Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä

Vierailija
28.08.2026 |

Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.

Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.

Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?

Kommentit (299)

Vierailija
261/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työskentelin vuoden ajan sijaisena päiväkodissa Helsingissä. Virallisesti päiväkoti suljettiin klo 17, johon mennessä tietysti kaikki lapset piti hakea. Joskus joku lapsi haettiin minuuttia vaille. Mutta koskaan siitä ei napistu vanhemmille, koska tuohan oli ihan sääntöjen mukaista. Tämän jälkeen henkilökunnan piti tarkistaa, että kaikki ovet oli lukittu, ikkunat suljettu, pihalta viety lelut sisälle jne. Niinpä tuntilistaan laitettiin kellonajaksi klo 17.15 mitä ei tietysti kerrottu vanhemmille. Minusta jokaisen päiväkodin täytyisi tehdä näin. Ainakin viiden tai kymmenen miinuutin aika sulkemisajan jälkeen.

Sulkemisaika ei ole sama kuin työajan päättymisaika. Luulisi tämän olevan täysin selvä asia jokaiselle työtä tekevälle. Ei kaupan, terveysaseman, hammaslääkärin, kampaamon, päiväkodin, kirjaston ym. koko henkilökunta kävele ulos samasta ovenavauksesta kuin asiakkaat klo 21 paikan sulkemisaikana. Tai jos kävelevät, se on poikkeustilanne tai jotain on pielessä.

Näin on. Opettajatkaan työ ja työaika ei pääty siihen kun oppilaat lähtevät. Vaikka monella tuntuu se käsitys olevan. 

Vierailija
262/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa painajaiselta tämä päiväkotirumba. Onneksi ei ole lapsia...En tiedä miten jaksasin itse tämmöstä. Olette vanhemmat urheita, kun jaksatte päiväkotirumban.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on monella hämärtynyt se,että normaali työpäivä on 8 tuntia. Se lapsen hoito päivä on väkisinkin yli 8 tuntia, koska myös matkoihin menee aikaa. 

Nämä ihmettelivät taitaa itse maata kotona päivät, joten hämmästyttää kummastuttaa se, miten pitkään siellä töissä pitää olla, ja sitä myötä lapsen olla päivähoidossa. 

Suurin osa ihmisistä varmasti haluaisi lyhentää lapsensa hoitopäivää ja omaa työpäiväänsä.

Nykyäänhän pikkukoululaiset ovat vielä ip-kerhossa, eli hoidossa koulupäivän päätteeksi

Vierailija
264/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omien lasten päikkyaikana meillä oli ajoittain sit sellainen keskusteluhetki, kun joku hoitaja heidän ryhmästä kertoi vähän enemmän siitä miten päikyssä menee ja saatiin myös yleensä joku lippulappu, että mitä ovat huomioineet kehityksestä tms.. en koe, että sen enempää olisi tarvinnut mulle raportoida. sitten tietysti jos erityistä tapahtunut päivän aikana. mun mielestä kuulostaa vähän kuormittavalta, jos joka lapsesta täytyy työntekijöiden antaa joku raportti iltaisin? ja vähän naurettavaltakin, jos se vielä luetaan jostain viestistä tms... mutta joo kun tein nuorisotyötä niin sinne tuli sit aikanaan raportointi, että joka illasta piti (ja pitää siis nykyään) kirjoittaa raportti.. avoimessa nuorisotilatyössä se oli aika puuduttavaa.. joka ilta: pelattiin bilistä ja pingistä, keitettiin teetä, otettiin pleikkaturnaus, askarreltiin hamahelmillä.. sitten joskus tuli joku äksöni, että joltain löytyi joku olutpullo tai tupakkiaski ja pääsi oikein raportoimaan.. mut joku 90% ajasta joka ilta kerrot, että tehtiin kaikkia niitä samoja asioita, mitä joka ikinen päivä. 

Kauheen vaikeaksi pitää teidän vääntää tämä. Todellisuus:

Minä: no moikka, mitäs tänään?

Hoitaja: x:llä on ollut oikein kiva päivä, käytiin aamusta metsäretkellä, sitten leikkivät kotileikkiä. Ruoka maistui ja sen jälkeen pienryhmässä oli askartelua.

Minä: okei, kova! Huomiseen!

Menee 30 sek ja tiedän paremmin mistä jutella lapsen kanssa kotimatkalla. Jos en yhtään tiedä mitä on tehty, lapsi vastaa yleensä "en muista" kun kysyn, mitä puuhasi päivän aikana.

Vierailija
265/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla. 

Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö.  Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta. 

Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta. 

Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.

Olisiko työmatkat. Itsellä työaika 8h + työmatkoihin menee yhteensuuntaa 1h 15 min. eli työpäivän pituus 10. 30 h

Vierailija
266/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdoimme elokuussa päiväkotia. Uudessa päiväkodissa ovat yllättyneet, kun olemme varanneet hoidon klo 9-17 (päiväkoti avoinna klo 7.15-17.00) ja lapsi todella on tuon ajan klo 9-17 hoidossa. Ihmettelevät, että emmekö todella tule hakemaan lasta ennen viittä. Miksi tulisimme? Olemme töissä. Ja se on jo paljon, että saamme hoitopäivän typistettyä 8 tuntiin, kun käymme täysipäiväisesti töissä. Tarkoittaa sitä, että usein joudumme jatkamaan töitä vielä kotona lapsen mentyä nukkumaan.

Mä olen aina ihmetellyt näitä, jotka hakevat lapsen jo tyyliin klo15. Tekevät varmaan osa-aikaista työtä. Jos sinulla menee 30min työmatkaan ja työt on klo08-16, niin lapsi pitää viedä hoitoon klo07:15 ja olet hakemassa häntä n. klo16:45 (kun töiden jälkeen menee tietysti muutama minuutti kävellä autolle ja ehkä vaihtaa työvaatteet pois, jos on sellaisia jne.). 

Vierailija
267/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ihmetellyt näitä, jotka hakevat lapsen jo tyyliin klo15. Tekevät varmaan osa-aikaista työtä. Jos sinulla menee 30min työmatkaan ja työt on klo08-16, niin lapsi pitää viedä hoitoon klo07:15 ja olet hakemassa häntä n. klo16:45 (kun töiden jälkeen menee tietysti muutama minuutti kävellä autolle ja ehkä vaihtaa työvaatteet pois, jos on sellaisia jne.). 

Ei, vaan he on vanhempia, jotka limittävät työnsä. 

Vierailija
268/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan he on vanhempia, jotka limittävät työnsä. 

Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita työaikojaan, vaan työnantaja määrittelee ne. On aika yleistä, että työaika on 08-16 - näin voi olla molemmilla vanhemmalla ja on myös yhden vanhemman perheitä. 
Siksi on ihan käsittämätöntä, että paheksutaan, jos joku ehtii hakemaan lapsensa vasta lähempänä klo17. Ihan normaalia, jos tekee täyden työpäivän ja lisäksi menee työmatkaan aikaa. 

Vierailija
269/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole mahdollisuutta valita työaikojaan, vaan työnantaja määrittelee ne. On aika yleistä, että työaika on 08-16 - näin voi olla molemmilla vanhemmalla ja on myös yhden vanhemman perheitä. 
Siksi on ihan käsittämätöntä, että paheksutaan, jos joku ehtii hakemaan lapsensa vasta lähempänä klo17. Ihan normaalia, jos tekee täyden työpäivän ja lisäksi menee työmatkaan aikaa. 

No ne jotka voivat pitää hoitopäivän lyhyenä ovat juurikin niitä, joilla työaika joustaa. Meillä esimerkiksi minä saatoin aloittaa päiväni kotona jo kuuden, seiskan aikaan, tekemään kotoa käsin töitä, herättelemään sitten lapset, viemään lapsen hoitoon ja toisen eskariin vasta aamu-ulkoiluun kello 11 ja mies haki heidät sitten 16.30. 

Inhosin silloista työtäni, mutta roikuin siinä kuopuksen tokan luokan loppuun asti juurikin tuon jouston takia.

Vierailija
270/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pk-seudulla monilla menee työmatkaan lähemmän tuntikin. Jos siinä vielä pitää tehdä täysi työpäivä, niin lapsen päivä on 07-17. Ja sitenhän ne päiväkodit on auki, että tuo on mahdollista. Ja kyllä, lapsi saa olla hoidossa klo17 asti, jos sopimus on näin tehty

Vierailija
271/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Vierailija
272/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis sama kai mihin aikaan haette, kun vaan olette ulkona klo 17, kun päiväkoti on KIINNI. Päiväkodin työntekijöillä on tämän jälkeen kiire hoitamaan omia lapsiaan ja muita velvollisuuksiaan. Eli jos saavutte hakemaan klo 16.59 ja lapsi ei vielä ole tuolloin pukeissa, puette sitten pihalla ja jos jää tästä syystä vaihtamatta muutama sana seuraavan päivän retkistä, vanhempainilloista jne niin niistä on turha jälkikäteen mussuttaa. 

Ja kyllä, itsellä on aina hirveä kiire hakea lapset työpäivän jälkeen, mutta olen ajatellut näin, että ehdin kyllä ihan yhtä hyvin/huonosti paikalle 16.45 kuin klo 16.55 eli menen 16.45 koska kunnioitan päiväkodin työntekijöitä.

Vierailija
273/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan on vain kehotus. Jos ei kiinnosta miten lapsella on mennyt niin ei ole pakko jäädä kuuntelemaan ja voit hakea lapsen 16:59 + 5 minuuttia päälle kuten kaikki vanhemmat, joille työ on tärkeämpää.

Vierailija
274/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä vanhempia, jotka eivät käytä hyväkseen lyhennettyä työaikaa. Se on jokaisen oikeus.

Oma työaikani farmaseuttina oli 8 - 14. Mies vei lapset hoitoon aamulla, itse hain heidät kahden jälkeen. 

Lyhennetty työaika meinaa myös pienempää palkkaa. Monilla on isot menot pikkulapsivuosina.

Vierailija
275/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni viimetingan vanhempi haluaa jäädä lapsen haun yhteydessä pesemään kurahousuja tms. aikaavievää, vaikka päiväkodin pitäisi jo olla kiinni ja työntekijän päästä kotiin. TYöntekijöillä on usein omiakin lapsia ja menoja, eikä ole sopivaa viivästyttää päiväkodin sulkemista ajallaan. Lisäksi työajan ylitykset otetaan pois jonkun toisen työpäivän työajasta mikä tarkoittaa, että tuona aikana toimitaan alimiehityksellä ja se on pois lapsilta. 

Vierailija
276/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil kuulumiset oli 97% ajasta: "Hyvä päivä oli". Ei muuta. :D

Vierailija
277/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhennetty työaika meinaa myös pienempää palkkaa. Monilla on isot menot pikkulapsivuosina.

Kahden tunnin lyhennys päivittäiseen työaikaan ei tunnu nettopalkassa niin paljoa, että sen takia kannattaa pakottaa lapset 10 tunniksi päiväkotiin.

Vierailija
278/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis sama kai mihin aikaan haette, kun vaan olette ulkona klo 17, kun päiväkoti on KIINNI. Päiväkodin työntekijöillä on tämän jälkeen kiire hoitamaan omia lapsiaan ja muita velvollisuuksiaan. Eli jos saavutte hakemaan klo 16.59 ja lapsi ei vielä ole tuolloin pukeissa, puette sitten pihalla ja jos jää tästä syystä vaihtamatta muutama sana seuraavan päivän retkistä, vanhempainilloista jne niin niistä on turha jälkikäteen mussuttaa. 

Ja kyllä, itsellä on aina hirveä kiire hakea lapset työpäivän jälkeen, mutta olen ajatellut näin, että ehdin kyllä ihan yhtä hyvin/huonosti paikalle 16.45 kuin klo 16.55 eli menen 16.45 koska kunnioitan päiväkodin työntekijöitä.

Lapsi saa olla hoidossa klo17 asti. Ei kauppakaan heitä asiakkaita ulos 15min ennen sulkemisaikaa. Päiväkodin työntekijän työaika loppuu klo17:15, eli hyvin jää vielä aikaa laittaa paikat lukkoon. Kunnioitusta on molemmin puolin noudattaa sopimusta, joka osapuolten välillä on tehty. Jos siinä sanotaan klo17 (eikä 16:45), se on klo17. 

Vierailija
279/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin jo kommentoida samaa, kun täällä tulee kommenttia, ettei aina voi päättää työaikojaan. Eikö pienten lasten vanhemmilla kuitenkin ole oikeus lyhennettyyn työaikaan? Toki tietenkään kaikilla talous ei anna myöten tehdä lyhennettyä.

Vierailija
280/299 |
29.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi suurin osa vanhemmista laittaa lapset etusijalle ja järjestää työnsä niin, etteivät lapset joudu viettämään liian pitkiä päiviä päiväkodissa.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi