Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö joku itse lasagnen?

Vierailija
10.08.2026 |

Miksi ihmeessä? 

Kommentit (329)

Vierailija
181/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina itse alusta loppuun levyistä lähtien. Ragua varten mulla on pakkasessa valmiiksi annospusseihin pilkottua varsiselleriä. Omista tomaateista kastike.

Jos oikoisin vaiheita, niin ei mitään kaupan tomaattimurskia vaan paseerattua tomaattia. 

Vierailija
182/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkitomaatti on jo kypsennetty, ei sitä toista kertaa tarvitse kypsentää. Tai jos sitten ketsuppia haluaa syödä, niin siitä vaan.

Et ole ikinä mitään makukoetta tehnyt, että miltä maistuu tomaattimurska suoraan purkista vs. 15 min. kypsennys, 30 min. kypsennys ja 1 h kypsennys? 

Suosittelen. 

Tölkkitomaatti on kypsennetty kertaalleen ja lasagnea paistetaan uunissa lähemmäs tunti. Se on siis kahdesti kypsennetty, Mitä lisäarvoa siihen tuo välissä vielä keitellä lisää kolmannen kerran?

LAsagneen perinteisesti yhtenä kastikkeena käytetty ragu vaatii pitkän haudutuksen. Ei kuitenkaan tomaatin vuoksi niinkään kuin lihan ja kasvisten. Jos ei tee ragula vaan suomalaistyyppisen jauhelihakastikelasagneen, niin turha sitä on haudutella sen enempää.

Italiassa on tyypillistä käyttää tomaattikastiketta, jota ei erikseen kypsennetä. Esim. klassisissa pixxoissa kuten margherita tölkkitomaatit murkstanaan käsin ja maustetaan kylmänä, laitetaan pizzaan ja tietysti se sitten uunipaistossa kuumenee/kypsyy minkä tekee, mutta missään nimessä kastiketta ei välissä keitetä, se vaan tunkkaistuu. 

Pizzan kastiketta ei hauduteta, mutta se on ihan eri asia kuin muut kastikkeet. Ei siellä pastakastiketta tehdä säilyketomaateissa hauduttamatta.

Väite siitä, että hauduttaminen tekee kastikkeesta tunkkaisen on ihan ihmeellinen. 

Täh? Nyt taas siirtyi kulnarismin parusasiat ihan uuteen järjestykseen. Upea suoritus, kertakaikkiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lasagne-hullu palstan uusin trolli? 

Ei ole. Sama hullu täällä vänkää joka ketjussa milloin milläkin teemalla. Tunnetaan mm. nimillä puppa, Konala, autistijankkaaja jne. 

Vierailija
184/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Herkkumaan säilöntäaineeton tomaattiketsuppi saa makunsa runsaasta määrästä perunaa: sataan grammaan ketsuppia on käytetty jopa 174 grammaa tuoretta perunaa."
Pakko se on uskoa.

Herkkumaan säilöntäaineeton tomaattiketsuppi saa makunsa runsaasta määrästä tomaattia: sataan grammaan ketsuppia on käytetty jopa 174 grammaa tuoretta tomaattia. Koska käytämme vain kaikkein korkealaatuisimpia tomaatteja, emme peitä aitoa tomaatin makua turhilla mausteilla, kuten pippureilla tai uutteilla.

Ainesosat

Tomaattisose (71 %), sokeri, väkiviinaetikka, muunnettu maissitärkkelys, suola, sakeuttamisaine (ksantaanikumi). Säilöntäaineeton.

Vierailija
185/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai teen kaikki ruuat itse. Miten suomalaisista on tullut hel..... laiskoja?

Vierailija
186/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen aina itse alusta loppuun levyistä lähtien. Ragua varten mulla on pakkasessa valmiiksi annospusseihin pilkottua varsiselleriä. Omista tomaateista kastike.

Jos oikoisin vaiheita, niin ei mitään kaupan tomaattimurskia vaan paseerattua tomaattia. 

Mikä helvetin ragu, suomeksi se on jauhelihakastike.

Vierailija
187/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa menee itsetehdyn raja? Jos lasagnelevyt ja kastikkeet ovat valmiita niin eihän siinä jää paljoakaan laittamista.

Mammojen mielestä lasgnen tekeminen vaati vähintäänkin yleisneron paperit. Säilykkeitä vuokaan ja uuniin on se totuus kuitenkin kaikilla.

Vain sinulla. Me kaikki muut ymmärrämme, että jauheliha, kasvikset ja lasagnelevyt eivät ole säilykkeitä yhtään sen enempää kuin jauhot, maito ja kermakaan. Sori siitä. 

ei sun lasgneen tule jauhoja, vaan niitä kaupan halvimpia lasgnelevyjä, sori siitä.

Miten sä teet bechamel-kastikkeen ilman jauhoja? 

Purkista sitä saa. Kuten kaikkia muitakin lasagnen aineksia.

Jauhoja siinä purkkikastikkeessakin on käytetty. 

Vierailija
188/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kysyisin, ostaako joku oikeasti lasagnen valmisruokana. Olen joskus valmisruokaa maistanut ja järkyttynyt. En edes halua tietää miltä valmislasagne maistuu. Ei siinä ole kova työ tehdä itse. Ihan sama duuni ku monessa muussakin ruuassa. 

ihan varmasti jokainen ostanut ja syönyt jotain valmisruokaa, kunhan yritetään esittää jotain parempaa...minkäs takia niitä muuten kauppojen hyllyt notkuu, no kysyntää on, vaikkei kukaan syö niitä...omituista

Vierailija
189/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetin ragu, suomeksi se on jauhelihakastike.

Ragu ja jauhelihakastike ovat kaksi eri ruokaa. Ragu on tomaattikastike, jolla ei ole mitään tekemistä jauhelihan kanssa.

t. eri

Vierailija
190/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei. Itsetehty lasagne on todella hyvää. Tonin eihän siinä jos Ap on niin avuton ettei osaa keittää edes vettä.

Niin en päästäisi sua keittiöön ollenkaan vaan uhkailisin veitsi  ja kaulin kädessä pysymään poissa keittiöstä.

Vierailija
191/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tölkkitomaatti on jo kypsennetty, ei sitä toista kertaa tarvitse kypsentää. Tai jos sitten ketsuppia haluaa syödä, niin siitä vaan.

Tölkkitomaatista ei tule ketsuppia vaikka hauduttaisit sitä kolme vuotta. 

Juu, ihan tunnissakin saa aikaiseksi. Hyvänmaikuinen tomaattikastike taas syntyy vartissa. 

Oot pistänyt ihan liikaa sokeria ja etikkaa sun kastikkeeseen, jos siitä tulee ketsuppia. 

Vierailija
192/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi hyvä kasvislasagne resepti. Teen sen mukaan lasagnea pari kertaa vuodessa. Muuten olen siirtynyt puolivalmisteisiin.

Mihin vtun puolivalmisteisiin?

Kaupassa myydään pakkauksia, joissa on lasagnelevyt ja kastikeainekset. Lisäksi tarvitaan jauheliha, maitoa ja vettä sekä juustoraastetta. Itse lisään myös kasviksia. Sitten toimitaan ohjeen mukaan ja paistetaan n. puoli tuntia. 

Vierailija
193/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lasagnessa on mukana myös sieniä

Mulla tähän aikaan vuodesta kesäkurpitsa siivuja. Oliivejakin laitan. 

Vierailija
194/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ihan tunnissakin saa aikaiseksi. Hyvänmaikuinen tomaattikastike taas syntyy vartissa. 

Tunnin kun hauduttelet tölkkitomaatteja, sinulla on haudutettuja tölkkitomaatteja, ei ketsuppia. Ketsuppi valmistetaan ihan eri tavoin. 

Varmasti fissio täytyy nyt vähintäänkin liittyä sitten asiaan kun tuntuu olevan salaista.

Ei ollenkaan salaista. Ihan julkisesti netistä löytyy vaikka kuinka paljon ketsuppireseptejä. 

Ilmeisesti ketsuppi on sitten tehty perunasta jos tomaatista ei sanomasi mukaan pysty tekemään. Pitääpä lukea pullon kyljestä onko tosiaankin näin.

Ei kukaan ole sanonut, että ketsuppia ei pysty tekemään tomaatista. Puhe oli siitä, että säilyketomaattia hauduttamalla ei tule ketsuppia. Yritä edes opetella lukemaan. Ei ole vaikeaa. 

Säilyketomaateista saa hauduttamalla erinomaista, täyteläistä ja lisäaineetonta kotitekoista ketsuppia. Pitkä haudutusaika on avain syvään makuun ja oikeaan rakenteeseen.

Tässä on helppo ja toimiva perusohje, jolla onnistut varmasti.

Ainekset

Säilyketomaatit: 2 tölkkiä (á 400 g) kuorittuja tomaatteja tai tomaattimurskaa

Sipuli: 1 kpl hienonnettuna

Valkosipuli: 2 kynsiä hienonnettuna

Etikka: 0,75 dl omenaviinietikkaa (tai punaviinietikkaa)

Sokeri: 0,75 dl fariinisokeria tai tavallista sokeria

Mausteet: 1 tl suolaa, 0,5 tl mustapippuria, 0,5 tl sipulijauhetta, ripaus neilikkaa ja kanelia

Vierailija
195/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasgneen tulee jauhelihakastike.

Vierailija
196/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ruoka, kaikki ainekset säilykkeitä. Kannattaa vielä syödäkin folio päässä niin pääsee aitoon fiilikseen.

No minun lasagnessani ei ole muita säilykkeitä kuin tomaattimurska ja tomaattipyre.

Eli teet lasagnelevyt itse ja kastikkeen itse?

Olen eri, mutta lasagnelevyt eivät ole säilykkeitä.

Ja kyllä, kastike (kastikkeet) tehdään tottakai itse. Ei kai siinä olisi mitään järkeä tehdä itse lasagnea valmiskastikkeesta.

Onko lasagneen valmiskasrikkeita? En kyllä näyttäisi, vaikka olisi. Itse saa just haluamsa määrän mausteita eli yrttejä ja valkosipulia. 

Vierailija
197/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmiit ovat kelvotonta mössoä ja ravintoloissakin yleensä oikeaoppisesti valmistettua, mutta niin kovin pliisua ja mautonta.

Laitan kastikkeeseen; Pesto arrabbiata, 4-5 valkosipulin kynttä, yhden makean sipulin pilkottuna, paseerattua tomaattia, vähän ketsuppia, Välimeren yrttejä, jauhelihaa ja kuohukermaa.

Aloitan latomisen kastikkeella. Seuraavaksi vähän juustoraastetta emmental ja parmesan, sitten ihan sama minkä merkkiset lasselevyt. Tehdään 3-4 kerrosta. Päällimäiseksi ohuelti kastiketta ja juustoraastetta. Italialaiset nonnat pyörtyvät kauhusta, mutta toisaalta ei kiinnosta kiviäkään.

M43

Vierailija
198/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnin kun hauduttelet tölkkitomaatteja, sinulla on haudutettuja tölkkitomaatteja, ei ketsuppia. Ketsuppi valmistetaan ihan eri tavoin. 

Varmasti fissio täytyy nyt vähintäänkin liittyä sitten asiaan kun tuntuu olevan salaista.

Ei ollenkaan salaista. Ihan julkisesti netistä löytyy vaikka kuinka paljon ketsuppireseptejä. 

Ilmeisesti ketsuppi on sitten tehty perunasta jos tomaatista ei sanomasi mukaan pysty tekemään. Pitääpä lukea pullon kyljestä onko tosiaankin näin.

Ei kukaan ole sanonut, että ketsuppia ei pysty tekemään tomaatista. Puhe oli siitä, että säilyketomaattia hauduttamalla ei tule ketsuppia. Yritä edes opetella lukemaan. Ei ole vaikeaa. 

Säilyketomaateista saa hauduttamalla erinomaista, täyteläistä ja lisäaineetonta kotitekoista ketsuppia. Pitkä haudutusaika on avain syvään makuun ja oikeaan rakenteeseen.

Tässä on helppo ja toimiva perusohje, jolla onnistut varmasti.

Ainekset

Säilyketomaatit: 2 tölkkiä (á 400 g) kuorittuja tomaatteja tai tomaattimurskaa

Sipuli: 1 kpl hienonnettuna

Valkosipuli: 2 kynsiä hienonnettuna

Etikka: 0,75 dl omenaviinietikkaa (tai punaviinietikkaa)

Sokeri: 0,75 dl fariinisokeria tai tavallista sokeria

Mausteet: 1 tl suolaa, 0,5 tl mustapippuria, 0,5 tl sipulijauhetta, ripaus neilikkaa ja kanelia

Lukutaidottomalle tiedoksi, että puhuttiin sälyketomaattien hauduttaimisesta. Sinun ohjeessasi tehdään hyvin paljon muutakin kuin haudutetaan tomaatteja. 

Vierailija
199/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😀

Vierailija
200/329 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku tekee näitä hölmöjä aloituksia vauva-palstalle? En ymmärrä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme