Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (330)

Vierailija
281/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Meinasin jo kommentoida samaa, kun täällä tulee kommenttia, ettei aina voi päättää työaikojaan. Eikö pienten lasten vanhemmilla kuitenkin ole oikeus lyhennettyyn työaikaan? Toki tietenkään kaikilla talous ei anna myöten tehdä lyhennettyä.

Eh? Taloudellisesti tulee aika paljon takkiin lyhennetyllä työajalla. Monet ovat myös työssä, jossa normaalisti tehdään reilusti ylitöitä. Silloin se, että tekee edes vain 8h, on jo lyhennys itsessään. Ja kollegat voivat olla siitäkin pahoillaan, kun ei ole saatavilla tekemään enempää. 

Vierailija
282/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodissa (Helsingissä) oli vaikeuksia ymmärtää, että minun työpäiväni päättyy klo 17, miehen 16.15, mutta matka bussilla kestää vähintään sen 30min. Jos työssä haluaa olla, joutuu sopeutumaan työpaikan ehtoihin. 

Tuli tunne, ettei lasten kunnallinen päivähoito ole työssäkäyviä perheitä varten lainkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä muutaman vuoden päiväkodissa ja ryhmän opettaja oli hiukan omiin sääntöihin taipuvainen. Hän saattoi ohjeistaa vanhemmille milloin mitäkin, mikä juuri sillä hetkellä tuntui hänelle toimivan parhaiten. Pääasia tuntui olevan, että vanhempia ohjeistetaan.

Nyt emme kumpikaan enää ole töissä päikyssä, joten huoli pois tältä osin!

Vierailija
284/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meil kuulumiset oli 97% ajasta: "Hyvä päivä oli". Ei muuta. :D

Onnekas. Vaihtaisin ilomielin paikkaa kanssasi, jos saisimme lapsestamme samanlaista palautetta.

T. Vilkkaan ja haastavan pojan äiti, jonka poika kasvatuksesta ja rajoista huolimatta on uhmakas

Vierailija
285/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Meinasin jo kommentoida samaa, kun täällä tulee kommenttia, ettei aina voi päättää työaikojaan. Eikö pienten lasten vanhemmilla kuitenkin ole oikeus lyhennettyyn työaikaan? Toki tietenkään kaikilla talous ei anna myöten tehdä lyhennettyä.

Käsittääkseni lyhennetyn työajan saa lapsen ollessa alle 3 v tai 1-2 lk koulussa.

Vierailija
286/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sua ei siis kiinnosta kuunnella kulumiset tai rauhassa antaa lapsen pukea/tehdä lähtöä päiväkodista?

Mua ei ainakaan kiinnosta joka päivä se sama "nukkui, oli kivat leikit, söi hyvin", kun ei päiväkodissa tunnu olevan mitään kunnon ohjelmaa. Monesti hoitajatkin lurkkivat jossain telineiden alla, että välttyisivät kontaktilta.

Vierailija
287/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnekas. Vaihtaisin ilomielin paikkaa kanssasi, jos saisimme lapsestamme samanlaista palautetta.

T. Vilkkaan ja haastavan pojan äiti, jonka poika kasvatuksesta ja rajoista huolimatta on uhmakas

Mutta jos on oikeasti jotain haasteita lapsen kanssa, niin olisi asiallista, että järjestetään ihan yksityinen keskustelu ryhmän opettajan kanssa. Ei hakutilanne pihalla ole se hetki ruotia mitään erityishaasteita muiden lasten ja vanhempien kuullen. 
Eli hakutilanteen kuulumiset on ihan höpönlöpöä yleensä, ja näin kuuluukin olla, koska siinä voi olla muita vanhempia jonossa ja häiriötekijöitä ympärillä juoksevista lapsista jne. 
Jos teillä tuossa tilanteessa alettiin ruotia lapsen haasteita, niin päiväkoti on kyllä toiminut väärin. 

Vierailija
288/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän päiväkodissa (Helsingissä) oli vaikeuksia ymmärtää, että minun työpäiväni päättyy klo 17, miehen 16.15, mutta matka bussilla kestää vähintään sen 30min. Jos työssä haluaa olla, joutuu sopeutumaan työpaikan ehtoihin. 

Tuli tunne, ettei lasten kunnallinen päivähoito ole työssäkäyviä perheitä varten lainkaan.

Esim. Vantaalla julkistettiin joku vuosi, että 50% sai päivähoidon ilmaiseksi. Silloin pitää olla aika pienituloisia kaikki, eli todennäköisesti työttöminä tai vain osa-aikatöissä. 
t. Itse maksoin täyden hinnan Vantaalla ja kävin töissä, jossa tein paljon ylitöitä ja lapsen hain usein juuri ennen klo17

Vierailija
289/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mulla on niin pieni palkka, ettei perse kestä 20% tulon pudotusta. Toisaalta, lapset on 4v ja esikoulun välillä, eli en lyhennystä edes saisi. Sori siitä.

Vierailija
290/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin vuoden ajan sijaisena päiväkodissa Helsingissä. Virallisesti päiväkoti suljettiin klo 17, johon mennessä tietysti kaikki lapset piti hakea. Joskus joku lapsi haettiin minuuttia vaille. Mutta koskaan siitä ei napistu vanhemmille, koska tuohan oli ihan sääntöjen mukaista. Tämän jälkeen henkilökunnan piti tarkistaa, että kaikki ovet oli lukittu, ikkunat suljettu, pihalta viety lelut sisälle jne. Niinpä tuntilistaan laitettiin kellonajaksi klo 17.15 mitä ei tietysti kerrottu vanhemmille. Minusta jokaisen päiväkodin täytyisi tehdä näin. Ainakin viiden tai kymmenen miinuutin aika sulkemisajan jälkeen.

Ihan sama juttu kuin täällä aiemmin käyty keskustelu kauppaan menemisestä ihan viimeminuuteiia ennen sulkemisaikaa. Ymmärrettävää on, että kaikki haluavat päästä lähtemään työpaikalta ajallaan työajan loppuessa. Työaika pitäisi todellakin työnantajien mitoittaa niin, että ne hommat (kassojen sulkemknen ym), jotka myyjien on kaupoissa tehtävä, sen jälkeen kun ovat saaneet viimeisen asiakkaan ulos ja päiväkodin hoitajilla ne tehtävät, joka heillä on vielä hoidettavana kun viimeinenkin lapsi on haettu, ehtii työajalla hoitaa. Ei tulisi harmitusta kenellekään silloin.

Joo, mutta nyt kun nostetaan esiin että työnantajia ei tuo asia kiinnosta, niin kyllä ainakin itse haluan toimia niin, etten aiheuta harmia sille duunarille joka ei edes saa erityisen hyvää korvausta siitä työstään.

Itse ainakin haluan helpottaa toisten työtä omalta osaltani jos suinkin mahdollista, eikä koske vain asiointiaikoja vaan muitakin seikkoja mitä voi tulla. Olin esim. yksi päivä subwayssa kun tuli joku ihme ruuhka ja työntekijä kiireellä teki hommia, kun oli tulossa minun vuoroni niin sanoin, että kiirettä pitää ja ko. työntekijä sanoi että työkaveri on tauolla eikä hän haluaa keskeyttää sitä, vastasin siihen että joo tärkeää kyllä pitää tauoista kiinni ja odotin kärsivällisesti ja olin ihan yhtä ystävällinen kuin muulloinkin.

En alkanut sättimään työntekijää tai tuomaan esiin oikeuksiani asiakkaana tms. Vaan ymmärrän täysin kiireisen työn ja sen lounastauon merkityksen työssäjaksamisen kannalta.

Tiedän että on paljon ihmisiä, jotka eivät jotenkin näe asiakaspalvelijoita ihmisinä, mutta suurin osa ihmisistä varmasti tämän ymmärtää ja myös humioi heidän hankalaa tillannettaan, jos vain ovat tietoisia siitä.

Valitettavasti aina silti löytyy se pieni joukko ihmisiä, jotka ovat todella kylmäkiskoisia ja pitävät kiinni oikeuksistaan aivan kuin kiusallaan, tehdä asioita viime tingassa tai mahdollisimman hankalasti muiden kannalta VAIKKA voisivatkin valita tehdä toisinkin. "Mulla on oikeus!!".

Jos mä joustan tuon 20min lapsen hoitoajasta, se tarkoittaa että mun palkka on tuon verran pienempi ja se aiheuttaa muutoksia työpaikalla.

Miksi päiväkodin työntekijän mulava olo on tärkeämpi kuin minun palkka tai minun työpaikalle aiheutunut vaiva?

Vierailija
291/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on teidän lapsia, ei päiväkodin.

Vierailija
292/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ns. liukuhihnalla töissä. Jos muut lopettaa työt 15.30 ja minä 15.10 menee systeemit ihan sekaisin. Eli yhden takia koko pienehkö tuotantolinja pitäisi rytmittää uudelleen. Tuskin työnantajaa kiinnostaa ryhtyä moiseen sen takia että sillä miellytettäisi päiväkodin henkilökuntaa...

Vierailija
293/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta he ovat tehneet sopimuksen hoidosta klo17 asti (mikä on vastuullista työssäkäyviltä vanhemmilta) ja lasten kasvatus maksaa, ja jos nyt ei ole lähtökohtaisesti miljonääri, yleensä pitää tehdä töitä, että lapsilla on hyvä koti, ruoka, vaatteet, harrastukset maksettuna. Näin hyvät vanhemmat toimivat tässä maassa. Käyvät töissä. 
Jos sopimus päiväkodin kanssa on klo17 asti, on virkavirhe päiväkodin työntekijältä alkaa selittää, että se onkin 16:40, kun pitää hakea. 

Vierailija
294/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun meidän lapset oli klo 17 sulkeutuvassa kunnan päikyssä toivoivat, että lapset haetaan ennen neljää. Oli kuulemma kauheaa, kun joutuivat odottelemaan sen jälkeen ilman kavereita.

Mä en tajua,  miten niin suuri osa vanhemmista sai haettua lapsensa enne neljää.  Mies vei lapset ja mä hain, mutta silti oli hankala pitää lapsilla lyhyitä päiväkotipäiviä.

Kouluissa ja päiväkodeissa (ja opetusministerin maailmassa) ei juuri ymmärretä, että useimmat vanhemmat tekevät töitä virka-aikana ja heillä on mahdollisuus maksimissaan 25 lomapäivään (pl. lauantait) koko vuoden aikana. 

Vierailija
295/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on teidän lapsia, ei päiväkodin.

Se päiväkoti on olemassa sen takia, että isä ja äiti pystyvät käymään töissä..

Vierailija
296/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos on oikeasti jotain haasteita lapsen kanssa, niin olisi asiallista, että järjestetään ihan yksityinen keskustelu ryhmän opettajan kanssa. Ei hakutilanne pihalla ole se hetki ruotia mitään erityishaasteita muiden lasten ja vanhempien kuullen. 
Eli hakutilanteen kuulumiset on ihan höpönlöpöä yleensä, ja näin kuuluukin olla, koska siinä voi olla muita vanhempia jonossa ja häiriötekijöitä ympärillä juoksevista lapsista jne. 
Jos teillä tuossa tilanteessa alettiin ruotia lapsen haasteita, niin päiväkoti on kyllä toiminut väärin. 

Voi kuule, meillä käydään aina nuo haastavat tilanteet läpi julkisella paikalla muiden kuullen. Usein myös niin, että lapsi itsekin on kuulolla. Ja jos on jotain oikein poikkeavaa, niin sitten vetäydytään syrjään kahden kesken.

Vierailija
297/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitoajan pystyy varaamaan klo 17 asti, silloin lapsi saa siihen asti olla. Moni päiväkoti yrittää päästä helpommalla eivätkä haluaisi edes hoitaa lapsia. Se on nyt työporukan omaa höpönlöpöä ja haluavat vaan luistaa hommistaan. Haet lapsen silloin kuin haet. Sinulla on oikeus pitää lapsi päiväkodissa. Jatkat siis samaan malliin kuin ennenkin ja voit vaikka ilmoittaa että ei kiinnosta kuulumisten vaihdot joten se takia ei tarvii painostaa sua. Ei se nyt haittaa jos yhdeltä päivältä jää ne samat lätinät kuulematta. 

Päiväkotien kanssa saa olla tiukkana! Siellä yritetään mahdollisimman paljon hankaloittaa ihmisten elämää!

Vierailija
298/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaupunki ilmoitti, että jos sopimus on 8-17, niin lapsi saa tulla hoitoon klo 8.00 (eteisessä saa olla jo ennen tätä, mutta aikuinen ei voi lähteä ennen pois) ja noutoajaksi riittää klo 17.00, ei tarvitse olla paikalla varttia aikaisemmin. Hoitaja ei saa huomauttaa klo 16.55 tulevalle vanhemmalle, että aikaisemmin voisi tulla, itsellä on kiire.

Päiväkoti on osa julkista palvelua, se ei voi omin päin keksiä päivähoitoaikaa lyhentäviä sääntöjä. Hoitajat saa kiukutella mistä haluavat, mutta he ovat töissä kaupungilla/kunnalla, eivät suoraa vanhemmilla, joten he eivät voi vaatia vanhempia toimimaan vastoin sopimuksia.

Vierailija
299/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun meidän lapset oli klo 17 sulkeutuvassa kunnan päikyssä toivoivat, että lapset haetaan ennen neljää. Oli kuulemma kauheaa, kun joutuivat odottelemaan sen jälkeen ilman kavereita.

Mä en tajua,  miten niin suuri osa vanhemmista sai haettua lapsensa enne neljää.  Mies vei lapset ja mä hain, mutta silti oli hankala pitää lapsilla lyhyitä päiväkotipäiviä.

Kouluissa ja päiväkodeissa (ja opetusministerin maailmassa) ei juuri ymmärretä, että useimmat vanhemmat tekevät töitä virka-aikana ja heillä on mahdollisuus maksimissaan 25 lomapäivään (pl. lauantait) koko vuoden aikana. 

Nuo instanssit on kaikki täynnä vasemmistolaisia ja päätökset tehdään ajatellen jotain työttömiä muualta tulleita. Tavallisia suomalaisia verojamaksavia, työssäkäyviä, maan tulevaisuutta varmistavia lapsiperheitä ei tuolla ajatella pätkääkään. 

Vierailija
300/330 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt vaan meidän juttu, kun työajat sallivat. Mies vie lapset ysiksi päikkyyn ja mä haen sitten kahden aikaan. Tämä siksi, että lapset olisivat mahdollisimman vähän päiväkodissa.

Itse teen vajaata viikkoa ja mies etätöitä, tällä hetkellä. Eli arkivapaitakin lapsilla on mahdollisimman paljon. Miehen vanhemmat myös kuuluu päikkyrinkiin.

Kyllä mä hakiessa kysäsen, että miten päivä on mennyt. Hoitaja kertoo jotain, että hyvin on mennyt. Eipä siinä paljon jutella.

Muistelen, kun teininä hain sisartani päiväkodista, niin samat lätinät oli silloinkin, kun kysyin, että Jylhä-Konsta ollut  kiltisti päivän.. Tai sitten ne vaan mulle kertonneet kummosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi