Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (278)
Vanhemmilla on työpaikat. Työpaikoilla on työajat. Työmatkaan kuluu aikaa. Haku vähän ennen viittä on täysin normaalia. Se on näitä elämän realiteetteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvuoro päättyy klo 17 ja henkilökunta lähtee silloin kotiin, ei se niin vaikeaa ole.
Jos päiväkoti ilmoittaa aukiolon olevan kello 17 asti, lapsen voi noutaa 16.59.
Ihan samalla tavalla kuin jos kauppa menee kiinni klo 21, voit mennä sinne klo 20.59, jos haluat olla kusipäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
1-vuotiaan paikka ei ole päiväkoti, eikä varsinkaan 10 tuntia.
- lastenhoitaja
No maksatko sinä hänelle kotiin jäämisestä? Lapsi on 1-vuotias siihen asti, että täyttää 2 vuotta. Suurin osa lapsista menee päiväkotiin 1-vuotiaina vanhempainrahakauden päättyessä . Korkeampi kotihoidontuki auttaisi vanhempaa jäämään kotiin hoitamaan lasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvuoro päättyy klo 17 ja henkilökunta lähtee silloin kotiin, ei se niin vaikeaa ole.
Jos päiväkoti ilmoittaa aukiolon olevan kello 17 asti, lapsen voi noutaa 16.59.
Ihan samalla tavalla kuin jos kauppa menee kiinni klo 21, voit mennä sinne klo 20.59, jos haluat olla kusipäinen.
Käsittääkseni kaupan ovella on vartija, joka hyvin lähellä sulkemisaikaa ilmoittaa, että suljemme klo 21. Asiakas tietää, että nyt ei jäädä katselemaan katkarapuja säilykeosastolle rauhassa.
Minä olen ilmoittanut meidän kunnan päiväkodille ajan jolloin tuon ja jolloin haen lapset, ei mua vähääkään kiinnosta monelta heillä työvuoro loppuu. Se on päiväkodin ongelma mitoittaa asiat oikein. Järjestävät henkilökunnan resurssit siten, että aikaa riittää ja homma toimii hemmetin hyvin. Joka kerta tunnelma on kiireetön, eikä ole silleen että henkilökunta on jo eteisessä takki päällä odottamassa koska pääsee kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäväähän se omien lasten kanssa olo on, pitää saada heti nutkkumaan, kun kotiin mennään, etteivät häiritse vanhempien mammapalstalilua.
Sitten teinlapsen vanhempina ihmetellään, että ketähän nuo on, jotka ovat sipsipussin kanssa pelaamassa teidän lastenhuoneessa.
Ne, jotka tulevat hakemaan lastaan muutama minuuttia vaille viisi, ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin nekin, jotka ovat pistämässä päiväkotia kiinni. Heillä todennäköisesti on ollut jokin oma työasia, joka venyy yliajalle heistä itsestään riippumatta, ja tietenkin se harmittaa heitä.
On älytöntä olkiukkoilua väittää, että joku tulee viime minuutilla hakemaan lastaan siksi ettei halua olla tämän seurassa.
Miksi lapsi on päiväkodissa, joka menee kiinni klo 17 ellei vanhempi pysty häntä hakemaan klo 17 mennessä? Miksi luulet, että hoitajat ovat vastuussa sinun ylimenevästä työajastasi? Normaaliälyinen osaa huomoida tuollaisen ja vie lapsen päiväkotiin, josta varmuudella pystyy hänet hakemaan ennen sulkemisaikaa. Tai jos ei itse pysty, sopii vaikka mummon tai kummin kanssa hakemisesta. Ei se päiväkoti mikään yksityinen holhouskeskus ole, joka on auki vain sinun tarpeitasi varten.
Jäkäti jäkäti. Ei ole lasta päiväkodissa minulla. Mutta niin se vain menee, että jokaisen on tehtävä työnsä ja välillä sattuu yllätyksiä. Ne vanhemmat ovat ihan samanlaisia pienipalkkaisia työntekijöitä, joista puristetaan kaikki irti, kuin päiväkodinkin ihmiset. Ja jos vaikka bussi menee rikki, on aivan samantekevää, onko kyydissä istujan äly normaali vai ei.
Mitä raivoat? Lapsilla on nimettynä varahakijat juuri siksi, että he voivat hakea, jos vanhemmalle tulee jotain yllättävää. Ei ole päiväkodintätien vastuulla, jos sinun työsi venyy. Ymmärrätkö, että heilläkin voi olla lapset, jotka pitäisi hakea hoidosta ajoissa?
Mutta miksi päiväkodista tulee noottia, kun lapsen noutaakin naapuri tai serkku, joiden nimet toki on ilmoitettu noutajalistaan? Jos vanhempi ei ehdi, se on paha ja jos joku toinen noutaa, sekin on paha. Päiväkodille ei kelpaa mikään!
Kysy sieltä päiväkodista. Emme me voi tietää, miksi he toimivat noin. Normaali käytäntö on, että lapselle nimetään varahakija eikä siinä ole mitään ihmeelistä, jos se varahakija tulee AJOISSA hakemaan lapsen. Sinun kohdallasi ongelma on todennäköisesti se, että lasta ei haeta AJOISSA:
Minä en ainakaan tiedä tunteja ennen, että työpäiväni venyy ja tulen myöhästymään lapsen hausta. Nämä tilanteet ovat minullekin äkillisiä.
Varahakijalla kestää vähintään 30 minuuttia päästä hakemaan lasta, vaikka hän lähtisi sillä sekunnilla, kun pyydän hakemaan.
Siitä on aikaa, kun omat lapseni olivat hoidossa, mutta en ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta.
Oliko se päiväkodin johtaja vai joku hoitaja, joka tuollaista vihjaili? Voit sanoa aivan suoraan, että maksatte täyden hinnan ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla on työpaikat. Työpaikoilla on työajat. Työmatkaan kuluu aikaa. Haku vähän ennen viittä on täysin normaalia. Se on näitä elämän realiteetteja.
Mulla on työaika 7-15.30, työmatkaa tunti suuntaansa, lapset hoidossa 6.15-16.15 eli käytännössä myöhästyn töistä joka aamu ja joudun lähtemään etuajassa. Sori siitä. Onneksi työnantaja ei käyttää vaan ymmärtää. M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin vuoden ajan sijaisena päiväkodissa Helsingissä. Virallisesti päiväkoti suljettiin klo 17, johon mennessä tietysti kaikki lapset piti hakea. Joskus joku lapsi haettiin minuuttia vaille. Mutta koskaan siitä ei napistu vanhemmille, koska tuohan oli ihan sääntöjen mukaista. Tämän jälkeen henkilökunnan piti tarkistaa, että kaikki ovet oli lukittu, ikkunat suljettu, pihalta viety lelut sisälle jne. Niinpä tuntilistaan laitettiin kellonajaksi klo 17.15 mitä ei tietysti kerrottu vanhemmille. Minusta jokaisen päiväkodin täytyisi tehdä näin. Ainakin viiden tai kymmenen miinuutin aika sulkemisajan jälkeen.
Ihan sama juttu kuin täällä aiemmin käyty keskustelu kauppaan menemisestä ihan viimeminuuteiia ennen sulkemisaikaa. Ymmärrettävää on, että kaikki haluavat päästä lähtemään työpaikalta ajallaan työajan loppuessa. Työaika pitäisi todellakin työnantajien mitoittaa niin, että ne hommat (kassojen sulkemknen ym), jotka myyjien on kaupoissa tehtävä, sen jälkeen kun ovat saaneet viimeisen asiakkaan ulos ja päiväkodin hoitajilla ne tehtävät, joka heillä on vielä hoidettavana kun viimeinenkin lapsi on haettu, ehtii työajalla hoitaa. Ei tulisi harmitusta kenellekään silloin.
Joo, mutta nyt kun nostetaan esiin että työnantajia ei tuo asia kiinnosta, niin kyllä ainakin itse haluan toimia niin, etten aiheuta harmia sille duunarille joka ei edes saa erityisen hyvää korvausta siitä työstään.
Itse ainakin haluan helpottaa toisten työtä omalta osaltani jos suinkin mahdollista, eikä koske vain asiointiaikoja vaan muitakin seikkoja mitä voi tulla. Olin esim. yksi päivä subwayssa kun tuli joku ihme ruuhka ja työntekijä kiireellä teki hommia, kun oli tulossa minun vuoroni niin sanoin, että kiirettä pitää ja ko. työntekijä sanoi että työkaveri on tauolla eikä hän haluaa keskeyttää sitä, vastasin siihen että joo tärkeää kyllä pitää tauoista kiinni ja odotin kärsivällisesti ja olin ihan yhtä ystävällinen kuin muulloinkin.
En alkanut sättimään työntekijää tai tuomaan esiin oikeuksiani asiakkaana tms. Vaan ymmärrän täysin kiireisen työn ja sen lounastauon merkityksen työssäjaksamisen kannalta.
Tiedän että on paljon ihmisiä, jotka eivät jotenkin näe asiakaspalvelijoita ihmisinä, mutta suurin osa ihmisistä varmasti tämän ymmärtää ja myös humioi heidän hankalaa tillannettaan, jos vain ovat tietoisia siitä.
Valitettavasti aina silti löytyy se pieni joukko ihmisiä, jotka ovat todella kylmäkiskoisia ja pitävät kiinni oikeuksistaan aivan kuin kiusallaan, tehdä asioita viime tingassa tai mahdollisimman hankalasti muiden kannalta VAIKKA voisivatkin valita tehdä toisinkin. "Mulla on oikeus!!".
Olen edellinen ja täysin samaa mieltä. Sanoin vain, että työnantajien oikeudenmukaisuuden vuoksi pitäisi mitoittaa työntekijöiden työajat niin, että viimeminuuteilla tulevat eivät aiheuta heille työajan venymistä ilman korvausta. Omille esihenkilöille kannattaa antaa palautetta, jos jatkuvasti menee päivät pitkäksi. Sitten voisi alkaa miettiä, että olisiko jotain tehtävissä.
Sanot että teillä on sopimus siten, että lapsi saa olla hoidossa klo17 asti ja sillä hyvä. Ei menisi ikinä läpi, että jollekin yksittäiselle lapselle ei tarjottaisi klo17 asti kestävää hoitoa kunnallisessa. Ko. hoitaja, joka moista vaatii, sietäisi saada vähintään varoituksen. Ihan rauhassa voit jatkossakin hakea lapsen klo16:58.
Ja ne ns. kuulumiset on aina ihan puuta heitää. Söi hyvin, leikki sen ja sen kanssa jne. Ihan hyvin voi elää ilmankin näitä kuulumisia ja ihan vaan olettaa, että lapsi on saanut ruokaa ja leikkinyt - sitä kai ne siellä päiväkodissa noin keskimäärin aina tekee.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin vuoden ajan sijaisena päiväkodissa Helsingissä. Virallisesti päiväkoti suljettiin klo 17, johon mennessä tietysti kaikki lapset piti hakea. Joskus joku lapsi haettiin minuuttia vaille. Mutta koskaan siitä ei napistu vanhemmille, koska tuohan oli ihan sääntöjen mukaista. Tämän jälkeen henkilökunnan piti tarkistaa, että kaikki ovet oli lukittu, ikkunat suljettu, pihalta viety lelut sisälle jne. Niinpä tuntilistaan laitettiin kellonajaksi klo 17.15 mitä ei tietysti kerrottu vanhemmille. Minusta jokaisen päiväkodin täytyisi tehdä näin. Ainakin viiden tai kymmenen miinuutin aika sulkemisajan jälkeen.
Sulkemisaika ei ole sama kuin työajan päättymisaika. Luulisi tämän olevan täysin selvä asia jokaiselle työtä tekevälle. Ei kaupan, terveysaseman, hammaslääkärin, kampaamon, päiväkodin, kirjaston ym. koko henkilökunta kävele ulos samasta ovenavauksesta kuin asiakkaat klo 21 paikan sulkemisaikana. Tai jos kävelevät, se on poikkeustilanne tai jotain on pielessä.
On se normaalia. Onhan niillä työntekijöillä sielläkin vielä töitä tehtävänä, esim siivoaminen, vaikka se kuuluisi jokaisen sotkijan siivota omat jälkensä. Myös vauvojen. Tai sitten vaikka kirjata nettiin kaikki sen päivän tapahtumat..............jne...........ja esim imurointi ja luuttuaminen, jos ei käy säännöllisesti oma siivooja siellä. Vessatkin on siivottava. Kamat ulkoa ja sisällä korjattava omille paikoilleen, vaikka niiden teko kuuluisi lasten tehdä.
Vaihdoimme elokuussa päiväkotia. Uudessa päiväkodissa ovat yllättyneet, kun olemme varanneet hoidon klo 9-17 (päiväkoti avoinna klo 7.15-17.00) ja lapsi todella on tuon ajan klo 9-17 hoidossa. Ihmettelevät, että emmekö todella tule hakemaan lasta ennen viittä. Miksi tulisimme? Olemme töissä. Ja se on jo paljon, että saamme hoitopäivän typistettyä 8 tuntiin, kun käymme täysipäiväisesti töissä. Tarkoittaa sitä, että usein joudumme jatkamaan töitä vielä kotona lapsen mentyä nukkumaan.
Kunnan päiväkodissa joo hyvä jos tulee vähän ennen sulkemista mutta ei niihin kuulumisiin kauaa mene. Tuohon aikaan lapsikin jo ulkopukeissa pihalla reppua vaille valmis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Kaikkien työpäivä ei ole se 8 tuntia, ei minunkaan. Normaali työpäivä on 10 tuntia. Työ on epäsäännöllinen vuorotyö. Päivä voi olla liki 12 tuntia tai se voi olla vaikkapa 6 tuntia. Tuo 10 on se yleisin työvuoron pituus.
Tällainen on yleistä esimerkiksi kuljetusalalla. Myös vaikkapa VR.llä työskennellessä työpäivät ovat todella pitkiä.
Monella alalla ylipäätään se 8 tuntinen työpäivä on lyhyt. Olen todella iloinen niistä 8 tunnin päivistä silloin, kun niitä on.
Yksinhuoltajuuteen tämä liittyy siten, ettei ole ketään muuta, joka lapsen hakisi hoidosta. Pakko on kuitenkin töissä käydä, en halua vakituisesta työpaikasta luopua tällaisena aikana, kun töitä ei helposti ole saatavilla.
Lapsi onneksi viihtyy päiväkodissa, ja menee sinne iloisena.
No voi surkea. Hirveää tuo on silti lapsen puolesta. Kammottava tilanne. 8 tuntiakin on jo tosi pitkä aika hoidossa, saati sitten 10 tuntia. Harmi että lapsi maksaa sen hinnan mikä toisen vanhemman hylkäämisestä seuraa.
Miksi oletat että toisella vanhemmalla olisi virka-aikaan työ? Voihan mies olla töissä vaikka merillä ja tulee kotiin muutaman viikon välein. Tai työskennellä toisella paikkakunnalla ja käydä viikonloppuisin kotona. Sellaista se nykyään on, monella alalla.
En lähtisi syyllistämään yksittäistä vanhempaa, vaan yhteiskuntaa, joka on nykyään auki 24/7. Montaq työtä tehdään vähän turhaankin vuorotyönä, kuten kaupan alalla tai liikenteessä. Jos ne kaupat menisi kiinni klo 18 ja muutenkin kaupunki hiljenisi aiemmin, ei niitä vuorotöitäkään olisi niin paljon, lähinnä vain sairaaloissa,tehtaissa ja pelastustoimessa.
Loppujen lopuksi se taitaisi olla kaikille mukavampaa ja illat olisi rauhallisempia kaikinpuolin
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä, miksi kaikille vanhemmille pitää kasvokkain kerrata päivän sisältö. Mulle riittäisi, että päiväkodista tulisi iltapäivällä tekstari, jossa kerrotaan tiitiäisten päivän sisältö. Hakutilanteessa voisi sitten parilla sanalla sanoa, miten pärttylin päivä meni.
Vai vielä tekstari kaikille ihan henkilökohtaisesti! Kai tuo normaali kuulumisten vaihto riittää, jos ei mitään ihmeitä ole sattunut.
Vähän niinku opettajan odotetaan ilmoittavan oppilaalle koulussa henkilökohtaisesti, missä seuraava tunti on. Pirkko-Erkki ei jaksa ottaa itse asiasta selvää.
Vierailija kirjoitti:
On se normaalia. Onhan niillä työntekijöillä sielläkin vielä töitä tehtävänä, esim siivoaminen, vaikka se kuuluisi jokaisen sotkijan siivota omat jälkensä. Myös vauvojen. Tai sitten vaikka kirjata nettiin kaikki sen päivän tapahtumat..............jne...........ja esim imurointi ja luuttuaminen, jos ei käy säännöllisesti oma siivooja siellä. Vessatkin on siivottava. Kamat ulkoa ja sisällä korjattava omille paikoilleen, vaikka niiden teko kuuluisi lasten tehdä.
Sitten pitäisi ilmoittaa aukioloajaksi vaikka -16.50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä, miksi kaikille vanhemmille pitää kasvokkain kerrata päivän sisältö. Mulle riittäisi, että päiväkodista tulisi iltapäivällä tekstari, jossa kerrotaan tiitiäisten päivän sisältö. Hakutilanteessa voisi sitten parilla sanalla sanoa, miten pärttylin päivä meni.
Vai vielä tekstari kaikille ihan henkilökohtaisesti! Kai tuo normaali kuulumisten vaihto riittää, jos ei mitään ihmeitä ole sattunut.
Vähän niinku opettajan odotetaan ilmoittavan oppilaalle koulussa henkilökohtaisesti, missä seuraava tunti on. Pirkko-Erkki ei jaksa ottaa itse asiasta selvää.
Lapseni päiväkodissa on loistava tapa. Noin kolmen-neljän aikaan lähtee kaikille perheille päikky-sovelluksessa viesti. Viestissä kerrotaan lyhyesti, miten lapsen päivä on mennyt. Sitten hakutilanteessa ei ole enää suurempia keskusteluja, ellei vanhempi sitä erikseen toivo. Helpottaa valtavasti, kun saa vain hakea lapsen työpäivän jälkeen, eikä tarvitse jäädä juttelemaan pitkäksi aikaa.
Päiväkotien pitäisi olla auki myöhempääkin kuin kello 17:00.
Joo, mutta nyt kun nostetaan esiin että työnantajia ei tuo asia kiinnosta, niin kyllä ainakin itse haluan toimia niin, etten aiheuta harmia sille duunarille joka ei edes saa erityisen hyvää korvausta siitä työstään.
Itse ainakin haluan helpottaa toisten työtä omalta osaltani jos suinkin mahdollista, eikä koske vain asiointiaikoja vaan muitakin seikkoja mitä voi tulla. Olin esim. yksi päivä subwayssa kun tuli joku ihme ruuhka ja työntekijä kiireellä teki hommia, kun oli tulossa minun vuoroni niin sanoin, että kiirettä pitää ja ko. työntekijä sanoi että työkaveri on tauolla eikä hän haluaa keskeyttää sitä, vastasin siihen että joo tärkeää kyllä pitää tauoista kiinni ja odotin kärsivällisesti ja olin ihan yhtä ystävällinen kuin muulloinkin.
En alkanut sättimään työntekijää tai tuomaan esiin oikeuksiani asiakkaana tms. Vaan ymmärrän täysin kiireisen työn ja sen lounastauon merkityksen työssäjaksamisen kannalta.
Tiedän että on paljon ihmisiä, jotka eivät jotenkin näe asiakaspalvelijoita ihmisinä, mutta suurin osa ihmisistä varmasti tämän ymmärtää ja myös humioi heidän hankalaa tillannettaan, jos vain ovat tietoisia siitä.
Valitettavasti aina silti löytyy se pieni joukko ihmisiä, jotka ovat todella kylmäkiskoisia ja pitävät kiinni oikeuksistaan aivan kuin kiusallaan, tehdä asioita viime tingassa tai mahdollisimman hankalasti muiden kannalta VAIKKA voisivatkin valita tehdä toisinkin. "Mulla on oikeus!!".