Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Astioiden haju - kuka tunnustaa ongelman?

Vierailija
12.07.2025 |

Minulla on ongelma. Haistan (pestyt) astiat pahanhajuisina. Se saattaa hyvinkin pilata oman ruokahaluni, joten yritän olla haistelematta esim. lasia, kun hörppään. Olen huomannut, että haju on erityisesti laseissa ja metalliastioissa; sellainen kalamainen, metallimainen - no, paha.

Kaikki ei tätä tunnista, ja siksi kysynkin, tietääkö joku muu tuon astioiden epämiellyttävän hajun. Ja kyllä, olen puhdistanut astianpesukonetta, välillä pessyt kahteenkin kertaan, kuumalla, pitkällä ym. ohjelmilla. Eikä ole pelkästään omien astioiden ominaisuus.

Ärsyttävää, kun menee ruokahalu jo ruokaa laittaessa.

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tunnistan, mutta ei ole jokapäiväinen juttu. Olen miettinyt että josko lasit on olleet puhtaana koneessa liian kauan (ennenkuin laitan kaappiin) tai sitten joku isompi astia ( keittokattila tms.) puhdustunut huonosti. Kalaruuat, sipuli, kananmuna...

Vierailija
2/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä konetiskiainetta käytät?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä tunnistan, mutta ei ole jokapäiväinen juttu. Olen miettinyt että josko lasit on olleet puhtaana koneessa liian kauan (ennenkuin laitan kaappiin) tai sitten joku isompi astia ( keittokattila tms.) puhdustunut huonosti. Kalaruuat, sipuli, kananmuna...

Nämä juuri! Nuo mainitsemasi kala, sipuli (nyt erityisesti kesäsipuli) ja kananmuna on alkaneet ällöttää, vaikka ennen oli lempiruokiani :(

Miten hiivatissa tuon hajun saa pois.

Vierailija
4/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain fairyn tehomyrkkyä, ja sen kemikaalinkin haju on epämiellyttävän voimakas. Miettinyt sitäkin, että pitääkö alkaa pesemään ensin tiskiaineen kanssa ja sen jälkeen perään ilman.

Vierailija
5/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile välillä käsitiskiä. Onko lasisi oikeaa lasia vai pyrexiä tms? Silläkin voi olla merkitystä.

Vierailija
6/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konetiskiaineet on kovia myrkkyjä, ja ainakin oma koneeni jätti astiat haisemaan. Vasta kun ostin uuden koneen, aloin vähentää annostusta, koska vanhassa se haju nousi kesken ohjelmankin nenään, eikä lähtenyt huuhtelussa.

Vierailija
7/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep! Mulla haisee kanssa astiat, jos on kone ollut liian pitkään pesemättä ja jos pesen liian matalassa lämpötilassa ja on huono pesuaine. Paras pesuaine on omasta mielestäni joko nestemäinen geeli, tai pulveri. Silloin harvemmin astiat haisee, ehkä nuo jotenkin liukenee omassa koneessa paremmin? Pesen koneen sitruunahapolla ja putsaan ne sihdit muutaman kerran vuodessa. Enkä laita koneeseen ruuantähteitä koskaan, vaan kaavin ne roskikseen. Joskus myös huuhtaisen astioita vähän ennen koneeseen laittoa. 

Vierailija
8/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astianpesukoneella kannattaa suodatinsihtien puhdistuksen ohella pestä tyhjä koneellinen käyttäen sitruunahappoa. Haju ei välttämättä kerralla poistu, mutta laimenee.

Vierailija
9/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hep! Mulla haisee kanssa astiat, jos on kone ollut liian pitkään pesemättä ja jos pesen liian matalassa lämpötilassa ja on huono pesuaine. Paras pesuaine on omasta mielestäni joko nestemäinen geeli, tai pulveri. Silloin harvemmin astiat haisee, ehkä nuo jotenkin liukenee omassa koneessa paremmin? Pesen koneen sitruunahapolla ja putsaan ne sihdit muutaman kerran vuodessa. Enkä laita koneeseen ruuantähteitä koskaan, vaan kaavin ne roskikseen. Joskus myös huuhtaisen astioita vähän ennen koneeseen laittoa. 

Ja mittaan sen geelin tai pulverin määrän aina tarkasti, eli en annostele sitä liikaa. Mulla on muovinen pieni ml mitta pelkästään konetiskiainetta varten. 

Vierailija
10/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koneen pesuohjelma tarpeeksi kuumalla? Kodinkonekorjaaja neuvoi käyttämään vähintään lämpötilaa +60, eko-ja auto-ohjelmat koneessani tarjoavat lämpöä alkaen +45 ja se on liian vähän, monet bakteerit viihtyvät siinä lämpötilassa.

Vierailija
11/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Likainen tiskikone. Se pitää puhdistaa välillä. Pohhaventtiili ja suodatin irti ja pesuun, tehopesu tyhjällä koneella.

Haju tulee siitä, että sun koneessa pyörii mätänevät moskat putkissa ja suodattimessa.

Vierailija
12/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä juuri! Nuo mainitsemasi kala, sipuli (nyt erityisesti kesäsipuli) ja kananmuna on alkaneet ällöttää, vaikka ennen oli lempiruokiani :(

Miten hiivatissa tuon hajun saa pois.

Lue koneen käyttöohjeesta, miten tiskikone puhdistetaan. Onko ihan uusi asia?  

Vierailija
13/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain fairyn tehomyrkkyä, ja sen kemikaalinkin haju on epämiellyttävän voimakas. Miettinyt sitäkin, että pitääkö alkaa pesemään ensin tiskiaineen kanssa ja sen jälkeen perään ilman.

Vaihda pesuainetta. Pirkan ja Coopin all in one -tabletit ovat kelpoja, kun vaan muistaa pestä täysiä koneellisia.

Vierailija
14/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kone pyörii päivittäin, mutta siirryin niihin nappuloihin muutama vuosi sitten, koska ovat *kätevämpiä*

Kone on suht uusi, ja sihtiä puhdistan useinkin. Täytyy kokeilla palata nestemäiseen aineeseen, josko sillä olisi mitään vaikutusta.

Vierailija
15/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sama ongelma Fairyn tiskiaineella! Varsinkin silikoniastioihin jäi kamala haju JA maku. 

Vierailija
16/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fairy on hirveän hajuinen osta LV tä

Vierailija
17/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hauska törmätä tähän mielipiteeseen, kun lapseni aina välillä sanoo, että hän ei halua juoda tietyistä laseista, kun haisevat pahalle. Siis juuri kun ovat olleet tiskikoneessa. Ja koskee vain yhtiä tiettyjä laseja. Kiitos tästä 😊

Vierailija
18/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fairyn konetiskiaine tosiaan haisee ja melkeinpä maistuukin pestyissä astioissa. Yhdistelmätableteissa saattaa muutenkin käydä niin, ettei tabletti liukenekaan sitä tahtia kuin pitäisi.

Jauhe tai nestemäinen pesuaine, tai huuhteluaineeton tabletti ovat parempia ja tietenkin kuuma pesuohjelma. Erilliseen huuhteluainelokeroon voi tarvittaessa laittaa huuhtelukirkastetta ja säätää sen annostusta pieneksi.

Vierailija
19/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konetiskiaineet on kovia myrkkyjä, ja ainakin oma koneeni jätti astiat haisemaan. Vasta kun ostin uuden koneen, aloin vähentää annostusta, koska vanhassa se haju nousi kesken ohjelmankin nenään, eikä lähtenyt huuhtelussa.

Käytän jauhemaista konetiskiainetta juuri siksi että sen määrää voi itse säädellä. Esipesen astia. Onko pesukoneen sihti täynnä ruuanjätettä ? Nenässäkin voi olla vikaa.

Vierailija
20/73 |
12.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä Mielen pesukiekko. Se vaihdetaan noin kuukauden välein. Kone annostelee itse tarvittavan määrän. Tulee puhdasta eikä haise. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi