Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äh, onko mitään toivoa saada vyötäröläski vähenemään vaihdevuosi-ikäisenä

Vierailija
10.08.2026 |

Syön terveellisesti, liikun säännöllisesti. Käyn kuntosalilla pari kertaa viikossa ja muina päivinä jotain aerobista liikuntaa: kävelyä, pyöräilyä, jumppaa. En juurikaan syö herkkuja, karkkeja tai pikaruokaa. Syön kasviksia. Nukun riittävästi.

BMI on normaalin rajoissa, mutta hivuttautuu pikku hiljaa ylemmäs. Vyötärö on ainoa paikka, mihin läskiä kertyy ja vyötärönympärys onkin pari-kolme vaatekokoa isompi kuin muu kroppa. Onko oikeasti mitään toivoa saada viisikymppisenä enää vyötäröä takaisin alkamatta syömälakkoon tai ryhtymättä bodariksi? 

Kommentit (284)

Vierailija
261/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikä tarkoittaa valitettavasti sitä, että pitää tehdä huomattavasti enemmän hommia pitääkseen painon kurissa. Parikymppisenä pystyi elämään käytännössä pelkällä pullamössöllä ja suklaalla lihomatta lainkaan. Enää ei onnistuisi mitenkään.

N52

Minä en parikymppisenäkään olisi pysynyt kuosissa pullalla ja suklaalla, jouduin jo silloin heittämään pahimmat hiilarit mäkeen pysyäkseni normipainoisena, perimässä on diabetesgeenejä. Mun metodi nyt viiskymppisenä on melkein jokapäiväinen kävelylenkki metsässä ja punttitreeni 2 kertaa viikossa. Kävely rentouttaa työpäivän jälkeen, metsässä kävely eritoten. En juokse enkä vedä täysillä, vaan rasvanpolttosykkeellä. Punttitreenin teen kotona Arnoldin kuuden kultaisen liikkeen ohjelmalla, johon olen lisännyt syvien vatsalihasten treenin pilateksesta/barresta. Hyvin on paino pysynyt kuosissa ja mahakin on ihan nätti, lihaksia ei kuitenkaan juurikaan näy, vaikka epäilemättä niitä jonkin verran on.

Toine N52

Vierailija
262/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli muuten miteleen, että lepo on erittäin tärkeää urheilijoille. Liiallinen urheilu on keholle haitallista, jos ei ole välissä tarpeeksi lepoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli muuten miteleen, että lepo on erittäin tärkeää urheilijoille. Liiallinen urheilu on keholle haitallista, jos ei ole välissä tarpeeksi lepoa.

Kerro jotain, mitä kaikki täällä eivät jo tiedä. 

Vierailija
264/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla mennyt 2 vuotta ilman mitään tuloksia. Nyt tiukka linja, paastoa n. klo 20-12 ja hiilarit ja herkut pois. Samoin light-limut. Ja viimein alkoi tapahtua, enää ei housut kiristä. Mutta vaatii kyllä kovat keinot.

N46

Miten pitkään olet tuota tehnyt?

Vierailija
265/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mielenkiintoista, miten kun alettiin vihdoin ja viimein puhua niistä ainoista keinoista, miten naiset voivat vaihdevuosien aikaan laihduttaa (kalorien laskenta ja lihastreeni) niin heti yrittivät ihmiset aloittaa täällä jonkun kinastelun koskien lapsia.

Vierailija
266/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla mennyt 2 vuotta ilman mitään tuloksia. Nyt tiukka linja, paastoa n. klo 20-12 ja hiilarit ja herkut pois. Samoin light-limut. Ja viimein alkoi tapahtua, enää ei housut kiristä. Mutta vaatii kyllä kovat keinot.

N46

Eikös tuossa selkosuomella lue, että 2 vuotta. 

t. eri

Vierailija
267/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressi saa rasvan pysymään vyötäröllä ja kerääntymään sinne. Liittyy kortisolin eritykseen. Eli vähennä stressiä! Voi olla helpommin sanottu kuin tehty.

Kortisolin eritystä on helppo leikata luopumalla kofeiinista ja kahvista.

Kyllä silti kaloreitakin pitää leikata.

Eli helppo homma. Saat nätin vyötärön, kun luovut kahvista , kofeiinista, herkuista, makaamisesta, lepäilyistä ja vauvapalstasta. Tilalle pelkkää tosi kovaa salitreeniä. Isoilla painoilla, alati nousujohteisesti hautaan asti, muista se! 

Tai sitten voit vaan ostaa kokoa isommat housut ja jatkaa elämää kuten ennenkin. Alkaa kuulostaa houkuttelevalta, eikö?

Vierailija
268/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa mielenkiintoista, miten kun alettiin vihdoin ja viimein puhua niistä ainoista keinoista, miten naiset voivat vaihdevuosien aikaan laihduttaa (kalorien laskenta ja lihastreeni) niin heti yrittivät ihmiset aloittaa täällä jonkun kinastelun koskien lapsia.

Mitä mielenkiintoista siinä nyt on? Joka julmentun ketjussahan täällä on muutama jankkaaja mittaamassa pippeleitään milloin milläkin ohi aiheen väännöllään. 

P.S. Miksi tuo ruokavalio ja treeni koskee mielestäsi vain naisia? 

Vierailija
269/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin vieklä 50 v hoikka kun mikä. Nyt 60v vatsa vaan kasvaa, muuten olen kokoa XS. Jumppaan, käyn salilla. Lenkkeilen jne mut läskimakkara ei tee lähtöä. Masentavaa! Mitään ei sais varmaan syödä.. onko tämä jotain hormonsalista? Estrogeeni ja keltarauhashormoni käytössä.

Hormonaalistahan se on. En itse käytä hkh:ta joten en tiedä miten se vaikuttaa painoon. Voi syödä kasviksia ja proteiinia, energiaksi kohtuullisesti rasvaa, mieluiten oliiviöljyä päärasvana ja voita mausteena. Eli vhh/keto. Oma hiilaritaso pitää etsiä itse, minulla esim. 20 g hiilareita vie yöunet, mutta 50 g on oikein hyvä, siinä ei vielä tule ketoosia (joka siis vie ne yöunet).

N52

Vierailija
270/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeintaan 1400kcal päivässä, muuta keinoa ei ole…siihen liikunnat päälle.

Vierailija
271/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hula-hula -vanteen pyöritystä joka päivä 15min, niin tuloksia alkaa jo näkyä kahdessa viikossa.

Vierailija
272/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua stressaa kauheasti joku pakollinen treenaustuokio. Eli en pysty sellaista aloittamaan. Olen kroonisessa burnout-tilassa, ja kaikenlainen kuormitus pitää minimoida, etten sairastu flunssaan tms.

En ole ylipainoinen, mutta maha tosiaan pömpöttää helposti. Aamuisin ei! Pömpötys johtunee siis huonoista vatsalihaksista, jotka antavat vatsan venyä näkyvästi, kun alan sinne tuppaamaan juomaa & syömää.

N, 168cm, 61 kg, vyötärö aamulla 72 cm, illalla 82 cm.

Olen lähes 70-vuotias, eikä enää suurta motivaatiota kehonrakennukseen... En jaksa enkä halua pakottaa itseäni enää mihinkään.

Vierailija
273/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 90-luvulla ei ollut kovin paljoa ylipainoisia aikuisia, vaikka ihmiset kävivät töissä ihan samat 8 tuntia kuin nykyisinkin? 

Kyllä silloikin oli keskivartololäskisiä. Aika monta tulee heittämällä mieleen naapureista, sukulaisista ja opettajista. Vaikeaa ylipainoa oli vähemmän mutta mahaa löytyi niiltä todennäköisesti normaalipainoisilla yli 50v. Niin miehiltä kuin naisillakin.

Avainsana: Ei ollut KOVIN PALJON. Ihan voi tilastoita nähdä, että ylipainoisten osuus on kasvanut räjähdysmäisesti, kun ihmisten elämään tulivat netti, megasäkit karkkia ja sipsiä sekä passiivinen elämäntapa. Lapsetkin kuskataan ovelta ovelle, etteivät vaan rasitu. Ysärillä lähes kaikki pyöräilivät  tai kävelivät harrastuksiinsa. Jopa sinne 5-6km päähän. Samoin kouiumatkat kuljettiin ilman kuskauspalvelua. 

Kyllä niitä pyöreitä äitejä oli silloinkin ja koulubussi kuskasi lapset pidempien matkojen takaa. Painonvartijat saapuivat Suomeen jo 1973, kyllä tarvetta on jo silloin nähty markkinoilla ja ysärillä oli varsinkin suosiossa.

Ihanko tosissasi väität, että ysärillä 60% aikuisista oli ylipainoisia, kuten nykyään on? 

Eihän näin kukaan väittänyt. Montako tuntia olet sivistynyt itseäsi tällä viikolla, vaikka lukemalla tieteellisiä artikkeleita, kirjoja, ajankohtaisia uutisia, harjoitellut luetunymmärtämistä?

Riittävän monta, jotta ymmärrän, että ysärillä kovin moni ei ollut ylipainoinen, vaikka ylipainoisiakin toki oli olemassa. Tämä on yllättävän vaikea asia sinulle tajuta. 

Ysärillä ylipainoiset olivat tyypillisesti 50+ vuotiaita. Nuorilla ylipaino oli harvinaisempaa kuin nykyään.

Vierailija
274/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisin hulluksi, jos elämä olisi yhtä kaloreiden kyttäämistä. Syön mitä lystään ja harrastan aktiivisesti pilatesta, joogaa ja barreeta. Vyötärö on alle 70cm. Ikää 53v

Vierailija
275/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46

t. eri

Ei vaan 2 vuotta yritin muilla konsteilla, eli suht siisti ruokavalio, säännölliset ateriat ja proteiinia paljon jne. Paino vaan nousi. Nyt olen pari viikkoa vetänyt tätä uutta systeemiä ja paino on pudonnut 79 kilosta 76 kiloon. Vatsalaukku on selvästi kutistunut, joten kun syön puoliltapäivin kasvis- ja proteiinipitoisen lounaan, niin olen niin kylläinen, että sen lisäksi vain joku pieni iltapala kasin maissa. Jos tuntuu tarvetta niin klo 15-16 aikaan joku pieni juttu, hedelmä tai keitetty kananmuna. Vettä juon paljon pitkin päivää. Perjantai on herkkupäivä, joskin mun herkutkin on aika terveellisiä. Mutta viime pe söin 65 g pussin sipsejä.

Vierailija
276/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 90-luvulla ei ollut kovin paljoa ylipainoisia aikuisia, vaikka ihmiset kävivät töissä ihan samat 8 tuntia kuin nykyisinkin? 

Kyllä silloikin oli keskivartololäskisiä. Aika monta tulee heittämällä mieleen naapureista, sukulaisista ja opettajista. Vaikeaa ylipainoa oli vähemmän mutta mahaa löytyi niiltä todennäköisesti normaalipainoisilla yli 50v. Niin miehiltä kuin naisillakin.

Avainsana: Ei ollut KOVIN PALJON. Ihan voi tilastoita nähdä, että ylipainoisten osuus on kasvanut räjähdysmäisesti, kun ihmisten elämään tulivat netti, megasäkit karkkia ja sipsiä sekä passiivinen elämäntapa. Lapsetkin kuskataan ovelta ovelle, etteivät vaan rasitu. Ysärillä lähes kaikki pyöräilivät  tai kävelivät harrastuksiinsa. Jopa sinne 5-6km päähän. Samoin kouiumatkat kuljettiin ilman kuskauspalvelua. 

Kyllä niitä pyöreitä äitejä oli silloinkin ja koulubussi kuskasi lapset pidempien matkojen takaa. Painonvartijat saapuivat Suomeen jo 1973, kyllä tarvetta on jo silloin nähty markkinoilla ja ysärillä oli varsinkin suosiossa.

Ihanko tosissasi väität, että ysärillä 60% aikuisista oli ylipainoisia, kuten nykyään on? 

Eihän näin kukaan väittänyt. Montako tuntia olet sivistynyt itseäsi tällä viikolla, vaikka lukemalla tieteellisiä artikkeleita, kirjoja, ajankohtaisia uutisia, harjoitellut luetunymmärtämistä?

Riittävän monta, jotta ymmärrän, että ysärillä kovin moni ei ollut ylipainoinen, vaikka ylipainoisiakin toki oli olemassa. Tämä on yllättävän vaikea asia sinulle tajuta. 

Ysärillä ylipainoiset olivat tyypillisesti 50+ vuotiaita. Nuorilla ylipaino oli harvinaisempaa kuin nykyään.

Ysärillä oli myös väestö nuorempaa. Vanhemmat ihmiset olivat tukevampia kuin nuoremmat, mutta heitä ei ollut vielä 60% väestöstä.

Vierailija
277/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N46

t. eri

Ei ollut 2 vuotta tiukkaa linjaa vaan jotain lepsumpaa ilman tuloksia, siksi kysyinkin.

Vierailija
278/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulisin hulluksi, jos elämä olisi yhtä kaloreiden kyttäämistä. Syön mitä lystään ja harrastan aktiivisesti pilatesta, joogaa ja barreeta. Vyötärö on alle 70cm. Ikää 53v

Sulla on sitten erilaiset geenit kuin mulla. Mun pitää rajoittaa hiilareita reippaasti alle 80 gramman, etten ala lihoa. Kaloreita en laske. Liikunnalla ei ole tässä mitään tekemistä, sitä olen harrastanut aina. Hulluksi ei auta tulla, kun täytyy yrittää pitää omasta terveydestä huolta.

Vierailija
279/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on sitten erilaiset geenit kuin mulla. Mun pitää rajoittaa hiilareita reippaasti alle 80 gramman, etten ala lihoa. Kaloreita en laske. Liikunnalla ei ole tässä mitään tekemistä, sitä olen harrastanut aina. Hulluksi ei auta tulla, kun täytyy yrittää pitää omasta terveydestä huolta.

Ei se geeneistä ole kiinni. Toisilla vain ei ole hiilarihimoa, kun on ruokarytmi ja aterioiden koostaminen hallussa. Silloin ei tarvitse rajoittaa mitään, kun ei yksinkertaisesti tee mieli määttää kahmalokaupalla hiilaria. Liikunnalla on paljonkin tekemistä sen kanssa, onko maha pömpöllään vain kiinteä. 

Vierailija
280/284 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti koko vhh:n idea on se että syö päivittäin kunnolla sekä rasvaa että proteiinia. Jotkut syö vain yhden aterian päivässä kun ovat tottuneet eikä tuohon välttämättä mene edes pitkään kun se kurniva nälkä joka on pirullisen tuttua leivänsyöjille vain katoaa. 

Näistä onnistumisista on aina kiva kuulla, lähtöpainot voivat olla kovin erilaisia ja itsellä olisi 7-10kiloa pudotettavana ihan rauhassa. Pitää ihan malttaa syödä kun en haluaisi lihasten kutistuvan, niitä on työlästä rakentaa. Tavoite on myös liikunnan lisääminen kunhan tarmo tästä vähän nousee, nyt en vielä kuormita isosti tuolla itseäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän