Kannattaako vastasyntyneelle ostaa 70 cm:n vaatteita?
Äitiyspakkauksen vaatteet näyttävät olevan 60-70 cm:n vaatteita. Hukkuuko se pieni 70 cm:n vaatteeseen, vai voisiko sen kokoisia ostaa itsekin vastasyntynyttä varten, eivät kävisi niin nopeasti pieniksi?
Kommentit (7)
Jos vauvasi on pieni ja hento, siron mallinen, ovat esim. tutta-tuotteen vaatteet koossa 70cm järjettömän isoja. Eurooppalaisten merkkien 70cm vaatteet ovat pienempiä mitoitukseltaan (ranskalaiset esim.). Mutta jos vauvasi on isokokoinen ja pitkäselkäinen, pullukka ; 70cm vaatteet eivät ole kovin suuria.
50 senttisiin vaatteisiinkin. Olin ostanut valmiiksi lähinnä 56senttisiä, mutta onneksi ne tutut toi niitä pikkunuttuja =)
Meille nimittäin on esikoinen tulossa, (olen nyt rv36) ja meillä kaappi suorastaan pullistelee 50-56-60cm vaatteita. On itsellä ja tulevilla mummoilla vähän mopo keulinut. Ja sitten on vielä tuo äitiyspakkaus.
Itse todellakin toivoisin hieman isompia vaatteita suvulta ja tuttavilta, jos haluavat sellaisia ostaa, eivät jää sitten kaikki samassa rytäkässä pieneksi.
suoraan vanhemmilta mitä toivoisivat.
Meidänkin pojalle oli jopa 50-senttiset liian isoja syntyessään, mutta ristiäisten aikaan käytti jo 56-senttisiä. Siltikin sanoin kaikille jotka kysyi, että toivoisin mieluiten 68-senttisiä tai isompia vaatteita kun ei nuo pienimmät vaatteet mene kuin vähän aikaa ja niitä tuntui tosiaan olevan aivan liikaa! 70-senttiset menee jo kauemman aikaa ja niitä tarviikin ihan reippaasti kun sen kokoiset jo syö soseita ja ehkä ryömiikin eli vaatteita kuluu ja menee sotkuun =)
Poika (4500g 53cm) käytti alkuun 56cm vaatteita ja siirtyi aika pian 62-senttisiin. 70-senttiset oli sopivia silti vasta joskus puolivuotiaana.
Tyttö (3400g 49cm) hukkui vastasyntyneenä jopa 50cm vaatteisiin ja käytti 56cm vaatteita muistaakseni joskus 3kk ikäisenä ja 70cm vaatteet (etenkin kotimaiset, jotka reilunkokoisia) alkoivat olla sopivia vasta 1-vuotiaana.
Eli aika pitkään olis olleet isoja...
Toisaalta jos vanhemmat on molemmat isoja ja vauvakin alusta asti isokokoinen, saattaa 70cm sopia jo 3-4-kuisellekin. Vastasyntyneelle sopivimpia on yleensä 50-62cm vaatteet ainakin parin kk:n ajan. Ehkä etukäteen en juuri noita 50cm ostaisi kuin pari, ettei jää käyttämättä (kuten kävi pojan kanssa). Toisaalta on tylsää pukea pientä vauvaa jättikokoisiinkaan vaatteisiin, ja niitä pienimpiä kokoja on tosi vähän, jos ollenkaan, äitiyspakkauksessa.
Menevät kyllä pian pieneksi, ei niitä kovin paljon kannata ostella.
Kyllä minä hankkisin vastasyntyneelle 60 senttisiä vaatteita, pienikokoiselle nekin voivat olla aivan liian suuria. Kirpputoreilta saa tosi hyviä vaatteita todella edullisesti. Eli ei kannata säästää siinä, että ostaa isokokoisia vaatteita, joihin vauva hukkuu.
Omat poikani ovat olleet 51, 53, 55 senttisiä ja kyllä se suurinkin olisi hukkunut 70 senttiseen vaatteeseen.