Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
Myyjä ripitti imettävää äitiä ja ohjasi pukukoppiin Kempeleen Prismassa – "Käteen jäi nöyryytetty olo"
https://www.kaleva.fi/myyja-ripitti-imettavaa-aitia-ja-ohjasi-pukukoppi…
"Kempeleen Prisman työntekijä lähestyi tiistaina kaupassa imettävää äitiä ja neuvoi tätä siirtymään pukukoppiin ja sulkemaan verhot, kerrotaan Threads-sovelluksessa kiertävässä julkaisussa.
Äiti oli päätynyt imettämään itkevää vauvaa lastentarvikeosastolle, ollessaan tekemässä isoja ruokaostoksia.
Julkaisussa myyjän kuvaillaan ripittäneen nuorta äitiä ja kyselleen esimerkiksi vauvan ikää, sekä ohjeistaneen pyytämättä, missä ja miten vauvaa voi imettää.
Kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt äiti koki, että tilanteesta aiheutui hänelle nöyryytetty olo."
Prisma pyytää anteeksi, somekansa tukee ja paheksuu – nuori äiti kertoo nyt, mitä imetyskohusta seurasi
"Kempeleen Prismassa kuukauden ikäistä vauvaansa imettänyt Sofia Sevill kertoo tulleensa myyjän hätistelemäksi pois julkisesta tilasta. Olo oli nöyryytetty, ja se johti kirjoitukseen sosiaalisessa mediassa.
Tiistaina ruokaostoksilla ollut äiti meni imettämään vauvaa myymälän rauhalliselle lastentarvikeosastolle.
Paikalle tuli vanhempi naismyyjä, joka pyysi Sevilliä siirtymään pois näkyviltä sovituskoppiin. Sevillin mukaan myyjä myös kyseli lapsesta ja antoi neuvoja kysymättä.
– Hän ei tervehtinyt, tuli vain todella lähelle ja sanoi, että tuossa on pukukoppi, mene sinne ja vedä verho eteen. Minua itketti, ja mietin, mitä teen, kun vauva söi samaan aikaan, Sevill sanoo.
Myyjä lopetti kyselyn ja siirtyi hyllyttämään tavaroita. Sevill poistui hämmentyneenä myymälästä ja jatkoi imetystä autossa."
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen sitä mieltä, että myyjä teki ihan oikein. Hän ajatteli muita asiakkaita ja ehkä kokeneempana naisena myös vauvaa ja opasti nuoren avuttoman äidin pois keskeltä käytävää rauhallisempaan paikkaan. Halusi auttaa ja ehkä myös palvella muita asiakkaita.
Kysyikö äiti apua??
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tää on joku sukupolvijuttu ja mä olen vaan liian vanha ymmärtämään, mutta miksi niitä vauvoja halutaan nykyisin imettää kaikkien nähden?
Keiden kaikkien nähden hän halusi imettää, kun vetäytyi rauhalliseen paikkaan? Olen itse jo isoäiti ja ihmettelen näitä, joilla pakkomielle arvostella nuoria äitejä. Julkisesti.
Koska vauvalla oli nälkä. Se on se syy. Ihan hyvin voi imettää seisaallaan (jos siihen pystyy). On nopeampaa tehdä se siinä missä on, ja jatkaa sitten ostoksia.
Ja se ei nyt edes ollut missään vilkkaalla käytävällä, vaan lastentarvikkeita myyvällä osastolla. Valtaosa asiakkaista ymmärtänee tai kokenee ainakin jotain samaistumispintaa. Imetystä seksualisoivat Reiskat taas eivät sinne niin todennäköisesti eksy.
Siitähän tässä nimittäin on kyse, eikö olekin? Uuh, tissi vilahtaa!
Se vilahtaa niin vähän, että katsomalla muualle asia ratkeaa. Naisilla voi olla joko kiihottumista tai jotain kateuden tai itseinhon välimuotoa, tai näiden sekoitusta. Tai alitajuinen ajatus, että miehet näkevät ja kiihottuvat, ja siitä mustasukkaisuus.
Mikä tässä on niin vaikeaa?
Keskity omaan kauppa-asiointiisi.
Ja miksi äiti itki?
Kuukausi synnytyksestä. Hormonit. Kuukausi synnytyksestä. Kova kuormitus ja silti arjen pitää pyöriä. Jos sitä entisestään hankaloitetaan, niin alkaa tuntua kohtuuttomalta.
Ihan simppeliä.
Kyllä teilläkin ”miksei se tee niin ja näin ja minä kyllä…” on omat kipupisteenne, ette te täällä muuten räksyttäisi. Voi olla, että olette muuranneet ne niin piiloon, ettei pääse painelemaan. Ei kuitenkaan kovin hyvältä ja tasapainoiselta näytä, jos imetyksen näkeminen pakottaa katsomaan tarkemmin, että oikein erottaa sen tissin sieltä. Vähän ongelmalta kuulostaa.
Mä en kaupassa huomioi muiden tekemisiä, elleivät nyt ihan asioikseen perseile minun kustannuksellani. Esimerkiksi aika moni ajelee kärryillä pahki. Moni myös huohottaa kassajonossa niskaan ja yskii ja aivastelee päälle. Raskaana ollessa teki mieli tirpaista yhtä tällaista henkilökohtaisen tilan rikkojaa. Haisi vielä tupakallekin.
Siinä olisikin parempaa toimittamisen aihetta tälle Prisman tädille. Voisi tulla kassapoliisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni esimerkiksi kahvila ei ole sopiva imetyspaikka. Emme ole mitään apinanaaraita.
Mehän nimenomaan ollaan kädellisnaaraita.
Mä en kahvilan pöydässä tuijota muita ihmisiä muutenkaan. Miksi imettäjää pitäisi tuijottaa?
Sitä paitsi moni tekee sen niin huomaamattomasti, että ilman asiatonta tuijottamista koko asiaa ei edes huomaa.
Emme tosiaan sentään ole ihan niin pidäkkeettömiä kuin muut kädelliset lajit. Miksi siis tuijottaa? Käännä katse muualle, jos pystyt tahdonalaiseen toimintaan.
Myyjä voisi opetella pitämään turpansa kiinni!
Tuskin myyjä mitään pahaa on tarkoittanut. Voisi lopettaa nämä jonninjoutavat somekohut. Suosittelen mielensäpahoittajia käsittelemään omat tunteensa ennen kuin aloittavat muiden ihmisten syyttelyn. Outoa tämä nykyajan kulttuuri. Koko ajan joku pyytämänsä anteeksi näiltä Suomessa öyhöäviltä mielensäpahoittajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuossa jutussa sanotaan, että siellä suositellaan niitä pukukoppeja imetykseen. miksi se alkoi itkemään jos myyjä neuvoi rauhallista paikkaa. en käsitä tätä juttua. tuntuu että tässä yhteiskunnassa on ihmisryhmiä joille ei saa sanoa mitään jottei ne loukkaantuisi siitä.
Muutenkin voi etsiä rauhallisen, syrjäisen paikan. Vaikka vastasyntyneellä vauvalla nälkä voi yllättää, niin eihän vauva nyt kuitenkaan hengenhädässä ole, vaikkei äiti sitä tissiä ihan välittömästi ja missä tahansa kaiva esiin. Jossain marketissa pukukoppi on varmasti ihan hyvä paikka imettää, harvoin niinhin marketin koppeihin on jonoa.
Niin, tai sitten jossakin marketissa voidaan valittaa siitä, että imettävät äidit varaavat koppeja maksavilta asiakkailta.
Aikoinaan kävin paljonkin lastenhoitohuoneissa imettämässä. Niitä oli suurimmissa tavarataloissa. Joten ostospaikat valikoitu niiden perusteella. Toisinaan haju oli kyl kamala, kun vaipparoskiksia ei tyhjennetty riittävän usein. Mut tietty muiden asikkaiden järkytysimettävästä äiditä on tärkeämpi asia, kuin hajuton ruokailupaikka. Sellaisia herkkiksiä ei-imettävät ihmiset ovat.
Minä isänä olisin vetänyt pataan kyseistä myyjää, en mä mitään tuomiota pelkää!!
Vierailija kirjoitti:
Koska vauvalla oli nälkä. Se on se syy. Ihan hyvin voi imettää seisaallaan (jos siihen pystyy). On nopeampaa tehdä se siinä missä on, ja jatkaa sitten ostoksia.
Ja se ei nyt edes ollut missään vilkkaalla käytävällä, vaan lastentarvikkeita myyvällä osastolla. Valtaosa asiakkaista ymmärtänee tai kokenee ainakin jotain samaistumispintaa. Imetystä seksualisoivat Reiskat taas eivät sinne niin todennäköisesti eksy.
Se vilahtaa niin vähän, että katsomalla muualle asia ratkeaa. Naisilla voi olla joko kiihottumista tai jotain kateuden tai itseinhon välimuotoa, tai näiden sekoitusta. Tai alitajuinen ajatus, että miehet näkevät ja kiihottuvat, ja siitä mustasukkaisuus.
Ja miksi äiti itki?
Kuukausi synnytyksestä. Hormonit. Kuukausi synnytyksestä. Kova kuormitus ja silti arjen pitää pyöriä. Jos sitä entisestään hankaloitetaan, niin alkaa tuntua kohtuuttomalta.
Ihan simppeliä.
Kyllä teilläkin ”miksei se tee niin ja näin ja minä kyllä…” on omat kipupisteenne, ette te täällä muuten räksyttäisi. Voi olla, että olette muuranneet ne niin piiloon, ettei pääse painelemaan. Ei kuitenkaan kovin hyvältä ja tasapainoiselta näytä, jos imetyksen näkeminen pakottaa katsomaan tarkemmin, että oikein erottaa sen tissin sieltä. Vähän ongelmalta kuulostaa.
Mä en kaupassa huomioi muiden tekemisiä, elleivät nyt ihan asioikseen perseile minun kustannuksellani. Esimerkiksi aika moni ajelee kärryillä pahki. Moni myös huohottaa kassajonossa niskaan ja yskii ja aivastelee päälle. Raskaana ollessa teki mieli tirpaista yhtä tällaista henkilökohtaisen tilan rikkojaa. Haisi vielä tupakallekin.
Siinä olisikin parempaa toimittamisen aihetta tälle Prisman tädille. Voisi tulla kassapoliisiksi.
Kuinka sairas pitää ihmisen olla, että kuvittelee jonkun naisen olevan kateellinen tai kiihottunut kun joku toinen nainen imettää??
Hyi s..tana. Ällöttävää se on, eikä kuulu julkiselle paikalle, ei varsinkaan kaupan käytävälle.
Vierailija kirjoitti:
Minäminäme-äidille tuli paha mieli :-))
Muut minäminä-ihmiset tässä nyt paheksuu. Ei saa imettää, koska MINÄ saatan nähdä ja pahoittaa mieleni.
Vasta oltiin vähän paremmassa paikassa pizzalla missä pöydät ihan lähekkäin ja siinä oli sitten syödessä ei niin kiva katsella viereisen pöydän äiti ihmisen rintaa, hänen syöttäessä vauvaa ilman mitään näkösuojaa. Ei tiennyt minne olis silmänsä laittanu kun yritin kuitenkin oman pöytäseurueen kanssa seurustella. Laittakaa edes joku liina eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyjä oli oikeassa. Kukaan ei halua nähdä imettämistä ruokakaupassa.
Minäkin menen lähtökohtaisesti Prismaan ruokaostoksilla en katsomaan imetyssessioita.
Mitä se teet lastentarvikeosastolla jos ei sulla ole pientä lasta?
Eri
Minä kyllä kävelen monestikon osastojen läpi toiselke osastolka.
Ja saatanpa ostaa sukulaisen lapselle jotan heräteostoksena
Sitten pitänee varautua siihen, että lastentarvikeosastolla on myös lapsi paikalla. Jopa syömässä.
Varmaan ajatteli olla avulias että äiti saisi imettää rauhassa, tuskin pahaa tarkoitti. Kaikesta vaan nykyään pahoitetaan mieli ja soitetaan lehteen.
Vierailija kirjoitti:
Prismoissa on kyllä vessojen yhteydessä tila, jossa on vauvanhoitopaikka. Keskelle jotain käytävää ei ole todellakaan pakko jäädä lasta imettämään.
Mene itse syömään vessaan. Hyi helv… vielä Prisman vessaan. Ole hyvä!
Tyhmähän tässä se äiti on kun ei itse ymmärtänyt mennä sovituskoppiin imettämään. Melkoinen mielensäpahoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Myyjä voisi opetella pitämään turpansa kiinni!
Joo ei kannata jatkossa ystävällisesti neuvoa rauhallista paikkaa imetykselle imettäköön vihannesosastolla vaikka tai keskellä katua.
Vierailija kirjoitti:
Vasta oltiin vähän paremmassa paikassa pizzalla missä pöydät ihan lähekkäin ja siinä oli sitten syödessä ei niin kiva katsella viereisen pöydän äiti ihmisen rintaa, hänen syöttäessä vauvaa ilman mitään näkösuojaa. Ei tiennyt minne olis silmänsä laittanu kun yritin kuitenkin oman pöytäseurueen kanssa seurustella. Laittakaa edes joku liina eteen.
Et tiennyt minne olisit silmäsi laittanut?
Kiihottiko? Mikä siinä niin kiihotti, että et pystynyt omaan pöytäseurueeseesi kiinnittämään huomiotasi?
Etkö uskalla katsella omaa pöytäseuruettasi silmiin, ja välillä muuallekin? Välillä kahvikuppia, välillä ulos, välillä omia seuralaisia?
Minä en juurikaan tuolla julkisilla paikoilla tuijottele muita. Joskus kyllä oikein asioikseen saatan tarkkailla, mutta olen sitten varautunut siihen, että jos näen jotakin sellaista josta en pidä, käännän katseeni.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ajatteli olla avulias että äiti saisi imettää rauhassa, tuskin pahaa tarkoitti. Kaikesta vaan nykyään pahoitetaan mieli ja soitetaan lehteen.
Kysyikö äiti apua?? Ei?? Joten myyjä voisi pitää turpansa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi äiti itki?
Ihan simppeliä.
Siinä olisikin parempaa toimittamisen aihetta tälle Prisman tädille. Voisi tulla kassapoliisiksi.Kuinka sairas pitää ihmisen olla, että kuvittelee jonkun naisen olevan kateellinen tai kiihottunut kun joku toinen nainen imettää??
Hyi s..tana. Ällöttävää se on, eikä kuulu julkiselle paikalle, ei varsinkaan kaupan käytävälle.
Joo ei sellaiset naiset ole kateellisia imettäjille. Naiset, jotka paheksuu imettämistä ovat alitajuisesti misogynistejä ja patriarkaatin palveluksessa. He kokevat, että rinnat on vain miestä ja seksiä varten ja paheksunta tulee siitä.
Mielestäni esimerkiksi kahvila ei ole sopiva imetyspaikka. Emme ole mitään apinanaaraita.