Tekeekö joku itse lasagnen?
Kommentit (315)
aina en viitsi tehdä maitokastiketta, paistan jauhelihan ja sipulin , lisään vehnäjauhoja 1rkl , Sekottelen ja lisään maidon ( vesi ja kerma ok). nakkelen sekaan pilkottua tomaattia ja juustoraastetta. annan kiehahtaa ja laitan vuokaan levyjen kans. helppo ja nopea teko ja uunissa valmistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa menee itsetehdyn raja? Jos lasagnelevyt ja kastikkeet ovat valmiita niin eihän siinä jää paljoakaan laittamista.
Mammojen mielestä lasgnen tekeminen vaati vähintäänkin yleisneron paperit. Säilykkeitä vuokaan ja uuniin on se totuus kuitenkin kaikilla.
Vain sinulla. Me kaikki muut ymmärrämme, että jauheliha, kasvikset ja lasagnelevyt eivät ole säilykkeitä yhtään sen enempää kuin jauhot, maito ja kermakaan. Sori siitä.
ei sun lasgneen tule jauhoja, vaan niitä kaupan halvimpia lasgnelevyjä, sori siitä.
Miten sä teet bechamel-kastikkeen ilman jauhoja?
Purkista sitä saa. Kuten kaikkia muitakin lasagnen aineksia.
Niin saa mutta haluan tehdä kastikkeet itse.- eri
Vierailija kirjoitti:
Teen aina itse alusta loppuun levyistä lähtien. Ragua varten mulla on pakkasessa valmiiksi annospusseihin pilkottua varsiselleriä. Omista tomaateista kastike.
Jos oikoisin vaiheita, niin ei mitään kaupan tomaattimurskia vaan paseerattua tomaattia.
Tuleehan juustokastikkeen juusto omien lehmien maidosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen aina itse alusta loppuun levyistä lähtien. Ragua varten mulla on pakkasessa valmiiksi annospusseihin pilkottua varsiselleriä. Omista tomaateista kastike.
Jos oikoisin vaiheita, niin ei mitään kaupan tomaattimurskia vaan paseerattua tomaattia.
Mikä helvetin ragu, suomeksi se on jauhelihakastike.
Eri ruokia. Mä teen kastikkeen villisian lihasta enkä kutsu sitä jauhelihakastikkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppojen ns. valmislasagnet maistuvat kovin neutraaleilta. Ne on tarkoitettu myös perheen pienimmille.
Kuka idiootti antaa lapsille valmispaskalasagnea?
minä, koska olen kolmevuorotyössä käyvä yh-äiti, ja esim iltavuoro loppuu kymmeneltä, olen kotona klo23 ja aamuvuoro alkaa 7, herätys klo5, lapset pitää viedä ensin hoitoon, joten eipäs siinä aina ruokaa jaksa/kerkii tehdä, jos nukkuakin pitäis. terveisin vuorotyöläisjunttiäiti
Onneksi on valmisruokia.
Mutta eikö ole laitonta, jos teet iltavuoron ja heti perään aamuvuoron, sillä lepoaikasi jää liian lyhyeksi?
ainakin tuossa sairaalassa jossa olen nyt, ihan vakio....ilta-aamu, aamu-ilta, täysin epäsäännöllinen 3-vuorotyö, mutta mietin tässä miten skarppaisin vielä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tölkkitomaatti on jo kypsennetty, ei sitä toista kertaa tarvitse kypsentää. Tai jos sitten ketsuppia haluaa syödä, niin siitä vaan.
Tölkkitomaatista ei tule ketsuppia vaikka hauduttaisit sitä kolme vuotta.
Juu, ihan tunnissakin saa aikaiseksi. Hyvänmaikuinen tomaattikastike taas syntyy vartissa.
Tunnin kun hauduttelet tölkkitomaatteja, sinulla on haudutettuja tölkkitomaatteja, ei ketsuppia. Ketsuppi valmistetaan ihan eri tavoin.
Varmasti fissio täytyy nyt vähintäänkin liittyä sitten asiaan kun tuntuu olevan salaista.
Ei ollenkaan salaista. Ihan julkisesti netistä löytyy vaikka kuinka paljon ketsuppireseptejä.
Ilmeisesti ketsuppi on sitten tehty perunasta jos tomaatista ei sanomasi mukaan pysty tekemään. Pitääpä lukea pullon kyljestä onko tosiaankin näin.
Ei kukaan ole sanonut, että ketsuppia ei pysty tekemään tomaatista. Puhe oli siitä, että säilyketomaattia hauduttamalla ei tule ketsuppia. Yritä edes opetella lukemaan. Ei ole vaikeaa.
Säilyketomaateista saa hauduttamalla erinomaista, täyteläistä ja lisäaineetonta kotitekoista ketsuppia. Pitkä haudutusaika on avain syvään makuun ja oikeaan rakenteeseen.
Tässä on helppo ja toimiva perusohje, jolla onnistut varmasti.
Ainekset
Säilyketomaatit: 2 tölkkiä (á 400 g) kuorittuja tomaatteja tai tomaattimurskaa
Sipuli: 1 kpl hienonnettuna
Valkosipuli: 2 kynsiä hienonnettuna
Etikka: 0,75 dl omenaviinietikkaa (tai punaviinietikkaa)
Sokeri: 0,75 dl fariinisokeria tai tavallista sokeria
Mausteet: 1 tl suolaa, 0,5 tl mustapippuria, 0,5 tl sipulijauhetta, ripaus neilikkaa ja kanelia
Mihin nuo muut aineet käytetään, kun ketsuppi tulee pelkät tomaatit hauduttamalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleehan juustokastikkeen juusto omien lehmien maidosta?
Ei kun se tulee mun omasta tissimaidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä helvetin ragu, suomeksi se on jauhelihakastike.
Eri ruokia. Mä teen kastikkeen villisian lihasta enkä kutsu sitä jauhelihakastikkeeksi.
Villisika = jauhe
Jauhenliha.
Kai myös peset sen?
Ostan sen valmis paketin (lasagneten) josta valmistan ja lisään paistetun jauhelihan tai kanasuikaleet. Olen joskus ostanut tarjouksesta valmiin eineksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasagne on niin helppo tehdä, että en keksi yhtään järjellistä syytä miksi maksaisin mauttomasta eineksestä, kun saan sata kertaa parempaa pienellä vaivalla.
Helppoa se on, mutta kunnolla tehtynä lassen valmistamiseen menee pari tuntia. Minulla on harvoin arkena aikaa noin paljoa yhden aterian valmistamiseen.
No jos sulle autenttisuus menee käytännöllisyyden edelle niin silloin se ottaa useammankin tunnin.
Ei autenttisuus, vaan maku. En koe järkeväksi tehdä sutaisemalla huonoa lasagnea, kun voin tehdä panostamalla kunnollista. Siksi meillä syödään lasagnea vain silloin, kun on kunnolla aikaa panostaa.
Jaa. Mulle riittää 80% makuprofiili jos sen seurauksena säästää pari tuntia aikaa ja voi tehdä lasagnea arkenakin. Viikonloppuisin sitten jotain mukta
Vierailija kirjoitti:
Varsiselleri on tosiaan fiksua pakastaa pieninä paloina, harvoin tarvitsee koko punttia ennen kuin se menee huonoksi. Vetistyy pakastimessa kyllä aika pahasti, mutta ei se lasagnessa haittaa.
Nyt kun on todistettu sohvaperseelle että säilyketomaateista saa ketsuppia, niin mistäs seuraavaksi vängättäisiin?
Vierailija kirjoitti:
Lasgneen tulee jauhelihakastike.
Perinteinen lasagne vaatii kaksi pääkastiketta: mehevän tomaattisen jauhelihakastikkeen (punainen kastike) sekä pehmeän valkoisen juusto- tai béchamel-kastikkeen.
Suomalaiset ovat nykyään sikalaiskoja ja syövät luokattoman huonosti.
Itsetehty tulee halvemmaksi, köyhän on tehtävä itse niin paljon kuin suinkin pystyy, vain niin sitä saadaan rahat joten kuten riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun on todistettu sohvaperseelle että säilyketomaateista saa ketsuppia, niin mistäs seuraavaksi vängättäisiin?
Sori, mutta todistettiin nimenomaan se, että pelkistä säilyketomaateista EI SAA ketsuppia, vaan tarvitaan lisäksi pitkä lista muitakin aineiksia. Vähintään sokeri ja etikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsiselleri on tosiaan fiksua pakastaa pieninä paloina, harvoin tarvitsee koko punttia ennen kuin se menee huonoksi. Vetistyy pakastimessa kyllä aika pahasti, mutta ei se lasagnessa haittaa.
Sen voi syödä ihan sellaisenaan, tai dippailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta todistettiin nimenomaan se, että pelkistä säilyketomaateista EI SAA ketsuppia, vaan tarvitaan lisäksi pitkä lista muitakin aineiksia. Vähintään sokeri ja etikka.
Ai, se jaksaa edelleen jankata ettei tomaateista saa ketsuppia. Tee sitten niistä perunoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tölkkitomaatti on jo kypsennetty, ei sitä toista kertaa tarvitse kypsentää. Tai jos sitten ketsuppia haluaa syödä, niin siitä vaan.
Tölkkitomaatista ei tule ketsuppia vaikka hauduttaisit sitä kolme vuotta.
Juu, ihan tunnissakin saa aikaiseksi. Hyvänmaikuinen tomaattikastike taas syntyy vartissa.
Tunnin kun hauduttelet tölkkitomaatteja, sinulla on haudutettuja tölkkitomaatteja, ei ketsuppia. Ketsuppi valmistetaan ihan eri tavoin.
Varmasti fissio täytyy nyt vähintäänkin liittyä sitten asiaan kun tuntuu olevan salaista.
Ei ollenkaan salaista. Ihan julkisesti netistä löytyy vaikka kuinka paljon ketsuppireseptejä.
Ilmeisesti ketsuppi on sitten tehty perunasta jos tomaatista ei sanomasi mukaan pysty tekemään. Pitääpä lukea pullon kyljestä onko tosiaankin näin.
Ei kukaan ole sanonut, että ketsuppia ei pysty tekemään tomaatista. Puhe oli siitä, että säilyketomaattia hauduttamalla ei tule ketsuppia. Yritä edes opetella lukemaan. Ei ole vaikeaa.
Säilyketomaateista saa hauduttamalla erinomaista, täyteläistä ja lisäaineetonta kotitekoista ketsuppia. Pitkä haudutusaika on avain syvään makuun ja oikeaan rakenteeseen.
Tässä on helppo ja toimiva perusohje, jolla onnistut varmasti.
Ainekset
Säilyketomaatit: 2 tölkkiä (á 400 g) kuorittuja tomaatteja tai tomaattimurskaa
Sipuli: 1 kpl hienonnettuna
Valkosipuli: 2 kynsiä hienonnettuna
Etikka: 0,75 dl omenaviinietikkaa (tai punaviinietikkaa)
Sokeri: 0,75 dl fariinisokeria tai tavallista sokeria
Mausteet: 1 tl suolaa, 0,5 tl mustapippuria, 0,5 tl sipulijauhetta, ripaus neilikkaa ja kanelia
Lukutaidottomalle tiedoksi, että puhuttiin sälyketomaattien hauduttaimisesta. Sinun ohjeessasi tehdään hyvin paljon muutakin kuin haudutetaan tomaatteja.
Maustetaan, ei muuta.
Aha.