Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
https://www.kaleva.fi/myyja-ripitti-imettavaa-aitia-ja-ohjasi-pukukoppi…
"Kempeleen Prisman työntekijä lähestyi tiistaina kaupassa imettävää äitiä ja neuvoi tätä siirtymään pukukoppiin ja sulkemaan verhot, kerrotaan Threads-sovelluksessa kiertävässä julkaisussa.
Äiti oli päätynyt imettämään itkevää vauvaa lastentarvikeosastolle, ollessaan tekemässä isoja ruokaostoksia.
Julkaisussa myyjän kuvaillaan ripittäneen nuorta äitiä ja kyselleen esimerkiksi vauvan ikää, sekä ohjeistaneen pyytämättä, missä ja miten vauvaa voi imettää.
Kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt äiti koki, että tilanteesta aiheutui hänelle nöyryytetty olo."
Prisma pyytää anteeksi, somekansa tukee ja paheksuu – nuori äiti kertoo nyt, mitä imetyskohusta seurasi
"Kempeleen Prismassa kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt Sofia Sevill kertoo tulleensa myyjän hätistelemäksi pois julkisesta tilasta. Olo oli nöyryytetty, ja se johti kirjoitukseen sosiaalisessa mediassa.
Tiistaina ruokaostoksilla ollut äiti meni imettämään vauvaa myymälän rauhalliselle lastentarvikeosastolle.
Paikalle tuli vanhempi naismyyjä, joka pyysi Sevilliä siirtymään pois näkyviltä sovituskoppiin. Sevillin mukaan myyjä myös kyseli lapsesta ja antoi neuvoja kysymättä.
– Hän ei tervehtinyt, tuli vain todella lähelle ja sanoi, että tuossa on pukukoppi, mene sinne ja vedä verho eteen. Minua itketti, ja mietin, mitä teen, kun vauva söi samaan aikaan, Sevill sanoo.
Myyjä lopetti kyselyn ja siirtyi hyllyttämään tavaroita. Sevill poistui hämmentyneenä myymälästä ja jatkoi imetystä autossa."
Kommentit (575)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä vasta herkkis äiti.
Äidit ovat. Koska hormonit. Ja jos ensimmäinen lapsi, kaikki on opettelua. Herkkyys on ihan tarpeen, se liittyy myös siihen, että on herkkänä lapsen mielialoille ja tarpeille.
Tää maailma on julma. Toinen saanut uuden elämän maailmaan, ja ihmetellään, miks on niin herkkä.
Just. Lapsia on syntynyt maailman sivu ja syntyy edelleen. Jos jokainen lapsen saanut herkistelisi ja vinkuisi ja pillittäisi vielä kuukausi synnytyksen jälkeen, niin miten tämä maailma olisi ikinä mennyt eteenpäin? Saat lapsen, viet sen kotiin ja elämä jatkuu.
Vai että herkillä, voi ny vttu.
-Äiti itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni esimerkiksi kahvila ei ole sopiva imetyspaikka. Emme ole mitään apinanaaraita.
Mehän nimenomaan ollaan kädellisnaaraita.
Mä en kahvilan pöydässä tuijota muita ihmisiä muutenkaan. Miksi imettäjää pitäisi tuijottaa?
Sitä paitsi moni tekee sen niin huomaamattomasti, että ilman asiatonta tuijottamista koko asiaa ei edes huomaa.
Emme tosiaan sentään ole ihan niin pidäkkeettömiä kuin muut kädelliset lajit. Miksi siis tuijottaa? Käännä katse muualle, jos pystyt tahdonalaiseen toimintaan.
Aika vaikea syödä jos joutuu katsomaan vasemmalle koko ajan. Kyllä se ruokarauha kuuluu ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä voisi opetella pitämään turpansa kiinni!
Imettäjä voisi ihan itse miettiä mikä on yleisillä normeilla sopivaa ja hyväksyttävää käytöstä/toimintaa ja mikä ei. Vauvahuuruissa häntä tuskin haittaa toisen samanlaisen imetys vapaasti julkisella paikalla. Minua se kyllä häiritsee, ihan helvetisti, varsinkin kun olen vielä velakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vauvalla oli nälkä. Se on se syy. Ihan hyvin voi imettää seisaallaan (jos siihen pystyy). On nopeampaa tehdä se siinä missä on, ja jatkaa sitten ostoksia.
Ja se ei nyt edes ollut missään vilkkaalla käytävällä, vaan lastentarvikkeita myyvällä osastolla. Valtaosa asiakkaista ymmärtänee tai kokenee ainakin jotain samaistumispintaa. Imetystä seksualisoivat Reiskat taas eivät sinne niin todennäköisesti eksy.
Siitähän tässä nimittäin on kyse, eikö olekin? Uuh, tissi vilahtaa!
Se vilahtaa niin vähän, että katsomalla muualle asia ratkeaa. Naisilla voi olla joko kiihottumista tai jotain kateuden tai itseinhon välimuotoa, tai näiden sekoitusta. Tai alitajuinen ajatus, että miehet näkevät ja kiihottuvat, ja siitä mustasukkaisuus.
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Keskity omaan kauppa-asiointiisi.
Ja miksi äiti itki?
Kuukausi synnytyksestä. Hormonit. Kuukausi synnytyksestä. Kova kuormitus ja silti arjen pitää pyöriä. Jos sitä entisestään hankaloitetaan, niin alkaa tuntua kohtuuttomalta.
Ihan simppeliä.
Kyllä teilläkin ”miksei se tee niin ja näin ja minä kyllä…” on omat kipupisteenne, ette te täällä muuten räksyttäisi. Voi olla, että olette muuranneet ne niin piiloon, ettei pääse painelemaan. Ei kuitenkaan kovin hyvältä ja tasapainoiselta näytä, jos imetyksen näkeminen pakottaa katsomaan tarkemmin, että oikein erottaa sen tissin sieltä. Vähän ongelmalta kuulostaa.
Mä en kaupassa huomioi muiden tekemisiä, elleivät nyt ihan asioikseen perseile minun kustannuksellani. Esimerkiksi aika moni ajelee kärryillä pahki. Moni myös huohottaa kassajonossa niskaan ja yskii ja aivastelee päälle. Raskaana ollessa teki mieli tirpaista yhtä tällaista henkilökohtaisen tilan rikkojaa. Haisi vielä tupakallekin.
Siinä olisikin parempaa toimittamisen aihetta tälle Prisman tädille. Voisi tulla kassapoliisiksi.Kuinka sairas pitää ihmisen olla, että kuvittelee jonkun naisen olevan kateellinen tai kiihottunut kun joku toinen nainen imettää??
Hyi s..tana. Ällöttävää se on, eikä kuulu julkiselle paikalle, ei varsinkaan kaupan käytävälle.
Imettäminen ällöttävää?
Sairauksia etsiskelisin ensin jostakin vähän lähempää kuin anonyymeistä nettikirjoittelijoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei kannata jatkossa ystävällisesti neuvoa rauhallista paikkaa imetykselle imettäköön vihannesosastolla vaikka tai keskellä katua.
Ei edes opastanut ystävällisesti, yritti nöyryyttää äitiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä oli oikeassa. Kukaan ei halua nähdä imettämistä ruokakaupassa.
Ei tarvitse katsoa vauvan ruokailua jos ei halua. Vauvan pitää saada syödä silloin kun sillä on nälkä.
Höpö höpö. Kandee syöttää ennen lähtöä tai mennä pois julkisesta tilasta jos on pakko imettää.
Miksi pitäisi poistua julkisesta tilasta? Kyllä sinä itsekin syöt julkisilla paikoilla muiden nähden.
Minä imetin myös "julkisesti" ison kaupan yhteydessä. Lähdimme kävelylenkille, koska ulkoilla putää ja liikuntaa harrastaa. Kävelimme tunnin, kauppa sopivasti lenkin varrella, teimme ostokset ja kävelimme toisen tunnin kotiin. Siinä ajassa pienelle vauvalle todellakin voi tulla nälkä.
Jos en olisi imettänyt kaupan yhteydessä, olisin joutunut tekemään sen kadun varressa. Olisiko ollut jotenkin vähemmän julkinen paikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta oltiin vähän paremmassa paikassa pizzalla missä pöydät ihan lähekkäin ja siinä oli sitten syödessä ei niin kiva katsella viereisen pöydän äiti ihmisen rintaa, hänen syöttäessä vauvaa ilman mitään näkösuojaa. Ei tiennyt minne olis silmänsä laittanu kun yritin kuitenkin oman pöytäseurueen kanssa seurustella. Laittakaa edes joku liina eteen.
Et tiennyt minne olisit silmäsi laittanut?
Kiihottiko? Mikä siinä niin kiihotti, että et pystynyt omaan pöytäseurueeseesi kiinnittämään huomiotasi?
Etkö uskalla katsella omaa pöytäseuruettasi silmiin, ja välillä muuallekin? Välillä kahvikuppia, välillä ulos, välillä omia seuralaisia?
Minä en juurikaan tuolla julkisilla paikoilla tuijottele muita. Joskus kyllä oikein asioikseen saatan tarkkailla, mutta olen sitten varautunut siihen, että jos näen jotakin sellaista josta en pidä, käännän katseeni.
Juu, kuulosti siltä, että kiinnosti ja teki mieli katsoa, mutta ei kehannut ja pyöritteli silmiään "katsoo, ei katso, katsoo, ei katso".
Oikeasti on todella todella helppo olla katsomatta ja unohtaa kokoa asia mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossa jutussa sanotaan, että siellä suositellaan niitä pukukoppeja imetykseen. miksi se alkoi itkemään jos myyjä neuvoi rauhallista paikkaa. en käsitä tätä juttua. tuntuu että tässä yhteiskunnassa on ihmisryhmiä joille ei saa sanoa mitään jottei ne loukkaantuisi siitä.
Eikä suositella, pölvästi. Prisman johtaja sanoi ihan muuta. Pukukoppi oli iäkkään myyjän oma päähänpisto. Se ei todellakaan ole imetystä varten.
Todellakin on tai sitte vessaan!
Eihän ole. Pukukoppi on vaatteiden sovitusta varten. Vessa tarpeiden tekemistä varten. Syötkö sinä vessassa? Se on sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tää on joku sukupolvijuttu ja mä olen vaan liian vanha ymmärtämään, mutta miksi niitä vauvoja halutaan nykyisin imettää kaikkien nähden?
Samaa ihmettelen. Tissi tempaistaan vaatteista ulos vaikka keskellä kauppaa, yhtään välittämättä muista ihmisistä. En minä halua nähdä toisten paljaita ruumiinosia enkä nähdä heidän intiimejä toimituksiaan. Ällöttää jo nenäänsä julkisella paikalla kaivava, eritteitään nisästään levittelevä vielä enemmän. Mikä ihme tässä on niin vaikeaa ymmärtää, että toisetkin pitäisi ottaa huomioon, vaikka sillä pienellä nälkä olisikin?
Älä katso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vauvalla oli nälkä. Se on se syy. Ihan hyvin voi imettää seisaallaan (jos siihen pystyy). On nopeampaa tehdä se siinä missä on, ja jatkaa sitten ostoksia.
Ja se ei nyt edes ollut missään vilkkaalla käytävällä, vaan lastentarvikkeita myyvällä osastolla. Valtaosa asiakkaista ymmärtänee tai kokenee ainakin jotain samaistumispintaa. Imetystä seksualisoivat Reiskat taas eivät sinne niin todennäköisesti eksy.
Siitähän tässä nimittäin on kyse, eikö olekin? Uuh, tissi vilahtaa!
Se vilahtaa niin vähän, että katsomalla muualle asia ratkeaa. Naisilla voi olla joko kiihottumista tai jotain kateuden tai itseinhon välimuotoa, tai näiden sekoitusta. Tai alitajuinen ajatus, että miehet näkevät ja kiihottuvat, ja siitä mustasukkaisuus.
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Keskity omaan kauppa-asiointiisi.
Ja miksi äiti itki?
Kuukausi synnytyksestä. Hormonit. Kuukausi synnytyksestä. Kova kuormitus ja silti arjen pitää pyöriä. Jos sitä entisestään hankaloitetaan, niin alkaa tuntua kohtuuttomalta.
Ihan simppeliä.
Kyllä teilläkin ”miksei se tee niin ja näin ja minä kyllä…” on omat kipupisteenne, ette te täällä muuten räksyttäisi. Voi olla, että olette muuranneet ne niin piiloon, ettei pääse painelemaan. Ei kuitenkaan kovin hyvältä ja tasapainoiselta näytä, jos imetyksen näkeminen pakottaa katsomaan tarkemmin, että oikein erottaa sen tissin sieltä. Vähän ongelmalta kuulostaa.
Mä en kaupassa huomioi muiden tekemisiä, elleivät nyt ihan asioikseen perseile minun kustannuksellani. Esimerkiksi aika moni ajelee kärryillä pahki. Moni myös huohottaa kassajonossa niskaan ja yskii ja aivastelee päälle. Raskaana ollessa teki mieli tirpaista yhtä tällaista henkilökohtaisen tilan rikkojaa. Haisi vielä tupakallekin.
Siinä olisikin parempaa toimittamisen aihetta tälle Prisman tädille. Voisi tulla kassapoliisiksi.Kuinka sairas pitää ihmisen olla, että kuvittelee jonkun naisen olevan kateellinen tai kiihottunut kun joku toinen nainen imettää??
Hyi s..tana. Ällöttävää se on, eikä kuulu julkiselle paikalle, ei varsinkaan kaupan käytävälle.
Joo ei sellaiset naiset ole kateellisia imettäjille. Naiset, jotka paheksuu imettämistä ovat alitajuisesti misogynistejä ja patriarkaatin palveluksessa. He kokevat, että rinnat on vain miestä ja seksiä varten ja paheksunta tulee siitä.
Näinpä. Mutta naiset, jotka ovat sisäistäneet naisvihan, eivät useinkaan pysty rehellisesti katsomaan omia asenteitaan. Jatkavat vain paheksumista ja toisten naisten arvostelua. Luulevat olevansa the nainen, jolla on oikeat arvot ja näkemykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasta oltiin vähän paremmassa paikassa pizzalla missä pöydät ihan lähekkäin ja siinä oli sitten syödessä ei niin kiva katsella viereisen pöydän äiti ihmisen rintaa, hänen syöttäessä vauvaa ilman mitään näkösuojaa. Ei tiennyt minne olis silmänsä laittanu kun yritin kuitenkin oman pöytäseurueen kanssa seurustella. Laittakaa edes joku liina eteen.
Et tiennyt minne olisit silmäsi laittanut?
Kiihottiko? Mikä siinä niin kiihotti, että et pystynyt omaan pöytäseurueeseesi kiinnittämään huomiotasi?
Etkö uskalla katsella omaa pöytäseuruettasi silmiin, ja välillä muuallekin? Välillä kahvikuppia, välillä ulos, välillä omia seuralaisia?
Minä en juurikaan tuolla julkisilla paikoilla tuijottele muita. Joskus kyllä oikein asioikseen saatan tarkkailla, mutta olen sitten varautunut siihen, että jos näen jotakin sellaista josta en pidä, käännän katseeni.
Kun se oli suoraan siinä vastapäätä niin aika vaikea olla näkemättä ja ei kiitos naisena en halua nähdä ruokaravintolassa kenekään rintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei kysele aikaa tai paikkaa silloin kun nålättää monet äidit laittaa poncon tms nåköesteeksi kun imettävät
No tuohan juuri on kohteliasta laittaa näköeste. Eihän silloin imetystä välttämättä ohikulkiessaan edes huomaa. Hyvä!
Näin ovat kaikki aina tehneet, mitä itse olen kohdannut. Mutta tätäkin monet paheksuu. Kieroutuneita mielleyhtymiä imetyksestä heillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imettäjä voisi ihan itse miettiä mikä on yleisillä normeilla sopivaa ja hyväksyttävää käytöstä/toimintaa ja mikä ei. Vauvahuuruissa häntä tuskin haittaa toisen samanlaisen imetys vapaasti julkisella paikalla. Minua se kyllä häiritsee, ihan helvetisti, varsinkin kun olen vielä velakin.
Imettäminen on hyväksyttävää, sun päässä on jotain vikaa jos koet sen jotenkin seksuaalisena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä oli oikeassa. Kukaan ei halua nähdä imettämistä ruokakaupassa.
Ei tarvitse katsoa vauvan ruokailua jos ei halua. Vauvan pitää saada syödä silloin kun sillä on nälkä.
En ala kulkemaan ruokakaupassa silmät kiinni vain sen takia, että joku lumihiutale ei tajua mitään käytöstavoista. Vauva ei kuole kymmenessä sekunnissa, jos äiti etsii vähän syrjäisemmän paikan ruokinnalle tai kaivaa näkösuojaksi huivin laukusta.
Niin, tämä äiti oli etsinyt vähän syrjäisemmän paikan...
Jännä et tissiä on nykyään näkösällä ihan kaikkialla ja sitten imettäminen julkisesti säikäyttää ihmiset. En itsekään näe että varta vasten tarveisi mennä julkisesti imettämään vaan että tapauskohtaisesti niin todellakin voi tehdä jos vauvalla iskee kova nälkä. Missä ihmisten suhteellisuudentaju? N34 (lapseton)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossa jutussa sanotaan, että siellä suositellaan niitä pukukoppeja imetykseen. miksi se alkoi itkemään jos myyjä neuvoi rauhallista paikkaa. en käsitä tätä juttua. tuntuu että tässä yhteiskunnassa on ihmisryhmiä joille ei saa sanoa mitään jottei ne loukkaantuisi siitä.
Eikä suositella, pölvästi. Prisman johtaja sanoi ihan muuta. Pukukoppi oli iäkkään myyjän oma päähänpisto. Se ei todellakaan ole imetystä varten.
Täällä on vissiin samanlaisia iäkkäitä irmeleitä kauhistelemassa 😅
Joku luonnollista luonnollisempi imetys saa pöyristymään. Luoja mitä mimosamatameja.
"Luonnollista" on myös nenän kaivaminen, virtsaaminen ja ulostaminen, eikä niitä silti tehdä muiden ihmisten nähden julkisella paikalla. Ei toisten eritteitä pidä joutua näkemään. Vaihdankin ensin kerralla tamponin marketin vihannesosastolla, kun kuukautiset on "luonnolliset".
Missä todellisuudessa elät, kun vertaat ulostamista ja imetystä?? Sairasta.
Boomeri myyjällä oli joku tarve päästä pätemään nuorelle äidille.
Miksi mä en saa järkyttyä jos kaljamahainen mies kävelee nännit vilkkuen uimarannalla? No, en järkyty koska ihmisiä nyt vaan on eri näköisiä ja kokoisia. Tissin näkyminen siihen nähden on aika vähäistä imetystilanteessa.
Nimen puolesta ihmettelen ettei razzzekortti ole heilunut.
Kyllä mä niin mieleni pahoitin!😖