Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (426)

Vierailija
301/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Lyhennetty työaika meinaa myös pienempää palkkaa. Monilla on isot menot pikkulapsivuosina.

No ei ainakaan lapsen takia. Lisätilaa ei tarvitse eli vuokra sama kuin kaksistaan ollessa, pienet lapset ei syö juuri mitään eli ruokakustannukset lähes samat kuin ennen. Ainoa lisäkustannus on vaatteet/päikkymaksu, joka sekin on minimaalinen.

Vierailija
302/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin vuoden ajan sijaisena päiväkodissa Helsingissä. Virallisesti päiväkoti suljettiin klo 17, johon mennessä tietysti kaikki lapset piti hakea. Joskus joku lapsi haettiin minuuttia vaille. Mutta koskaan siitä ei napistu vanhemmille, koska tuohan oli ihan sääntöjen mukaista. Tämän jälkeen henkilökunnan piti tarkistaa, että kaikki ovet oli lukittu, ikkunat suljettu, pihalta viety lelut sisälle jne. Niinpä tuntilistaan laitettiin kellonajaksi klo 17.15 mitä ei tietysti kerrottu vanhemmille. Minusta jokaisen päiväkodin täytyisi tehdä näin. Ainakin viiden tai kymmenen miinuutin aika sulkemisajan jälkeen.

Ihan sama juttu kuin täällä aiemmin käyty keskustelu kauppaan menemisestä ihan viimeminuuteiia ennen sulkemisaikaa. Ymmärrettävää on, että kaikki haluavat päästä lähtemään työpaikalta ajallaan työajan loppuessa. Työaika pitäisi todellakin työnantajien mitoittaa niin, että ne hommat (kassojen sulkemknen ym), jotka myyjien on kaupoissa tehtävä, sen jälkeen kun ovat saaneet viimeisen asiakkaan ulos ja päiväkodin hoitajilla ne tehtävät, joka heillä on vielä hoidettavana kun viimeinenkin lapsi on haettu, ehtii työajalla hoitaa. Ei tulisi harmitusta kenellekään silloin.

Joo, mutta nyt kun nostetaan esiin että työnantajia ei tuo asia kiinnosta, niin kyllä ainakin itse haluan toimia niin, etten aiheuta harmia sille duunarille joka ei edes saa erityisen hyvää korvausta siitä työstään.

Itse ainakin haluan helpottaa toisten työtä omalta osaltani jos suinkin mahdollista, eikä koske vain asiointiaikoja vaan muitakin seikkoja mitä voi tulla. Olin esim. yksi päivä subwayssa kun tuli joku ihme ruuhka ja työntekijä kiireellä teki hommia, kun oli tulossa minun vuoroni niin sanoin, että kiirettä pitää ja ko. työntekijä sanoi että työkaveri on tauolla eikä hän haluaa keskeyttää sitä, vastasin siihen että joo tärkeää kyllä pitää tauoista kiinni ja odotin kärsivällisesti ja olin ihan yhtä ystävällinen kuin muulloinkin.

En alkanut sättimään työntekijää tai tuomaan esiin oikeuksiani asiakkaana tms. Vaan ymmärrän täysin kiireisen työn ja sen lounastauon merkityksen työssäjaksamisen kannalta.

Tiedän että on paljon ihmisiä, jotka eivät jotenkin näe asiakaspalvelijoita ihmisinä, mutta suurin osa ihmisistä varmasti tämän ymmärtää ja myös humioi heidän hankalaa tillannettaan, jos vain ovat tietoisia siitä.

Valitettavasti aina silti löytyy se pieni joukko ihmisiä, jotka ovat todella kylmäkiskoisia ja pitävät kiinni oikeuksistaan aivan kuin kiusallaan, tehdä asioita viime tingassa tai mahdollisimman hankalasti muiden kannalta VAIKKA voisivatkin valita tehdä toisinkin. "Mulla on oikeus!!".

Jos mä joustan tuon 20min lapsen hoitoajasta, se tarkoittaa että mun palkka on tuon verran pienempi ja se aiheuttaa muutoksia työpaikalla.

Miksi päiväkodin työntekijän mulava olo on tärkeämpi kuin minun palkka tai minun työpaikalle aiheutunut vaiva?

Tuo viesti oli ihmisille, jotka voisivat joustaa, mutta eivät jousta. Jos tiedät ettet voi joustaa, niin viesti ei ollut sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Lyhennetty työaika meinaa myös pienempää palkkaa. Monilla on isot menot pikkulapsivuosina.

No ei ainakaan lapsen takia. Lisätilaa ei tarvitse eli vuokra sama kuin kaksistaan ollessa, pienet lapset ei syö juuri mitään eli ruokakustannukset lähes samat kuin ennen. Ainoa lisäkustannus on vaatteet/päikkymaksu, joka sekin on minimaalinen.

Täh? Millä logiikalla lapsi ei tee lisäkustannuksia? Lastenhuoneen neliöt maksaa maltaita pk-seudulla, pienillä jo vaipat maksaa 100e/kk, siitä eteenpäin harrastukset. Aina tietysti ruuat ja vaatteet jne. Esim. lasten kengät maksaa ihan yhtä paljon kuin aikuisten, mutta kengän koko kasvaa koko ajan ja aina uudelle kaudelle (4x vuodessa) pitää ostaa uudet. Sama kalliiden kausivaatteiden kanssa. Aikuinen vetää samalla takilla monta vuotta, mutta lapsilla ne aina on jäänyt pieneksi ja joka vuosi uudet. Lapsi maksaa enemmän kuin aikuinen. 

Vierailija
304/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki asu vuokralla, eikä perheasunnot edes riittäisi siihen, jos kaikki asuisivat vuokralla.

Pienempi palkka tarkoittaa vajeen paikkaamista sosiaalietuuksilla, eli peiton jatkamista toisesta päästä kun toisesta leikataan.

Vierailija
305/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaupunki ilmoitti, että jos sopimus on 8-17, niin lapsi saa tulla hoitoon klo 8.00 (eteisessä saa olla jo ennen tätä, mutta aikuinen ei voi lähteä ennen pois) ja noutoajaksi riittää klo 17.00, ei tarvitse olla paikalla varttia aikaisemmin. Hoitaja ei saa huomauttaa klo 16.55 tulevalle vanhemmalle, että aikaisemmin voisi tulla, itsellä on kiire.

Päiväkoti on osa julkista palvelua, se ei voi omin päin keksiä päivähoitoaikaa lyhentäviä sääntöjä. Hoitajat saa kiukutella mistä haluavat, mutta he ovat töissä kaupungilla/kunnalla, eivät suoraa vanhemmilla, joten he eivät voi vaatia vanhempia toimimaan vastoin sopimuksia.

Eikä varmasti huomautakkaan, onneksi tällaisessa ketjussa voi anonyymisti sanoa ääneen asioita, joita ei voi sanoa kun pitää olla ammatillinen: Ei hätää osataan näytellä ja hymy perseessä luovuttaa lapsesi ja kuunnella lätinöitäsi, että oi oi kun on mielenkiintoista.

Vierailija
306/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Millä logiikalla lapsi ei tee lisäkustannuksia? Lastenhuoneen neliöt maksaa maltaita pk-seudulla, pienillä jo vaipat maksaa 100e/kk, siitä eteenpäin harrastukset. Aina tietysti ruuat ja vaatteet jne. Esim. lasten kengät maksaa ihan yhtä paljon kuin aikuisten, mutta kengän koko kasvaa koko ajan ja aina uudelle kaudelle (4x vuodessa) pitää ostaa uudet. Sama kalliiden kausivaatteiden kanssa. Aikuinen vetää samalla takilla monta vuotta, mutta lapsilla ne aina on jäänyt pieneksi ja joka vuosi uudet. Lapsi maksaa enemmän kuin aikuinen. 

Itsellä kolme alakouluikäistä lasta ja siirryin tilaamaan kaikki lasten kengät Temusta. 10€/ pari ja kestää sen minkä 50€:n kenkäparikin.

Vierailija
307/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa. 

Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa. 

Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.

Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi

Ei kai sitä kukaan ihmettele. Kurjaa se on lapsesta jos joutuu jatkuvasti 10 tuntia olemaan hoidossa. Nämä asiat ei poissulje toisiaan: Vanhemman on pakko ja lapselle se on kurjaa.

Vierailija
308/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin ylös kaikki hankintojen kustannukset ennen kuin lapsi syntyi. Isoimmat tietysti rattaat ja turvaistuimet, pinnasänky (myöhemmin lasten sänky ja sitten normisänky ja kirjoituspöytä, jotka eivät tässä mukana), syöttötuoli, vaatetta, tuttia, tuttipulloa, rättejä, lääkkeitä vauvoille, jne. Oli pitkä lista. Maksoi 2000 euroa ennen kuin edes syntyi ja hankin asioita myös käytettynä ja halvalla, että moni käyttää varmasti paljon enemmän. 

Vierailija
309/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihmetellyt näitä, jotka hakevat lapsen jo tyyliin klo15. Tekevät varmaan osa-aikaista työtä. Jos sinulla menee 30min työmatkaan ja työt on klo08-16, niin lapsi pitää viedä hoitoon klo07:15 ja olet hakemassa häntä n. klo16:45 (kun töiden jälkeen menee tietysti muutama minuutti kävellä autolle ja ehkä vaihtaa työvaatteet pois, jos on sellaisia jne.). 

Ei, vaan he on vanhempia, jotka limittävät työnsä. 

Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita työaikojaan, vaan työnantaja määrittelee ne. On aika yleistä, että työaika on 08-16 - näin voi olla molemmilla vanhemmalla ja on myös yhden vanhemman perheitä. 
Siksi on ihan käsittämätöntä, että paheksutaan, jos joku ehtii hakemaan lapsensa vasta lähempänä klo17. Ihan normaalia, jos tekee täyden työpäivän ja lisäksi menee työmatkaan aikaa. 

Sinäkään et ymmärrä, että paheksunta kohdistuu heihin jotka okeasti voivat valita mutta jotka ovat kusipäisyyttään silti viimetingassa. Heitäkin kun on valitettavasti on olemassa ja se näkyy kaikkialla missä vaan joutuu minkäänlaista asiakaspalvelua tekemään.

Kukaan ei ole koko tässä ketjussa väittänyt ettei se olisi normaalia. Ei normaaliutta tarvi vakuutella kenellekkään.

Vierailija
310/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ne on ulos heittää ennen kuin ovet sulkeutuu. Muuten jäävät sisälle yksinään.

Vierailija
311/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei tarvitse lastenhuonetta, ihan sulle tiedoksi. Mutta sä haluat olla toki rauhassa ettei se lapsi vaan sotke sun yöunia. Mitä harrastuksia alle kouluikäinen tarvitsee ? Ei mitään. Se tarvitsee oman vanhemman läsnäoloa. Vaatteet ja kengät ei oikeasti niin paljon maksa ellei tarvi aina olla jotain kallista high end merkkiä.

Vierailija
312/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihmetellyt näitä, jotka hakevat lapsen jo tyyliin klo15. Tekevät varmaan osa-aikaista työtä. Jos sinulla menee 30min työmatkaan ja työt on klo08-16, niin lapsi pitää viedä hoitoon klo07:15 ja olet hakemassa häntä n. klo16:45 (kun töiden jälkeen menee tietysti muutama minuutti kävellä autolle ja ehkä vaihtaa työvaatteet pois, jos on sellaisia jne.). 

Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita työaikojaan, vaan työnantaja määrittelee ne. On aika yleistä, että työaika on 08-16 - näin voi olla molemmilla vanhemmalla ja on myös yhden vanhemman perheitä. 
Siksi on ihan käsittämätöntä, että paheksutaan, jos joku ehtii hakemaan lapsensa vasta lähempänä klo17. Ihan normaalia, jos tekee täyden työpäivän ja lisäksi menee työmatkaan aikaa. 

Sinäkään et ymmärrä, että paheksunta kohdistuu heihin jotka okeasti voivat valita mutta jotka ovat kusipäisyyttään silti viimetingassa. Heitäkin kun on valitettavasti on olemassa ja se näkyy kaikkialla missä vaan joutuu minkäänlaista asiakaspalvelua tekemään.

Kukaan ei ole koko tässä ketjussa väittänyt ettei se olisi normaalia. Ei normaaliutta tarvi vakuutella kenellekkään.

Minulta tultiin kysymään, että enkö tee etätöitä ja miksi en voi hakea aiemmin kuin 16.45. Ihan suoraan sanoin, että en tee läheskään aina etätöitä, vaan usein olen työpaikalla/asiakkaan luona kiinni. Yllätyksenä tuli myös se, että en välttämättä pääse puhelimeen, jos päiväkodista haluaisivat vaikka klo 16.00 soittaa ja kertoa päivän kuulumisia. Mietin, että miten monilla on näin joustavat ammatit, että puhelimeen pääsee vastaamaan milloin vain ja lapsen saa haettua aina etuajassa?

Vierailija
313/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ei tarvitse lastenhuonetta, ihan sulle tiedoksi. Mutta sä haluat olla toki rauhassa ettei se lapsi vaan sotke sun yöunia. Mitä harrastuksia alle kouluikäinen tarvitsee ? Ei mitään. Se tarvitsee oman vanhemman läsnäoloa. Vaatteet ja kengät ei oikeasti niin paljon maksa ellei tarvi aina olla jotain kallista high end merkkiä.

Niin siis mihin ne lapset (monikossa) sitten laitetaan jos ei lastenhuoneeseen???

Vierailija
314/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mistäs se päiväkodin työntekijä tietää yhtään mitään sen lapsen vanhemman työehdoista tai työajoista? Niinpä. Ei tiedä yhtään mitään. Ei tiedä työnantajan nimeä, ei alaa, ei mitään. Tietää vain, että sopimus on klo17 asti, mutta tämän päiväkodin työntekijän on niin vaikea tehdä työtään sovitusti. 

Vierailija
315/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka Einon, Väinön, Oliverin, Emman, Sofian ja Liljan vanhemmat hakisivat lapsensa 16.40 mennessä päiväkodista, niin jos Aadan vanhemmat hakevat Aadan töidensä vuoksi vasta 16.57, niin siellä on työntekijän odotettava Aadan kanssa. Ei siinä auta harmitella, että voi kun kaverit lähtivät jo aiemmin. Siinähän sitä olisi työntekijällä hyvää aikaa jutella kahdestaan Aadan kanssa, pyytää Aadaa avuksi laittamaan leluja varastoon jne. Itse olen ainakin sanonut päiväkotiin ihan suoraan, että lastani saa aina pyytää avuksi kaikenlaisiin tavaroiden kantamisiin yms aputehtäviin. Lapsi tulee niistä vain iloiseksi.

Vierailija
316/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ilmoittanut meidän kunnan päiväkodille ajan jolloin tuon ja jolloin haen lapset, ei mua vähääkään kiinnosta monelta heillä työvuoro loppuu. Se on päiväkodin ongelma mitoittaa asiat oikein. Järjestävät henkilökunnan resurssit siten, että aikaa riittää ja homma toimii hemmetin hyvin. Joka kerta tunnelma on kiireetön, eikä ole silleen että henkilökunta on jo eteisessä takki päällä odottamassa koska pääsee kotiin.

Ja meitä taas ei päiväkodissa kiinnosta jos sun bussiaikataulut yllättäen muuttuu ja haluatkin tuoda lapsesi hoitoon varttia aikaisemmin. Se on sun tehtävä pitää kiinni siitä sopimuksesta kuten vaadit toista osapuoltakin tekemään!!

Ja kyllä toteutan tuota myös työssäni: Mukavilla vanhemmille lupaan helpommin muutoksia, kun taas kaltaisesi kusipäät jotka periaatteesta pitävät kiinni piittaamatta muista saavat vähän kylmempää kohtelua takaisinkin.

Enkä taaskaan tarkoita sitä laumaa joka nyt uhriutuu siitä että "kun en pääse töistä aiemmin". EI KOSKE TEITÄ! Koskee näitä jotka tuo tällaista kuspää asennetta esille ihan omasta tahdostaan.

Vierailija
317/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse laitoin ylös kaikki hankintojen kustannukset ennen kuin lapsi syntyi. Isoimmat tietysti rattaat ja turvaistuimet, pinnasänky (myöhemmin lasten sänky ja sitten normisänky ja kirjoituspöytä, jotka eivät tässä mukana), syöttötuoli, vaatetta, tuttia, tuttipulloa, rättejä, lääkkeitä vauvoille, jne. Oli pitkä lista. Maksoi 2000 euroa ennen kuin edes syntyi ja hankin asioita myös käytettynä ja halvalla, että moni käyttää varmasti paljon enemmän. 

Järkyttävää toi sun lista. Mulla 4 lasta. Yhdet käytetyt rattaat kaikilla maksoin 20e, turvaistuin 35e, pinnasänky 0e (maalasin itse uudestaan), tuttipullot (2 kpl maksaa noin 12e) jne. Ihan järkeä saa käyttää. Toki saahan sitä vaikka miljoonan vedettyä, jos ei ole järkeä päässä. Ja mitä hemmetin lääkettä sä syötät sun vauvalle? 

Vierailija
318/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa. 

Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa. 

Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.

Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi

Ei kai sitä kukaan ihmettele. Kurjaa se on lapsesta jos joutuu jatkuvasti 10 tuntia olemaan hoidossa. Nämä asiat ei poissulje toisiaan: Vanhemman on pakko ja lapselle se on kurjaa.

Turhaan sitä silti surkuttelee ja lässyttää, kun aina asialle ei vaan voi mitään. Ihan turhaa syyllistämistä! Sitä tuntuu näissä päiväkotikeskusteluissa aina olevan - syyllistämistä. Etenkin äidin syyllistämistä.

Meillä on onnekas tilanne, että mies tekee etätöitä ja minun työmatka on vajaa 2 km ja miehen joustavalla työajalla ja minun säännöllisellä päivätyöllä saa lapsille ihan mukavat hoitoajat. Kaikilla ei todellakaan ole näin! Kaikilla ei ole varaa tehdä mitään 80 % työaikaa! 

Vierailija
319/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka Einon, Väinön, Oliverin, Emman, Sofian ja Liljan vanhemmat hakisivat lapsensa 16.40 mennessä päiväkodista, niin jos Aadan vanhemmat hakevat Aadan töidensä vuoksi vasta 16.57, niin siellä on työntekijän odotettava Aadan kanssa. Ei siinä auta harmitella, että voi kun kaverit lähtivät jo aiemmin. Siinähän sitä olisi työntekijällä hyvää aikaa jutella kahdestaan Aadan kanssa, pyytää Aadaa avuksi laittamaan leluja varastoon jne. Itse olen ainakin sanonut päiväkotiin ihan suoraan, että lastani saa aina pyytää avuksi kaikenlaisiin tavaroiden kantamisiin yms aputehtäviin. Lapsi tulee niistä vain iloiseksi.

Ei auta harmitella, mutta saa harmittaa jos harmittaa. Toisten tunnetiloja et pysty hallitsemaan sen enempää kuin he itsekkään. Ja sama koskee sitä lapsiparkaasi joka kyllä tiedostaa olevansa jatkuvasti se joka on ainoa lapsi koko talossa kun kaverit on haettu. Tämä ei tarkoita, että sun pitäisi hakea aikaisemmin jos et kerran pääse aikaisemmin, tämä on vain faktaa siitä, että tilanne harmittaa muita ihmisiä, vaikka sulla onkin oikeus noin tehdä.

Mutta mutta..eikä mutat tähän auta jos kyse on toisten ihmisten sisällä tapahtuvista asioista. Pitää vaan elää sen tiedon kanssa, että myöhäinen saapumisesi on harmillinen asia toisille.

Vierailija
320/426 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni siirtyi päiväkotiin alueelle, jossa iso osa vanhemmista on joustavassa etätyössä (akateemisia aloja) tai kotona vauvan kanssa. Helppo sitä on hakea lapsi etuajassa ja joustaa, kun tilanne on tuo. Sitten oma tilanne on se, että työpaikalle on päiväkodilta 10 km, mutta saatan olla työtehtävässä 20-30 km päässä päiväkodilta. Miehellä sama homma, työpaikalle matkaa 15 km. Ei siinä olla neljän aikaan lasta hakemassa, vaan menee lähelle viittä.

Kun on totuttu tuohon, että iso osa vanhemmista hakee etuajassa, niin on ollut vaikea ymmärtää, ettemme voi tehdä vajaata päivää. Meillä on ollut jo iso neuvottelun paikka se, että työpäivä on päätettävä niin, että ehdin viideksi päiväkotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi