Päiväkoti sulkeutuu klo 17, mutta toivotaan, että lapset haetaan 16.40 mennessä
Kunnallinen päiväkoti kyseessä, lapsi hoidossa töidemme vuoksi.
Lapsi siirtyi kunnalliseen päiväkotiin, joka menee kiinni klo 17. Olemme hakeneet lapsen yleensä klo 16.50-16.58 välisenä aikana (lapsi menee hoitoon klo 9.00). Nyt meille tultiin sanomaan, että olisi hyvä, jos lapsi haettaisiin 16.40 mennessä, jotta oman ryhmän aikuinen voi kertoa päiväkotipäivän kuulumiset. Kokevat kuulemma hankalaksi sen, jos ryhmien yhteiselle iltapäivystäjälle pitäisi kertoa lapsen kuulumiset, jotta hän välittäisi ne meille. Vihjattiin myös, että perjantaisin on tapana, että monet perheet hakevat lapsensa jo aiemminkin.
Onko tämä ihan normaali käytäntö? Olen ymmärtänyt, että jos päiväkoti on viiteen asti auki, niin se on takaraja lapsen hakemiselle. Ja todellako ihmisillä on työt, joista pääsee perjantaisin lähtemään etuajassa?
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaali käytäntö. Mutta työntekijänä jos olen klo 17 pääsemässä töistä niin ensinnäkin ärsyttää jos lapsi haetaan noin viimeminuuteilla, mutta jos sille ei voi mitään niin sitten ei voi mitään: Lapsen tavarat on sitten ulkona ja sisälle en enää päästä, kuulumiset voi kysyä sitten seuraavana päivänä vaikka lasta tuodessa.
Tämä ala on tällainen, että työntekijöiden työaika loppuu sillä minuutilla kun päiväkoti menee kiinni, mikä on ihan idioottimaista, mutta minkäs mahtaa. Mutta tästä se pyyntö luultavasti siis kumpuaa.Ärsytys lienee sinun ongelmasi. viime minuuteilla haettu lapsi on haettu ajoissa. Työnantaja ei ehkä arvosta liian aikaisin lähtemistä.
Viime minuuteilla haettu lapsi on haettu ajoissa vain, jos hän vanhempineen poistuu paikalta ennen klo 17. ENNEN klo 17.
Tämä! Sitä pentua ei sit enää viiden jälkeen pueta (pukekaa pihalla) eikä jutella henkilökunnan kanssa (vaikka olis kuinka tärkeää asiaa tahansa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole normaali käytäntö. Mutta työntekijänä jos olen klo 17 pääsemässä töistä niin ensinnäkin ärsyttää jos lapsi haetaan noin viimeminuuteilla, mutta jos sille ei voi mitään niin sitten ei voi mitään: Lapsen tavarat on sitten ulkona ja sisälle en enää päästä, kuulumiset voi kysyä sitten seuraavana päivänä vaikka lasta tuodessa.
Tämä ala on tällainen, että työntekijöiden työaika loppuu sillä minuutilla kun päiväkoti menee kiinni, mikä on ihan idioottimaista, mutta minkäs mahtaa. Mutta tästä se pyyntö luultavasti siis kumpuaa.Ärsytys lienee sinun ongelmasi. viime minuuteilla haettu lapsi on haettu ajoissa. Työnantaja ei ehkä arvosta liian aikaisin lähtemistä.
Viime minuuteilla haettu lapsi on haettu ajoissa vain, jos hän vanhempineen poistuu paikalta ennen klo 17. ENNEN klo 17.
Tämä! Sitä pentua ei sit enää viiden jälkeen pueta (pukekaa pihalla) eikä jutella henkilökunnan kanssa (vaikka olis kuinka tärkeää asiaa tahansa).
Meillä lapset ovat aina ulkona klo 15 lähtien. On siis jo puettu ja klo 16 suljetaan päiväkodin ovet, ettei vessaankaan enää pääse. Pihalle tuodaan reput ja vanhemmat hakevat lapset siitä pihalta. Pukemiseen ei mene siis yhtään aikaa. Missä päiväkodissa oleillaan sisällä?
Työskentelin vuoden ajan sijaisena päiväkodissa Helsingissä. Virallisesti päiväkoti suljettiin klo 17, johon mennessä tietysti kaikki lapset piti hakea. Joskus joku lapsi haettiin minuuttia vaille. Mutta koskaan siitä ei napistu vanhemmille, koska tuohan oli ihan sääntöjen mukaista. Tämän jälkeen henkilökunnan piti tarkistaa, että kaikki ovet oli lukittu, ikkunat suljettu, pihalta viety lelut sisälle jne. Niinpä tuntilistaan laitettiin kellonajaksi klo 17.15 mitä ei tietysti kerrottu vanhemmille. Minusta jokaisen päiväkodin täytyisi tehdä näin. Ainakin viiden tai kymmenen miinuutin aika sulkemisajan jälkeen.
Mä en tajua, miten niin suuri osa vanhemmista sai haettua lapsensa enne neljää. Mies vei lapset ja mä hain, mutta silti oli hankala pitää lapsilla lyhyitä päiväkotipäiviä.
No se onnistuu, jos töissä on joustoa. Tyypillisesti esimerksiksi akateemisissa asiantuntijatöissä on. Me saatiin pidettyä alussa hoitopäivät viidessä tunnissa, kun limitettiin ja lomitettiin työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Se päiväkoti on auki klo 17 asti ja lapsi saa siihen asti siellä olla.
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Päiväkoti on auki siihebn saakka kunnes kaikki lapset on haettu.
Olkoon vaikka kymmenen yli viisi, tai puoli kuusi!
Sen yli aletaan kyselemään missäs hakijat/varahakijat!
EI tuommosia "haettava ennen" saa olla olemassakaan!
EN nyt tiedä, mikä instanssi asiaa missäkin kunnassa hoitaa, jokaisella on omat kotkotulsensa,
selvittäkää ja kysykää!
Meilllä tosiaan klo 16.40 lapset ja hoitaja roikkuivat aidalla reput vieressä ja odottivat vanhempia hakemaan. Hoitaja perusteli tätä sillä, että hänen pitää hakea oma lapsi hoidosta. Työaika hänellä toki oli sinne klo 17.00 asti ja hänen lapsensa päiväkoti oli auki klo 17.30 asti. Mutta se 20 minuuttia ennen työajan päättymistä oli vain liikaa ja vanhemmille piti valittaa asiasta joka kerta. Palkka kyllä kelpasi.
Tätä ongelmaa ei olisi, jos päiväkodin aukioloajaksi ilmoitettaisiin esim. klo 7.00-16.40. Mutta jos perheille on ilmoitettu, että päiväkoti on auki klo 17 saakka, niin sitten se on.
Omalla kohdallani syy myöhäiseen hakuun klo 16.55 on se, että ehdin vasta tuolloin töistä paikalle, kun lapsiperheasiakkaat toivovat tapaamista myöhäiseen iltapäivään. Tämä jousto teilattiin aiemmin tässä keskustelussa. Alan sitten suosiolla tarjota vain aikaisempia keskusteluaikoja ja jos se perheitä harmittaa, niin voi voi. Ehdinpähän aikaisemmin päiväkodille. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksivuotias on usein 10 tuntia päiväkodissa, koska olen yh jolla on vuorotyö. Lähinnä siis kuulosta nuo vaatimukset naurettavilta.
Minä pidän siitä, että ne lapsen päivän kuulumiset kerrotaan hakiessa. Meidän pk.ssa hoitaja lukee ne kirjaukset puhelimelta.
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Kaikkien työpäivä ei ole se 8 tuntia, ei minunkaan. Normaali työpäivä on 10 tuntia. Työ on epäsäännöllinen vuorotyö. Päivä voi olla liki 12 tuntia tai se voi olla vaikkapa 6 tuntia. Tuo 10 on se yleisin työvuoron pituus.
Tällainen on yleistä esimerkiksi kuljetusalalla. Myös vaikkapa VR.llä työskennellessä työpäivät ovat todella pitkiä.
Monella alalla ylipäätään se 8 tuntinen työpäivä on lyhyt. Olen todella iloinen niistä 8 tunnin päivistä silloin, kun niitä on.
Yksinhuoltajuuteen tämä liittyy siten, ettei ole ketään muuta, joka lapsen hakisi hoidosta. Pakko on kuitenkin töissä käydä, en halua vakituisesta työpaikasta luopua tällaisena aikana, kun töitä ei helposti ole saatavilla.
Lapsi onneksi viihtyy päiväkodissa, ja menee sinne iloisena.
Nämä viimetingassa hakijat on vain päiväkotiversio niistä kaupan asiakkaista jotka menee viimetingassa kauppaan.
Olen itsekkin käynyt viimetingassa kaupassa, mutta toisiakin ajattelevat ihmiset välttelee tätä jos vain mahdollista. Ja se lienee tässäkin ketjussa se mikä raivoa aiheuttaa: Toiset vain toteaa että "noh minä teen näin" toiset toteaa "on meille vähän hankala kun teet näin".
Kukaan ei tarkoita ETTEIKÖ niin saisi tehdä, pointti varmaankin on juuri sama kuin niiden viime hetken ostostenkin kanssa: esittää toive, että jos mahdollista, niin tule aikaisemmin. Ja syy on ihan selvä: Hankalaksi menisi jos ihmiset alkaisi enemmänkin ihan huvikseen tehdä niitä viime hetken ostosreissua ja tai lasten poimimisia.
Ja niin siellä kaupassa kuin päiväkodissakin työnantajat ei ole kiinnostuneita antamaan sille työntekijälle riittävästi aikaa, että saisi rauhassa tehdä ne viimeisetkin työtehtävät, mitkä tehdään sen jälkeen kun päiväkodin/kaupan ovet jo sulkeutuvat.
Vierailija kirjoitti:
Sitten jo muuttaisin lähemmäksi työtä jos yksivuotiaan olisi oltava 10h hoidossa. Surullista.
Minun työmatkani on 10 minuuttia kotoa töihin ja saman verran päiväkotiin. Kuljen autolla. Toki voisin jäädä kotiin kela-elätiksi. Ehkä se on sinun mielestäsi parempi vaihtoehto? Minun työpöiväni on, kuten jo sanoin, usein sen 10 tuntia pitkä. Sitä se tällä alalla on. Lapsi jatkaa uniaan aamulla, kun vien hänet hoitoon. Työaikani ei siis todellakaan ala klo 8.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun lapsi joutuu olemaan päiväkodissa 2 tuntia pidemään, kuin mitä sinä ole töissä? Yksinhuoltajuushan ei liity tuohon mitenkään.
Kaikkien työpäivä ei ole se 8 tuntia, ei minunkaan. Normaali työpäivä on 10 tuntia. Työ on epäsäännöllinen vuorotyö. Päivä voi olla liki 12 tuntia tai se voi olla vaikkapa 6 tuntia. Tuo 10 on se yleisin työvuoron pituus.
Tällainen on yleistä esimerkiksi kuljetusalalla. Myös vaikkapa VR.llä työskennellessä työpäivät ovat todella pitkiä.
Monella alalla ylipäätään se 8 tuntinen työpäivä on lyhyt. Olen todella iloinen niistä 8 tunnin päivistä silloin, kun niitä on.
Yksinhuoltajuuteen tämä liittyy siten, ettei ole ketään muuta, joka lapsen hakisi hoidosta. Pakko on kuitenkin töissä käydä, en halua vakituisesta työpaikasta luopua tällaisena aikana, kun töitä ei helposti ole saatavilla.
Lapsi onneksi viihtyy päiväkodissa, ja menee sinne iloisena.
No voi surkea. Hirveää tuo on silti lapsen puolesta. Kammottava tilanne. 8 tuntiakin on jo tosi pitkä aika hoidossa, saati sitten 10 tuntia. Harmi että lapsi maksaa sen hinnan mikä toisen vanhemman hylkäämisestä seuraa.
Työvuoro päättyy klo 17 ja henkilökunta lähtee silloin kotiin, ei se niin vaikeaa ole.
Tuossahan yksi säästöidea taas varhaiskasvatukseen: Palvenuohjaus voisi ohjata lapset hoitoon sen pääasiallisen hakija-vanhemman työpäikan lähelle EIKÄ kodin lähelle/sinne mistä vanhempi nyt haluaakaan hoitopaikan shoppailla.
Tällöin hoitopäivät selvästi lyhenisi monella huomattavasti, jos tässä ketjussakin useat on ilmoittaneet että heillä on tunnin matka päiväkodin ja työpaikan välillä.
Tosin omassa kunnassa en ole törmännyt tuollaiseen, työmatkaan menee useimmilla maks. 30 minuuttia.
Henkilökunnan kannattaa sanoa suoraan vanhemmille, että heillä päättyy työaika klo 17. Minä ymmärrän tämän ja haen sen takia lapseni niin, että olemme klo 17 ulkona päiväkodista. Mutta en töiden vuoksi tule hakemaan lasta 16.40, vaan lähempänä klo 16.50.
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin vuoden ajan sijaisena päiväkodissa Helsingissä. Virallisesti päiväkoti suljettiin klo 17, johon mennessä tietysti kaikki lapset piti hakea. Joskus joku lapsi haettiin minuuttia vaille. Mutta koskaan siitä ei napistu vanhemmille, koska tuohan oli ihan sääntöjen mukaista. Tämän jälkeen henkilökunnan piti tarkistaa, että kaikki ovet oli lukittu, ikkunat suljettu, pihalta viety lelut sisälle jne. Niinpä tuntilistaan laitettiin kellonajaksi klo 17.15 mitä ei tietysti kerrottu vanhemmille. Minusta jokaisen päiväkodin täytyisi tehdä näin. Ainakin viiden tai kymmenen miinuutin aika sulkemisajan jälkeen.
Ihan sama juttu kuin täällä aiemmin käyty keskustelu kauppaan menemisestä ihan viimeminuuteiia ennen sulkemisaikaa. Ymmärrettävää on, että kaikki haluavat päästä lähtemään työpaikalta ajallaan työajan loppuessa. Työaika pitäisi todellakin työnantajien mitoittaa niin, että ne hommat (kassojen sulkemknen ym), jotka myyjien on kaupoissa tehtävä, sen jälkeen kun ovat saaneet viimeisen asiakkaan ulos ja päiväkodin hoitajilla ne tehtävät, joka heillä on vielä hoidettavana kun viimeinenkin lapsi on haettu, ehtii työajalla hoitaa. Ei tulisi harmitusta kenellekään silloin.
Vierailija kirjoitti:
Työvuoro päättyy klo 17 ja henkilökunta lähtee silloin kotiin, ei se niin vaikeaa ole.
Jos päiväkoti ilmoittaa aukiolon olevan kello 17 asti, lapsen voi noutaa 16.59.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis vähän, mutta saako teillä käydä riisumassa kurikset ja viedä sisälle ennen kotiin lähtöä? Mun mielestä se on vähän hölmöä, kun meidän eskarissa ei saisi, vaan oletetaan ne jalassa lähdetään sieltä pihalta sitten kotimatkalle.
Miksi pitäisi saada? Hoitajien työaika loppuu klo 17. Ei sinulla ole mitään asiaa päiväkodin tiloihin sen jälkeen.
Niin mutta vaikka ei olisikaan viime minuutilla hakemassa, niin ei saisi kuriksia viedä enää sinne sisälle. Autolla hakevat riisuu ne varmaan joo autoon, mutta kun hakee kävellen, ei niitä viitsi siinä pihalla riisua, mutta ei myöskään ole kiva lapsen kävellä kuriksissa kotiin, käydä kaupassa jne. matkalla.
Riisut ne siinä pihalla muovipussiin, jossa kannat ne kotiin. Jos ei ole nuovipussia, pyöräytä ne kurikset nurinpäin ja ota kiinni henkseleistä ja lahjelenkeistä,niin rapa ei valu ulos sieltä. Kai sillä lapsella on jotkut housut kurshousujen alla kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sitten jo muuttaisin lähemmäksi työtä jos yksivuotiaan olisi oltava 10h hoidossa. Surullista.
Mutta se ei vaikuttaisi työpaikan ja päiväkodin väliseen matkaan, joten mitä eroa sillä olisi? Kannattaa huomioids että vaikka työpaikka pysyisi samana voi työntekopaikka muuttua, lisäksi päiväkotipaikan saa sieltä mistä sen saa, eikä sitä mikä olisi lähinnä. Joten tässä on paljon muuttuvia tekijöitä joihin ei pysty vaikuttamaan.
3 lasta, nyt jo teinejä/aikuisia.päästiin 16.30 töistä, haettiin 16.58 lapset. Ulkona olivat reppu valmiina, vaatteet päällä. Ei ollut ongelmaa.
Eikö sen hoitajan työaika lopu 17 tai 17.15 jos sulkee päiväkodin? Ei missään muuallakaan (kai?) voi lähteä kesken työpäivän kotiin.
Voisko lääkärikin toivoa et päivän vika potilas ei tulekaan, et pääsee 15.30 kun terveysasema suljetaan 16.