Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (464)

Vierailija
341/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne lapset mahdu omine sänkyineen vanhempien makkariin. Meillä mahtui vain ihan se pinnasänky ja sekin vei sitten niin paljon tilaa, että piti varvistella hankalasti sängyn ympäri että itse pääsi edes sinne omaan sänkyynsä.

Vierailija
342/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa. 

Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa. 

Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.

Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi

Ei kai sitä kukaan ihmettele. Kurjaa se on lapsesta jos joutuu jatkuvasti 10 tuntia olemaan hoidossa. Nämä asiat ei poissulje toisiaan: Vanhemman on pakko ja lapselle se on kurjaa.

Turhaan sitä silti surkuttelee ja lässyttää, kun aina asialle ei vaan voi mitään. Ihan turhaa syyllistämistä! Sitä tuntuu näissä päiväkotikeskusteluissa aina olevan - syyllistämistä. Etenkin äidin syyllistämistä.

Meillä on onnekas tilanne, että mies tekee etätöitä ja minun työmatka on vajaa 2 km ja miehen joustavalla työajalla ja minun säännöllisellä päivätyöllä saa lapsille ihan mukavat hoitoajat. Kaikilla ei todellakaan ole näin! Kaikilla ei ole varaa tehdä mitään 80 % työaikaa! 

Ei ole turhaa syyllistämistä vaan on ihan faktojen tuomista esiin: OLisihan se helpompaa jos niistä oltais hiljaa vaan (niinkuin se lapsesi ja päiväkodin työntekijä varmasti päin naama sinulle onkin siitä hiljaa), mutta voi harmi kun toisilla on oikeus ilmaista ajatuksensa ja tunteensa tällaisella palstalla.

Se että sinä koet sen syyllistävänä on sinun tunteesi asiasta: Ei hyödytä mitään tuollainen surkuttelu ja lässytys siitä että syyllistetään, kun asia kuitenkin on mitä on ja lapsesi on raukka kun joutuu olemaan niin pitkään hoidossa.

Mutta mitä se hyödyttää näillä palstoilla? Vanhempien työajat tuskin muuttuvat ainakaan noin sormia napsauttamalla. Kuinka joustavasti sinä saat suunnitella työvuorosi? Sinun vakatyöntekijän työajoilla pystyt takaamaan lapsellesi 7 tunnin hoitopäivät? Älä naurata.

Ei ole tarkoituskaan että vanhempien työajat muuttuisi. Toin vaan esiin, että lapsella on kyllä kurjaa olla 10 tuntia/päivä hoidossa.

Mitä se hyödyttää? No ei sen enempää hyödytä kuin tuo sunkaan vastauksesi mulle. Se ei poista lapsesi kurjaa oloa, etten kirjoita sitä ääneen täällä.

No, minun lapsillani ei ole kurjaa. Minulta löytyy silti täysi ymmärrys niitä vanhempia kohtaan, joilta ei nyt onnistu työaikojen ja työmatkojen muuttaminen. Se on nyky-Suomessa tällaista. On aloja, joilla ei ole joustoa ja ei voi oman pään mukaan suunnitella sopivia työaikoja, vaka-ala on esimerkiksi tällainen. Niin on myös minun sotealan työ, mutta saan tehdä päivätyötä ja kiitos miehen etätöiden/joustavan työajan ansiosta hommat sujuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Lyhennetty työaika meinaa myös pienempää palkkaa. Monilla on isot menot pikkulapsivuosina.

No ei ainakaan lapsen takia. Lisätilaa ei tarvitse eli vuokra sama kuin kaksistaan ollessa, pienet lapset ei syö juuri mitään eli ruokakustannukset lähes samat kuin ennen. Ainoa lisäkustannus on vaatteet/päikkymaksu, joka sekin on minimaalinen.

Täh? Millä logiikalla lapsi ei tee lisäkustannuksia? Lastenhuoneen neliöt maksaa maltaita pk-seudulla, pienillä jo vaipat maksaa 100e/kk, siitä eteenpäin harrastukset. Aina tietysti ruuat ja vaatteet jne. Esim. lasten kengät maksaa ihan yhtä paljon kuin aikuisten, mutta kengän koko kasvaa koko ajan ja aina uudelle kaudelle (4x vuodessa) pitää ostaa uudet. Sama kalliiden kausivaatteiden kanssa. Aikuinen vetää samalla takilla monta vuotta, mutta lapsilla ne aina on jäänyt pieneksi ja joka vuosi uudet. Lapsi maksaa enemmän kuin aikuinen. 

Lapset ei tarvitse lastenhuonetta, ihan sulle tiedoksi. Mutta sä haluat olla toki rauhassa ettei se lapsi vaan sotke sun yöunia. Mitä harrastuksia alle kouluikäinen tarvitsee ? Ei mitään. Se tarvitsee oman vanhemman läsnäoloa. Vaatteet ja kengät ei oikeasti niin paljon maksa ellei tarvi aina olla jotain kallista high end merkkiä.

Niin siis mihin ne lapset (monikossa) sitten laitetaan jos ei lastenhuoneeseen???

Mihin ne lapset laitetaan? Puhut ihan kuin ne olisi jotain esineitä,  jotka heitetään johonkin koppiin. No ne voi ihan olla vaikka siinä sun lähellä vai kuulostaako ihan kauhealta..

Tää on nyt joku sekopää, joka ei ymmärrä, että lapset tarvii huoneen, sängyt jne. Kyllä ne neliöt ja huonekalut maksaa. Lapsen kustannukset vanhemmilleen on sadoissa tuhansissa. 

Sä olet se sekopää tässä. Lapset voi nukkua samassa huoneessa kuin sinäkin, ihan sängyssä kuten sinäkin. Alle kouluikäinen ei mitään erillistä pöytää tarvitse. Ei ole tullut sulle varmaan mieleen, mutta esim keittiön tai olohuoneen pöytää voi myös käyttää esim piirtämiseen.

Haha, joo. Se sun eskarilainen varmasti arvostaa, ettei ole omaa huonetta ja nukkuu sun sängyssä. Ei ole yhtään noloa, jos kaveri tulee kylään. 
Eskarilaisetkin on päiväkodissa. 

Vierailija
344/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla. 

Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö.  Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta. 

Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta. 

Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.

Työmatkoihin pk- seudulla menee lyhyeenkin matkaan helposti 1 h suuntaansa.

Vierailija
345/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIHIN lapset laitetaan, jos ei lastenhuoneeseen?

No ne voi olla ihan siinä SAMASSA huoneessa kuin sinäkin. Mä ymmärrän jo ettei mene sun kaaliin, toivottavasti et lisäänny ja laita eteenpäin sun geenejä.

Eihän tuo onnistu kuin ehkä vuoden. Esimerkiksi 50-luvun alussa rakennetuissa taloissa on todella pienet huoneet. Pinnasänky mahtuu parisängyn lisäksi. Sitten ei ole lattiapinta-alaa enää.

Kyllä onnistuu. Pieni lastensänky ei juuri vie enempää tilaa kuin pinnasänky. Ja 50-luvun taloissa oli aina enemmän tilaa kuin yksi makuuhuone, yleensä yläkerta oli jaettu 2-3 pieneen huoneeseen.

Vierailija
346/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa. 

Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa. 

Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.

Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi

Ei kai sitä kukaan ihmettele. Kurjaa se on lapsesta jos joutuu jatkuvasti 10 tuntia olemaan hoidossa. Nämä asiat ei poissulje toisiaan: Vanhemman on pakko ja lapselle se on kurjaa.

Turhaan sitä silti surkuttelee ja lässyttää, kun aina asialle ei vaan voi mitään. Ihan turhaa syyllistämistä! Sitä tuntuu näissä päiväkotikeskusteluissa aina olevan - syyllistämistä. Etenkin äidin syyllistämistä.

Meillä on onnekas tilanne, että mies tekee etätöitä ja minun työmatka on vajaa 2 km ja miehen joustavalla työajalla ja minun säännöllisellä päivätyöllä saa lapsille ihan mukavat hoitoajat. Kaikilla ei todellakaan ole näin! Kaikilla ei ole varaa tehdä mitään 80 % työaikaa! 

Ei ole turhaa syyllistämistä vaan on ihan faktojen tuomista esiin: OLisihan se helpompaa jos niistä oltais hiljaa vaan (niinkuin se lapsesi ja päiväkodin työntekijä varmasti päin naama sinulle onkin siitä hiljaa), mutta voi harmi kun toisilla on oikeus ilmaista ajatuksensa ja tunteensa tällaisella palstalla.

Se että sinä koet sen syyllistävänä on sinun tunteesi asiasta: Ei hyödytä mitään tuollainen surkuttelu ja lässytys siitä että syyllistetään, kun asia kuitenkin on mitä on ja lapsesi on raukka kun joutuu olemaan niin pitkään hoidossa.

Mutta mitä se hyödyttää näillä palstoilla? Vanhempien työajat tuskin muuttuvat ainakaan noin sormia napsauttamalla. Kuinka joustavasti sinä saat suunnitella työvuorosi? Sinun vakatyöntekijän työajoilla pystyt takaamaan lapsellesi 7 tunnin hoitopäivät? Älä naurata.

Ei ole tarkoituskaan että vanhempien työajat muuttuisi. Toin vaan esiin, että lapsella on kyllä kurjaa olla 10 tuntia/päivä hoidossa.

Mitä se hyödyttää? No ei sen enempää hyödytä kuin tuo sunkaan vastauksesi mulle. Se ei poista lapsesi kurjaa oloa, etten kirjoita sitä ääneen täällä.

No, minun lapsillani ei ole kurjaa. Minulta löytyy silti täysi ymmärrys niitä vanhempia kohtaan, joilta ei nyt onnistu työaikojen ja työmatkojen muuttaminen. Se on nyky-Suomessa tällaista. On aloja, joilla ei ole joustoa ja ei voi oman pään mukaan suunnitella sopivia työaikoja, vaka-ala on esimerkiksi tällainen. Niin on myös minun sotealan työ, mutta saan tehdä päivätyötä ja kiitos miehen etätöiden/joustavan työajan ansiosta hommat sujuu. 

Nykyään kun työnhakualueena on koko Suomi, ei 100km suuntaansa ole matka eikä mikään.

Vierailija
347/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ilmoittanut meidän kunnan päiväkodille ajan jolloin tuon ja jolloin haen lapset, ei mua vähääkään kiinnosta monelta heillä työvuoro loppuu. Se on päiväkodin ongelma mitoittaa asiat oikein. Järjestävät henkilökunnan resurssit siten, että aikaa riittää ja homma toimii hemmetin hyvin. Joka kerta tunnelma on kiireetön, eikä ole silleen että henkilökunta on jo eteisessä takki päällä odottamassa koska pääsee kotiin.

Ja meitä taas ei päiväkodissa kiinnosta jos sun bussiaikataulut yllättäen muuttuu ja haluatkin tuoda lapsesi hoitoon varttia aikaisemmin. Se on sun tehtävä pitää kiinni siitä sopimuksesta kuten vaadit toista osapuoltakin tekemään!!

Ja kyllä toteutan tuota myös työssäni: Mukavilla vanhemmille lupaan helpommin muutoksia, kun taas kaltaisesi kusipäät jotka periaatteesta pitävät kiinni piittaamatta muista saavat vähän kylmempää kohtelua takaisinkin.

Enkä taaskaan tarkoita sitä laumaa joka nyt uhriutuu siitä että "kun en pääse töistä aiemmin". EI KOSKE TEITÄ! Koskee näitä jotka tuo tällaista kuspää asennetta esille ihan omasta tahdostaan.

Eihän tässä kukaan vanhempi ole vaatinut, ettei toimittaisi sopimuksen mukaan. Jos aikataulut muuttuu, vanhemmat muuttaa sopimusta. Päiväkodin työntekijät yrittää vedättää aikatauluja lyhyemmiksi muuttamatta sopimusta. 

Niinpä näinhän se on, jos siis tulee kesken sopimuksen vanhemmalle jotain yllätyksiä, niin turha yrittää hoitoaikoja venytellä vanhemmankaan. Ainoastaan ne jotka itsekkin joustaa ja on ystävällisiä saa tahtonsa läpi tässä.

Itse ainakin huokailen ja pyörittelen silmiäni, jos joku kspäinen vanhempi vaatii yhtään enempää meiltä, kuin mitä paperilla on sovittu.

Tässä on työntekijä, jonka ei pitäisi olla ihmisten kanssa tekemisissä. Asenne on järkyttävä.

Vierailija
348/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIHIN lapset laitetaan, jos ei lastenhuoneeseen?

No ne voi olla ihan siinä SAMASSA huoneessa kuin sinäkin. Mä ymmärrän jo ettei mene sun kaaliin, toivottavasti et lisäänny ja laita eteenpäin sun geenejä.

Eihän tuo onnistu kuin ehkä vuoden. Esimerkiksi 50-luvun alussa rakennetuissa taloissa on todella pienet huoneet. Pinnasänky mahtuu parisängyn lisäksi. Sitten ei ole lattiapinta-alaa enää.

Kyllä onnistuu. Pieni lastensänky ei juuri vie enempää tilaa kuin pinnasänky. Ja 50-luvun taloissa oli aina enemmän tilaa kuin yksi makuuhuone, yleensä yläkerta oli jaettu 2-3 pieneen huoneeseen.

Kerrostalossa käytössä ei ole yläkertaa. Vuonna -52 rakennetun talon makuuhuoneeseen mahtui kapea parisänky ja pieni Ikean pinnasänky.

Vierailija
349/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin henkilökunnan työaika loppuu klo 17 eli silloin kun päiväkoti menee kiinni. Jos kaikki ryysää hakemaan muksujaan vasta just minsaa vaille niin mitäpä luulet, pääseekö henkilökunta lähtemään töistä edes työajan loppuessa?

Vierailija
350/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Lyhennetty työaika meinaa myös pienempää palkkaa. Monilla on isot menot pikkulapsivuosina.

No ei ainakaan lapsen takia. Lisätilaa ei tarvitse eli vuokra sama kuin kaksistaan ollessa, pienet lapset ei syö juuri mitään eli ruokakustannukset lähes samat kuin ennen. Ainoa lisäkustannus on vaatteet/päikkymaksu, joka sekin on minimaalinen.

Täh? Millä logiikalla lapsi ei tee lisäkustannuksia? Lastenhuoneen neliöt maksaa maltaita pk-seudulla, pienillä jo vaipat maksaa 100e/kk, siitä eteenpäin harrastukset. Aina tietysti ruuat ja vaatteet jne. Esim. lasten kengät maksaa ihan yhtä paljon kuin aikuisten, mutta kengän koko kasvaa koko ajan ja aina uudelle kaudelle (4x vuodessa) pitää ostaa uudet. Sama kalliiden kausivaatteiden kanssa. Aikuinen vetää samalla takilla monta vuotta, mutta lapsilla ne aina on jäänyt pieneksi ja joka vuosi uudet. Lapsi maksaa enemmän kuin aikuinen. 

Lapset ei tarvitse lastenhuonetta, ihan sulle tiedoksi. Mutta sä haluat olla toki rauhassa ettei se lapsi vaan sotke sun yöunia. Mitä harrastuksia alle kouluikäinen tarvitsee ? Ei mitään. Se tarvitsee oman vanhemman läsnäoloa. Vaatteet ja kengät ei oikeasti niin paljon maksa ellei tarvi aina olla jotain kallista high end merkkiä.

Niin siis mihin ne lapset (monikossa) sitten laitetaan jos ei lastenhuoneeseen???

Mihin ne lapset laitetaan? Puhut ihan kuin ne olisi jotain esineitä,  jotka heitetään johonkin koppiin. No ne voi ihan olla vaikka siinä sun lähellä vai kuulostaako ihan kauhealta..

Tää on nyt joku sekopää, joka ei ymmärrä, että lapset tarvii huoneen, sängyt jne. Kyllä ne neliöt ja huonekalut maksaa. Lapsen kustannukset vanhemmilleen on sadoissa tuhansissa. 

Sä olet se sekopää tässä. Lapset voi nukkua samassa huoneessa kuin sinäkin, ihan sängyssä kuten sinäkin. Alle kouluikäinen ei mitään erillistä pöytää tarvitse. Ei ole tullut sulle varmaan mieleen, mutta esim keittiön tai olohuoneen pöytää voi myös käyttää esim piirtämiseen.

Haha, joo. Se sun eskarilainen varmasti arvostaa, ettei ole omaa huonetta ja nukkuu sun sängyssä. Ei ole yhtään noloa, jos kaveri tulee kylään. 
Eskarilaisetkin on päiväkodissa. 

Ymmärrän,  että sun lapsi saattaa sua hävetä. Jostain syystä mun lapset ei häpeä mua eikä sitä että nukkuvat samassa huoneessa kuin minä. Onpa joskus kavereilta tullut kommenttia ettei nekään haluaisi nukkua yksin. 

Vierailija
351/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin laitat ne lapset (monikossa) jos ei heille ole omaa huonetta? Edelleen odotan vastausta.

Vierailija
352/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkakin voi muuttua. Firmat muuttaa ja lopettaa. Jotkut työpaikat on paikoissa missä asuntoja ei ole., esim sahat ja kaivokset. Entinen naapuri joutui joskus menemään töihin taksilla, kun mies oli työreissussa. Työpaikka oli leirikeskus paikassa mihin ei kulje busseja ollenkaan. Ei mulla pueniä lapsia oke, mutta käsitys siitä että elämä muuttuu ha empatiakykyä. Nimimerkillä itsellä ollut 400 km työmatka, tietysti vain viikonloppuisin kuljin, nyt alle  1 km. 

Nytkö nää alkaakin perustelemaan vanhempien MUUTOKSIA xD On kyllä ihanaa oman perseen tuijottelua tämä.

Ensin joku toteaa ettei muuta mitään koska hällä on oikeus ja ilmaisee suunnilleen vihaavansa lapsensa varhaiskasvattajia. Ja seuraavaksi kun työntekijä kertoo ettei hänkään mielellään muuta ko. asenteella olevan vanhemman vuoksi mitään, niin tulee heti toinen taustalta perustelemaan että "muutoksethan on ihan normaaleja".

Ihanaa tämä itsekkyyden aikakausi.

Mutta onneksi voin itsekkin olla itsekäs: Työt loppuu klo 17 ja minähän lähden silloin kotiin, jos vanhempi myöhästyy niin parempi olla ihan perkeleen hyvä syy sille, koska raportoin sen myöhästymisen päiväkodin johtajalle, joka laittaa sen asian kyllä ylös itselleen että voidaan tarkkailla kuinka usein tuota alkaa tapahtumaan.

Ja joku aiemmin sano, että tekee virallisia ilmoituksia: Voi pliis vanhemmat, tehkää virallisia ilmoituksia! Mitään muuta en tässä tilanteessa toivokkaan: Meitä työntekijöitä ei kuunnella kun ilmaistaan että varhaiskasvatus ei toimi, vanhempia usein kuunnellaan paremmin, eli tehkää ilmoituksia, pommittakaa johtajaa valituksilla, me kiitämme teitä jos teettte näin!

Mulla on kokemusta siitä, miten YKSI vanhempi sai asioita paremmaksi meidän talossa, oikeasti ei tarvittu muuta kuin YKSI vanhempi, jolle saatiin vakuuteltua, että jos hän valittaa me ei oteta sitä henkilökohtaisesti vaan hyvä vaan jos tekee niin. Hän oli kyllä maailman ihanin ihminen!

Vierailija
353/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin henkilökunnan työaika loppuu klo 17 eli silloin kun päiväkoti menee kiinni. Jos kaikki ryysää hakemaan muksujaan vasta just minsaa vaille niin mitäpä luulet, pääseekö henkilökunta lähtemään töistä edes työajan loppuessa?

Tuossa kysymys on huonosta johtamisesta. Jos asiakkaille ilmoitetaan että paikka menee kiinni klo 17, se on auki vielä 16.59.

Vierailija
354/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ongelma ei ole jos työvuorosuunnittelu on pielessä. Päättyykö kaupassakin kaikkien työvuoro sillä minuutilla kuin kauppa sulkeutuu? 

Vierailija
355/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ilmoittanut meidän kunnan päiväkodille ajan jolloin tuon ja jolloin haen lapset, ei mua vähääkään kiinnosta monelta heillä työvuoro loppuu. Se on päiväkodin ongelma mitoittaa asiat oikein. Järjestävät henkilökunnan resurssit siten, että aikaa riittää ja homma toimii hemmetin hyvin. Joka kerta tunnelma on kiireetön, eikä ole silleen että henkilökunta on jo eteisessä takki päällä odottamassa koska pääsee kotiin.

Ja meitä taas ei päiväkodissa kiinnosta jos sun bussiaikataulut yllättäen muuttuu ja haluatkin tuoda lapsesi hoitoon varttia aikaisemmin. Se on sun tehtävä pitää kiinni siitä sopimuksesta kuten vaadit toista osapuoltakin tekemään!!

Ja kyllä toteutan tuota myös työssäni: Mukavilla vanhemmille lupaan helpommin muutoksia, kun taas kaltaisesi kusipäät jotka periaatteesta pitävät kiinni piittaamatta muista saavat vähän kylmempää kohtelua takaisinkin.

Enkä taaskaan tarkoita sitä laumaa joka nyt uhriutuu siitä että "kun en pääse töistä aiemmin". EI KOSKE TEITÄ! Koskee näitä jotka tuo tällaista kuspää asennetta esille ihan omasta tahdostaan.

Eihän tässä kukaan vanhempi ole vaatinut, ettei toimittaisi sopimuksen mukaan. Jos aikataulut muuttuu, vanhemmat muuttaa sopimusta. Päiväkodin työntekijät yrittää vedättää aikatauluja lyhyemmiksi muuttamatta sopimusta. 

Niinpä näinhän se on, jos siis tulee kesken sopimuksen vanhemmalle jotain yllätyksiä, niin turha yrittää hoitoaikoja venytellä vanhemmankaan. Ainoastaan ne jotka itsekkin joustaa ja on ystävällisiä saa tahtonsa läpi tässä.

Itse ainakin huokailen ja pyörittelen silmiäni, jos joku kspäinen vanhempi vaatii yhtään enempää meiltä, kuin mitä paperilla on sovittu.

Tässä on työntekijä, jonka ei pitäisi olla ihmisten kanssa tekemisissä. Asenne on järkyttävä.

Niinpä, sama koskee myös asiakaspalvelua: Jos palvelee eri tavalla ksipäisesti käyttätyviä kuin niitä maailman herttaisimpia ihmisiä, niin on kyllä ihan väärällä alalla. Järkyttävää. Kspäisyydestä ei pitäisi koskaan olla mitään seurauksia ihmiselle.

Vierailija
356/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti vanhemmat vaatii varhaiskasvatuksen työntekijöiltä joustoa kun heidän henkilökohtaiset asiansa muuttuvatkin yllättäen. Itse en nä tätä sellaisena että "vanhempi vedättää aikatauluja pidemmiksi muuttamatta sopimusta" vaan kyse on ihan inhimmillisestä elämästä ja ihan normaalista ihmisestä siinä nenäni edessä.

Olisin aika huolissani, jos asenteeni vanhemman pyyntöjä kohtaan olisi välittömästi tuollainen että "meillähän on tämä sopimus näin, mitä se nyt itsekkyyttään lähtee sitä venyttelemään mihinkään suuntaan oikein PYYTÄMÄLLÄ asioita, hyihyi!".

Jos suhteet on lämpimät ja luottavaiset niin pyyntöjä voi esittää puoleen jos toiseen. Tosin itse en ole kyllä IKINÄ pyytänyt että hae lapsesi aikaisemmin. Täällä on kiva kun voi anonyymisti ilmaista sellaistakin mikä töissä on kiellettyä, jos vaikka onkin joku kiltti ja ymmärtäväinen vanhempi joka voikin valita toisin, mutta ei ole vain tiennyt miten asiat ovat, koska niistä ei normaalisti saa vanhemmille puhua.

No se ketjun aloittajan ongelma taisi olla, ettei ole mahdollista hakea 16:40 ja on tehnyt sopimuksen 17:00 asti. Jos pyyntöä ei esitetä siten, että oikeasti halutaan tosissaan muuttaa sopimus 16:40, että vanhemman pitäisi kieltäytyä töistä aikaisemmin jne., niin se on vain turhaa kiusaa ja painetta vaatia moisia. Pysykää sopimuksessa. Kaikki osalliset. 

Vierailija
357/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien ongelma ei ole jos työvuorosuunnittelu on pielessä. Päättyykö kaupassakin kaikkien työvuoro sillä minuutilla kuin kauppa sulkeutuu? 

Kun kauppa menee kiinni esimerkiks kello 20.30, myyjien työaika päättyy 20.30. 

Itse olen opettaja enkä minä ikinä pääse lähtemään heti kun vika oppilas luokasta poistuu.

Vierailija
358/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin laitat ne lapset (monikossa) jos ei heille ole omaa huonetta? Edelleen odotan vastausta.

Sulle on jo vastattu. Ota ne lääkkeet.

Vierailija
359/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. On vain sössötetty miten pinnasängyn tilalle voi laittaa pienen lastensängyn.

Vierailija
360/464 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kysymys on huonosta johtamisesta. Jos asiakkaille ilmoitetaan että paikka menee kiinni klo 17, se on auki vielä 16.59.

Tämä. Toki tätä samaa on myös sotella. Työaika loppuu klo 15 eli palkanmaksu loppuu siihen. Jos/kun menee yli, niin voi sitten "ottaa joskus pois". JOS vaan sopiva väli löytyy :D ei meilläkään jää potilaan haavanhoito kesken sen takia, että hoitajalla nyt loppui työaika. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme