Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
https://www.kaleva.fi/myyja-ripitti-imettavaa-aitia-ja-ohjasi-pukukoppi…
"Kempeleen Prisman työntekijä lähestyi tiistaina kaupassa imettävää äitiä ja neuvoi tätä siirtymään pukukoppiin ja sulkemaan verhot, kerrotaan Threads-sovelluksessa kiertävässä julkaisussa.
Äiti oli päätynyt imettämään itkevää vauvaa lastentarvikeosastolle, ollessaan tekemässä isoja ruokaostoksia.
Julkaisussa myyjän kuvaillaan ripittäneen nuorta äitiä ja kyselleen esimerkiksi vauvan ikää, sekä ohjeistaneen pyytämättä, missä ja miten vauvaa voi imettää.
Kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt äiti koki, että tilanteesta aiheutui hänelle nöyryytetty olo."
Prisma pyytää anteeksi, somekansa tukee ja paheksuu – nuori äiti kertoo nyt, mitä imetyskohusta seurasi
"Kempeleen Prismassa kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt Sofia Sevill kertoo tulleensa myyjän hätistelemäksi pois julkisesta tilasta. Olo oli nöyryytetty, ja se johti kirjoitukseen sosiaalisessa mediassa.
Tiistaina ruokaostoksilla ollut äiti meni imettämään vauvaa myymälän rauhalliselle lastentarvikeosastolle.
Paikalle tuli vanhempi naismyyjä, joka pyysi Sevilliä siirtymään pois näkyviltä sovituskoppiin. Sevillin mukaan myyjä myös kyseli lapsesta ja antoi neuvoja kysymättä.
– Hän ei tervehtinyt, tuli vain todella lähelle ja sanoi, että tuossa on pukukoppi, mene sinne ja vedä verho eteen. Minua itketti, ja mietin, mitä teen, kun vauva söi samaan aikaan, Sevill sanoo.
Myyjä lopetti kyselyn ja siirtyi hyllyttämään tavaroita. Sevill poistui hämmentyneenä myymälästä ja jatkoi imetystä autossa."
Kommentit (490)
Em jaksanut lukea kuin muutaman sivun. Olen itse lapseton, ja sitä mieltä, että ihmisten tulisi ottaa toisensa huomioon puolin ja toisin. Eli en kieltäisi imetystä esim kaupoissa ehdottomasti (joskus voi olla parempi varmaan tehdä se käytävällä kuin varata pukukoppia), mutta samalla se on mielestäni tilanne, joka enemmän kuuluu yksityisesti toimitettaviin asioihin.
Eli en kannata täysin vapaata julkista imetystä myöskään. Itselleni riittää että se tehdään ponchon alla, mutta kun välillä näkee näitä jotka istuu rinta paljaana kahvilassa imettämässä. Näitä kyllä jotenkin ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Ikävimmät kommentit imettäjälle tulevat yleensä iäkkäiltä naisilta ja iäkkäiltä miehiltä. He eivät oikein ymmärrä lapsentahtista imetystä.
Suuriin ikäluokkiin - 1940- ja 1950-luvulla syntyneisiin kuuluvat - eivät yleensä ymmärrä, MIKSI vauvaa imetetään. Äidinmaito on vauvan luonnollinen ja luonnollisin ravinto. Vauva tarvitsee äidinmaitoa lapsentahtisesti. Imetysaktiivisuus on ollut matalimmillaan 1970-luvulla. Silloin vain noin neljännes äideistä on imettänyt vauvaansa, kun on lähtenyt synnytyssairaalasta kotiin. Järkyttävää!
1960- ja 1970-luvuilla on viety jopa 2-3 kuukauden ikäisiä, pieniä vauvoja päivähoitoon. Nykyään näistä perheistä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus viranomaisille.
Tämä uutinen on erittäin huonoa mainosta Kempeleen Prismalle. Myyjä voi myös saada esimieheltä kirjallisen varoituksen.
Itse olen hoitanut lapseni 2000-luvulla, mutta ymmärrän että kenenkään ei tarvitse saada ruokaa koko ajan. Eihän elämästä tule mitään, kuten tässäkin huomattiin, jos lasta pitää imettää jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tää on joku sukupolvijuttu ja mä olen vaan liian vanha ymmärtämään, mutta miksi niitä vauvoja halutaan nykyisin imettää kaikkien nähden?
Samaa ihmettelen. Tissi tempaistaan vaatteista ulos vaikka keskellä kauppaa, yhtään välittämättä muista ihmisistä. En minä halua nähdä toisten paljaita ruumiinosia enkä nähdä heidän intiimejä toimituksiaan. Ällöttää jo nenäänsä julkisella paikalla kaivava, eritteitään nisästään levittelevä vielä enemmän. Mikä ihme tässä on niin vaikeaa ymmärtää, että toisetkin pitäisi ottaa huomioon, vaikka sillä pienellä nälkä olisikin?
Vauvan imettäminen ei ole sen kummallisempi asia kuin tuttipullosta syöttäminen. Tai välipalapatukan antaminen isommalle lapselle.
Ei siinä tarvitse toisia mitenkään erityisesti ottaa huomioon, kun kyse ei ole mistään häiritsevästä toiminnasta.
Oliko tissi näkyvissä, kun syötit lasta tuttipullosta? Ei?
Pusersitko sinä ahteristasi sen välipalapatukan? Et?
Etkö oikeasti erota käsitteitä "ihmisen ruumiineritteet" ja "ruoka"?
Et kai oikeasti ole niin yksinkertainen että vertaat rintamaitoa ihmisen ulosteeseen?
Verensiirrossakin varmaan se ja sama laitetaanko punasoluja vai ulostetta, ihmiskehon eritteitä molemmat.
En ymmärrä, missä tämä rouva rupesi imettämään. Keskellä Prisman käytävääkö? Ihan oikeinhan se myyjä teki, kun ohjeisti hänet rauhallisempaan paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä oli oikeassa. Kukaan ei halua nähdä imettämistä ruokakaupassa.
Minäkin menen lähtökohtaisesti Prismaan ruokaostoksilla en katsomaan imetyssessioita.
Älä katso. Ei sinun ole mikään pakko katsoa. Ihminen pystyy kyllä suuntaamaan katseensa halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva ei kysele aikaa tai paikkaa silloin kun nålättää monet äidit laittaa poncon tms nåköesteeksi kun imettävät
Oletko kokeillut imettää sellainen päällä? Saattaahan se myös onnistua, mutta tuoreelle äidille ja imetystä oppilaalle vauvalle melkoinen haaste.
Eikö sun vauva osaa edes imeä?
Sulla ei ole tainnut vauvaa koskaan ollakaan.
:D
Mulla on useampi, ja esikoisen kanssa ns. suihkutissit. Siinä on luule osaamista ja opettelemista äidille ja vauvalle.
Ihan tosi, oletko joskus imettänyt?
Ja joka tapauksessa, et taida tietää asian moninaisuudesta, kaikki ei mene kaikilla samoin.
Mikä tarve sekaantua muiden asioihin, anna äitien imettää rauhassa. Siinä ei ole kyse sinusta, vaikka olisitkin elämässäsi jäänyt jotain vaille.
Vierailija kirjoitti:
tuossa jutussa sanotaan, että siellä suositellaan niitä pukukoppeja imetykseen. miksi se alkoi itkemään jos myyjä neuvoi rauhallista paikkaa. en käsitä tätä juttua. tuntuu että tässä yhteiskunnassa on ihmisryhmiä joille ei saa sanoa mitään jottei ne loukkaantuisi siitä.
Myyjä koki shokin eikä myyjän mieli kestänyt luonnollista tilannetta lastenosastolla. Liekö ollut kateellinenkin ja piti aloittaa kostaminen? Hyvä että myyjä sai palautetta teostaan.
Prismoissa on kyllä vessojen yhteydessä tila, jossa on vauvanhoitopaikka. Keskelle jotain käytävää ei ole todellakaan pakko jäädä lasta imettämään.
Siinähän himokkailla miehillä halut herää kun tissi vilahtaa. Housuissa alkaa jöpöttämään tymäkkä tukki. Parempi mennä pukukoppiin ettei himot herää sexmachineilla.
Minä olen sitä mieltä, että myyjä teki ihan oikein. Hän ajatteli muita asiakkaita ja ehkä kokeneempana naisena myös vauvaa ja opasti nuoren avuttoman äidin pois keskeltä käytävää rauhallisempaan paikkaan. Halusi auttaa ja ehkä myös palvella muita asiakkaita.
Paikalla ollut kuitenkin asiakkaita jotka kokeneet tapahtuman kiusalliseksi jos äidillä ollut sitten kovin joustava häveliäisyys.
Vierailija kirjoitti:
Em jaksanut lukea kuin muutaman sivun. Olen itse lapseton, ja sitä mieltä, että ihmisten tulisi ottaa toisensa huomioon puolin ja toisin. Eli en kieltäisi imetystä esim kaupoissa ehdottomasti (joskus voi olla parempi varmaan tehdä se käytävällä kuin varata pukukoppia), mutta samalla se on mielestäni tilanne, joka enemmän kuuluu yksityisesti toimitettaviin asioihin.
Eli en kannata täysin vapaata julkista imetystä myöskään. Itselleni riittää että se tehdään ponchon alla, mutta kun välillä näkee näitä jotka istuu rinta paljaana kahvilassa imettämässä. Näitä kyllä jotenkin ihmettelen.
No, sitten kun olet itse kokenut imetyksen, voit ottaa vähän paremmin kantaa asiaan, miten se kannattaa hoitaa. Muuten sinulla ei ole katsos tähän asiaan mitään kompetenssia. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sitten kun olet itse kokenut imetyksen, voit ottaa vähän paremmin kantaa asiaan, miten se kannattaa hoitaa. Muuten sinulla ei ole katsos tähän asiaan mitään kompetenssia. :)
Mä komppaan sinusta aiempa kirjoittajaa ja olen kokenut imetyksen.
Eri
Lapsen iän kysyminen on mielestäni kohteliasta kiinnostusta ja pikku perheen huomioonottamista. Hyllyjen väli ei todellakaan ole asiallinen paikka imetykselle. Fiksu kiva myyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tää on joku sukupolvijuttu ja mä olen vaan liian vanha ymmärtämään, mutta miksi niitä vauvoja halutaan nykyisin imettää kaikkien nähden?
OK Boomer
Nyyh nyyh. Muut ihmiset eivät haluakaan ihastella mun ah niin söpöä vauvaani ja mun roikkuvaa utarettani ja ihastella elämän ihmettä ja Luonnollista Imetystä ja nyt olen nöyryytetty.
Jos tässä joku on pöljä, on se tuo vinkuva äiti.
Vierailija kirjoitti:
Paikalla ollut kuitenkin asiakkaita jotka kokeneet tapahtuman kiusalliseksi jos äidillä ollut sitten kovin joustava häveliäisyys.
Kuka aikuinen kokee ton niin kiusalliseksi että pitää mennä toiselle aikuiselle = henkilökunnalle siitä sanomaan? Ymmärtäisin jos jotkut teinipojat olisivat vähän vaikeana asiasta. En edes itse oo törmännyt imettävään ihmiseen julkisella paikalla kuin ehkä pari kertaa koko elämäni aikana. Ei oo jäänyt traumoja. Suomen syntyvyys ei kestä sitä että kaikki mikä tukee lapsiperheiden sujuvaa arkea, on joko kiellettyä tai paheksuttua tai muuten vaan mielensäpahoittajien mielestä väärin. Itse en halua lapsia, onneksi jotkut niitä uskaltaa tähän maahan hankkia. N30+
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä vasta herkkis äiti.
Äidit ovat. Koska hormonit. Ja jos ensimmäinen lapsi, kaikki on opettelua. Herkkyys on ihan tarpeen, se liittyy myös siihen, että on herkkänä lapsen mielialoille ja tarpeille.
Tää maailma on julma. Toinen saanut uuden elämän maailmaan, ja ihmetellään, miks on niin herkkä.
Voitko käsitellä minutkin?
T. Jorma 63v