläkin ihan normi 40 h viikkoa maltillisella työmatkalla. Hoitotaho paheksui tällaista liiallista työntekoa ja ehdotteli ties mitä työajan lyhentämistä.
Nyt olen työtön kun viimeisin määräaikainen pätkä loppui. Pitäisköhän nyt sitten lähteä jonnekin hevon peehen tästä töihin ja käydä kotona joskus ja jouluna? Saattas tulla sanomista.
No eihän se ihan normaalia ja hyvää elämää ole joutua jatkuvasti muuttamaan pitkin ja poikin maata työnpätkien perässä. Johan tuommoisesta lapsetkin traumatisoituu, jos koko ajan vaihtuu koulut, kodit ja kaverit.
Miten "ennen vanhaan" on opetettu asiat alusta asti, kun silloin ei kaiken maailman kouluja ollut ja harvat niissä opiskeli? Kumma juttu.